Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kolonisten kaartspel
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2005, 13:08 
Joker
Avatar gebruiker

Berichten: 6
Woonplaats: Wouw
Ik ben sinds kort het kaartspel van Kolonisten aan het spelen. Nu had ik een vraag over de spion.
Ik heb alleen het basis spel.

Als ik een kaart van mn tegenstander afneem, laten we als voorbeeld een vloot nemen, moet ik dan ook in die beurt de grondstoffen betalen om hem te spelen of mag ik hem op mn eigen speelveld wegleggen zonder grondstoffen te betalen.

Ik heb hier een vraag over omdat er niets over in de spelregels staat. En op de kaart zelf staat "direct" spelen.

Wat is jullie mening hierover. Of kan iemand mij de spelregel die hier betrekking op heeft laten zien.

Groeten,
Patrick


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2005, 13:49 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik neem aan dat je met 'afnemen van de tegenstander' bedoelt dat je hem een kaart uit de hand trekt/uitzoekt. Die kaart wordt dan gewoon behandeld als een normale kaart alsof je die zelf uit de stapels had uitgezocht/getrokken. Onder geen beding mag je die kaart zomaar zonder verdere kosten in je eigen koninkrijkje neerleggen. Daarom vind ik het raar dat er op die kaart staat dat je 'm direct moet spelen: ik kan me dat eerlijk gezegd niet zo 1-2-3 herinneren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2005, 14:52 
Rooster Booster

Berichten: 82
Er staat op dat je hem direct mag spelen. Dat brengt soms wat verwarring. Wat het betekent is dat je de kaart die je steelt niet hoeft vast te houden tot de volgende beurt. Stel je pakt met een Spion een Spion van de tegenstander, dan mag je die Spion ook weer direct spelen ;) Voor vloten enzo moet je inderdaad gewoon betalen als je die steelt.


(- Het kaartspel van catan op de computer -> http://www.feuerteufel.nl
- Een ranking van online spellen van KvC kaartspel -> http://www.kaartspelranking.nl :D)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2005, 15:20 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 130
Woonplaats: Spakenburg
agreed (ff ter bevestiging voor Lodzic)

_________________
Bring down the government
they don't, they don't speak for us


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2005, 15:38 
Joker
Avatar gebruiker

Berichten: 6
Woonplaats: Wouw
Ik ga de regels die Tsja gezegd heeft op volgen.

Thnx voor de info iig

** quote van kaartspelranking.nl **

De gestolen kaart mag direct worden ingezet. Hierbij zijn uiteraard de gebruikelijke regels en voorwaarden van toepassing.

****


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2005, 18:04 
Rooster Booster

Berichten: 82
Eh ja, ik heb geholpen met de teksten op te stellen voor de kaartendatabase op kaartspelranking. Het zou een beetje vreemd zijn als ik hier iets anders zou zeggen dan wat daar staat :wink: Maar ik kan je verzekeren dat de teksten correct zijn aangezien officiele bronnen als klausteuber.de, siedeln.de en klaus teuber zelf zijn benaderd hiervoor.

Vergeet trouwens niet dat de kaartendatabase opgesteld is met de Reform 2003 regels. Deze regels gaan op bij spellen met de toernooiregels (wat op die site bijna alleen maar gespeeld wordt) en bij normale spellen met minimaal 1 uitbreidingsset.

Met Reform 2003 is er een verandering in de Spion gekomen waardoor er alleen eenheden (ridders, vloten, ed) en actiekaarten gestolen mogen worden met de Spion. Het is dus niet toegestaan om gebouwen te stelen met de Spion. Echter, als je alleen het standaardspel speelt zonder sets is Reform 2003 niet van kracht en is het dus gewoon toegestaan om alle kaarten te stelen (gebouwen ed).


