Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





136 berichten | Pagina 1 van 10 | Ga naar pagina: 1, 2, 3 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016, 12:38 
Jakkiebak!

Berichten: 64
Ik heb zopas mijn eigen mancave geopend en ben begonnen met het aanschaffen van spellen. Welke spellen maakt mij niet uit, expert, strategisch, familie, kaartspel,... Als ze maar goed zijn en lekker wegspelen.

De eerste die ik heb gekocht is Dominion, het basisspel. Voor mij al een eerste geslaagde zet! Speelt ontzettend fijn.

Nog enkele spellen op mijn shortlist zijn:

- Enkele uitbreidingen Dominion
- Puerto Rico bordspel
- El grande
- Dixit
- Terra Mystica

Dit is voorlopig mijn shortlist.

Welke kan ik hier beter NIET van nemen en welke moet zeker als een van de eerste aanschaffen, ook buiten mijn opgesomd lijstje. Rekening houdend met moeilijkheidsgraad, hoe lang ze nog verkrijgbaar zijn,...

Alvast bedankt voor de info.
Ik verwacht dat hier zeker een deel kenners op het forum zitten. :-)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016, 12:56 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Peter,

als het je niet uit maakt.... dan zou ik gewoon willekeurig spellen kopen...

maar dat zal wel niet het geval zijn. :P

Probeer wat verschillende soort spellen....

Cooperatief, Area control (El Grande), Workerplacement (Stenen Tijdperk bijvoorbeeld), Rolkeuze (Puerto Rico), deckbuilders (Dominion) en kijk welk element je aanspreekt. En natuurlijk welke spellen je medespelers leuk vinden. Je kan wel allemaal Wargames kopen van 8 uur of langer, maar al je medespelers een uur al lang vinden.....

Waarom vind je bijvoorbeeld Dominion leuk? Dan zijn er hier genoeg mensen die tips kunnen geven. Ook valt er genoeg te lezen..... in andere topics, of bijvoorbeeld de top 100 van de spellengek.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016, 13:07 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
larsje86 schreef:
Probeer wat verschillende soort spellen....


Exact dit.

Niet iedereen vindt hetzelfde leuk. Er zijn zo verschrikkelijk veel spellen dat het geheel subjectief is wat je leuk vindt.

In de categorie "Welke spellen maakt mij niet uit... Als ze maar goed zijn en lekker wegspelen" kan ik er 1000 noemen.

Puerto Rico, El grande, Dixit en Terra Mystica zijn allemaal prima spellen. Maar speel er eerst eens een aantal en kijk wat je echt leuk vindt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016, 13:08 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Ik zou zeggen, koop meteen de top 10 op Boardgamegeek.
Dat is de bijbel, dat is het woord, gij bent geen gamer als....nee hoor just kidding ;-)

Maar erg afhankelijk van je smaak, voorkeur, etc.
Eurogamers zullen hele andere lijstjes hebben dan de mensen die ameritrash games spelen.

Hier 2 filmpjes van wat reviewers die antwoord geven op je vraag:
Rahdo >>> https://www.youtube.com/watch?v=VxeDzkm8-7w
Dice Tower >>> https://www.youtube.com/watch?v=gMqgifAkR_Y

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016, 13:17 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Al het voorgaande klopt helemaal. Smaken verschillen nu eenmaal en er zijn honderden goede spellen te koop maar niet iedereen speelt die even graag. Ieder heeft zo zijn favoriete genre, zijn favoriete mechanic, favoriet spelersaantal, enz....
Probeer eerst wat spellen uit, in een spellenclub of met vrienden ofzo want met deze beperkte uitleg is het bijna onmogelijk om iets aan te raden. Als ik dan toch voor twee titels moet gaan zou ik opteren voor één van de versies van Ticket to ride en voor Stenen tijdperk, dat zijn er twee dat het merendeel van de mensen wel goed vindt maar ook hier zijn er weer die dit niet goed vinden.

Veel succes verder met je mancave !! Foto's mag altijd eh :wink:

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016, 15:12 
5. Puerto Rico (2002)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Ik ben het helemaal eens met de vorige opmerkingen.

