Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





68 berichten | Pagina 1 van 5 | Ga naar pagina: 1, 2, 3 ... 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2016, 21:27 
7. Qwixx (2012)

Berichten: 210
Woonplaats: Friesland
Afgelopen week eindelijk het stenen tijdperk gespeeld (stond al een jaar in de kast :o )
Maar vorig weekend de junior variant gekocht en gespeeld met onze oudste (bijna 5), dus we moesten het nu wel uit de kast trekken.

En wat een leuk spel!
Nu willen we graag meer van dit genre.
Maar lijkt het dan niet teveel op elkaar?
We spelen voornamelijk met zijn 2-en :)
Dus tips zijn welkom over welk spel we in onze kast moeten stoppen :D


Spellen die we ook graag spelen (voor het idee wat we leuk vinden)
qwirkle
dominion
patchwork
carcassone
pinguinparty
regenwormen
qwixx

Andere tips zijn ook welkom om onze kast aan te vullen!
Op mijn verlanglijstje staan inmiddels
7 wonders: het duel
Jambo
Splendor


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2016, 21:47 
Garnaal

Berichten: 369
Woonplaats: Duffel (België )
Marco Polo is waarschijnlijk ook iets voor jullie.
Verder zou ik Five Tribes ,Fuse en Het Dorp zeker kunnen aanbevelen.
Het Dorp is wel het droogste spel van de drie.

Als jullie graag Dominion doen is Star Realms een goeie 2de.
Meer thema en veel meer interactie tussen de spelers en alleen voor 2 personen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2016, 22:11 
Bye bye man
Avatar gebruiker

Berichten: 364
Woonplaats: Harderwijk
Agricola, Friesche Velden, Caverna en ora et lobara... ;)

Echt waar, al deze spellen zijn aan te raden! Ik heb zelf bijna alles van Uwe Rosenberg (de bedenker van deze spellen). Agricola en Caverna lijken erg op elkaar, zelf heb ik Caverna nog nooit gespeeld aangezien ik Agricola al erg leuk vind!

Even op een rijtje.

- Agricola is een spel waar je een klein boerderijtje hebt en je in zeer weinig tijd dit boerderijtje uit moet zien te breiden.

- Ora Et Labora is mijn nummer 1, maar duurt wel lang (qua speelduur).
Het tegenovergestelde van Agricola. Zeer veel tijd en keuzes. Je creëert, om een klooster heen, een productief gebied. Erg leuk!

- Friesche Velden is thematisch heel erg sterk. Het boerderijleven maar dan niet zo kleinschalig als ik Agricola. Met een winter en zomerfase speelt dit spel echt ge-wel-dig!

Daarnaast heeft Uwe nog veel meer interessante spellen.

- Le Havre, een havenbedrijf runnen. Dit spel kent weinig acties maar zeer veel keuzes.. Erg leuk!

- Glasstraat, deze vind ik solo leuk, maar met twee spelers iets minder.

- De Poorten van Loyang, solo en met twee spelers erg leuk!

En zo zijn er nog van Uwe spellen die ik nog niet heb gespeeld.

Ik speel nagenoeg altijd met z'n 2e. of solo. Mijn vriendin vindt het erg leuk om samen een bordspel te spelen...

Als je vragen hebt, stel ze gerust...
Daarnaast kan ik de filmpjes van Rahdo op Youtube zeker aanraden! Hij speelt ook altijd met z'n vrouw...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2016, 22:41 
7. Qwixx (2012)

Berichten: 210
Woonplaats: Friesland
zoveel keuze :shock:

Fuse en star realms spreken me niet aan ivm setting (fantasy/ruimte)

Five tribes ziet er leuk uit. Zal me daar eens in verdiepen.

Grappig dat die spellen van dezelfde bedenker zijn.
Springt er echt eentje uit van de genoemde?
We hebben trouwens van Agricola de 2-pers versie. Speelt het originele spel anders?
Bij de 2 pers versie hadden we niet het hetzelfde leuke en enthousiaste gevoel als bij stenen tijdperk.

