Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



9 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Het nieuwe spelen
BerichtGeplaatst: wo 26 jan 2011, 16:09 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
(Persbericht)

Het nieuwe spelen: Imperial 2030

Eens in elk decennium gebeurt het. Dan komt er een nieuw spel uit dat de enige in zijn soort is en een trendsetter vormt voor een hele generatie nieuwe spellen. In de jaren tachtig was dit het spel Triviant. En in de jaren negentig wisten de Kolonisten van Catan een hele stroom nieuwe tactische spellen aan te voeren. Maar welk spel wordt in de 21ste eeuw toonaangevend?

Nieuw fenomeen
In spellenspeciaalzaak The Joker aan de Oude Gracht 230 in Utrecht weten ze het antwoord op deze vraag al. Op het moment dat het bordspel Imperial in Duitsland werd uitgebracht, in het jaar 2006, kende nog heel weinig mensen het nieuwe fenomeen. Een vaste groep spelers wist de charme van het spel te ontdekken en speelde jaar in jaar uit Imperial.

Doorbraak
Pas in oktober 2010 kwam de doorbraak. Nadat de Nederlandse speluitgeverij The Game Master het vervolg van het oorspronkelijke spel, Imperial 2030, ontdekte en in het Nederlands uitbracht. Nu is het spel bereikbaar voor een veel grotere groep mensen en elke zaterdag wordt in de winkel van The Joker Imperial gespeeld. “Het spel heeft de eenvoud van een Kolonisten van Catan, het ontwikkelt zich elke keer weer anders en is verslavend leuk,” vindt Erno Eekelschot van The Joker. “Ik vergelijk het wel eens met klassiekers als Axis & Allies en Acquire. Alleen duurt Imperial 2030 korter en bevat de sterke punten van al deze spellen. Ik verkoop dit spel daarom gewoon ontzettend vaak.”

Modern Risk
In Imperial 2030 is de wereldorde aangepast aan de toekomst. De grote economische en militaire grootmachten zijn China, India, de VS, Europa, Brazilië en Rusland. De spelers zijn rijke investeerders, die samen bepalen hoe de macht verdeeld zal worden. Zij doen dit door belangen te nemen in de zes grootmachten. Als je het grootste belang bezit, dan grijp jij de macht in één van de zes grootmachten. En dan mag jij bepalen wat er gebeurt met de tanks en vloten op het bord. Imperial wordt ook wel eens “Modern Risk” genoemd. “Gedeeltelijk terecht,” meent uitgever Hans van Tol van The Game Master. “De vergelijking met Risk is begrijpelijk, omdat je oorlog kunt voeren, maar ook elementen van Monopoly zijn er in terug te vinden. Je moet namelijk geld investeren om een rol te kunnen spelen. Je moet ook jouw economische belangen beschermen. Vaak is oorlog voeren niet in jouw belang en kun je beter een aantal grootmachten (en dus ook de spelers er achter) te vriend houden. Met name dat maakt ook samenwerken interessant. Een hele nieuwe dimensie aan een spel en daarmee misschien wel eens het begin van een nieuwe generatie spellen.”

Mister President where are you?
In Imperial 2030 kun je afspraken met je buurman maken. Bijvoorbeeld als jouw buurman aangrenzende gebieden bezit dat je elkaar niet aanvalt. Echter, doordat de belangen kunnen verschuiven gedurende het spel zijn afspraken niet waterdicht. Eerst zit Mister President rechts van je en vervolgens – nadat iemand anders de macht in de VS heeft gegrepen – dan zit hij links van je en zijn de kaarten heel anders verdeeld. “Dit bordspel is uniek vanwege het grote aantal lagen in het spel,” oordeelt Van Tol. “Je opereert op tactisch niveau door tanken en vloten te bouwen, op strategisch niveau als je een oorlog begint en daarboven heb je nog het diplomaten niveau waarop je met de spelers zelf afspraken probeert te maken. En dan vergeet ik nog maar even dat de spelers ook nog eens moeten beseffen dat ze een spel aan het spelen zijn.”

Kampioenschap Imperial 2030
Vanwege de snel groeiende schare fans van het “Moderne Risk” organiseert speluitgeverij The Game Master in samenwerking met The Joker en ook met andere spellenspeciaalzaken kampioenschappen. De voorrondes zullen plaatsvinden in winkels en andere speelplekken, bijvoorbeeld bij spelverenigingen. In November spelen de beste spelers uit de voorrondes tegen elkaar in de finale van het kampioenschap Imperial 2030 tijdens een grote spellenbeurs. Imperial 2030 uitproberen of inschrijven voor de kampioenschappen kan via de website van The Game Master.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Het nieuwe spelen
BerichtGeplaatst: wo 26 jan 2011, 16:14 
Phoenix
Avatar gebruiker

Berichten: 1804
Woonplaats: Apeldoorn
Spellenclubapeldoorn krijgt volgende maand een spel uitleg/demo van The Game Master over het spel Imperial 2030. Ik hoor er ook alleen maar goeie berichten over. The Game Master vertelde me dat als je eenmaal het spel uitgelegd hebt gekregen je het nooit meer gaat vergeten en volgende keer weer uit de kast pakt om te gaan spelen.

