Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





35 berichten | Pagina 2 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: ma 20 jul 2015, 18:28 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 40
Robertopellizini schreef:
Polgara schreef:
beekiebeekie schreef:

Over de interactie, directe interactie is er niet/nauwelijks. Indirect wel dus. Dat is al gezegd. Maar ik heb gelezen dat de uitbreiding daar ook weer verandering in brengt.



De uitbreiding voegt vooral meer volken toe, met hun eigen regels voor het bouwen. Er komt geen directe interactie bij (3x gespeeld met manlief om de verschillende nieuwe volken uit te proberen).


Dat is niet helemaal waar. De uitbreiding voegt 3 manieren van (indirecte) interactie toe:
1. de nieuwe kaart is een stuk interactiever en meer cutthroat dan de oorspronkelijke kaart
2. de uitbreiding voegt een variabele spelervolgorde toe. In het basisspel wordt de speler die als eerste past de nieuwe startspeler de volgende ronde en zijn linkerbuurman de 2e, en links dáárvan 3e, enz. In de uitbreiding bepaalt puur het passen de startspelervolgorde. De eerste passer wordt 1e, de 2e passer wordt 2e, enz. Dat zorgt voor meer interactie, omdat timing van passen nóg belangrijker wordt.
3. Er zijn meer eindscoremoelijkheden waarvoor geconcurreerd moet worden.


Ah, dat verklaart waarom ik dat gemist heb - ik heb de uitbreiding alleen met 2 gespeeld, en dan vervalt 2. helemaal.

Ik moet zeggen dat ik niet zoveel verschil merkte met de kaart (behalve dat het iets minder makkelijk was voor sommige volken om uit te breiden).

Het is al even geleden, maar ik denk dat we de eindscore mogelijkheden niet gebruikt hebben, hoewel ik wel dacht dat dat ipv de normale dingen was, en niet extra scoremogelijkheden (maar dat kan ik natuurlijk verkeerd onthouden hebben).

Al met al had ik niet het idee dat het heel anders voelde qua interactie dan het basisspel (maar ik wil meteen toegeven dat aangezien wij meestal met z'n tweeen spelen, dat iig gedeeltelijk ook daaraan kan/zal liggen).

_________________
"The only reason there's such a thing like morning in the first place is to keep night and afternoon from bumping into each other."


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2015, 14:24 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
beekiebeekie schreef:
Dit is er echt een om eerst een keer te spelen. Niet afgaan op meningen van anderen. Ik vind het spel er heel mooi uitzien. Heb het gespeeld en nooit meer. Ik vond dit echt een draak van een spel. Verschrikkelijk.

Terwijl ik het misschien wel had gekocht als ik op de looks af zou zijn gegaan.

Over de interactie, directe interactie is er niet/nauwelijks. Indirect wel dus. Dat is al gezegd. Maar ik heb gelezen dat de uitbreiding daar ook weer verandering in brengt.

Gewoon eerst spelen dus.... Anders bega je misschien wel een dure miskoop.

+1

Dure miskoop met veel wachttijd en te lange speelduur.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2015, 14:26 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
EEMBC/Bongo schreef:
Dure miskoop met veel wachttijd en te lange speelduur.


Gespeeld met mannenkoor slakkenspoor?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2015, 16:38 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1066
Woonplaats: Nijmegen
Het spel kan lang duren en het absoluut geen spelletje love letter of qwixx maar met juiste mensen kan het vlot verlopen! Met 4 is wat mij betreft ook ideaal spelers aantal!


Verzonden vanaf mijn iPhone 5S
met behulp van Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2015, 18:49 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Probleem met dit soort spellen net als Caverna bijvoorbeeld is dat de speeltijd evenredig oploopt met het aantal spelers. Het spel schaalt niet mee.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2015, 20:38 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2953
Woonplaats: Deerlijk
Erwin schreef:
EEMBC/Bongo schreef:
Dure miskoop met veel wachttijd en te lange speelduur.


