Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





9 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2015, 22:09 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 75
Woonplaats: Kampen
Afgelopen vrijdag Sid Meier's Civilization (2010) gekocht. Vrijdagavond spelregels uitpluizen, zaterdagavond 1x gespeeld (3 spelers) zondag 2x gespeeld (4 spelers) en telkens won degene die het Duitse volk vertegenwoordigde door de lvl 5 Tech kaart als eerst te ontwikkelen. Het Duitse volk krijgt elke keer wanneer ze een militaire unit upgraden met een Tech kaart de desbetreffende unit en een grondstof naar keuze. Diegene kiest dan 'silk' en ruilt die tegen 9 trade (Tech kaart lvl-1) op die manier kunnen ze snel Tech kaarten ontwikkelen..
We hebben vooral het laatste potje veel tegengas gegeven, door bijv. de trade vakjes te blokkeren en elkaar wat te helpen met militaire acties, maar dit mocht niet baten..

Iemand tips??


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2015, 22:26 
Avatar gebruiker

Berichten: 168
Woonplaats: Zoetermeer, NL
Houden jullie er rekening mee dat je maar 1 tech kan researchen per beurt/ronde? Het researchen van een tech kost je in principe alle Trade die je op dat moment hebt (op evt. Coins na die ervoor zorgen dat je Trade punten kunt 'meenemen' naar de volgende beurt).
Het duurt dus minimaal 15 beurten voordat iemand een level 5 tech kan researchen.

Daarnaast kan de +9 trade tech (voor een silk) volgens mij alleen in de Trade phase gebruikt worden (en niet in de Research phase bijvoorbeeld).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2015, 22:44 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 75
Woonplaats: Kampen
ArjanVdS schreef:
Houden jullie er rekening mee dat je maar 1 tech kan researchen per beurt/ronde? Het researchen van een tech kost je in principe alle Trade die je op dat moment hebt (op evt. Coins na die ervoor zorgen dat je Trade punten kunt 'meenemen' naar de volgende beurt).
Het duurt dus minimaal 15 beurten voordat iemand een level 5 tech kan researchen.

Daarnaast kan de +9 trade tech (voor een silk) volgens mij alleen in de Trade phase gebruikt worden (en niet in de Research phase bijvoorbeeld).


Ja met beide houden we rekening. De silk wordt gespendeerd tijdens de city management fase. En na een Tech research wordt de trade aangever terug gedraaid. Maar thanx voort meedenken!!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2015, 23:00 
Avatar gebruiker

Berichten: 168
Woonplaats: Zoetermeer, NL
Moeilijk te zeggen wat er dan aan de hand is. Een Tech victory is normaal gesproken juist 1 van de lastigste victory conditions. Veel mensen zijn zelfs van mening dat de Tech victory meer een soort 'timer' in het spel is om ervoor te zorgen dat het spel niet veel langer dan 15 beurten duurt (zie bv. ook http://www.boardgamegeek.com/thread/979803/tech-victory-possible). In veel gevallen is een potje al afgelopen in 10-12 beurten of zo.

Voor welke victory conditions gingen de overige spelers en hoever zaten zij van de winst af?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 03 maart 2015, 23:15 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 75
Woonplaats: Kampen
Degene die er het dichts bij was, was 2x het chinese volk met culture tokens door op 4 vakjes van het culture overwinnings vak te komen.
De Russen hebben 1x bijna de hoofdstad van een ander volk veroverd maar die kwamen toen 5 legerpunten tekort.. Dus we gaan het spel dit weekend zeker weer een kans geven, maar het schuurt aan onze minds omdat de Duitsers gewoon steeds hebben gewonnen. Helemaal omdat we 1x echt diegene die de Duisters was hebben dwars gezeten..


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2015, 01:08 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Geurt schreef:
Degene die er het dichts bij was, was 2x het chinese volk met culture tokens door op 4 vakjes van het culture overwinnings vak te komen.
De Russen hebben 1x bijna de hoofdstad van een ander volk veroverd maar die kwamen toen 5 legerpunten tekort.. Dus we gaan het spel dit weekend zeker weer een kans geven, maar het schuurt aan onze minds omdat de Duitsers gewoon steeds hebben gewonnen. Helemaal omdat we 1x echt diegene die de Duisters was hebben dwars gezeten..



Ik denk toch dat je iets mist in de spelregels hoor, ik heb nog nooit een game gehad waarin de tech strat. victorieus was. Sowieso is army victory een goeie counter tegen tech of cult. Als je hem echt dwars zat dan had je iedere keer als je hem versloeg in een battle zijn trade kunnen stelen met een loot. Wat hebben de andere spelers dan precies gedaan?

Oh en hoeveel rondes hebben jullie moeten spelen totdat duitsland zijn tech victoy had?

Laatste vraag:
Hoe kun je dit spel in godsnaam 2 keer achter elkaar spelen, op een zondag nota bene?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2015, 15:00 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 75
Woonplaats: Kampen
Die silk stelen gaat niet, de actie city management is voor de actie mouvement(oorlog voeren). En de actie Tech ontwikkelen is als laatst. Met die actie kregen de Duitsers de silk, en die werd dan tijdens de city management gebruikt.

We hebben tussen de 15-20 rondes gespeeld.

Het antwoord op de laatste vraag: iets met enthousiast en s'middags beginnen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2015, 22:33 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 210
Woonplaats: Rotterdam
15-20 rondes is echt heel veel. zoals al door anderen is gezegd duurt het spel meestal niet langer dan 12 rondes. Jullie moeten nog wat efficienter worden :D . Vol voor een van de overwinningen gaan en daar volledig op spelen. Dit is echt een race naar de overwinning!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2015, 23:07 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 75
Woonplaats: Kampen
Ik denk dat wij teveel op het militaire vlak bezig zijn/waren. Maar ik zal hier een update geven wanneer we het spel weer gespeeld hebben. Dan ga ik iig een andere strategie uitproberen.

Ik heb trouwens nog een vraag:
De Egyptenaren mogen gratis een gebouw bouwen(tijdens de city management) die ze ontwikkeld hebben(Tech).
Wanneer ze de Tech kaart 'Engeneering' hebben ontwikkeld mag de production (hamertjes) gesplitst worden zodat je 2 gebouwen/units/legers kan bouwen(toch :?: ).. Mogen de Egyptenaren dat dan ook? Want dat zou betekenden dat ze het eerste gebouw gratis krijgen en de 2e a.d.h.v. de city waarmee ze production verzamelen.

Correct me if i'm wrong!


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
9 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Iemand een tip? (gaat over Sid Meier's Civilization 2010)  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Civilization; Sid Meier's Civilization: The Board Game; Sid Meier's Civilization



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®