Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 00:42 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 126
Woonplaats: hooglanderveen
Hallo,
Ik wil mijn collectie wat diverser maken en daarom ben ik opzoek naar een workerplacement spel.
aangezien ik meestal speel met mensen waarvoor de game mechanics niet te ingewikkeld moeten zijn kwam ik bij de volgende spellen uit: Kingsburg, Stenen tijdperk en lords of waterdeep.
Ik heb geen van deze spellen nog gespeeld en ik zou even uiteenzetten welke pros en cons is per spel heb gevonden en wat ik graag wil weten van de spellen

- hoe spelen de spellen met 2 spelers
- hoe is de herspeelbaarheid
- zijn er meerdere paden naar de overwinning.

Kingsburg
pros:
-redelijk veel opties
-duidelijk bord daardoor overzichtelijk.
-catch up mechanics
cons:
- engels
- dice roling

stenen tijdperk
pros
- Nederlands
- simpele regels
cons
- dice roling
- omdat het bestempeld word als gatewaygame misschien te snel op uit gekeken?

lord of waterdeep
weet ik nog niet veel over


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 01:11 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
1 stenen tijdperk
2 lords of waterdeep
3 kingsburg

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 02:36 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 126
Woonplaats: hooglanderveen
heeft u daar nog een argumentatie bij?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 13:34 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Stenen tijdperk is heel goed met twee of meer spelers. Grote herspeelbaarheid en vrij eenvoudige regels. Lords of waterdeep in ook leuk maar niet iedereen is fan van het fantasy thema. Kingsburg in ook leuk maar een totaal ander spel dan de vorige twee. Als je houdt van dobbelspellen ga dan voor kingsburg. Als je een meer dan degelijk instapspel zoekt dat iedereen leuk zal vinden, ga dan voor stenen tijdperk. Met lords of waterdeep neem je het grootste risico. Al vind ik lords of waterdeep zelf ook een goed spel. Alle drie de spellen trouwens. Veel speelplezier!

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 13:55 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 275
Woonplaats: Aartselaar
Alle drie de titels zijn meer dan goed. Allemaal toegankelijk met relatief eenvoudige regels. Ook hebben ze alle drie een uitbreiding als je bent uitgekeken op het basisspel en op dat moment vind ik persoonlijk Kingsburg en Lords of Waterdeep beter. De uitbreiding op Stenen Tijdperk vond ik niets bijbrengen tot het origineel. Dat in tegenstelling tot de andere twee. Dus op basis daarvan -zonder dat ik je al onmiddellijk op kosten wil jagen :mrgreen: - is mijn top drie:

1. Kingsburg
2. Lords of Waterdeep
3. Stenen Tijdperk

Een club in jouw omgeving kan hier ook een hulpmiddel zijn om de spellen te ontdekken, want dit zijn titels die haast overal beschikbaar zijn. En zoals steeds is dit een persoonlijke bedenking dus mijn gevoel kan altijd verschillen van dat van jou!
Veel spelplezier.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 14:10 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Voor Lords of Waterdeep zou ik even gluren naar de 'Rahdo Runs Through'-video die je hier kunt vinden. En Dharquen kennende zal die vast wel een hollandse variant hebben... Maar Rahdo laat zien hoe het spel met twee spelers gaat omdat hij spellen vrijwel exclusief met 2 speelt.

Twee kleine vraagjes dan, als ik mag: waarom voer je 'catchup mechanismen' als voordeel bij Kingsburg op? Elk spel heeft ze; als ze er niet zijn, functioneert het geheel gewoon niet. Ten tweede: je hebt het overduidelijk niet zo op dobbelen... maar dan wint LoW natuurlijk per definitie. Er is echter meer aan Kingsburg en Stenen Tijdperk dan dobbelen: ik ken de laatste beter en kan met enige zekerheid stellen dat het toeval in het trekken van de kaarten alsmede de hutjes erger huishoudt dan het dobbelen. Staar je er dus niet blind op.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 15:19 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Lords of the waterdeep nooit van gehoord, ook nooit ergens zien liggen.

Ik vind stenen tijdperk erg leuk en ik vind het dobbelen geen nadeel. Je kan de schade beperken door gereedschap nemen en door meer kindjes te maken. En de uitbreiding vind ik ook 10x niks.

Kingsburg moet nog steeds in mijn verzameling komen. Ik vind het een geweldig spel! Nu ga ik vaak voor bepaalde strategieën maar dan moet maar net de dobbelstenen en je tegenstander mee werken dus soms moet ik ook mijn plannen wijzigen. Ik vind de uitbreiding ook erg goed.
Kingsburg is er overigens ook in het Nederlands, betaal je alleen misschien ietsjes meer voor. Maar als je eenmaal de gebouwen kent dan weet je ook wat ze doen dus Engels is niet onoverkomelijk.

Ik weet niet waar je woont? Maar anders eens op een beurs of op een speldag beide spellen eens uitproberen, dan weet je wat voor vlees in de kuip is. Plus dat er nog veel meer leuke/goede work and placement spellen zijn.

