Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





28 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Civilization spellen
BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014, 12:42 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Bree (Limburg BE)
Hoi allemaal

Het spellenspektakel staat voor de deur (het wordt mijn eerste keer) en ik wil heel graag een civilization spel mee naar huis nemen.

Nu zijn er onnoemelijk veel titels op de markt (Nations, The Ancient world,...)
Maar ik vroeg me af welk spel jullie echt zouden aanbevelen in het genre?

Heel erg bedankt alvast! :D

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Civilization spellen
BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014, 12:46 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1246
Woonplaats: Woerden
Jonas2404 schreef:
Hoi allemaal

Het spellenspektakel staat voor de deur (het wordt mijn eerste keer) en ik wil heel graag een civilization spel mee naar huis nemen.

Nu zijn er onnoemelijk veel titels op de markt (Nations, The Ancient world,...)
Maar ik vroeg me af welk spel jullie echt zouden aanbevelen in het genre?

Heel erg bedankt alvast! :D


Probeer The Golden Ages uit bij Quined Games!

The Ancient World vond ik een leuke worker placement maar niet echt een civ spel.

_________________
Mijn geleuter!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Civilization spellen
BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014, 12:51 
Blije Bordspeler

Berichten: 1124
Woonplaats: Rotterdam
Zelf vind ik Through the Ages (ondanks speelduur en complexiteit) en Sid Meier's Civilization van Fantasy Flight Games goeie civ spellen!


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Civilization spellen
BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014, 12:51 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Bree (Limburg BE)
cab schreef:
Probeer The Golden Ages uit bij Quined Games!
The Ancient World vond ik een leuke worker placement maar niet echt een civ spel.


Heb een review van Golden Ages gezien van Nox, maar dat was een prototype, hoe ziet de definitieve versie eruit?

En Nations? leek mij ook een degelijk spel te zijn.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Civilization spellen
BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014, 13:00 
Party Animal

Berichten: 427
Woonplaats: Doetinchem
Ik was niet onder de indruk van The golden ages van Quined. Het speelbord is weliswaar steviger dan in het filmpje maar voor de rest is er niet veel aan veranderd.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Civilization spellen
BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014, 13:01 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Bree (Limburg BE)
mezzamorphis schreef:
Ik was niet onder de indruk van The golden ages van Quined. Het speelbord is weliswaar steviger dan in het filmpje maar voor de rest is er niet veel aan veranderd.


Dan valt het inderdaad wat tegen.
Het oog wil natuurlijk ook wat ;)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Civilization spellen
BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014, 13:22 
Party Animal

Berichten: 427
Woonplaats: Doetinchem
Jonas2404 schreef:
mezzamorphis schreef:
Ik was niet onder de indruk van The golden ages van Quined. Het speelbord is weliswaar steviger dan in het filmpje maar voor de rest is er niet veel aan veranderd.


Dan valt het inderdaad wat tegen.
Het oog wil natuurlijk ook wat ;)


Precies :-) Verder vond ik het ook niet geweldig. Ik ken geen andere civilization spellen maar na deze gespeeld te hebben ga ik iig verder kijken


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Civilization spellen
BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014, 15:31 
War/Eurogamer

Berichten: 609
Woonplaats: Tegelen
Civilization van fantasy flight is wat mij betreft de beste, nations is trouwens ook erg goed.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Civilization spellen
BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014, 16:03 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Bree (Limburg BE)
Nations sprak mij inderdaad ook heel erg aan. Goede mechanics en het ziet er ook heel goed uit. Ik heb de Runthrough van Rahdo over Nations gezien en het leek me het aanschaffen wel waard ;)

Ook Civilization van FFG lijkt me goed te zijn, maar ik weet niet of ik helemaal wild zal zijn van het speelbord dat bestaat uit die verschillende "tegels". wat zijn de ervaringen hiermee?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Civilization spellen
BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014, 16:18 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Eén van deze drie: Through the Ages, Nations of Sid Meier's Civilization (FFG).

Of het oudere Civilization (Avalon Hill / Compendium).

Niet Sid Meier's Civilization van Eagle Games nemen. Zelfde naam als van FFG, maar is een heel ander (en matig) spel.