Orleans, is dat wat voor 2 personen?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016, 00:40 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4029
Antwoord op de hoofdvraag van dit topic is simpel; alledrie! Persoonlijk Caverna > Friesche Velden > Agricola, wegens (voor mij persoonlijk) te makkelijk zijn van Agricola en het feit dat Friesche Velden puur 2p is en Caverna zelfs met 7 (!) kan, qua moeilijkheidsgraad vind ik deze twee laatstgenoemden vergelijkbaar. Orleans is trouwens ook een topper :), verslaat nipt deze alledrie, haha.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016, 10:09 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Wat vond je precies leuk aan Stenen Tijdperk? Misschien helpt dat bij de adviezen.

Ik speel zelf ook bijna alles met twee. Voor twee spelers zou ik, in eerste instantie, de spellen van twee auteurs aanraden: de eerder genoemde Uwe Rosenberg, en Stefan Feld. Eigenlijk zijn al hun spellen zeer goed geschikt voor twee spelers. Grofweg is het grote verschil in stijl tussen hun spellen: bij Rosenberg veel opbouwen met puntentelling op het eind, terwijl de spellen van Feld vaak 'point salads' zijn: je scoort tijdens het spel al punten voor bijna elke actie die je uitvoert.

Agricola en Caverna zijn beide erg goed met twee, maar gezien de grote overeenkomsten tussen deze spellen zou ik ze (nog) niet allebei kopen. Veel mensen vinden dat Caverna een soort Agricola 2.0 is, maar ik ben het daar niet mee eens. Agricola is voor mij het beste spel ooit, en ik prefereer het nog altijd boven Caverna. Bij Agricola is er iets meer stress omdat je MOET voeden, waar het voeden in Caverna altijd nog wel kan worden geregeld door het inwisselen van andere grondstoffen. Agricola is in mijn ogen ook wat harder werken doordat je veel verschillende acties moet nemen voordat je eindelijk graan en groente op je land hebt, terwijl je in Caverna veel gecombineerde acties kunt uitvoeren. En het grootste verschil wordt gevormd door de kaarten in Agricola. Als je deze kaarten wijs uitspeelt geven ze elke speler specifieke voordelen waardoor bepaalde acties sterker worden. In Caverna zit dit gedeeltelijk ingebakken in de tegels die je bouwt, maar in mijn ogen is dat in Agricola veel sterker gedaan.
Ik heb zelf nooit "Agricola voor 2 spelers" gespeeld, maar uiteraard wel informatie over gezien/gelezen, en ik denk dat ik wel kan zeggen dat het een uitgeklede variant is van Agricola. Ik zou op basis daarvan Agricola niet zomaar afschrijven.

Friesche Velden heb ik nog niet gespeeld, maar dit spel wordt hoog aangeschreven en is speciaal gemaakt voor 2 spelers. Ik denk dat dit ook zeker een aanrader is.

Voor de Poorten van Loyang is bij ons ook een favoriet voor twee spelers. In tegenstelling tot Stenen Tijdperk en de bovenstaande spellen is dit geen worker placement spel, maar valt het onder card drafting en set collection. Het is eigenlijk een soort optimisatie-puzzel, waarbij je probeert je handel in groenten steeds verder uit te breiden, en je met je verdiende geld steeds de afweging moet maken tussen het financieren van je handel, of het tussentijds omzetten van geld in overwinningspunten voor de eindtelling. Dit spel speelt uitstekend solo of met twee (drie of vier zou ik niet doen). Het is wel wat lichter dan de hiervoor genoemde spellen.

Le Havre, Ora et Labora, beide zijn eerder genoemd en dit zijn óók fantastische spellen. En ook met twee spelers uitstekend te spelen. Bij deze beide spellen heb je veel verschillende grondstoffen/producten, die je met behulp van je gekochte gebouwen om kunt zetten in allerlei andere (duurdere) producten. Hierdoor ontstaat een waardeketen, die je efficiënt in moet zetten om op het eind van het spel de meeste punten/het meeste geld te hebben. Kunnen beide een beetje overweldigend zijn vanwege de vele verschillende omzetmogelijkheden, maar absoluut geweldige spellen die je hersens doen kraken.

Bij de spellen van Stefan Feld zou ik eens nadenken over Castles of Burgundy, Bora Bora, Macao en Notre Dame. Bij Castles of Burgundy en Bora Bora gooi je met dobbelstenen en zet je je dobbelstenen in voor acties, vergelijkbaar met hoe dat in Stenen Tijdperk wordt gedaan. Beide spellen hebben net als Stenen Tijdperk regels om de uitkomsten van de dobbelstenen te beïnvloeden. Bora Bora (en sommige van Feld's andere spellen) ogen in eerste instantie misschien wel wat complex en overweldigend. Daarnaast vindt niet iedereen het "point salad" type spel leuk. Sommigen vinden zijn spellen ook wat droog en te weinig thematisch. Maar het zijn wel geweldige spellen met inventieve mechanismes, die zoals gezegd uitstekend spelen met twee én meer spelers. Probeer eens één van zijn spellen om te kijken of je het wat vindt.