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 16:54 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 126
Woonplaats: hooglanderveen
ik vind de dobbel mechanieken van kingsburg en het stenen tijdperk niet echt te vergelijken.
bij kingsburg zijn het je workers en bij het stenentijdperk is het de hoeveelheid die je krijgt.
bij het stenen tijdperk lijkt dat veel meer invloed te hebben op het spel dan bij kingsburg.

de catch-up mechanics zijn bij kingsburg opvallend aanwezig, daarom staat het erbij, daarbij is het wat ik tot nu toe gevonden heb over de spellen. met hulp van jullie wil ik het lijstje graag aanvullen zodat ik mijn keuze kan maken.

de video van Rahdo ga ik eens bekijken, het thema van lords of waterdeep trekt mij erg aan omdat ik ook D&D speel en fantasie een fantastisch thema vindt.

wat zeker mee weegt in mijn overweging is dat ik het spel wil kunnen spelen met mensen die niet fanatieke bordspelers zijn. Dat is eigenlijk wel een meer voorkomt probleem, een aantal spellen die ik erg leuk vind kan ik bijna niet spelen omdat mijn vrienden ze te zwaar vinden.

om eens langs te gaan bij een spellen club is een goed idee, ik woon in amersfoort en weet dat daar het spellenpaleis zit, ik heb al eens geprobeerd om via het forum in contact met hun te komen maar kreeg geen respons, zal het dadelijk nog eens proberen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 17:10 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
gieli0 schreef:
wat zeker mee weegt in mijn overweging is dat ik het spel wil kunnen spelen met mensen die niet fanatieke bordspelers zijn. Dat is eigenlijk wel een meer voorkomt probleem, een aantal spellen die ik erg leuk vind kan ik bijna niet spelen omdat mijn vrienden ze te zwaar vinden.


Hierop afgaand zou ik met name Stenen Tijdperk aanraden, dat is het meest overzichtelijke van de drie. Bij Kingsburg heb je het overzicht vol gebouwen waar je uit moet kiezen die allemaal wat verschillends doen, en bij Lords of Waterdeep heb je allerlei kaarten vol tekst: de quests, de intrigekaarten, je 'geheime opdracht', enz.

Overigens is bij Kingsburg de invloed van de dobbelstenen ook erg aanwezig, ook al is het wat indirecter dan bij Stenen Tijdperk. Ik heb een tijdje de computerversie gespeeld waar je na elk spel mooie statistieken te zien krijgt, daarin zie je duidelijk dat degene die gemiddeld de hoogste worpen had 80-90% van de tijd won.

Oh, en dit is persoonlijk, maar ik vond zelf het D&D thema in Lords of Waterdeep erg 'opgeplakt', het had zo een reguliere middeleeuwse setting kunnen zijn. In mijn ervaring had iedereen het uiterlijk vanaf de derde ronde over "oranje blokjes", "witte blokjes", ipv warriors, clerics e.d.

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 17:19 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Volgens mij kun je je hier geen buil aan vallen, het zijn alle drie hele leuke spellen en niet al te complex.
Op basis van toegankelijkheid voor "weinig-spelers" zou ik Stenen Tijdperk aanraden. Op basis van geschiktheid voor 2 spelers zou ik ook Stenen Tijdperk als beste van de drie aanmerken.
En die dobbelstenen... ja, ze kunnen raar rollen. Maar je rolt gedurende het spel zo vaak dat het zich meestal wel uitmiddelt, er zijn een aantal dingen die je kunt doen om het risico te verkleinen en als je het spel beter kent zul je beseffen dat de volgorde waarin de kaartjes verschijnen doorgaans een grotere rol speelt bij de uitkomst dan de dobbelstenen (wat cymric ook al zei).

Kortom, ik raad Stenen Tijdperk aan, tenzij je vooral met fantasy-fans te maken hebt. Maar de andere twee zijn ook uitstekende spellen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 17:33 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ik heb ze allemaal gespeeld en na Catan en Carcassonne is het Stenen Tijdperk mijn go-to-gateway-game als ik mensen in e spellenwereld wil sleuren en dat is me daar al meermaals mee gelukt. Eén van mijn favoriete spellen.
Ik moet nu wel zeggen dat ik dit vorige week heb gespeeld met mensen die enkele Monopoly en consoorten kende en voor hen was het blijkbaar toch wat moeilijk, ze leken het maar niet te vatten :roll:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 19:15 
4. King of Tokyo (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 2903
Woonplaats: Noord-Brabant
Stenen Tijdperk kun je ook uitproberen op boardgamearea.com. Daar kun je het online spelen en die interface is daar ook in het Nederlands en het spel ziet er daar ook goed hit. Bord is hetzelfde als het fysieke bord.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 19:34 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
WTULTC schreef:
boardgameareNa.com

Je was een "n" vergeten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 19:41 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
Stenen tijdperk ken ik en heb ik. Is een fijn spel en zeker ook een goede gatewaygame. Het spel verloopt toch elke keer wel anders en er zit wat mij betreft voldoende diepgang in. Zeker goed speelbaar met 2 spelers (misschien zelfs beter dan met 4 wat mij betreft). Vergis je zeker niet in de dobbelstenen......hoewel ik echt wel van dobbelstenen houd, en het hier ook absoluut een toegevoegde waarde vind hebben, is het zeker geen standaard dobbelspel.

Kingsburg heb ik nog nooit gespeeld maar staat heel hoog op wishlist. Behalve dat kan ik er dus nog niet veel over zeggen. En Lords of Waterdeep heb ik me nog nooit echt in verdiept. Dat komt voornamelijk door het thema. Maar ik hoor er goede dingen over dus ik wil die ik ook zeker nog weleens gaan bekijken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 03 maart 2014, 20:58 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 390
Woonplaats: Boechout
Persoonlijk vind ik Kingsburg een heerlijk spel, en momenteel mijn spel bij uitstek om niet frequente gamers te overtuigen. Zeer duidelijk spel, waar het dobbelmechanisme een fameuze meerwaarde is voor het spel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - kingsburg, stenen tijdperk of lords of waterdeep  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®