Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





34 berichten | Pagina 2 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 12:06 
Sojaboon

Berichten: 20
Misschien wel leuk om jullie te informeren over mijn ervaringen met mijn keuzes. Zal er ook een cijfer bij geven.

Allereerst moet ik zeggen dat ik verbaasd ben dat puerto rico zo ontzettend populair is. Ik heb het gisteren 3 maal met 4 personen gespeeld. Was leuk. Deed mij aan verschillende andere spellen denken. Allereerst het kolonisten kaartspel voor 2 in combinatie met machiavelli. Het zijn spellen waarbij je logische een sequence van acties zo slim mogelijk moet maken maar moet aanpassen aan de andere spelers hun strategie. Maar de mogelijkheden zijn relatief beperkt. Al snel is bijvoorbeeld duidelijk dat de steengroeve heel handig is en dan komt daar een run op. Bepaalde strategien worden duidelijk. Ik vind wat dat betreft niet de 8.8 waard die het heeft. Ik had meer verwacht door al het enthousiasme. Ik ben nu ook bang dat agricola, goa, stenen tijdperk op zelfde mechanieken rust. 7.4

Een spel die mij positief veraste was carcassonne. Met 2 uitbreidingen speelt het gezellig weg. 8
Een andere verassing was eufraat en tigris. Nog maar 1 keer gespeeld. Vind het een te gek spel. Veel.mogelijkheden en diepgang. Relatief simpele opzet. Wel veel regels. 8.2

Dominion vond ik wel aardig maar heb ik hetzelfde bij als bij puerto rico. 7.2

Op naar tikal! :)


Laatst bijgewerkt door Darksun op vr 23 jan 2015, 12:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 12:43 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Citaat:
Bepaalde strategien worden duidelijk.

'De meerdere wegen naar de overwinning' is net één van de aspecten die ik zo goed vind aan Puerto Rico. Maar de uitdaging is om voor de door jou gekozen weg de juiste benodigheden te verzamelen (gebouwen, plantages, geld enz).
Maar de mogelijkheden beperkt vind ik wat vreemd. De vele gebouwen zorgen net voor een heel scala aan mogelijkheden. De combinatie van gebouwen die je verzamelt is cruciaal voor de overwinning (tenzij je voor de maïs gaat, dan is vooral de werf belangrijk), wanneer je welke rol kiest ook. Je moet constant je medespelers in het oog houden en de beurten gaan voor zo'n 'diep' spel erg snel voorbij.
Maar smaken verschillen natuurlijk. Maar laat weten wat je er na je 2de en/of 3de poging van vindt, mogelijk verandert je oordeel nog wel. :wink:
Tof overigens dat je even een oordeel geeft, altijd leuk om te lezen.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 13:27 
Sojaboon

Berichten: 20
...


Laatst bijgewerkt door Darksun op vr 23 jan 2015, 14:26, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 13:48 
kooiker

Berichten: 707
Ik zou, als ik jou was, Goa beslist uitproberen. Ik vind het juist voor 2 spelers een fantastisch spel, ondanks alle nieuwkomers blijf ik het 1 van de betere spellen vinden en het speelt toch echt wel weer heel anders dan de andere genoemde spellen, vooral door het veilinggedeelte dat met 2 spelers ook verrassend goed werkt.. En Puerto Rico, tsja wij spelen het heel graag met 2 spelers, maar zoals altijd : smaken verschillen, dat zorgt er voor dat er op een forum als dit altijd wel wat te bespreken valt :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 14:28 
Sojaboon

Berichten: 20
Ik ben door deze berichtenwisseling toch nog eens gaan kijken in de spelhandleiding. Bleek dat we een goudzoeker waren vergeten en geen dubloenen neerlegde op de niet gekozen rollen... dit maakt het spel wezenlijk anders. Ik zal nog eens spelen om mijn mening te kunnen vormen...


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 14:37 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Puerto Rico is een spel waar je anders tegenaan kijkt als je wat meer "gevorderd" bent, er zijn echt dingen die voor een beginner heel sterk lijken, maar die je later regelmatig overslaat omdat je dan inziet dat een andere actie toch beter is.

Dit geldt trouwens voor veel spellen, o.a. ook Dominion en Race for the Galaxy. Ook die heb je niet na één of twee keer spelen helemaal door, en zijn niet zo simpel als ze misschien lijken. Dus oordeel niet te snel.

Als ik dit draadje eerder had gezien, dan zou ik overigens ook hebben aangeraden om Stenen Tijdperk uit te proberen. Kan altijd nog, maar ik denk dat je voorlopig wel even zoet bent met al die aankopen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 23 jan 2015, 14:51 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Darksun schreef:
Ik ben door deze berichtenwisseling toch nog eens gaan kijken in de spelhandleiding. Bleek dat we een goudzoeker waren vergeten en geen dubloenen neerlegde op de niet gekozen rollen... dit maakt het spel wezenlijk anders.

Grappig, ik stelde mezelf ook de vraag of je het wel juist gespeeld hebt, maar vond het nogal arrogant om het niet appreciëren van één van mijn favoriete spellen daaraan te wijten. :lol:
In een ander 'speladvies'-draadje zei ik het volgende na Puerto Rico als tip te hebben gegeven: [...]alleen zijn er nogal veel 'kleine' regeltjes om te verwerken [...] Wel iets moeilijker om zelf uit te zoeken hoe het juist werkt doordat de regels opgedeeld zijn adhv de verschilllende rollen en dat bemoeilijkt het opzoeken wel wat, maar als je het uitgelegd krijgt en het eenmaal gespeeld hebt, gaat dat erg vlot meestal.
Vorig jaar dit spel met een collega van mij gespeeld die dit al minstens even vaak gespeeld had als ik, maar tijdens het spelen merkte ik wel 7 fouten op (die na enige initiële discussie van zijn kant in mijn voordeel werden beslecht na het doornemen van de regels :roll: ). In zijn geval hadden die fouten evenwel geen invloed op zijn appreciatie van het spel...
Bepaalde details in de regels maken sommige gebouwen echt wel interessant (zoals de regel dat je in de kapiteinsfase MOET leveren indien je kan en na die fase maar 1 blokje mag houden, de andere niet geleverde blokjes zijn verspild).

