Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





8 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 okt 2013, 14:09 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 145
Woonplaats: Tilburg
Heeft er iemand tips voor het spelen van Kolonisten van catan - Steden en ridders met twee spelers?
Ben erg benieuwd!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2013, 11:56 
Meeple

Berichten: 14
Wij spelen Steden en Ridders meestal maar met twee. Hoewel het volgens de doos niet kan (zoals bij meer bordspellen :roll: ), is het volgens ons toch geen enkel probleem. Maar naar wat soort speladvies aas je? Je leest gewoon de regels en begint eraan met twee spelers? :D

Wat we wel gedaan hebben is het puntenaantal verhoogd naar 15. Je hebt met twee uiteraard veel meer ruimte om je te plaatsen op het bord. Voor de rest geen al te harde aanpassingen. De regels met de barbaren blijven geleden, zo ook die van de langste straat etc.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 28 okt 2013, 08:00 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 145
Woonplaats: Tilburg
Ik heb S&R nog nooit gespeeld, heb deze sinds kort tot mijn beschikking. Aangezien we de meeste spellen (eerst) met tweeën spelen en dan soms het spel met iets andere regels beter werkt was/ben ik benieuwd naar andermans ervaringen.
Bedankt voor je reactie, Cali! Je eerste bericht hier zie ik: Welkom!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 28 okt 2013, 19:14 
Meeple

Berichten: 14
Wij zijn spelers die de regels wel eens totaal durven aan te passen.
Zo zijn we bijvoorbeeld totaal tegen het pesten van een medespeler. De struikrover etc. passen we bijvoorbeeld nooit toe.

Een regel die we totaal verkeerd hebben gelezen: er moeten op het speelbord evenveel ridders actief zijn als dat er steden zijn gebouwd. Wij hebben jarenlang ridders geactiveerd voor zowel de steden als de dorpen. Is zeker doenbaar, misschien interessant als je het moeilijker wil maken.

Voor de rest zou ik er snel aan beginnen. Steden en Ridders is volgens ons de beste uitbreiding.
En bedankt voor de verwelkoming. :wink:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 26 sep 2014, 17:57 
PIONier

Berichten: 4
Mijn vriend en ik spelen heel vaak steden&ridders met z'n tweeen. Zo vaak dat we inmiddels een reden hebben ontdekt waardoor het níet goed met z'n tweeen valt te spelen (in alle andere opzichten wel). Aan het begin zet namelijk de 1e speler zijn dorp neer, dan zet de 2e speler zijn dorp neer, dan de 2e speler zijn stad en dan de 1e speler zijn stad (net als in het basisspel). Met meer dan 2 spelers vormt deze methode geen probleem, maar met 2 wel. Want: de 2e speler is hierbij heel erg in het voordeel omdat hij de plek van zijn dorp en stad direct op elkaar af kan stemmen. Met meerdere spelers kan dit natuurlijk ook, maar is dit geen (groot) voordeel omdat er dan al veel goede plekken bezet zijn door andere spelers. Uit de praktijk is gebleken dat 'speler 2' (die dus direct na elkaar dorp en stad plaatst) bijna altijd wint.
Dit willen wij omzeilen maar hebben nog geen briljant idee. In de zoektocht naar een idee kwam ik op dit forum terecht :) Speler 1 dorp - speler 2 dorp - speler 1 stad - speler 2 stad is ook niet echt een goed idee omdat dan speler 1 weer in het voordeel is... Dus, wie roept? :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 26 sep 2014, 20:21 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Mogelijkheden die ik zo snel kan bedenken.

Volgorde aanpassen:
* speler 1 dorp, speler 2 stad, speler 1 stad, speler 2 dorp
* speler 1 stad, speler 2 stad, speler 2 dorp, speler 1 dorp

Of je geeft speler 1 invloed op de stad/dorp locatie van speler 2:
* speler 1 kiest dorp
* speler 2 kiest twee locaties voor dorp en stad
* speler 1 kiest welke van de gekozen locaties het dorp wordt en welke de stad
* speler 1 kiest stad

Kun je hier iets mee?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 26 sep 2014, 20:59 
Meeple

Berichten: 14
Wij doen:
Speler 1 stad
Speler 2 dorp & stad
Speler 3 dorp

Dan heeft speler 1 meestal de allerbeste plaats (waar stad goed rendeert) en met zijn dorp een slechter. Maar een dorp weegt zo zwaar niet door vind ik. Zeker niet eens je begint de bouwen.
Sowieso proberen we altijd iet of wat eerlijk te beginnen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 27 sep 2014, 01:00 
PIONier

Berichten: 4
Bedankt voor de reacties, dat geeft alweer wat extra mogelijkheden om mee te experimenteren :) Speler 1 stad - speler 2 stad en dorp - speler 1 dorp klinkt goed, die eerst maar eens proberen. Wellicht to be continued... :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
8 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Steden en Ridders met twee spelers?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

999 Games, Kolonisten van Catan: Steden & Ridders



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®