Ik ben dus erg benieuwd dat het maar snel februari mag worden.

_________________
http://www.spellenclubapeldoorn.nl
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Het nieuwe spelen
BerichtGeplaatst: wo 26 jan 2011, 18:34 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Voor beginnende spelers is het spelsysteem van Imperial niet toegankelijk, misschien zelfs wel een tikje verwarrend. Na deze hobbel is het een geslaagd spel, maar het toonaangevende spel van de 21e eeuw is het wat mij betreft zeer zeker niet.

Ik vind dit 'nieuwe spelen' verhaaltje voornamelijk slap commercieel gezwets.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Het nieuwe spelen
BerichtGeplaatst: wo 26 jan 2011, 21:07 
8. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Er zit zeker wat overdrijving in dit bericht, maar het is wel een spel dat aanslaat bij mensen die in de hobby aan het rollen zijn, die net niet meer genoeg hebben met Kolonisten, Carcassonne en Ticket to ride. Op dat vlak heeft het de kracht (en de haalbare toegankelijkheid) die ik ook in Power Grid zie. Ik vermoed dat de looks van het spel ook wel wat riskspelers kunnen lokken, al gaan die even huilen als ze niet blauw kunnen zijn.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Het nieuwe spelen
BerichtGeplaatst: wo 26 jan 2011, 21:12 
speelt altijd met geel!
Avatar gebruiker

Berichten: 279
Woonplaats: Riemst
Erwin schreef:
Voor beginnende spelers is het spelsysteem van Imperial niet toegankelijk, misschien zelfs wel een tikje verwarrend. Na deze hobbel is het een geslaagd spel, maar het toonaangevende spel van de 21e eeuw is het wat mij betreft zeer zeker niet.

Ik vind dit 'nieuwe spelen' verhaaltje voornamelijk slap commercieel gezwets.


Voor beginnende spelers is het inderdaad niet aan te raden. Ik mag toch ondertussen van mezelf zeggen dat ik al wat ervaring heb en ik vond het de eerste (en trouwens enige keer voorlopig) dat ik het speelde ook niet zo simpel met die landen die constant van eigenaar veranderden. Bovendien is het met zijn speelduur van 4uur misschien wel wat teveel gevraagd van de beginnende speler.

_________________
Afbeelding
Kijk hier wat ik allemaal te koop heb staan!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Het nieuwe spelen
BerichtGeplaatst: wo 26 jan 2011, 23:45 
Avatar gebruiker

Berichten: 2092
Woonplaats: Eindhoven
Binnen dit genre is Chicago Express misschien wel wat toegankelijker en heeft in ieder geval een kortere speelduur. Ook hier is het huilen dat je geen blauw bent ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Het nieuwe spelen
BerichtGeplaatst: vr 28 jan 2011, 02:43 

Berichten: 756
Woonplaats: Utrecht - NL
Ach, voor de Game Master is dit inderdaad wel de eerste van een 'nieuwe generatie' spellen: het eerste echt goede spel dat ze uitbrengen.....

Maar ondanks dat ik Imperial 2030 persoonlijk echt een goed spel vind is dit weer typisch zo'n schrijfsel dat erg nuanceloos hoog van de toren blaast zonder rekening te houden met verschillende soorten spelers. Het is namelijk zoals meerdere mensen hier al opgemerkt hebben wel erg duidelijk een 'gamer's game' dat je niet zomaar even lekker wegspeelt na je eerste potje.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Het nieuwe spelen
BerichtGeplaatst: vr 28 jan 2011, 10:32 
Phoenix
Avatar gebruiker

Berichten: 1804
Woonplaats: Apeldoorn
Ach een beetje pittige spel voor de echt bord speler kan geen kwaad. 26 feb ga ik er kennis mee maken ben benieuwd zal een review schrijven en deze plaatsen.

_________________
http://www.spellenclubapeldoorn.nl
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Het nieuwe spelen
BerichtGeplaatst: za 29 jan 2011, 01:50 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
MikeBzonderpuntje schreef:
Ach, voor de Game Master is dit inderdaad wel de eerste van een 'nieuwe generatie' spellen: het eerste echt goede spel dat ze uitbrengen.....


Hier ben ik het niet geheel mee eens, ik vind tobago ook erg leuk van ze.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
9 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Het nieuwe spelen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

Imperial 2030, The Game Master



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®