Een lichtere worker placement die ik ook zeker kan aanraden (nu eens iets anders dan Rosenberg of Feld) is Walnut Grove. Wel weer een farming thema. ;)

Er zijn uiteraard nog veel meer geschikte spellen, maar ik denk dat er al heel veel goede genoemd zijn als volgende stap na Stenen Tijdperk. :)

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Traquan op ma 25 apr 2016, 10:18, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016, 10:13 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2220
Woonplaats: Den Haag
Dit moest een korte reactie worden... Niet gelukt ;)

Agricola, Friesche Velden, Caverna of ora et lobara? Die spellen zijn nog al een flinke stap ten opzichte van de spellen die je leuk vindt. Spellen van Uwe Rosenberg - uitzonderingen daargelaten - blinken vooral uit door complexiteit: heel veel kaarten, heel veel componenten en meer opties en keuzes dan je gewend bent in de spellen die je zegt leuk te vinden. Daarbij zijn ze vrij prijzig en kunnen ze niet-veelspelers afschrikken. Het kost tijd en een aantal keer spelen om overzicht te krijgen en om het gevoel te krijgen dat je weet waar je mee bezig bent. Daarbij is de spelduur (en tijd om de regels door te nemen en erbij te pakken) lang. Kortom: ik vind het spellen voor ervaren veelspelers en collectionisten; ze staan dan ook in mijn kast ;)

het zou zo zonde zijn dat je zo'n loodzware doos koopt voor €50 en het plezier in spelen erdoor verliest of niemand kan vinden die het (nog een keer) met je wil spelen. Ik zou je veel eerder adviseren eerst een kleiner stapje te zetten en een paar goede titels zijn al genoemd; kijk eens naar onderstaand lijstje en zoek op Amazon en Bordspellenvergelijken naar de beste plek om ze aan te schaffen. Ik heb geprobeerd steeds nieuwe spelmechanismen aan je voor te leggen, zodat je niet meer van hetzelfde in de kast krijgt. Van boven naar beneden zet je steeds een stapje verder.

    Splendor
    Verzamel edelstenen om kaarten te kopen en bouw een "machine" om steeds duurdere kaarten te kopen, punten te scoren en te winnen; heerlijk verzwaarde pokerchips voor de edelstenen en mooie introductie voor niet-bordspelers; door de korte speelduur heeft dit set collection spel het een hoog "zullen we nog een potje" gehalte.

    Ticket to Ride Europa
    Speelt bijna net zo vlot als Splendor en blinkt uit door een klein aantal extreem heldere regels; het ligt dus zo op tafel. Zoals alle spellen van Days of Wonder is het prachtig uitgevoerd, de Europa versie geeft je nét iets meer uitdaging dan de USA versie en je vindt de steden wat makkelijker op de kaart. Lange routes en opdrachten claimen door de beste handkaarten te sparen; wie is er niet met Ticket to Ride groot geworden? Combineert set collection met opdrachten vervullen en bouwen en is daardoor iets thematischer dan Splendor. Er zijn allerlei extra speelborden verkrijgbaar in de handel maar start met de basis. De uitbreidingen zijn aan de prijs en mijn persoonlijke mening is dat ze niet nodig zijn om het spel beter te maken. De uitbreiding UK / Pennsylvania is daar misschien een uitzondering op, maar start met de basis. Als je een enorme fan wordt, wordt het tijd om na te denken over uitbreidingen.

    Castles of Burgundy
    Ook een snel spel want alle spelers gooien tegelijkertijd dobbelstenen die bepalen welke acties deze beurt voor je beschikbaar zijn; misschien zijn dat in één klap twee nieuwe spelmechanisme voor je. Dit is een spel voor bouwers en het geeft voldoening langzaam maar zeker je koninkrijk te zien groeien en te zien sterker worden. Ingenieus gebruik van dobbelstenen in dit spel en een eerste stapje in verhogen van het aantal mogelijke acties en paths to victory.

