Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





44 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014, 23:03 
Meeple

Berichten: 13
Hallo,

Wij zijn nu een jaartje ongeveer in de spelletjeswereld gedoken. Met een aantal hits maar jammergenoeg ook een aantal missers. Ik heb al op het forum rondgeneusd en zie wel steeds een aantal titels terugkeren die worden aangeraden. Maar misschien kunnen jullie mij op basis van degene die we leuk vinden ( en niet leuk vinden) meer gericht een paar tips geven? Ik zou er namelijk graag nog enkele bij hebben maar het kost toch redelijk veel en daarom wil ik graag een goede keuze maken. Naar een spellenclub gaan om spellen uit te proberen is gezien werkritme nogal moeilijk. Goed om weten is dat we voornamelijk met 2 spelen. Heel af en toe spelen we eens met 3 of 4, maar belangrijk is dus dat het ook met 2 leuk is.

Spellen in bezit en wat we ervan vinden:

Carcassonne + de uitbreiding + kooplieden en bouwmeesters : zonder meer: superleuk, al heel veel gespeeld, ons leukste spel

Kolonisten van Catan, kaartspel voor 2 spelers: wordt hier ook zeer graag gespeeld

Verboden eiland: ok voor 2 potjes, maar wordt als iets te simpel ervaren. Ok je kan de moeilijkheidsgraad aanpassen, maar het leuke is er toch wat vanaf. Samenspel is ok, maar toch lichte voorkeur om tegen elkaar te spelen

Machiavelli: zeer leuk

Dominion: leuk! Maar vooral voor mij een beetje kort. Op het ogenblik dat het echt spannend wordt en je deck vorm krijgt is het spel eigenlijk gedaan. Daardoor ook geen uitbreidingen gekocht.

Tobago: leuk maar om 1 of andere reden komt het niet veel op tafel. Te grote geluksfactor?

Small world: zonder meer tegenvaller tot en met. Het lijkt alsof je in het wilde weg maar wat zit te doen en ik mis een "doel" in dit spel. Uiteraard is dit er wel maar het kan mij niet meetrekken, het blijft voor mij lijken op zomaar wat aanmodderen helaas. Werd vooral gekocht omwille van het leuke thema en het fantastische artwork. Dus iets met een dergelijk thema spreekt wel aan.

Het dorp: tja wat zal ik zeggen, 1,5 keer gespeeld. 1 keer met de spelregels ernaast, de halve keer nadien in de helft opgeborgen... We vonden het nogal saai :crazy: en het was eerder een opgave om het te spelen dan een plezier... Misschien wel niet genoeg kans gegeven.

Ik hoop dat jullie mij een aantal leuke suggesties kunnen geven, alvast bedankt voor jullie tijd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014, 23:24 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Ik zit gelijk aan Ticket to Ride te denken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014, 23:31 
7. Azul (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2903
Woonplaats: Noord-Brabant
Heb je al in de Beginnershoek gekeken dat te vinden is onder Spellencafe? Daar heb je goed topic voor verschillende spellen voor beginners.

Ik raad je Pandemie aan als Het Verboden Eiland je te makkelijk vind maar het principe van Het Verboden Eiland wel leuk vind.

Stenen Tijdperk is ern leuke workerplacement om mee te beginnen ook goed met twee. Zeker ook omdat je zegt dat Het Dorp te pittig voor je is.

Splendor is ook leuk met twee.

Je kan ook de uitleg filmpjes van Darqueen bekijken en zo bepalen of een spel iets voor je kan zijn.

Wellicht kun je met mensen van het forum afspreken om een spel uit te proberen. Ik weet niet waar je woont maar er zijn genoeg mensen op zoek naar spelers.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014, 23:38 
Garnaal

Berichten: 304
Woonplaats: Rosmalen
Ticket to Ride lijkt me wel geschikt, maar vind ik iets minder leuk met 2 spelers.

Ik zou gaan voor Stenen Tijdperk. Dat is erg leuk met alle spelersaantallen (Dus ook met 2)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 02 okt 2014, 23:42 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4029
Tess schreef:
Small world: zonder meer tegenvaller tot en met. Het lijkt alsof je in het wilde weg maar wat zit te doen en ik mis een "doel" in dit spel. Uiteraard is dit er wel maar het kan mij niet meetrekken, het blijft voor mij lijken op zomaar wat aanmodderen helaas. Werd vooral gekocht omwille van het leuke thema en het fantastische artwork. Dus iets met een dergelijk thema spreekt wel aan.


Dit heb je helemaal goed gezien :thumbup:!