Benieuwd naar je hernieuwde ervaring!

Extra stem voor Stenen Tijdperk overigens. Ook een fantastisch spel, maar niet van de complexiteit als PR en met minder, maar nog duidelijkere wegen naar de overwinning.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 00:26 
Meeple

Berichten: 13
Ik zou toch ook nog eens seasons willen aanraden. Heb nu toch al een aantal spellen aangeschaft, maar dit is mijn absolute favoriet. Heel leuk met 2, veel mogelijkheden en zeer veel verschillende strategieën. Hoge herspeelbaarheid. Wij hebben het nu twee weken en ik denk dat we het al 20 keer gespeeld hebben ( voorlopig enkel met basisdeck, maar binnenkort halen we de andere er ook bij).


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 01:35 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Tess schreef:
Ik zou toch ook nog eens seasons willen aanraden. Heb nu toch al een aantal spellen aangeschaft, maar dit is mijn absolute favoriet. Heel leuk met 2, veel mogelijkheden en zeer veel verschillende strategieën. Hoge herspeelbaarheid. Wij hebben het nu twee weken en ik denk dat we het al 20 keer gespeeld hebben ( voorlopig enkel met basisdeck, maar binnenkort halen we de andere er ook bij).

+1 :thumbup:

Is inderdaad reuze met twee !!

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 24 jan 2015, 11:40 
Party Animal

Berichten: 458
Woonplaats: Leidschendam
na het zien van de speluitleg van seasons zijn we beide erg enthousiast dus maar meteen aangeschaft.

Ik kan Targi en Fluxx(leukst vanaf 3 spelers) ook zeker aanraden!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 03 apr 2015, 23:00 
Sojaboon

Berichten: 20
*carcassonne bigbox 2:
we hebben inmiddels van de carcassonne bigbox 2 keer een potje gespeeld met alle uitbreidingen. dat was echt te gek. carcassonne is voor mij geheel boven verwachting superleuk. het is heel sociaal.

*Puerto rico vind ik ook heel leuk inmiddels...

*Race for the Galaxy:
Helaas kan ik niemand vinden die Race for the Galaxy wil spelen. het schrikt iedereen af haha... Dus ik speel het maar online. Dat is best geinig. Vooral omdat je net zoals bij puerto rico op een intelligente manier 'go with the flow' moet gaan. Snel nieuwe mogelijkheden zien en niet te lang vasthouden aan een strategie. dat is best interessant. omdat ik de neiging heb een favortiete strategie te ontwikkelen.

* agricola 1x gespeeld. kan er nog weinig over zeggen.

* tikal is leuk. maar niet voor een gezellige avond met bier en vrienden. is meer een middagspelletje met thee. het is heel mentaal. heel veel tellen.

* saboteur is een te gek spel. wat makkelijk kun je lol hebben met dat spelletje.

*eufraat en tigris vind ik heel leuk. is wat mij betreft ook meer een overdagspel.

Tot slot zit ik te overwegen om El Grande Big Box te kopen. Veel positieve dingen over gelezen. Kennen jullie dit spel?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 04 apr 2015, 08:55 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 361
Woonplaats: Utrecht
Je bent al goed op weg ;-)
Ik zou je aanraden:
-tikal
-puerto rico (2 spelers ook goed?)
-dominion
Ja, Puerto Rico is met twee ook erg leuk.

Af te raden is
-regenwormen (Te simpel, is alleen maar een tijdverdrijf)
-carcassonne (Dat heb je na drie spellen wel gezien)
-terra mystica (Dat is na een wellicht plezierig begin verder alleen met weinig interactie je kunstje doen)

Succes met je keuze!

Groet ;-)

_________________
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 04 apr 2015, 12:41 
Sojaboon

Berichten: 20
Knipoog schreef:
Je bent al goed op weg ;-)
Ik zou je aanraden:
-tikal
-puerto rico (2 spelers ook goed?)
(...)
-terra mystica (Dat is na een wellicht plezierig begin verder alleen met weinig interactie je kunstje doen)


Ik heb ze allemaal al gekocht. Ik heb het wellicht niet duidelijk uitgeschreven. Maar ik was ze al aan het reviewn :P


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 04 apr 2015, 12:43 
Sojaboon

Berichten: 20
... en oja ik heb vorsten van florence geprobeerd. maar dat vond dat toch wel een vreemd spel... (noodeloos) ingewikkeld... heb niet nog een keer gespeeld. Ik wil het nog wel een kans geven. maar heb het gevoel dat het een spel is met een beetje hakkerige flow.
Iemand anders ervaring?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 04 apr 2015, 12:47 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Wel grappig, maar als ik het goed lees, denk ik dat je niet te zware spellen moet gaan kopen en veel spelen. Je favorieten spellen van je lijst zijn de wat minder zware. Vind Tikal zelf niet zo heel zwaar, maar Agricola, Puerto Rico zijn wel een stap zwaarder.

Zeker niet weg doen, maar wanneer je nog wat meer spellen gaat aanschaffen zou ik me focussen op de net wat lichtere spellen.

Kijk eens naar Istanbul, Ticket To Ride, Stenen Tijdperk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
34 berichten | Pagina 2 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Graag advies over spelkeuze :)  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®