    Five Tribes
    Misschien wel het meest toegankelijke area control spel op dit moment, ook van Days of Wonder en dus fantastisch uitgevoerd, zal veel mensen aanspreken; introduceert voor jou wellicht ook een ander nieuw spelmechanisme: bieden op de startspelerpositie. Het modulaire bord geeft je elke keer een ander spel en de speciale krachten van de Djins zijn een leuke aanvulling. Ook uniek: je bouwt hier geen bord, maar je speelt het juist leeg.

    Marco Polo
    Waar je bij Castles of Burgundy met 2 dobbelstenen gooit, gaat dat aantal bij Marco Polo flink omhoog. Dit is een spel voor reizigers en het introduceert de spelmechanismen point to point movement en dice placement. Waar je in Stenen Tijdperk arbeiders plaatst op verschillende plekken op het bord, plaats je nu dobbelstenen en het aantal ogen bepaalt wat je precies kan doen. Juist daarom is dit misschien een leuke nieuwe aankoop na Stenen Tijdperk voor je. En je kan de dobbelstenen ook nog stapelen!

    Concordia
    Combineert point to point movement en hand management met een een nieuw spelmechanisme dat je misschien een beetje aan Dominion doet denken: hand building. Dominion is een deck builder waar je steeds meer (actie/geld/punten)kaarten koopt die je uiteindelijk in je hand krijgt. Bij Concordia heb je een set actiekaarten die je gaat uitspelen en je zoekt het perfecte moment om je gespeelde kaarten weer terug op hand te nemen - dat kost je namelijk een actie. Voor mijn bordspelgroep één van de verrassingen van vorig jaar.

    7 Wonders
    Weer een nieuw mechanisme: we gaan van deck building naar card drafting! Je start met een set kaarten en je kiest één kaart die je wilt hebben en de rest... geef je door aan je buurman! Zo gaat dat door tot de kaarten verdeeld zijn en dan ga je kiezen uit de verschillende wegen naar de overwinning. Bouw je een legermacht of ga je ontwikkelen? Welke strategie heeft je buurman en welke kaarten zijn (on)veilig om door te geven? Mooi brugspel naar meer complexere spellen met multiple paths to victory en als je het thema gaaf vindt, dan is de 2-speler variant een leuke light versie voor de momenten dat je niet met 3 of meer mensen bent.

    Small World
    Uitgever Days of Wonder heeft met dit spel een huzarenstukje geleverd; wederom fantastisch uitgevoerd en van alle spellen in dit lijstje het meest uitdagende spel om goed onder de knie te krijgen. Het nieuwe mechanisme in dit spel heet variabele spelerkrachten want je gaat bieden op combinaties van volkeren en bijzondere krachten die elk spel anders zijn. Met die volkeren ga je het bord op om gebied te bezetten en hoe groter je gebied wordt hoe moeilijker het wordt om het gebied vast te houden. Je kan in dit spel zelf besluiten wanneer je een volk laat "uitsterven" zodat je met een nieuw (sterk) volk het bord op kan. Dit is wat mij betreft een uniek spel en het enige spel in dit rijtje dat directe confrontaties bevat (Five Tribes heeft het een heel klein beetje) want je gaat vechten met andere volkeren op het bord om gebied te winnen en dus brengt het weer iets nieuws voor je. De energie aan tafel is hoog want je concurreert met elkaar om de beste volkeren én verovert gebied van elkaar op de kaart. Het spel speelt sneller dan Risk omdat inherent aan dit spel is dat je met een volk op het bord komt, gebied verovert, uitsterf en gebied verliest dus het is kortcyclischer en dynamischer waar Risk vrij statisch is (verover een continent en bouw 30+ legers aan de poort). Dit spel is verder het enige spel in deze lijst dat écht flink uitbreidbaar is met bijvoorbeeld extra volkeren