Ik zou ook Ticket to Ride aanbevelen :), valt bij iedereen in de smaak met wie ik het heb gespeeld (en die ervaring hebben anderen in mijn omgeving ook).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014, 00:43 
8. Terraforming Mars (2016)

Berichten: 1442
Woonplaats: Woudenberg
Spellen alleen voor 2 spelers: Lost Cities, Jaipur, Revolver, Ballon Race, Jambo
Spellen die met 2 en meer leuk zijn, maar niet te ingewikkeld (ga er even vanuit dat de 3e en/of 4e speler casual gamers zijn): Love Letter, Ticket to Ride, Alhambra, Carcassonne, Stenen Tijdperk, Takenoko, Tokaido, 7 Wonders, Dominion, eventueel Puerto Rico.

Pandemie is leuk maar wel wat lastiger dan Verboden Eiland. Vergeten Stad is denk ik redelijk vergelijkbaar met Verboden Eiland. Deze drie zijn coöperatief, daar moet je wel van houden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014, 07:30 
4. Tikal (1999)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Ik speel de meeste spellen met twee. Bij ons een succes:

Stenen tijdperk
7 wonders
Kathedraal
Brug naar de hemel
Jaipur
Jambo
Marvel dice master
Marvel legendary
Agricola 2 pers.
Memoir / battlelore
Fresco
Ttr nordic countries.

Nog wel een paar waar ik zo niet op kom.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014, 08:19 

Berichten: 59
Woonplaats: Gent
Goede tweespelers:

Memoir '44
Battlelore 2nd edition
Kahuna
Ballonrace
Fjord
Mr. Jack
Agricola voor 2

Mochten jullie in de buurt van Gent wonen, laat maar iets weten. Er kan altijd uitgeleend worden :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014, 10:56 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Als je Verboden Eiland te makkelijk vind, raad ik je Flash Point: Fire Rescue aan. Pandemie is een aantal keer genoemd, maar vind ik persoonlijk wat abstracter dan Flash Point. De Vergeten Stad is overigens een betere versie van Verboden Eiland, maar nog steeds vrij eenvoudig.

Over het Dorp / The Village was ik wel te spreken (ook met twee). Ik raad je aan een playthrough te bekijken, als de regels niet helemaal helder waren.

Van Ticket to Ride raad ik voor twee spelers de Nordic Countries editie aan. Alleen is hier helaas nog geen Nederlandse versie van, volgens mij.

Verder vind ik Ra wel leuk met twee.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014, 11:50 
kooiker

Berichten: 707
Wij vinden Flash Point ook net iets leuker dan Pandemie, maar ze kunnen allebei prima met 2 spelers. Verder hebben wij pas Istanbul en die vinden we met 2 absoluut een topper. Niet moeilijk, naar mijn idee dezelfde moeilijksgraad als Kolonisten, maar wel uitdagend en elke keer weer anders door het variabele speelbord


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014, 13:20 

Berichten: 247
Woonplaats: Wieringerwaard
Ticket to Ride natuurlijk maar dan de Zwitserland kaart erbij of Nederland is ook erg leuk met 2 speler en nasty hoe je elkaar dwars kan liggen. Maakt niet uit welke versie je koopt als basis maar als je de Ticket to Ride Europe neemt dan heb je ook nog de stations. De 10th anniversary edition heeft grotere treinen en die kan je niet op de andere kaarten gebruiken.

Een leuk alternatief op Carcassonne is Alhambra en als je de family box neem dat heb je ook nog Granada (http://boardgamegeek.com/boardgame/1407 ... family-box) erbij. Super game ook tegels leggen maar dan dat je een Alhambra bouwt erg leuk.

Flashpoint is een goede coop alternatief op Verboden Eiland het is uitgebreider en een mooie thema en enorm veel uitbreidingen dus je kan het lekker vaak spelen zonder het saai wordt.

Love letter een klein spelletje en goedkoop (onder 10 euro)

Dominion kan je opnieuw een kans geven door andere decks te kiezen dat maakt het stukken lastiger en leuker om het te spelen.

Wat je kan proberen is de app versies van games alhambra heeft een app smallworld carcassonne dan kan je kijken voor een paar euro of je het wat vind en dan koop je de game.

Kijk ook naar tabletop https://www.youtube.com/playlist?list=P ... D2DC8D9B6C als je iets wilt zien dan kan je daar de intro zien en kijken of je het wat vindt.

Oh en Lords of Waterdeep die is geweldig met 2 spelen speelt lekker snel weg en is gewoon een Euro (work replacement) maar dan goed uitgevoerd en met de uitbreiding is hij helemaal goed.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014, 13:36 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Ik ben ook geen fan van Smallworld en ook het Dorp heeft me na één keer te spelen niet helemaal kunnen bekoren (hoewel het wel nog eens een herkansing mag krijgen).
Een spel dat hier al vaak genoemd is en dat zeker een must buy is, is 'Het Stenen tijdperk'. Heel goed spel.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014, 13:38 
Regenmaker

Berichten: 268
Woonplaats: Meerhout
Le Havre vind ik super met 2 en het is relatief makkelijk te leren; het begint simpel (ofwel neem je grondstoffen ofwel gebruik je één gebouw), maar omdat er tijdens het spel meer gebouwen komen wordt het spel geleidelijk aan meer complex.