Gespeeld met mannenkoor slakkenspoor?


Je mag inderdaad niet met mensen aan tafel zitten die te lang twijfelen of telkens opnieuw beginnen na te denken. Ik gruw bij de gedachte om TM te moeten spelen met een groep slakken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: ma 27 jul 2015, 21:26 
7. Imperial 2030 (2009)

Berichten: 683
Woonplaats: Meijel
Piet schreef:
Erwin schreef:
EEMBC/Bongo schreef:
Dure miskoop met veel wachttijd en te lange speelduur.


Gespeeld met mannenkoor slakkenspoor?


Je mag inderdaad niet met mensen aan tafel zitten die te lang twijfelen of telkens opnieuw beginnen na te denken. Ik gruw bij de gedachte om TM te moeten spelen met een groep slakken.

Maar de lange wachttijd is ook afhankelijk van de speler zelf. Als die (telkens) vroeg past terwijl de andere spelers nog legio acties willen en kunnen doen (kracht!) tja, dan is het veel en lang wachten tot iedereen gepast heeft. En dat heeft weinig te maken met het snel/traag spelen van je tegenstanders. Blijft de vraag over of jij het spel wel goed speelt.
En lange speelduur, ik denk dat een pot TM met 5 spelen in 2,5 a 3 uur niet (te) lang is (inclusief uitleg 3,5 uur ongeveer). Volgens de doos niet uitzonderlijk iig.
Veel uitleg ja, veel mogelijkheden ook. Als je het lang niet meer gespeeld hebt is het wel weer even zoeken. Zeker omdat ieder volk weer anders speelt. Maar dat kan voor mij de pret niet drukken.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: ma 03 aug 2015, 11:18 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 136
Woonplaats: België
Ik heb Terra Mystica een paar dagen geleden voor de eerste keer gespeeld en ik vond het super!
Het leek me afgaande van de uitgebreide regels, lange filmpje en reacties van sommigen ook een zeer zwaar, moeilijk spel te worden maar dit was absoluut niet het geval vond ik.
Het is natuurlijk een spel waarbij je serieus wat gaat nadenken en plannen, maar de game mechaniek is eigenlijk enorm eenvoudig en ik was er zeer snel mee weg.
Ook liggen al je opties duidelijk op tafel en kan je dus niet voor verrassingen komen te staan.
Heerlijk dat je zoveel keuzes en manieren hebt om het spel te spelen/ winnen.
Zonder twijfel een topspel naar mijn mening!

Recent heb ik ook Tzolkin voor de eerste keer gespeeld en ik vond Terra Mystica makkelijker (en leuker). Tzolkin had naar mijn mening nog veel meer vooruit plannen en een slechte planning werd nog meer afgestraft waarbij dit bij Terra Mystica makkelijker leek om je strategie aan te passen zonder in de knoop te geraken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: ma 03 aug 2015, 14:13 
6. Scythe (2016)

Berichten: 1441
Woonplaats: Woudenberg
Helemaal mee eens, bij TM is het per ronde wel duidelijk wat je het beste kunt doen en je kunt al vooruit kijken wat er daarna aankomt. Tzolk'in vereist veel meer planning en je moet nog wel eens ad hoc bijschakelen wanneer tegenstanders op "jouw" plekje gaan staan. Als het dan ook allemaal volgens plan loopt, dan geeft dat wel veel voldoening.

Voor de 35+-ers onder ons: "I love it when a plan comes together" 8)

Overigens beiden erg goede spellen, Tzolk'in vind ik nog net iets beter, qua spelmechanisme, tactiek en -weegt voor mij ook zeker mee- visueel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: ma 03 aug 2015, 20:07 
Jakkiebak!

Berichten: 50
Woonplaats: 9100 Sint-Niklaas
Ik heb dit onlangs gekocht, na een goede ervaring op de spellenbeurs in Gent.
Ik ben alvast fan.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2016, 20:12 
Joker

Berichten: 6
Ik weet natuurlijk niet wat jou idee is, van interactie tijdens een spel, ik weet niet welke spellen jij normaal speelt.