Bonus: Pandemie
Ik vergeet gewoon een cooperatief spel in het rijtje te zetten dus ik zet de moeder der coöperatieve spellen erin: Pandemie. Als er een spel is waar het thema vanaf druipt en dat je bij de lurven pakt, dan is het Pandemie. Je speelt samen met elkaar tegen het spel en dus niet tegen elkaar. Iedereen wint of iedereen verliest. Op verschillende plekken in de wereld breken besmettelijke ziektes uit en je gaat met jouw medespelers die uitbraken indammen, remedies ontwikkelen tegen die ziektes en proberen ze uit te roeien voordat ze jullie uitroeien. Enorm slim is het gebruik van het deck infectiekaarten; je draait kaarten, infecteert steden met ziektes en nadat er een ziekte uitbreekt en de situatie op het bord een stuk zorgwekkender wordt, schudt je de kaarten van de aflegstapel en leg je die bovenop de trekstapel. Je wéét dus welke kaarten er moeilijk getrokken gaan worden. Pandemie is het eerste spel waarbij ik dit mechanisme zag. Koop het basisspel; iedereen wat het afgelopen jaar lyrisch over Pandemie Legacy, maar zoek een standaardversie van Pandemie om mee te beginnen. Als je het net zo gaaf vindt als de duizenden spelers voor je, ga je die Legacy versie vanzelf kopen.

Nou ik hoop dat jij en anderen hier iets aan hebben. Nogmaals, mijn Uwe Rosenberg collectie is bijna compleet, maar op basis van wat ik lees, raad ik je Oom Uwe nog even af. Ik zou het heel leuk vinden te horen wat je volgende aankoop is en wat je ervan vindt!

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door mazinho op ma 25 apr 2016, 10:20, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016, 10:20 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Mazinho zit toch thuis en verveeld zich :P
Maar schitterende uiteenzetting!

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016, 10:21 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2220
Woonplaats: Den Haag
el_crosso schreef:
Mazinho zit toch thuis en verveeld zich :P
Maar schitterende uiteenzetting!

Zo maak ik me nog nuttig nietwaar? Heb Pandemie als bonus toegevoegd. Kan je je een beetje vinden in mijn uiteenzetting Crosso? En welk spel als je er één voor dit forumlid zou moeten kiezen, zou het voor jou worden?

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016, 10:25 
3. Patchwork (2014)

Berichten: 210
Woonplaats: Friesland
Alvast bedankt voor alle reacties!

De kinderen hebben vakantie en zitten resp achter de laptop en te puzzelen.
Dus alle tijd om het www af te struinen naar spellentips :D

Wat vond ik leuk aan stenen tijdperk: de combinatie van dingen.
Je moet je stam voeden en eventueel laten groeien, ondertussen ook goed grondstoffen verzamelen om hutten te bouwen en ondertussen ook nog de beschavingskaarten in de gaten houden :)
Over het algemeen houd ik niet van spellen met een hoge geluksfactor, zoals dobbelen, maar door de aanschaf van werktuig kun je dat enigszins beïnvloeden.

Heb inmiddels een heel lijstje opgesteld met jullie tips, scores van BGG en ga zo eens wat reviews van de verschillende spellen lezen :)
Ben overigens niet een nieuwe spelers, maar een herintreedster :D
Rond de eeuwwisseling veel spellen gespeeld, maar door werk en later de komst van de kinderen heeft het spelen op een laag niveau gestaan.
Voor mijn man is het wel redelijk nieuw allemaal, maar amuseert zich prima.
Gelukkig zijn we goed aan elkaar gewaagd met het spelen van spellen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016, 10:31 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Aanvullend op mijn eerdere post onderschrijf ik wel wat Mazinho hierboven zegt: de meeste Rosenberg en Feld spellen zijn wel een stapje dieper en complexer dan Stenen Tijdperk (met uitzondering van Voor de Poorten van Loyang).

Die spellen bevinden zich echter wel in hetzelfde genre als Stenen Tijdperk, dat een beetje gezien wordt als een gateway game in het worker placement genre. Veel van de spellen die Mazinho noemt worden óók als gateway game gezien, maar dan wel in (doorgaans) andere genres. Ik vind dat wel een interessante gedachte van Mazinho. Je kunt inderdaad een keuze maken voor: zelfde mate van complexiteit, ander genre. Of: zelfde genre, maar graag een beetje complexer. Het hangt denk ik heel erg af van wat je precies leuk vond aan Stenen Tijdperk.

