Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





53 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016, 21:41 
Jakkiebak!

Berichten: 63
Woonplaats: Hillegom
Voor mijn vriendengroep ben op op zoek naar een opvolger van Catan. Ikzelf speel graag wat complexere spellen maar ik merk dat die drempel te hoog is voor mijn vriendengroep. Ik wil graag proberen om een nieuw spel te introduceren wat in een aantal elementen overeen komt met Catan. Deze vraag is vaker voorbij gekomen, maar heb het juiste spel nog niet kunnen vinden. Ik merk dat een aantal elementen van Catan erg in de smaak vallen bij m'n vriendengroep. Graag zou ik wat vers bloed qua spel willen introduceren welke hopelijk ook aanslaat (met name omdat ikzelf Catan behoorlijk beu ben :wink:). Ik heb al een aantal andere spellen geïntroduceerd zoals Small World, Istanbul, Stenen Tijdperk) maar deze vielen niet echt in de smaak helaas. Ik zoek dus iets wat aan een aantal voorwaarden moet voldoen:

- grondstoffen pakken (dit is altijd een fanatiek moment)
- 'iets' bouwen met deze grondstoffen
- 'iets' kunnen uitbreiden
- het dwars kunnen zitten van je tegenstander (blokkeren of niet onderhandelen)
- 'geheime' overwinningspunten

Daarnaast moet het niet te ingewikkeld zijn maar mag wel iets uitdagender dan Catan. Het gooien van dobbelstenen mag ook in het spel zitten. Het lijkt erop dat ik naar een Catan 2 op zoek ben, maar dat is eigenlijk dus niet de bedoeling. Heeft iemand suggesties wat op een aantal punten overeen komt? Spellen die ik eerder tegengekomen ben als Deus, Fresco en Terra Mystica (te complex) vallen op dit af. Het liefst ook een spel met een overzichtelijk puntentelling. Liefst geen score spoor omdat dit nog wel eens ontmoedigend kan werken. En ook geen telling ala Caverna. Thanks voor de input.


Laatst bijgewerkt door stp op di 26 jan 2016, 21:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016, 21:44 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Woonplaats: Heerlen-Welten
Carcassonne. Voldoet niet helemaal aan jouw eisen maar is wel heel leuk en toegankelijk. In ieder geval bouwen en dwars zitten is mogelijk.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016, 21:47 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Je maakt het niet gemakkelijk :wink:
Ik zou zomaar Stenen Tijdperk aanraden, maar dat is blijkbaar niet gelukt dus ik vraag me af wat dan wel zou werken.
Het mechanisme om grondstoffen te verdienen en het handelen is net wat Catan zo populair en nog steeds redelijk uniek maakt: je bent ook in andermans beurten betrokken en dat hebben nog niet zoveel spellen kunnen succesvol kunnen kopiëren in mijn ogen.

Zelfde niveau en ook wat dwarszitten zou 'Tickt to Ride' kunnen zijn, vind ik zelf wat te simpel, maar is enorm populair.

Is het een mannen-, vrouwen- gemengde groep? In het eerste geval zou ik Cyclades durven aanraden omdat daar het elkaar dwarszitten aanwezig is en je ook dingen kunt bouwen en uitbreiden (dat is het hele punt van het spel) en het grondstoffen nemen is daar vervangen door een erg spannende veiling van acties waarbij je elkaar steeds kunt overbluffen en elkaar heel bewust acties kunt ontzeggen.
Ook geen scorespoor: de speler die als eerste 2 metropolissen bouwt (of verovert :twisted: ) heeft gewonnen.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016, 21:51 
Jakkiebak!

Berichten: 63
Woonplaats: Hillegom
The Iced One schreef:
Je maakt het niet gemakkelijk :wink:
Ik zou zomaar Stenen Tijdperk aanraden, maar dat is blijkbaar niet gelukt dus ik vraag me af wat dan wel zou werken.
Het mechanisme om grondstoffen te verdienen en het handelen is net wat Catan zo populair en nog steeds redelijk uniek maakt: je bent ook in andermans beurten betrokken en dat hebben nog niet zoveel spellen kunnen succesvol kunnen kopiëren in mijn ogen.

Zelfde niveau en ook wat dwarszitten zou 'Tickt to Ride' kunnen zijn, vind ik zelf wat te simpel, maar is enorm populair.

