Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Battlestar Galactica
BerichtGeplaatst: do 23 okt 2014, 15:55 
Condottiƫrre

Berichten: 908
We hebben Battlestar Galactica gespeeld met 4 en we zitten een beetje met een probleem. We hebben het al voorgehad dat we na de basis setup van de raiders, heavy raiders, ... geen vijandige schepen meer tegen kwamen. Ik weet dat BSG geen combatspel is, maar het voelt toch aan alsof er een groot deel ontbreekt op die manier. Ondanks het feit dat het betrayer aspect voor mij het belangrijkste en het leukste is, voelt het basis spel voor mij en mijn gaming groep een beetje 'leeg' aan.

Nu is mijn vraag: welke expansie kan ik het beste kopen om de kans op vijandige schepen te vergroten, om de moeilijkheidsgraad iets op te krikken en zo meer uitdaging te krijgen en om meer variatie te krijgen qua mogelijkheden in de leadership, piloting, engineering, .... decks.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Battlestar Galactica
BerichtGeplaatst: vr 24 okt 2014, 13:21 
Meeple

Berichten: 14
Je kan hier een beetje mee spelen door de verhouding van cylon attack kaarten en crisis kaarten iets aan te passen. Let wel op de gevolgen natuurlijk. Kans is groter dat je meerdere cylon kaarten achterelkaar trekt en dat crisiskaarten misschien iets makkelijker worden aangezien je geen kaarten verliest bij het trekken van een cylon attack kaart.

De uitbreiding die het meest toevoegt in verband met space combat is Exodus. Hierbij heb je een apart speelbord voor cylonshepen (cylonfleet board).

Afbeelding

Als voorbereiding worden de cylon attack kaarten verwijderd (gebeurt nu allemaal met dat symbool onderaan de crisiskaarten). Het bord is ingedeeld in dezelfde spacezones als het originele speelbord en heeft eigen 'jump' track (pursuit track officieel). Vanaf nu worden er geen cylonschepen meer toegevoegd bij Galactica maar op dit nieuwe bord. Elke keer als dit gebeurt schuift de cylon pursuit track een positie op. Op positie 1 wordt er een civilianship bij Galactica geplaatst, op positie 4 worden er 2 geplaatst. Schuift the track dan nog 1 op dan 'jumps' the cylon fleet naar het galactica bord.

Indien Galactica het einde van zijn jumptrack bereikt verdwijnen de cylonschepen niet, ze komen allemaal te liggen op het cylonfleet board. De civilianships blijven bij Galactica liggen. Deze kan je vanaf nu enkel verwijderen door een actie uit te voeren als piloot indien je in de zelfde zone staat (1 actie/schip, is geen actiekaart). Zo hebben de piloten ook wat te doen terwijl het wat rustiger is.

Er veranderd nog wel wat. Op het bord zijn bv. 4 nieuwe acties voor de revealed cylons. Daarnaast zijn er niet echt onverwachte aanvallen meer. Je weet niet exact wanneer de cylonfleet afkomt, maar je kan het beter inschatten. Daarnaast zie je ook op vaarhand waar en met hoeveel schepen.

Er zit nog veel meer in de uitbreiding, maar dit is het combat gedeelte.
Vragen stel je maar. Moeilijk allemaal uit te leggen via tekst. De handleiding staat wel online. In het Engels uiteraard.

Edit: er worden btw. altijd schepen toegevoegd bij een cylonship symbool. Niet enkel in het geval van een basestar. Er wordt dan met de dobbelsteen gegooid om te zien waar de schepen zich opstellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Battlestar Galactica
BerichtGeplaatst: za 25 okt 2014, 13:22 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 156
Woonplaats: Heist-op-den-Berg
Ik ben ook van zin deze te kopen, om bovenstaande redenen.
Met het basisspel kan je eventueel proberen het crisisdeck een beetje te manipuleren.
Bijvoorbeeld zoals Pandemie. Tel het aantal cylon fleet kaarten, verdeel de rest van de stapel in evenveel hoopjes en schud door elke hoopje een cylon fleet ... leg de hoopjes daarna op elkaar.

Zo is de spreiding iets beter, je loopt nog steeds de kans ze relatief snel na elkaar te trekken, zonder dat je er meteen 4 na elkaar trekt (wat voor en nadelen kan hebben.

Zelf nog niet geprobeerd, maar in theorie wel mogelijk.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Battlestar Galactica  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®