Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





53 berichten | Pagina 2 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 10:08 
Jakkiebak!

Berichten: 63
Woonplaats: Hillegom
Super bedankt voor het meedenken tot dusver. Heb al een aantal spellen op m'n lijst staan die ik verder wil onderzoeken. Het zou inderdaad mooi zijn als ik een aantal spellen waarvan ik denk dat ze leuk zijn voor de groep kan lenen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 10:34 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Wellicht Lords of Waterdeep.

Je kunt elkaar dwars liggen.

Je kunt gebouwen bouwen

Vervang grondstoffen door blokjes en avonturiers....

Ook een spel wat veel mensen bevalt.

Wel lastig als Stenen Tijdperk en Istanbul niet bevielen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 11:20 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Ik zou de El Grande big box aanbevelen....

Geheime punten (toren), bieden voor de kaartjes die klaar liggen, elkaar flink dwars liggen .. en is net weer wat anders... minder geluksgevoelig dan Catan... ook net wat zwaarder... MAAR zo voelt ie niet...!!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 13:21 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 123
Barony
Het ziet zelfs een beetje Catan-achtig uit :D
Voldoet niet exact aan je eisen, maar kan het echt aanraden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 13:44 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Lastig hoor. Ik dacht na je eerste paar zinnen aan Small World of Stenen Tijdperk... maar die bevielen dus niet zo goed.

Waarom niet overigens? Teveel confrontatie, teveel geluk, te complex, of juist een tekort aan iets wat men wel in Catan terugvindt? Dat maakt wel uit als je verder gaat zoeken...

Ik denk dat je drie kanten op kan:
1. Spellen die slecht scoren op jouw checklist van eigenschappen, maar vergelijkbaar zijn met Catan qua complexiteit en populariteit - Carcassonne, Ticket to Ride, Pandemie... maar eigenlijk zou ik Stenen Tijdperk ook in dit rijtje willen zetten, dus tja...
2. Spellen die goed scoren op jouw checklist, maar iets meer uitdaging leveren - bv. Concordia, Agricola, Maharaja, Lords of Waterdeep
3. Zoek een andere spellengroep om complexere spellen mee te spelen, en blijf met deze vriendengroep gewoon lekker Catan spelen

Dat laatste klinkt misschien raar, maar sommige mensen hebben nou eenmaal weinig zin in andere spellen en blijven liever Catan spelen. Ik ken er zo ook wel een paar. Niet iedereen verandert in een spellen-veelvraat zoals de meeste leden van dit forum wel zijn, haha.

Succes met je zoektocht in elk geval!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 17:02 
Jakkiebak!

Berichten: 63
Woonplaats: Hillegom
Haha, bedankt voor je tip :wink:. Daar heb je misschien wel een punt dat ze het liefst voor altijd Catan blijven spelen. Maar ik had gehoopt; verandering van spijs doet eten.

Stenen Tijdperk werd niet zo positief ontvangen met name door de eindtelling en de uitwerking van de bonussen op de eindtelling. Ook bijhouden score tijdens het spel werd als lastig ervaren (in plaats van de simpel bij te houden 10 a 13 punten van Catan). Ze vonden het ook een beetje saai helaas. Small World vonden ze simpelweg te chaotisch.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 17:53 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 104
Probeer anders Elfenland eens.
Is een heel toegankelijk spel dat het meestal wel goed doet bij mensen die graag Catan spelen.
Komt in niet zoveel elementen overeen met Catan, maar ik denk dat je soms eens buiten je comfort zone moet kijken. Als je elk spel gaat vergelijken met Catan, zullen er inderdaad niet veel spellen zijn die je graag zal spelen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 17:57 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
+ 1 voor Lords of Waterdeep en als je meer spanning wilt daarbij, inclusief Skullport uitbreiding. Die doet het bij onze vrienden groep ook altijd erg goed, inclusief de vrouwen :thumbup:

Is er misschien een thema wat men aanspreekt? Of juist niet?
Omdat men vooral Catan enkel leuk lijkt te vinden, doet het vermoeden dat het "civ" gedeelte nogal aanspreekt. Maar misschien vinden ze space, fantasy, etc. ook wel heel erg leuk?

En dan de vraag, soms moeten spellen ook wat "landen", dus na een keer spelen is een oordeel vellen ook niet helemaal terecht. Omdat je vaak dan de tactieken nog niet goed kent en de regels ook niet?
Want zijn het dan vooral gezelligheid spelers of juist wat meer alfa mannetjes die moeten winnen (en bij nieuwe spelletjes is dat ineens minder aannemelijk) ;)?

