Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 15 feb 2014, 13:19 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 156
Woonplaats: Heist-op-den-Berg
Dag Allemaal,

Bij spellenclub Heist-Statie beginnen we meer en meer mensen over de vloer te krijgen.
Vaak zijn dat mensen met weinig of geen spelervaring. Na de standaard-instappertjes (bij ons Tsuro, Sitting Ducks, River Dragons, e.d) willen de meeste mensen iets ... moeilijkers.

Alhambra, blockers!, Augustus, ... doen het goed bijvoorbeeld.
Dus ben ik op zoek naar spellen die:
- Taalonafhankelijk zijn (of NL vertaald)
- Niet lang duren
- Niet te lang duren om uit te leggen
- Ongeveer de complexiteit hebben van Alhambra (Stenen tijdperk, Ticket to ride, ... is misschien al iets te moeilijk)
- Nog te vinden zijn

Daar ik mijn eigen smaak meer in de zwaardere (Vaak Engelstalige) Ameritrash kan vinden, en bijgevolg zulke dingen meer aankoop/niet zo goed op de hoogte ben van andere zaken, dacht ik hier eens te vragen of er misschien ideetjes/pareltjes zijn die ik zelf gemist heb.

Zo kan ik het aanbod van de club op dat vlak ook af en toe uitbreiden, want anders wordt het voor de niet-fantasy/zombie/space-fans/engelssprekende spelers een beetje eentonig vrees ik.

Alvast bedankt!

Gunther


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 15 feb 2014, 14:01 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Instapspellen:

king of tokyo
asara
ticket to ride
thurn und taxis
the island
het dorp
coloretto
zooloretto
take 5
for sale
pandemie
7 wonders
stenen tijdperk
ra
pitchcar
qwixx
yspahan
cash n guns
dixit
crokinole
dominion
fresco
giftTRAP
glastonbury
guildhall
hanabi
jungle speed
koehandel master
kolonisten van catan
carcassonne
de koningsburcht
het koopmanshuis
koryo
las vegas
love letter
machiavelli
mr.jack
het verboden eiland
one night werewolf
perudo
pinguin
pinguin party
flash point: fire rescue
room 25
saboteur
keltis
timeline
trivial pursuit: team edition
wizard
wat schets je me nou!?
zet in & win

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 15 feb 2014, 14:15 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 156
Woonplaats: Heist-op-den-Berg
ditterio schreef:
Instapspellen:

asara
for sale
ra
qwixx
yspahan
giftTRAP
glastonbury
guildhall
las vegas
keltis
wizard
wat schets je me nou!?


even alles er uit gehaald wat ik al heb ...

En ... Het dorp, Fresco, Koningsburcht, ... lijken me toch niet meteen eenvoudige spellen die snel uitgelegd zijn ? Of vergis ik me daarin?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 15 feb 2014, 14:44 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 688
Woonplaats: Gent
Het Dorp is inderdaad geen instapspel voor beginners en zou ik niet direct aanraden tenzij de personen het graag willen spelen. Nog een paar titels zijn:

Small World
De Vergeten Stad
Airlines Europe
Kingsburg
Thebes
Escape: The Curse of the Temple
Kingdom Builder
Boonanza
Suburbia
De Mol
Mondo
Discworld: Ankh Morpork
Ave Caesar
Cartagena
Smash Up
Lords of Waterdeep


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 15 feb 2014, 16:28 
Hazelnoot Ridder

Berichten: 631
Woonplaats: Diest (België)
Met dit lijstje kun je weinig verkeerd doen:

Blueprints
Origin
Keltis: Das Orakel
Cornucopia
Sobek
Masters Gallery
Parade
Biblios
Thebes: The Tomb Raiders

_________________
https://detafelplakt.com/


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 15 feb 2014, 21:30 
Veenboer

Berichten: 186
Bij ons zou ik een van de volgende grijpen (na inschatting van de persoon, de beschikbare tijd en alleen nog niet genoemde spellen):

  • Aquarius (heeft wel wat Engelstalige tekst, maar heel weinig)
  • Bang! (het dobbelspel, weet niet zeker of er een variant is met Nederlandstalige teksten)
  • Fluxx
  • Frank's Zoo
  • Metropolis
  • Regenwormen
  • Zombiedice

_________________
Spellenclub Vrij & Blij


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 03:50 
1. 7 Wonders (2010)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Zijn er al vaste groep mensen die bijna elke keer komen? Dan kun je namelijk het beste vragen wat ze willen spelen, want ik denk dat je als club zijnde wel voldoende afwisseling moet aanbieden om het interessant te houden voor de mensen (leden). Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat er mensen zijn die juist meer uitdaging willen en dan kom je al snel uit op een Puetro Rico, Agricola of Tzolk'in. Stenen Tijdperk is een mooi instapspel daarvoor.

Als coop kun je het Verboden Eilans, Flashpoint, Pandemie en het erg luchtige Hanabi nemen.

