Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 dec 2006, 10:43 
Standaard moderator

Berichten: 779
Woonplaats: Leiden
Hallo allemaal,

Op 16 december presenteert Spelgroep Phoenix tijdens de Ducosimbeurs het splinternieuwe Ravensburgerspel Die Baumeister von Arkadia. Zie hier voor een preview: http://www.bordspel.com/artikel/arkadia.html

Dit spel komt pas in februari uit in Nederland, dus dit is je kans om het voor die tijd al uit te proberen!

_________________
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 dec 2006, 20:12 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
O jee, helemaal vergeten dat het vandaag was... Gemist.

Impressies? Ik had graag 'Twilight Struggle' gespeeld, hoewel ik die toch wel binnen een paar weken van de postbode verwacht.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 dec 2006, 21:22 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Impressie van DBvA: een mix van de tegeltjes van Fürsten von Florenz, de torentjes van Torres, en een mechanisme dat je in staat stelt om zelf te scoren. Spelers leggen die tegeltjes (die gebouwen voorstellen) middels een kaartje op een speelbord en plaatsen er ook een zegel op. In plaats daarvan mogen ze ook mannetjes rondom die gebouwen neerzetten. Omsluit je een gebouw volledig, krijg je a) het zegel, b) net zoveel extra zegels als er mannetjes van jou om dat gebouw heenstonden en c) het recht om een Torres-torentje op een centrale bouwplaats neer te zetten. Dat laatste beïnvloedt de waarde van elk zegel: ze dragen een gekleurde stip en elk zegel is net zoveel waard als het aantal stippen dat je in die kleur ziet. Het kan niets zijn, het kan 7 of 8 zijn. Vervolgens heb je 4 vaandels tot je beschikking die zeggen dat jij daarna voor jezelf een scorerondje uitvoert: je verkoopt de zegels tegen de heersende koers, en houdt het zo ontvangen geld. Je mag zelf weten wanneer je zo'n vaandel inzet, maar je moet het niet te vroeg doen (want dan verdien je niets) maar ook niet te laat (want dan loop je het risico ze niet allemaal te kunnen gebruiken). De speler met het meeste geld wint.

Ik vond het thema nogal vergezocht: de link tussen zegels en gebouwen omsluiten is mij niet helemaal duidelijk. Ook het verkopen van die zegels is 'hmhm'. Daardoor voelt het allemaal wat kunstmatig aan, met veel frutsels en gedoe dat weliswaar mooi is vormgegeven, maar vrijwel geen sfeer oproept. Al die geeltinten zijn ook enigzins onduidelijk. Het spel is overduidelijk niet voor de veelspeler bedoeld (waardoor het op mij wat saai overkwam), maar als familiespel mag ik dit wel geslaagd noemen. Het speelt snel, duurt niet al te lang, leert ook gemakkelijk aan, maar vereist toch een tikje inzicht in de psyche van je tegenstander (gaattienou verkopen of nog niet? en kan ik daarom met goed fatsoen dat zegeltje afdekken of juist toevoegen?) waardoor het wat meer 'bite' heeft. Je moet wel een beetje opletten op wat je doet: dat houdt dus ook in dat je geen makkelijke omsluitingen overlaat voor je buurman. Beslist vele malen beter dan de laatste familie-Ravensburger (Celtica), maar ik vraag me af of het spel zich na vaker spelen nog steeds zo goed houdt.

