Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 jan 2006, 23:14 
Sojaboon

Berichten: 24
Woonplaats: Rozenburg (ZH)
Wij hebben gisteren het scenario 'de kolonien' gespeeld (nu met de toegestuurde missende materialen). Maar wij liepen toch tegen een aantal probleempjes aan.

Je mag evenveel stapjes met de boot varen als het hoogste aantal punten van een dobbelsteen. Nu gebeurde het bij ons dat je precies aankwam met de goederen, bij een dorp op een thuiseiland, maar dat je geen 'stapjes' meer overhebt om weg te varen van het dorp. Wat doe je dan met je schip? Mag je de goederen dan wel inleveren, want je komt tenslotte wel in de haven aan. Wij lieten het schip dan op de driesprong bij het dorp staan, maar ik heb het idee dat dat toch niet helemaal de bedoeling is.
Wie weet hier de officiele regel?

En dan deze nog....
De zeerover mag roven bij een dorp op een driesprong afstand. (Of op de volgende driesprong). Maar geldt dat ook voor een dorp dat omgeven is door drie landtegels? De zeerover ligt dan op een kruispunt met 1 zeetegel en twee landtegels en is 1 driesprong verwijderd van het dorpje. Er is dan namelijk niet echt sprake van een 'haven' waar koloniefiches gestolen kunnen worden. Het bevindt zich op het 'vaste land'.
Als je de officiele regels volgt dan mag het wel, maar toch vinden wij het eigenlijk niet terecht. Het zou volgens mij alleen moeten kunnen bij een dorp dat aan het water ligt.

IK hoop dat jullie er antwoord op kunnen geven.

Groetjes,
Alice


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 jan 2006, 13:00 
Meeple

Berichten: 19
Woonplaats: Eindhoven
In 'Das Buch zum Spielen' staat (vertaald):
Citaat:
Zodra het schip een eigen haven op het thuiseiland bereikt, kan de speler de koloniekaartjes, zoals in de tabel weergegeven is, omwisselen. Wanneer een speler het benodigde aantal koloniekaartjes nog niet bereikt heeft, moet hij ze voor zich neerleggen en bewaren.

Dus volgens mij kun je je schip gewoon lossen, en blijft het in/bij het dorp staan.

Een piraat hoeft toch niet aan boord te blijven, alles in de buurt van de kust is bereikbaar? Maar een beetje vreemd is het wel, zeker als er bovendien geen straat naar het dorp loopt.

Peter


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 jan 2006, 13:24 
Keep Exploring Games
Avatar gebruiker

Berichten: 2230
Woonplaats: Stad aan t Haringvliet
Hoi Alice. Ik heb de koloniƫn nu in das buch.. en van 999games. Ik heb de vervangende onderdelen inmiddels binnen... Maar nu even jouw vragen. Volgens mij (doen wij iig) mag je, als je 4 kruispunten (driesprongen) van een dorp afbent, en je gooit 4 +2, gewoon naar het dorp varen en de lading inladen. En volgens mij mag de piraat ook niet roven bij een dorp omgeven door 3 landtegels..want daar kan het piratenschip niet komen! En mag alleen stelen van schip of koloniedorp... maar, het mag dus niet.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Catan scenario: de kolonien  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

999 Games, Kolonisten van Catan: Zes Scenario's



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®