Maar naar mijn mening, valt het gebrek aan interactie wel mee, ligt er ook een beetje aan met hoeveel spelers je het speelt, speel het met 4 of 5 man, en je kunt elkaar, zeker wel pesten :twisted:

Zeker als je allemaal al wat ervaring hebt, met het spel, en elkaars acties een beetje kunt "lezen"

Met 3 spelers is dit wel minder, je kunt ver uit elkaars buurt blijven.
Wij spreken dan meestal af om 1 landschap in een hoek+rivier niet te gebruiken, zodat het speelveld kleiner wordt.

Ook kan ik de uitbreidingen vuur en ijs aanraden,
Hier zitten een paar rassen bij, die het nog uitdagender maken.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2016, 20:44 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Knipoog schreef:
Ik heb het spel 1 keer gespeeld, nav die ene ervaring is mijn idee over het spel deze "je doet allemaal je ding en op een gegeven moment is het spel afgelopen"
Ik heb het spel nav die ene keer spelen niet gekocht ;-)


Toen ik 5 in plaats van 475 spellen had, speelde ik die 5 spellen grijs. Zo werd ik enorm goed in Stratego, Risk, Backgammon, Schaken en Hartenjagen. De eerste keer dat ik die spellen speelde (misschien wel de eerste paar keer) voelde het precies zoals @Knipoog beschrijft.

Nu ik 475 spellen heb, heb ik dat gevoel regelmatig omdat ik steeds meer spellen voor het eerst, eenmalig, of heel zelden met lange tussenpozen speel. Het doet niets af aan de schoonheid van Terra Mystica als spel. Ik heb het met mijn spelgroep 7 keer gespeeld, we worden er steeds beter in en we vinden het GE-WEL-DIG. Het is wel zware kost of categorie 1 zoals wij het noemen.

Afbeelding

PS: Grijp je kans want hij is enorm afgeprijsd bij http://www.bol.com!

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: do 05 mei 2016, 08:48 
1. Brass: Birmingham (2018)

Berichten: 156
Woonplaats: Dordrecht
Het is voor mij een van de beste spellen aller tijden. Ik speel het nooit met 2, dat lijkt me ook niet leuk. Maar met 3 of 4 is het echt een geweldig spel. Met de uitbreiding Vuur & IJs wordt het alleen nog maar beter. Zoals al gezegd wordt er dan rekening gehouden met wie er eerst past. Daarnaast komt er nog meer variatie in het spel door een extra mogelijkheid voor punten en vooral ook elk potje verschillende dingen om punten te scoren. Kwa interactie ben ik het er ook mee eens dat die er zeker weten wel is, maar dan vooral op de manier dat je elkaar in de weg zit door je steden bepaalde kanten op te bouwen, een van de acties te pakken met je kracht voordat iemand anders dat doet (zoals het beschreven 7 goud), maar ook door bijvoorbeeld eerder te passen zodat je de bonustegel kan krijgen die je wilt.

Kortom echt een geweldig spel!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: vr 06 mei 2016, 11:38 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Wat voegt Fire en Ice toe aan het passen? Heb alleen basis gespeeld.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: vr 06 mei 2016, 13:02 
8. Architecten van het Westelijk Koninkrijk (2018)

Berichten: 156
Woonplaats: Dordrecht
Edwin84 schreef:
Wat voegt Fire en Ice toe aan het passen? Heb alleen basis gespeeld.


Degene die als eerste past is de startspeler de volgende ronde. Dat is zoals het sowieso al was. Maar degene die als 2e past is de volgende ronde ook als 2e, de 3e 3e enz. Kortom hoe eerder je past hoe eerder je aan de beurt bent de volgende ronde.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
35 berichten | Pagina 2 van 3 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Terra Mystica?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

Terra Mystica, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®