Is het een mannen-, vrouwen- gemengde groep? In het eerste geval zou ik Cyclades durven aanraden omdat daar het elkaar dwarszitten aanwezig is en je ook dingen kunt bouwen en uitbreiden (dat is het hele punt van het spel) en het grondstoffen nemen is daar vervangen door een erg spannende veiling van acties waarbij je elkaar steeds kunt overbluffen en elkaar heel bewust acties kunt ontzeggen.
Ook geen scorespoor: de speler die als eerste 2 metropolissen bouwt (of verovert :twisted: ) heeft gewonnen.


Ik weet dat het geen makkelijke vraag is, maar heb al wat behoorlijk geld gespendeerd aan nieuwe spellen en vind het zonde om ze in de kast te laten staan (en ja, ik ben de spellenaanjager :wink: ) Groep is gemengd, 50/50. Zal eens kijken naar Cyclades maar denk dat dat bij de dames wat minder zal aanslaan.


Laatst bijgewerkt door stp op di 26 jan 2016, 21:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016, 21:52 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Steenwijk
Concordia is misschien wel wat.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016, 21:58 
Garnaal

Berichten: 369
Woonplaats: Duffel (België )
Brug naar de hemel, De Kathedraal, Machi Koro, Endeavor, Vorsten van Florence en al een ouder spel Tigres en Eufraat.
Endeavor heeft voor mij ook hetzelfde gevoel van catan ondanks dat het anders speelt .
Machi Koro is dan weer gekozen omdat de dobbelstenen voor iedereen kunnen inkomsten brengen net als Catan, en je bouwt ook iets op.
Geld is dan weer de enige grondstof.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016, 22:03 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
stp schreef:
Zal eens kijken naar Cyclades maar denk dat dat bij de dames wat minder zal aanslaan.

Dat is mijn ervaring alleszins wel, de vrouwen waar ik mee speel houden niet zo van de directe confrontatie in dit spel dus in dat geval zou ik dit - voor de rest overigens werkelijk fantastische spel - misschien toch niet aanraden...

En vergeet niet dat smaken enorm verschillen en dat je zelfs met de tips in deze draad spellen zult kiezen die niet zullen aanslaan, zo zie ik hier de Kathedraal, Machi Koro en Endeavour al staan, 3 spellen die mij - als spellenliefhebber - niet konden boeien.

Om miskopen te voorkomen zou je misschien beter eens naar een spellenbeurs of spellenclub gaan met je groep en je vraag daar stellen en op die manier zo goed als gratis enkele spellen testen alvorens ze aan te schaffen.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016, 22:13 
Jakkiebak!

Berichten: 63
Woonplaats: Hillegom
Het blijft inderdaad een kwestie van smaak maar heb in inmiddels wel geleerd welke elementen ze leuk vinden. Dus kan nu denk ik al aardig wat filteren op voorhand. Naar een beurs als groep zie ik niet zo snel gebeuren, daar zijn ze (nog) niet te spellenfanatiek voor. Alles wat ik tegenkom in dit topic zet ik op een lijst. Zijn er al een aantal waar ik zelf nog niet aan gedacht heb. Met een aantal heren heb ik al eens Cuba en Manhattan Project gespeeld. Vooral de laatste werd redelijk positief ontvangen en hebben we een paar keer gespeeld. Maar goed, deze zal de dames niet kunnen bekoren.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016, 22:18 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
stp schreef:
Maar goed, deze zal de dames niet kunnen bekoren.

Dan herhaal ik Ticket to Ride nog eens, belachelijk hoe populair dat is bij de meeste vrouwen die ik ken die af en toe een spel spelen. :wink:

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016, 22:43 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 233
Woonplaats: Joure (Friesland)
Lees inplaats van grondstoffen treinkaarten. (Wat is het verschil) en je hebt alle elementen die noemt.

Wat verder nog ontbreekt is welke catan jullie spelen.
Alleen catan is op den duur simpel maar met steden en ridders uitbreiding blinft het boeiend.
Andere uitbreidingen kun je vergeten. Steden en ridders is een must have.

Suc6

_________________
Winnen is niet het doel als je maar speelt om te winnen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016, 22:51 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Bij 7 wonders moet je ook grondstoffen verzamelen, en kan je van de buren iets kopen. Het is een kaartspel, en de puntentelling is dan wel vrij complex. Dus gameplay lijkt me aan jouw beschrijving te voldoen, behalve de puntentelling is dus iets lastiger...
- grondstoffen pakken (dit is altijd een fanatiek moment) Ja en nee, je gebruikt jouw grondstoffen alleen om iets te bouwen, fysiek krijg je eigenlijk niks
- 'iets' bouwen met deze grondstoffen zie boiven
- 'iets' kunnen uitbreiden constant
- het dwars kunnen zitten van je tegenstander (blokkeren of niet onderhandelen) behalve een goeie kaart voor je tegenstander achterhouden kan je niet blokkeren
- 'geheime' overwinningspunten nope