Over het recente Historia kan ik niet oordelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Civilization spellen
BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014, 16:22 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Bree (Limburg BE)
RvdH83 schreef:
Eén van deze drie: Through the Ages, Nations of Sid Meier's Civilization (FFG).


welke van deze 3 is je favoriet en waarom?
hoe meer meningen ik heb, des te beter mijn oordeel. ;)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Civilization spellen
BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014, 16:39 
Avatar gebruiker

Berichten: 168
Woonplaats: Zoetermeer, NL
Persoonlijk vind ik een landkaart/map die je moet verkennen/ontdekken een groot pluspunt voor een Civilization spel. Zowel in Through the Ages als in Nations ontbreekt dat aspect.

Clash of Cultures en Sid Meier's Civilization (FFG) hebben dat beide wel. Mijn voorkeur gaat uit naar Clash of Cultures omdat ik de technology-tree een stuk overzichtelijker vind en ik het combat mechanisme van Sid Meier's Civilization niks vind.
Een voordeel van Sid Meier's Civilization was dan weer de verschillende beschavingen met unieke eigenschappen waarmee je kunt spelen. In de nieuwe uitbreiding van Clash of Cultures (Clash of Cultures: Civilizations) zitten die echter ook.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Civilization spellen
BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014, 19:36 
10. Piraten & Kooplui (2010)

Berichten: 89
Woonplaats: Mechelen (B)
Ik zou ook voor Clash of Cultures gaan (zeker als je de uitbreiding mee op de kop kan tikken!)
Toch even beargumenteren, want daar heb je waarschijnlijk het meest aan...

Ik speelde vroeger veel Age of Empires en Anno 1602 op de computer, en Clash of Cultures (CoC) geeft me echt dat gevoel in een bordspel. Ik vind hierbij vooral de looks van het spel heel doorslaggevend. Het is zo mooi vorm gegeven, dat je er echt ingezogen wordt. Ook thematisch zit het sterk in elkaar, waardoor de lange speelduur helemaal niet verveelt.

Minpuntje kan zijn dat het oorlog voeren wordt opgelost met dobbelstenen, waardoor er een zekere geluksfactor meespeelt. Desondanks kan je de uitkomst wel een beetje sturen. Sowieso telt het totaal aantal ogen, dus is een lage dobbelsteen niet helemaal nutteloos. Bovendien heb je met een groter leger een grotere kans op succes (daar je een dobbelsteen mag gebruiken per unit) en kan je de uitkomst boosten met actiekaarten.

De actiekaarten, event cards en objective cards zorgen voor een dosis geluk, maar ik vind ze thematisch vaak zo goed, dat de spelbeleving veel groter is als de frustratie wanneer ze negatief uitvallen.

Een 2-speler spel heeft vaak de neiging om snel militaristisch te worden (met minder focus op ontwikkelingen en economie), maar dit hangt ook een stuk af van de speelstijl van de groep. Een spel met 3 of 4 spelers is meestal geen "arms race"

Wanneer ik vergelijk met Sid Meiers (SM:tBG), is de sterkte van CoC dat het oorlog voeren veel sneller gaat en dat je veel flexibeler bent. Hiermee bedoel ik dat je sneller van strategie kan wisselen door een flexibele tech tree en doordat er geen vaste "winstcondities" zijn.
Minpuntje in vergelijking met SM:TBG is dat in CoC iedereen start met dezelfde eigenschappen (en dus niet elke speler een eigen volk bestuurt). Dit wordt echter meer dan opgelost met de uitbreiding.

Veel succes bij het kiezen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Civilization spellen
BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014, 21:29 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Through The Ages, maar ik denk dat als je een "mooi" bord wil en een landkaart je er geen eens over na moet denken.

Maar echt een GEWELDIG goed spel, wat mij betreft nog niet overtroffen. Sid Meiers Civ is ook een prima spel, maar dit zou ik (als ik hem zelf had, een goede vriend heeft hem) waarschijnlijk maar een keer of 10 spelen. En through the ages raak ik nog niet op uitgekeken, zoveel manieren, altijd anders. Maar visueel is het blokjes schuiven en wat kaartjes neerleggen. Daar moet je van houden.....

Nations niet gespeeld, maar ziet er wel veelbelovend uit.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Civilization spellen
BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014, 23:52 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Ik heb recent Nations gekocht en weer verkocht, versta me niet verkeerd, het spel scoort een 9/10 maar zou te weinig op tafel komen ...
Het ziet er fantastisch uit, mooi materiaal (wel klein formaat kaarten), heeft een historische achtergrond ... aan de andere kant moet je het eens geprobeerd hebben vooraleer zo'n duur spel te kopen vind ik ..

Ik spel heel graag Through the Ages maar doe dit enkel online omdat al het gepriel door de computer geregeld wordt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
28 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Civilization spellen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®