Trains en/of Thunderstone vind ik aanraders als je graag Dominion-achtige spellen speelt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014, 15:26 
Koldun Kommander
Avatar gebruiker

Berichten: 368
Woonplaats: Sint Amandsberg
Stenen Tijdperk, Pandemic, zelfs Agricola 2 spelers (hoewel ik me nog steeds vragen stel waar de aantrekkingskracht zit in het spelen van een boerken :crazy: ), Ticket to Ride, BattleLore, het zijn allemaal goeie spellen en aanraders maar bepaalde andere zaken die ik hier zie vind ik dan toch weer iets minder zoals Flash Point (zelfde probleem als bij Agricola, geen aantrekkingskracht om een brandweerman te spelen maar dat zal wel persoonlijk zijn want zelfs de meeste bij ons in de club vinden dit ook een zeer goed spel). Carcassonne (+ alle uitbreidingen heb ik ook nog gehad) maar weg gedaan want ik had een beetje hetzelfde probleem zoals jij bij Verboden Eiland had; tof voor enkele keren maar daarna is de lol er wel af. En ja, met alle uitbreidingen kan je er wel veel variatie in steken maar blijft uiteindelijk ook altijd hetzelfde. Ik denk dat je jezelf gewoon de vraag moet stellen: wat vind(en) ik/we echt leuk om te spelen en dan gewoon zoeken in dezelfde soort games (qua setting/gameplay/look) die op de markt te krijgen zijn.

Persoonlijk speel ik bijna nooit meer board/cardgames met 2 personen gezien ik er bijna geen meer heb en gezien ik vaak miniature games speel (wat al meestal 1 vs 1 is); games die met 2 of meer spelers kunnen gespeeld worden, speel ik meestal nooit met 2 gezien ik enkel in de club of thuis met vrienden speel en meestal makkelijk aan het maximum aantal spelers geraak.

Maar ik heb er nog wel een paar maar ik kies dan eerder van "funny" games of eerder onbekende zaken ipv voor de grote (Nederlandstalige) kleppers die blijkbaar iedereen in de kast heeft staan; dingen zoals Risk: Plants vs Zombies (wat dus een leuke Risk is voor 2 personen), 1775: Rebellion (leuke Amerikaanse Onafhankelijkheids Oorlog simulatie), Claustrophobia, Eons (wat je zelf alleen kan spelen en solitairy gaming is ook best wel eens leuk) en enkele LCG's (Warmachine: High Command, Netrunner, Star Wars Card Game).

Meestal kies ik ook een spel aan de hand van een aantal factoren die voor mij belangrijk zijn: look & story, gameplay & innovation, diversiteit & uitdaging om het opnieuw te spelen na enkele keren, originaliteit. Vooral dat laatste vind ik heel belangrijk de laatste jaren want veel games zijn soms look alikes van anderen, zeker sinds boardgaming weer in de lift zit. Zelf vind ik bijvoorbeeld Small World best wel oké (gezien de chaos factor en het feit dat spelers vaak niet echt een "vast" plan kunnen maken en volgen om te "winnen") maar ik heb het tot nu toe enkel met minimum 4 spelers gespeeld en misschien is het inderdaad met 2 spelers niet echt leuk en eerder wat rommelig aanmodderen! :wink:

_________________
"Opinions are like assholes, everybody has one and everybody thinks theirs is better than that of everybody else!"

I support the gaming community by buying at my FLGS!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2014, 16:16 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Persoonlijk speel ik ook heel weinig bordspellen met 2. Voor 2 personen trek ik liever een echt 2 pers spel uit de kast, Revolver, Netrunner, BattleLore en heb laatst War of the Ring en basisset Heroscape op de kop getikt... maar die moeten nog op tafel komen.

Echter de opmerking dat Verboden Eiland wel te gemakkelijk was, verbaasd me een beetje..... weet je zeker dat je het ruilen van de kaartje goed doet? Het is namelijk NIET ruilen maar geven.... oftewel je krijgt er geen andere schatkaart voor terug..... dat maakt het spel direct veel moeilijker!
http://boardgamegeek.com/thread/1180512/trading-cards

Maar goed... andere spellen die ik hier wel mis en die ik erg ok vind:
- El Grande !!!!!
(met 2 weet ik niet... maar is en blijft wel de topper)
- Hanze is een echt goed 2 persoons spel
- Hoogspanning met de Robot schijnt goed te zijn. (speel die alleen met 3 of 4 niet met meer)
- Torres

En ik zou een goed dobbelspel maar dan een echt goede ook aanraden:
- Yspahan
- Kingsburg

En ik zou spellen als het dorp mooi links laten liggen....
maar daar zijn de meningen over verdeeld ;-)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
44 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Vrij onervaren en op zoek naar nieuwe spelletjes  

Gebruikers die deze topic waarderen

warlockbylandt

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®