Overigens noemen wij beiden Castles of Burgundy (*hint*). ;) Zoals gezegd zal het mechanisme met de dobbelstenen je wellicht wat doen denken aan Stenen Tijdperk. Als bonus is dit spel met twee spelers op zijn best (in mijn ogen).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016, 10:36 
8. Rozenkoning (1997)

Berichten: 210
Woonplaats: Friesland
Oja, het kampeerseizoen begint weer en dan spelen we bijna dagelijks een spel op de camping.
Want nemen bewust geen iPad mee of laptop met daarop series.
Dus back to basics met een spel of een boek (wel op de ereader weliswaar) :lol:

En we hebben een caravan, dus grote spellen passen er prima in :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016, 10:37 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Even kort zou ik hem dan inderdaad Splendor aanraden en bijvoorbeeld Fresco, Pandemic en misschien iets als Istanbul?
Deze spellen zijn erg goed aangeslagen bij mijn vrouw, wat tot verkort ook echt nog een "monopolie" speelster was. "Welke dobbelsteen moet ik gooien om te lopen?"

Mijn volgende introductie voor haar zal zijn Rococo, Marco Polo en Glen More.
Dan komt er wat bij aan kaarten, dobbelstenen, tegels leggen en goederen maken.

Onze keuze is vooral een diversiteit aan spelletjes te kunnen spellen.
Passend bij de tijd die wij hebben met de kinderen.
Liever dan een kort spel, dan geen spel toch? En enkel maar een type spel vind ik saai.
Een tweede criteria is toch ook het thema en hoe het spel eruit ziet om het op tafel te krijgen. Voor mij is enkel een goed mechanisch spel prima, maar merk dat mijn vrouw een aansprekend thema toch ook belangrijk is.
Een voorbeeld van wat niet goed viel was Targi, dat vond zij echt te "droog".
(Dat waren haar eigen woorden, dus ik moest wel lachen daarbij)
Ook bijvoorbeeld Roll for the Galaxy moet bij haar nog wat beter landen met de diverse krachten, dobbelstenen manipulatie, engine building, etc. maar het thema vind zij gaaf.

Ik heb ook al wat zwaardere spellen gekocht zoals Keyflower, Carson City, Dungeon Petz, etc, maar dat is voor nu denk ik nog net iets teveel gevraagd.
Desalniettemin pakt zij het wel heel snel op en kwam zij zelf met Rococo als volgende game, wat ik echt geweldig vind om te zien beide!! :D

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016, 10:46 
9. Carcassonne (2000)

Berichten: 210
Woonplaats: Friesland
hmmmmm coöperatief spel?
Weet niet of ik dat wat vind, we zitten elkaar graag dwars :twisted:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2016, 10:53 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Nog een andere gateway game die denk ik zeker aan te raden is: Alhambra. In dit spel bouw je een paleis steeds verder uit. Vrij simpele regels: geldkaarten verzamelen, geldkaarten uitgeven aan paleistegels van verschillende vorm/kleur/waarde, puzzelen met het aanleggen van je tegels aan je paleis. Qua complexiteit zit dit spel denk ik op hetzelfde niveau als Ticket to Ride.

Voordeel van dit spel is ook dat hier heel veel kleine uitbreidingen voor te krijgen zijn, waarmee je steeds één of meerdere componenten kunt toevoegen om het spel net weer wat uitdagender te maken. Ook als Big Box te verkrijgen.

Moet er wel direct bij zeggen dat 2 spelers niet het meest ideaal is voor dit spel (3 of 4 beter), maar wel goed speelbaar. Met 2 spelers komt er een (derde) dummyspeler in het spel. Wij spelen het regelmatig op deze manier en dat bevalt ons prima, maar met 3 of 4 is het nog iets leuker.

Beate schreef:
hmmmmm coöperatief spel?
Weet niet of ik dat wat vind, we zitten elkaar graag dwars :twisted:

Dat is interessante nieuwe info. ;)

Ik wil je dan wel waarschuwen dat het eerder genoemde Voor de Poorten van Loyang je dan misschien tegen kan vallen, omdat er zéér weinig interactie is. Je speelt bijna 1 tegen 1 solo tegen elkaar. Dat is ook de reden waarom ik dat spel zou afraden met 3 of 4 spelers, want dat voegt echt helemaal niets toe. Wel nog steeds een heel leuk spel, maar als je iets gemeners zoekt misschien niet de beste keuze. :)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
68 berichten | Pagina 1 van 5 | Ga naar pagina: 1, 2, 3 ... 5  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Agricola, Friesche Velden, Caverna of Ora et Labora?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

Agricola, Caverna, Friesche Velden, Ora & Labora



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®