Ik zou me ook aansluiten in een spellenclub in de buurt, zo kan je massa's spellen testen en kom je al gauw te weten welke spellen je bevallen en welke je eventueel voor je eigen collectie wil aanschaffen.

Ik heb zelf "van alles wat" in mijn verzameling want elke groep, elke moment,... is toch anders en het is de kunst om het juiste spel voor de juiste groep op de juiste moment boven te halen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016, 15:15 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Voor mij waren het dan Pandemic (legacy) en Lords of Waterdeep de spellen welke mijn waakvlam weer aanwakkerde voor bordspelletjes en waardoor ik ondertussen weer een leuke collectie aan het verzamelen en spelen ben.

Must haves? Geen idee ;-)

Ik heb de stap naar een spellengroep (buiten mijn eigen vriendengroep dan) ook nog niet gemaakt. Voornamelijk vanwege tijd die andere hobby of gezinsverplichtingen vergen ;-)
Maar misschien ga ik dat toch wel eens proberen hier in de buurt.

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016, 17:26 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Er zijn volgens mij geen spellen die iedereen moet hebben. Smaken verschillen nou eenmaal, dus een spel wat door velen geweldig gevonden wordt, vind jij misschien wel verschrikkelijk - of andersom.
Ik zou je dan ook aanraden om niet te snel veel geld uit te geven, maar het rustig op te bouwen en vooral veel te spelen. Kijk ook eens of er een spellengroep of -vereniging bij jou in de buurt is waar je mee kunt spelen, dat is een gemakkelijke en goedkope manier om spellen te leren kennen voordat je direct een besluit hoeft te nemen over zelf kopen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016, 18:17 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
dirk schreef:
Als ik dan toch voor twee titels moet gaan zou ik opteren voor één van de versies van Ticket to ride en voor Stenen tijdperk, dat zijn er twee dat het merendeel van de mensen wel goed vindt maar ook hier zijn er weer die dit niet goed vinden.


Jep, vind ik niets bijvoorbeeld. TTR en Stenen Tijdperk staan hoog op mijn vermijd-lijst.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016, 18:23 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ruud2009 schreef:
dirk schreef:
Als ik dan toch voor twee titels moet gaan zou ik opteren voor één van de versies van Ticket to ride en voor Stenen tijdperk, dat zijn er twee dat het merendeel van de mensen wel goed vindt maar ook hier zijn er weer die dit niet goed vinden.


Jep, vind ik niets bijvoorbeeld. TTR en Stenen Tijdperk staan hoog op mijn vermijd-lijst.


Die 2 staan bij mij op een gedeelde 1e plek.
Agricola en Terra Mystica zijn voor mij brandhout voor in de kachel. :twisted:

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016, 18:51 
Garnaal

Berichten: 369
Woonplaats: Duffel (België )
Bridget schreef:
Ruud2009 schreef:
dirk schreef:
Als ik dan toch voor twee titels moet gaan zou ik opteren voor één van de versies van Ticket to ride en voor Stenen tijdperk, dat zijn er twee dat het merendeel van de mensen wel goed vindt maar ook hier zijn er weer die dit niet goed vinden.


Jep, vind ik niets bijvoorbeeld. TTR en Stenen Tijdperk staan hoog op mijn vermijd-lijst.


Die 2 staan bij mij op een gedeelde 1e plek.
Agricola en Terra Mystica zijn voor mij brandhout voor in de kachel. :twisted:

Agricola geef ik je gelijk de rest niet :D
Voor mij zijn Codenames en Imperial setteler dan weer slecht ( zo zie je maar,....)

Je moet je ook niet teveel zorgen maken over dat een spel niet meer in de handel zou zijn.
Echt goeie spellen blijven ze jaren maken en voor die anderen: bedenk dat er enorm veel nieuwe spellen komen die dikwijls een verbetering zijn van de oude ( Sint Petersburg, Decent, Mission Red Planet ex..).
Dan heeft wachten en de kat uit de boom kijken soms wel nut.
Hier op het forum worden ook regelmatig" zeldzame" spellen of versies verkocht en soms is het zoeken naar die ene rarieit net het leuke van het verzamelen :P

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016, 18:54 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Peter1982 schreef:

Nog enkele spellen op mijn shortlist zijn:

- Enkele uitbreidingen Dominion
- Puerto Rico bordspel
- El grande
- Dixit
- Terra Mystica


Hoi Peter,

Bovenstaande reacties aangaande spellensmaak zijn helemaal waar, echter aangezien jij deze spellen noemt, neem ik aan dat je ze al een beetje kent ofwel naslag hebt gedaan en ze je dus bevallen?