Verder viel de beurs mij wat tegen door het gebrek aan demo's van andere spellen dan DBvA, dat met zes of zeven tafels wel erg domineerde. Ik heb bijvoorbeeld Corné met zijn prototypes nergens gezien, maar ik zal wel met mijn neus hebben gekeken. Verder miste ik QWG, zodat ik weer niet Leonardo kon proberen. The Game Master had twee tafeltjes (met het standaard rijtje), 999 Games had een tafeltje met Paniek in de Wei en Thurn und Taxis, PS-Games had een Engelse Tempus. Verder was er een heleboel Magic en miniatuurgedoe. Het kinderspel Katoiz was er ook weer (de eerste keer heb ik het in Broechem gezien) her en der werden enkele wargames gespeeld, maar die waren door betrokkenen zelf meegenomen. Zowiezo werd er erg veel door de deelnemers zelf gedaan. Eén Louis XIV gezien en één Säulen der Erde, maar beide spellen waren net begonnen zodat ik meedoen kon vergeten. De verkoopstandjes waren goed voorzien van apart spul: veel Wallaces, opvallend veel GMTs (waaronder Twilight Struggle---met €58 toch best prijzig!), Age of Steam uitbreidingen, veel miniatuurspul, AD&D, enzovoort. Echt jammer dat ik niet meer Nederlandse uitgevers heb getroffen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 dec 2006, 22:23 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Ach so, niet echt iets spektaculairs gemist, desalniettemin jammer dat ik het echt helemaal vergeten was.
Bedankt voor de uitvoerige sfeerduiding, Maarten. En dat de GMT-spellen duur zijn, is zeker jammer. Al helemaal wanneer je de papieren spelborden ziet... Erg mooi, dat dan weer wel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 dec 2006, 22:32 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
cymric schreef:
Ik heb bijvoorbeeld Corné met zijn prototypes nergens gezien, maar ik zal wel met mijn neus hebben gekeken.


Corné zat in de kleine zaal naast de entree. Ik heb het prototype van zijn omroepspel gespeeld. Ik was niet echt snugger bezig (lees: ik combineerde het inhoudelijke succes van Talpa met de budgettaire mogelijkheden van een kleine publieke omroep), maar heb er wel van genoten. Volgens mij wordt dit een interessant spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 dec 2006, 17:19 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
De "herfstbeurs" van Ducosim was wat mij betreft weer geslaagd. Deze keer was ik in gezelschap van mijn jongere broer en zus en mijn oudste zoon van ondertussen bijna 8 jaar.

Bij aankomst op de parkeerplaats viel ons gelijk op dat er geen andere grote beurs was. Het parkeerterrein was bijna helemaal leeg. De septembereditie was wel anders (Magazijnuitverkoop Blokker). Om 10.15 uur kochten we een toegangskaartje en na even door de miniaturenhal te zijn gelopen schoven we aan bij de tafel van Turn und Taxes. Na een korte uitleg speelde dit vrij vlot weg en ik moet zeggen dat het me eigenlijk wel beviel. Het is een niet te lang familiespel dat vlot wegspeelt, maar toch ook wel een aantal tactische keuzes vraagt.

999-games had overigens wel meer staan dan alleen Turn und Taxes en Paniek in de wei. Ik heb zelf in elk geval ook Emira en Bedriegers bedrogen zien staan. Het verschil met die Baumeister von Arkadia was inderdaad dat dit spel meerdere keren stond opgesteld, terwijl dit bij andere spellen vaak maar een keer het geval was wat tot langere wachttijden leidde.

Na een geslaagd potje Turn und Taxes zijn we direct doorgelopen naar een van de zes tafels met die Baumeister von Arkadia. Na opnieuw een voortreffelijke uitleg van Guido (Na 12 beursbezoeken, met daarin ook wat mindere ervaringen bij andere uitleggers waardeer ik dit steeds meer :D ) begonnen we vol goede moed aan dit nieuwe spel. Ik moet zeggen dat ik het spel wel aardig vond, maar toch een beetje de interactie miste. Uiteraard moet je in de gaten houden wat iemand voor zegels binnen haalt, maar het had voor mij niet iets dat mij een aanschaf deed overwegen. Na twee van de drie ronden braken we het spel af en liepen we even langs de verschillende verkoopstands.

Het was ondertussen al 12.30 geweest en mijn zus wilde graag Paniek in de wei spelen. De schaapjes spraken haar erg aan. Het spel lag echter maar op 1 tafel en dit zorgde ervoor dat ze niet direct kon aanschuiven.
We liepen een rondje door de verschillende zalen en zagen onder andere Sequence in diverse uitvoeringen liggen, maar dit sprak ons geen van allen aan.