Tevens je kunt ook zeggen tegen de leden de volgende keer komen deze nieuwe spellen op tafel bekijk daarvast al de online uitlegfilmpjes van nox (nl) of dice tower van.

Als ik naar de club kijk waar ik bij zit Roll the Dice die kopen en groot aantal van de spellen op SPIEL in en daar zijn vaak nog geen uitlegfilmpjes van en het spel is vaak in het enfels of duits (meestal is dat niet erg ivm taalonhankelijk). Echter er zijn altijd mensen die de spellen willen uitleggen en de collectie is mooi divers wn wordt elk jaar opgefrist met nieuwe titels en oudere titels die minder gespeeld worden gaan er uit (worden verkocht aan de leden). Erg goed systeem is dat want zo blijft de collectie fris en interessant voor de leden. Goede spellen blijven natuurlijk wel lang in de collectie.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 09:13 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 156
Woonplaats: Heist-op-den-Berg
Alvast bedankt voor de suggesties.
Veel van deze suggesties heb ik al (behalve het lijstje van dominique, daar ga ik zeker eens in snollen ^^)

De club bestaat intussen twee jaar. Er is dus een vaste groep mensen die elke keer komt, maar zij vormen al lang geen probleem meer: over het algemeen zijn het spelers die de ameritrash/engelstalige dingen wel kunnen pruimen. Of al eens een zwaardere euro.

Sinds kort (en vreemd genoeg zat het TV-optreden van mij en de club daar maar voor héél weinig tussen) is er ineens een uitbreiding van nieuwe mensen (die op hun beurt nieuwe mensen meebrengen). Niet slecht uiteraard. Maar zo zijn we van gemiddeld 15 personen (met een piek van 23) meteen naar gemiddeld 25 mensen en de laatste keer 36 gesprongen, .. die allemaal gingen blijven komen en nog wat mensen gingen meebrengen.

Aangezien ik alles alleen doe (zowel drank voorzien als spellen uitleggen) moet ik nu ook al opzoek naar "oude rotten" die willen meehelpen drank verdelen EN iets uitleggen (liefst niet te moeilijk) aan overwegend nieuwe spelers. Anders krijg ik zelf geen enkel spel meer op tafel ^^

Vragen wat ze willen spelen doe ik al jaren, maar krijg ik zelden of nooit reactie op. (De enige bron van hun spelinformatie ben ik meestal zelf). Daarom ga ik zelf op zoek naar meer afwisseling en dan blijkt dat ik zelf, naar mijn zin, te weinig varieteit heb in echte beginnerspellen. Vandaar deze post. Zelf ze de filmpjes laten bekijken ... dat zal moeilijker zijn, denk ik.

Conclusie: laat de suggesties rustig verder komen, dan koop ik wat spellen aan en ga ik bovenal op zoek naar mensen die ze willen uitleggen ook ^^


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 09:25 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Bij ons in de club zijn er 4 of 5 kernleden die zelf een hele resem spellen meenemen. Het voordeel daarvan is dat er dus ook 4 of 5 mensen zijn die spellen kunnen uitleggen én je krijgt vaak toch een iets diverser aanbod, hoewel er bij ons niets van Ameritrash is.

Uit mijn eigen collectie vallen Stenen Tijdperk en Piratenbaai altijd enorm in de smaak. Zeer mooie spellen met de nodige dosis geluk (wat beginners en mezelf overigens ook vaak toch aanspreekt) en de dobbelstenen zorgen vaak voor hilariteit rond de tafel.
Hier op het forum heeft iemand Tobago te koop, vind ik ook altijd goed.
Puerto Rico ook hoewel dat wat uitleg betreft iets meer vraagt.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2014, 20:53 
Party Animal
Avatar gebruiker

Berichten: 436
Woonplaats: Leuven (BE)
Als je inderdaad voor veel alleen moet zorgen is dat niet makkelijk.
Bij ons zijn nu ook een aantal kernleden die helpen met drank/toog en het uitleggen van spellen en dat werkt wel wat handiger. Anders kom je zoals jij beschreven inderdaad niet meer tot spelen toe. Ik mag soms ook al blij zijn als ik 1 spel op een avond gespeeld heb.

Wat bij ons in de club goed werkt voor nieuwelingen met niet teveel ervaring zijn :
Kingdombuilder
Pasha
The Island :en met de uitbreiding voor 5de en 6 de speler zorgt dat voor heel wat plezier
Blockers
Cartagena
Dixit
Finca
Glastonbury
Guillotine
King of Tokyo
Gepakt en gezakt
Spy


We hebben er ook altijd enkele liggen die heel goed zijn met 2 voor het geval er laatkomers zijn en deze niet onmiddelijk kunnen mee inpikken :
Jaipur
Jambo
Targi
Lost cities
Mr Jack Pocket
Shanghaien

_________________
http://www.depittigepion.be/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Spellen voor spellenclubbeginners  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®