PR, EG en TM zijn mijn inziens echt topspellen. Ware klassiekers en helemaal in mijn smaak!
Dominion ligt redelijk in het verlengde van deze spellen, maar zoals je weet is dit een kaartspel en door de afwezigheid van een bord en een wat simpeler mechanisme, duurt Dominion wat korter als de genoemde drie bordspellen.

Die 3 klassiekers hebben zeer zeker een hoog tactisch/expert gehalte en die potjes duren bij ons in de groep toch gauw al een uur of 2 a 3.

Mijn advies zou dan ook zijn er 1 aan te schaffen om te 'testen'.
Als dit type spel je bevalt, kan je aan dat lijstje de volgende toevoegen omdat ze wat mij betreft in dat rijtje thuishoren, ff een losse greep:
-Caylus
-Ora et Labora
-Le Havre
-Het Dorp
-Stenen Tijdperk
-St.Petersburg
-Carcassonne
-Die Burgen von Burgund
-Hanze Steden
-Hoogspanning
En zo zijn er nog wel minstens 20 te noemen.

Dixit is weer een totaal ander spel in de categorie partyspellen, persoonlijk niet echt mijn ding, dus daar moet iemand anders een beoordeling over geven.

Wat ik nog wel kan opmerken mbt het door jouw geliefde Dominion qua kaartspellen in min of meer dezelfde hoek:
-Race for the Galaxy
-San Juan
-London
-Lost Cities
-Machiavelli

En een tip, check volgende link via kickstarter, dit is een heel leuk kaart spel en je krijgt heel veel voor relatief weinig:
https://www.kickstarter.com/projects/da ... of-valeria

succes!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016, 22:43 
Jakkiebak!

Berichten: 64
Beste Noviomagum,

Dank voor je fijne reactie.
Dit soort reactie is helemaal wat ik bedoel. Ik weet ook wel dat veel afhangt van smaak en persoonlijke voorkeur, maar lezen van een gefundeerde mening is altijd fijn, ook als die verschillen...


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016, 23:02 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
Een spellenkast zonder Memoir'44 is als.......... Nee, iets wat even verschrikkelijk is kan ik niet bedenken :lol:



Verder sluit ik mij aan bij de rest, Probeer vooral dingen uit. Ik verzamel geen bordspellen op zich, maar vind het wel leuk om nieuwe mechanismes uit te proberen.
Zo spelen wij regelmatig
hoogspanning Deluxe (is reeds genoemd)- Het bieden en mechanisme dat een speler die achteroploopt toch bepaalde voordelen krijgt is erg mooi uitgewerkt
Wallenstein - In basis een vrij makkelijk te leren spel maar wel met een erg leuk systeem waarmee gevechten worden afgehandeld. Namelijk met een "cube tower"
Age of Empires (Glenn Drover Age of discovery) een worker placement game die vooral erg leuk is door de verschillende manieren om te winnen
Imperial2030 - een geweldig aandelen spel vermomd als een potje risk zonder dobbelstenen

Ik vind het vooral leuk om spellen te leren kennen en regelmatig te spelen, zo heb je weinig gedoe met regels en introduceren voor spelers en kan je er ook beter in worden (voor zover mogelijk met bepaalde spellen)

Maar zoals al eerder gezegd: Ieder zijn ding, probeer eens wat uit :thumbup:

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 23 feb 2016, 23:24 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Een mancave zonder Cyclades en Kemet is die naam niet waardig 8)

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
136 berichten | Pagina 1 van 10 | Ga naar pagina: 1, 2, 3 ... 10  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Welke spellen zou iedere bordspel-liefhebber moeten hebben?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®