Ook "Roll the dice" was namens Hodin aanwezig met (voor zover ik het heb kunnen zien) 2 demonstrateurs. De spellen die ze demonstreerden waren in elk geval Shogun en Mr. Jack. Shogun was ook continue bezet (ik had het graag gespeeld). Over Mr. Jack had ik goed recensies gelezen en ik heb (na eerst een spel te hebben meegekeken met twee andere spelers) dit spel samen met mijn jongere broer gespeeld. De uitvoering van dit spel is zowiezo helemaal top en het thema spreekt meteen aan. Het spelen zelf moest nog even wennen, maar toch overweeg ik zeker dit spel aan te schaffen. De aanschafprijs van naar horen zeggen EUR 30,00 is de enige remmende factor.

In de tussentijd schoven mijn zoon en zus aan bij Paniek in de wei en speelden met twee anderen een geanimeerd spel. Ik had dit spel zelf in september op Ducosim gespeeld en mij sprak het niet aan, maar mijn zus wilde het direct aanschaffen. Helaas kon ze bij de verkoopstands geen exemplaar vinden, dus deze aanschaf moest worden uitgesteld.

Het was ondertussen 15.00 geworden en dus weer tijd om huiswaarts te gaan. De balans opmakend kan ik zeggen dat Turn und Taxes en Mr. Jack op mijn verlanglijst zijn toegevoegd en dat ik het jammer vond dat QWG niet aanwezig was (al had ik met daar gelukkig al op ingesteld omdat ze niet in de aankondigingen genoemd werden).

Tot in februari!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2006, 15:03 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
Dierik schreef:
Ook "Roll the dice" was namens Hodin aanwezig met (voor zover ik het heb kunnen zien) 2 demonstrateurs. De spellen die ze demonstreerden waren in elk geval Shogun en Mr. Jack. Shogun was ook continue bezet (ik had het graag gespeeld). Over Mr. Jack had ik goed recensies gelezen en ik heb (na eerst een spel te hebben meegekeken met twee andere spelers) dit spel samen met mijn jongere broer gespeeld. De uitvoering van dit spel is zowiezo helemaal top en het thema spreekt meteen aan. Het spelen zelf moest nog even wennen, maar toch overweeg ik zeker dit spel aan te schaffen. De aanschafprijs van naar horen zeggen EUR 30,00 is de enige remmende factor.


Zij waren er met zijn 3-en en hadden ook nog een exemplaar van Battlelore bij. Ik moet toegeven dat de derde persoon niet opvallen Roll the Dice was. Zelf heb ik er ook een dagje rondgelopen. (ben zelf ook lid van RtD)

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2006, 15:33 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Dierik schreef:
Na twee van de drie ronden braken we het spel af en liepen we even langs de verschillende verkoopstands.

Dat is net zoiets als in die mop waarin gevangenen om te ontsnappen uit een gevangenis over 50 muren moeten klauteren en dan bij de 49e zeggen 'Ik ben moe, we gaan terug'. :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2006, 23:33 
Spelmagazijn.com
Avatar gebruiker

Berichten: 684
Een foto-verslagje staat inmiddels in Spelmagazijn.
http://www.spelmagazijn.nl/nl/foto0113.html


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
 Berichttitel: dank je!
BerichtGeplaatst: do 21 dec 2006, 22:09 
Uno
Avatar gebruiker

Berichten: 1
Dierik schreef:
Na opnieuw een voortreffelijke uitleg van Guido (Na 12 beursbezoeken, met daarin ook wat mindere ervaringen bij andere uitleggers waardeer ik dit steeds meer :D )


Dankjewel! :) Hoewel Arkadia nou niet direct het meest moeilijke spel is om uit te leggen... Ik vind het zelf trouwens de eerste Ravensburger in tijden die de moeite van het spelen waard is. Ik ben het met andere posters eens dat het niet een heel zwaar spel is, maar er zit toch meer in dan in menig Ravensburger spel van de afgelopen jaren, me als absoluut dieptepunt toch wel Celtica.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Evenementen  
 Feed - Onderwerp - Ducosim 16 december: die Baumeister von Arkadia  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Arkadia, Ravensburger



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®