Darksun schreef:
Ik ben door deze berichtenwisseling toch nog eens gaan kijken in de spelhandleiding. Bleek dat we een goudzoeker waren vergeten en geen dubloenen neerlegde op de niet gekozen rollen... dit maakt het spel wezenlijk anders.
Grappig, ik stelde mezelf ook de vraag of je het wel juist gespeeld hebt, maar vond het nogal arrogant om het niet appreciëren van één van mijn favoriete spellen daaraan te wijten.
In een ander 'speladvies'-draadje zei ik het volgende na Puerto Rico als tip te hebben gegeven:
[...]alleen zijn er nogal veel 'kleine' regeltjes om te verwerken [...] Wel iets moeilijker om zelf uit te zoeken hoe het juist werkt doordat de regels opgedeeld zijn adhv de verschilllende rollen en dat bemoeilijkt het opzoeken wel wat, maar als je het uitgelegd krijgt en het eenmaal gespeeld hebt, gaat dat erg vlot meestal.Vorig jaar dit spel met een collega van mij gespeeld die dit al minstens even vaak gespeeld had als ik, maar tijdens het spelen merkte ik wel 7 fouten op (die na enige initiële discussie van zijn kant in mijn voordeel werden beslecht na het doornemen van de regels
). In zijn geval hadden die fouten evenwel geen invloed op zijn appreciatie van het spel...
Bepaalde details in de regels maken sommige gebouwen echt wel interessant (zoals de regel dat je in de kapiteinsfase MOET leveren indien je kan en na die fase maar 1 blokje mag houden, de andere niet geleverde blokjes zijn verspild).
Benieuwd naar je hernieuwde ervaring!
Extra stem voor Stenen Tijdperk overigens. Ook een fantastisch spel, maar niet van de complexiteit als PR en met minder, maar nog duidelijkere wegen naar de overwinning.