Splendor? Is op zich vrij abstract. Je kiest in een beurt ofwel voor inkomsten (edelstenen) of je koopt een kaart. Deze kaarten geven dan een soort van "vast inkomen", waardoor je nog betere kaarten (met (meer) punten erop) kunt kopen. Dan is er nog een aspect i.v.m. edellieden waarmee je ook punten kunt verdienen. De speler die 15 punten haalt wint. (tenzij er iemand in diezelfde ronde nog net meer punten weet binnen te rijven) Is niet zo ingewikkeld, maar er zit wel een aardig denkproces achter je beurten.
- grondstoffen pakken (dit is altijd een fanatiek moment) Ja
- 'iets' bouwen met deze grondstoffen ja
- 'iets' kunnen uitbreiden nope
- het dwars kunnen zitten van je tegenstander (blokkeren of niet onderhandelen) nee
- 'geheime' overwinningspunten als je een gedekte kaart in je hand kan uitspelen kan je verrassen

Een iets avontuurlijker idee is Simurgh. Prachtig thematisch spel met draken, maar dan wel weer met een puntenspoor. Is worker placement zoals Stone age.
- grondstoffen pakken (dit is altijd een fanatiek moment) Ja
- 'iets' bouwen met deze grondstoffen ja
- 'iets' kunnen uitbreiden Ja, je speelt met een moduleerbaar bord
- het dwars kunnen zitten van je tegenstander (blokkeren of niet onderhandelen) Ja er zijn bepaalde locaties waar je sneller wilt zijn dan je tegenstander om zo zelf meer voordelen binnen te halen
- 'geheime' overwinningspunten nope

Je kan natuurlijk ook Catan pimpen met "Steden en Ridders" wat het heel wat interessanter, vooral qua interactie. Maakt het ook wel een pak complexer en langer. (en ook een pak beter voor mij!)
- grondstoffen pakken (dit is altijd een fanatiek moment) Ja
- 'iets' bouwen met deze grondstoffen ja
- 'iets' kunnen uitbreiden een dorp naar een stad naar een metropolis, een versterkte stad bouwen, ridders upgraden en enkele speciale gebouwen die je kan upgraden
- het dwars kunnen zitten van je tegenstander (blokkeren of niet onderhandelen) ja
- 'geheime' overwinningspunten jep

Verder heb ik geen geweldige ideeën... best geen makkelijke opgave ;)

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 00:10 
6. Ticket to Ride: Europe (2005)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Ik zat ook aan 7 Wonders te denken.

Puerto Rico zou ook nog kunnen. Daarbij produceert jou plantages grondstoffen als er een kolonist op staat. Dit gebeurt ook als anderen voor die actie kiezen.

Goa en Tzolkin lijken mij te pittig. Ik zelf vind Puerto Rico makkelijker dan die twee.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 00:30 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
Carcassonne is zeer zeker een aanrader.
Heeft veel van de elementen die je benoemd.

Agricola is een echte worker placement, maar dan moet je wel even doorbijten
Het eerste potje. Wel een spel waar je echt iets opbouwt..

En hebben jullie al een cooperatief spel geprobeerd?
Pandemic, Flash Point....

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 08:13 
9. Twilight Struggle (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 225
Woonplaats: Waalre
De klassieker Puerto Rico was ons spel waardoor we in deze hobby getrokken zijn na Kolonisten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Opvolger Catan
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 08:19 
Garnaal

Berichten: 369
Woonplaats: Duffel (België )
Ik heb nog eens nagedacht en in mijn spellenkast gekeken.
Sheriff of Nothingham heeft alles wat je verlangt behalve je bouwt niets op.
Maar grondstoffen nemen en dwarszitten is enorm.

Abyss met uitbreiding Kraken.
Deze heeft alle onderdelen aanwezig.
Enig nadeel: een klein beetje Engels is vereist.

Ticket to ride en Puerto Rico zijn al vernoemd.
carcassone heeft volgens mij geen enkel onderdeel van de jouw gestelde eisen.
En dat spel zelfs met verschillende uitbreidingen begon enorm snel te vervelen.
Ik raad ook aan eerst enkele spellen ergens te lenen alvorens terug een miskoop te doen.
Probeer uit te vissen wat nog in hun mogelijkheden en interesse ligt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
53 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Opvolger Catan  

Gebruikers die deze topic waarderen

Borrepus

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®