Succes met je zoektocht, hopelijk willen je vrienden het spel ook echt de kans geven.
Want anders spelen ze nog heeeeeeel lang enkel Catan :lol: (saai toch ook maar 1 spel...)

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 21:04 
Avatar gebruiker

Berichten: 380
Woonplaats: Doetinchem
Ik merk zelf dat Ticket to Ride bij mensen in de smaak valt die niet super tactisch willen denken en een lekker snel spel willen doen.

Carcassonne was voor mij zelf een opvolger na Catan. Ik vond het direct leuker dan Catan! Maar ik zou het niet met meer dan 4 spelen. Dan duurt het lang en je hebt bar weinig controle. Weet niet hoe groot je vriendengroep is?

Wellicht is Het Dorp nog een optie? Wel ietsje complexer dan bovenstaande 2.

Succes met je zoektocht!

_________________
Bezoek Spellenwijs.nl voor reviews, interviews, tips en meer of volg me op Instagram of Facebook!


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 21:58 
Professor Pimpel

Berichten: 221
Woonplaats: Itegem (Heist-op-den-berg)
Santiago de cuba

makkelijke regels, grondstoffen pakken en verschepen en elkaar vooral dwarszitten.
V OORDEEL, je kan het eerst testen op yucata.de

Misschien moet je de online spellenwebsites eens bekijken.

Yucata.de
boardgamearena.com
brettspielwelt.de
boiteajeux.net

Grts tom


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2016, 12:01 
Jakkiebak!

Berichten: 63
Woonplaats: Hillegom
Bedankt voor jullie adviezen. Lijstje wordt aardig groot. Heb er zelf nog even "Mijn Dorp" opgezet. Totaal wat anders maar het lijkt op zich wel toegankelijk (ondanks pittigheid). Zat zelf ook nog te denken aan Imperial Settlers. Kun je grondstoffen pakken, bouwen en elkaar dwarszitten. Het ontbreken van een speelbord zou het spel wellicht wat minder pakkend kunnen maken. Keuzes, keuzes, keuzes...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2016, 12:24 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Ik zou het dorp afstrepen van je lijstje.
Je wil natuurlijk wel een goed spel aanbieden, eentje beter dan Catan.. en dat is het dorp in mijn ogen zeker niet....

Maar miss even out of the box denkend.... waarom niet een geheel ander type spel??
Ik zou het gerust aandurven om Pandemie bij je groep op tafel te gooien.
Geheel wat anders, en valt bij veel families en ook de niet vaak spelende vrouwelijke helft (daarmee niet zeggende dat dit altijd zo is he) goed in de smaak!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2016, 13:55 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Hij heeft het over Mijn Dorp. Is een ander spel dan Het Dorp.

Wij speelden reeds de Engelstalige versie hiervan (is taalonafhankelijk maar nog niet beschikbaar in het NL). Deze weegt echt wel zwaarder als het dorp, en zeker dan catan. Het dorp is makkelijke aan te leren dan mijn dorp. Mijn dorp uitleggen vanaf 0 en zonder ervaring vd spelers met het dorp, is best wel lastig.

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2016, 14:43 
Jakkiebak!

Berichten: 63
Woonplaats: Hillegom
Het gaat inderdaad om "Mijn Dorp". Weet dat deze inderdaad zwaarder is dan Catan, maar in eerste instantie leek mij de uitleg wel redelijk straight forward. Wellicht heb ik het dan toch mis. Pandemie is coorperatief, en het element wat onder andere in de smaak valt is het elkaar dwars kunnen liggen (en als enige winnaar uit de stijd komen). Het mag juist wel een heel ander spel zijn, maar heb er al een aantal geprobeerd met weinig succes. Komt denk ik ook door de vastigheid en omdat iedereen het in de loop der jaren steeds beter is gaan spelen. Vaak als we het gaan spelen, dan zijn er zelfs een aantal spelers die van te voren even 'warmgedraaid' hebben op het pc spel.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2016, 15:11 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Nou.. dan El Grande!
Betere is er niet.. want volgens mij proef ik er ook uit dat je vaak wel met meer dan 4 speelt?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
53 berichten | Pagina 2 van 4 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Opvolger Catan  

Gebruikers die deze topic waarderen

Borrepus

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®