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2005, 19:39 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
Tsja schreef:
Eh ja, ik heb geholpen met de teksten op te stellen voor de kaartendatabase op kaartspelranking. Het zou een beetje vreemd zijn als ik hier iets anders zou zeggen dan wat daar staat :wink: Maar ik kan je verzekeren dat de teksten correct zijn aangezien officiele bronnen als klausteuber.de, siedeln.de en klaus teuber zelf zijn benaderd hiervoor.

Vergeet trouwens niet dat de kaartendatabase opgesteld is met de Reform 2003 regels. Deze regels gaan op bij spellen met de toernooiregels (wat op die site bijna alleen maar gespeeld wordt) en bij normale spellen met minimaal 1 uitbreidingsset.

Met Reform 2003 is er een verandering in de Spion gekomen waardoor er alleen eenheden (ridders, vloten, ed) en actiekaarten gestolen mogen worden met de Spion. Het is dus niet toegestaan om gebouwen te stelen met de Spion. Echter, als je alleen het standaardspel speelt zonder sets is Reform 2003 niet van kracht en is het dus gewoon toegestaan om alle kaarten te stelen (gebouwen ed).


We wilden inderdaad ff checken of jij tegenstrijdige antwoorden zou geven! :wink: Het lijkt me eigenlijk ook logisch dat je met een spion alleen eenheden kan stelen. Probeer maar eens een herberg te stelen als spion: best zwaar! 8)
Een nuttige aanpassing!

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 okt 2005, 15:00 
Meeple

Berichten: 10
Woonplaats: Bergen op Zoom
En toch vind ik die regel een stuk minder relaxed...

de spion is in mijn ogen bijna niets meer waard.
Okay, ik geef toe, het is een mooi excuus om is in de hand van de tegenstander te spieken en er een vervelende actiekaart uit te halen, maar verder...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 okt 2005, 17:27 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 202
Woonplaats: Apeldoorn
De combinatie van vuurduivel en spion vind ik altijd wel erg leuk. Erg jammer dat die combi door de Reform regels niet meer gespeeld mag worden. Gelukkig spelen wij thuis met de oude regels :lol:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 okt 2005, 23:30 
Rooster Booster

Berichten: 82
De regel van de spion is overigens inderdaad zo sinds reform, maar een iets afgezwaktere vorm was er altijd al als je met 1 uitbreidingsset speelde. Het is daarmee niet toegestaan om gebouwen te stelen (met reform gaat het nog een klein stukje verder).

In het toernooispel is deze regel echt heel belangrijk. Als je gebouwen zou kunnen stelen dan zou je met 1 spion het hele spel kunnen verzieken omdat je dan bijvoorbeeld de centrale kaart zou kunnen stelen van het deck van de tegenstander. In het toernooispel zitten vaak ook meer actiekaarten e.d omdat beide spelers natuurlijk alle kaarten tot z'n beschikking heeft (er kunnen 6 spionnen in het spel zijn en 4 handelaren, 4 rooftochten, enz).

Officieel mag je alleen nog in het standaardspel zonder sets de vuurduivel-spion combo doen ;) Maar huisregels zijn altijd goed natuurlijk :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2005, 15:52 
Meeple

Berichten: 10
Woonplaats: Bergen op Zoom
Hebben jullie eigenlijk ervaring met het spelen van zo een toernooi?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2005, 16:26 
Rooster Booster

Berichten: 82
Het toernooispel is niet speciaal voor toernooien. Het is gewoon een variant van het spel (die toevallig veel in toernooien gebruikt wordt). Je kan dus ook gewoon thuis aan tafel het toernooispel spelen, al heb je er wel eigenlijk een dubbele set kaarten voor nodig ;)

Om direct op je vraag te beantwoorden; Ja, ik heb een paar jaar geleden mee gedaan op het SpSp aan het toernooi :) Op http://www.kaartspelranking.nl worden overigens 3-4 online KvC Kaartspel toernooien per jaar georganiseerd :D Vanuit die site hebben we trouwens ook al 1 echt toernooi georganiseerd.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Kolonisten kaartspel  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Tags

999 Games, Kolonisten van Catan Kaartspel



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®