Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 apr 2016, 09:48 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
Hoi,
Ik ben opzoek naar spellen waarbij een gedeelte van het materiaal in de doos blijft en daarom steeds anders spelen.
Zelf ben ik helemaal gek op Marco Polo. Dit komt mede doordat het spel telkens anders speelt. Met name omdat de kaartjes die bij de steden liggen telkens anders zijn. Je krijgt veel meer kaartjes dan nodig. Daarnaast zijn er ook meer grote stadsbonussen dan je per spel gebruikt. Tenslotte speel je per spel ook met wisselende karakters. Dit geeft het spel een grote herspeelbaarheid.
Stenen tijdperk is bijvoorbeeld ook een goed spel, maar de opzet is altijd hetzelfde. Hierdoor is het spel wel goed, maar minder verrassend.

Wie o wie kent meer spellen waarbij een deel van het materiaal in de doos blijft waardoor het spel telkens anders speelt?

Zelf dacht ik aan The Castles of Burgundy, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb hem niet.
Misschien Agricola, maar dat spel is een tikkie te droog voor mij ;).

Thx!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 30 apr 2016, 10:04 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Lords of Waterdeep met uitbreiding.

Veel Quests en gebouwen komen niet in het spel omdat er zoveel zijn.

Seasons. Elke keer komen andere kaarten uit de stock in het spel. Zeker als je met 2 speelt.

Brugge. Hoewel met 4 spelers veel kaarten voorbij komen, komen veel personages bij andere spelers in handen. Dit leidt steeds tot andere combinaties. Daarnaast worden veel karakters voor andere acties gebruikt.

El Grande Big Box
Met alle uitbreidingen kun je veel variëren en heb je ook veel kaarten om uit te kiezen met acties erop.

Small World.
Iedere keer komen er andere combinaties met rassen en krachten op tafel. Veel individuele rassen en krachten komen niet op tafel bij een potje. Zeker niet met wat uitbreidingen.

La Granja
De kaarten worden net als bij Brugge voor meerdere doeleinden gebruikt en er zijn veel beroepen van arbeiders die je op je boerderij kunt spelen.

Libertalia
Ieder spel komen er andere combinaties van personages in het spel. Dit leidt tot interessante tactieken omdat veel personages goed combineren in een week plunderen.

Zoals je ziet speel ik graag ook spellen met deze variatie. Dit leidt inderdaad tot meer herspeelbaarheid. Daarnaast is niet 1 tactiek de beste. Dit wordt grotendeels bepaalt door het spel materieel dat je tot je beschikking hebt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 30 apr 2016, 10:06 
Andorsadeur
Avatar gebruiker

Berichten: 2621
Woonplaats: Sprang-Capelle, N-Br (NL)
504, daar zitten zoveel scenario's in dat het al bijna een utopie is om ze allemaal te spelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 30 apr 2016, 10:07 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Maar hoeveel van die scenario's zijn de moeite waard om te spelen? Veel spellen spelen die matig aanvoelen terwijl je ook een topspel kunt spelen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 30 apr 2016, 10:11 
7. Terraforming Mars (2016)

Berichten: 156
Woonplaats: Dordrecht
Terra Mystica is ook elk potje anders, andere rassen, andere bonussen. En het is mede daardoor echt een geweldig spel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 30 apr 2016, 10:31 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
Castles of Burgundy voldoet hier m.i. niet echt aan. Weliswaar heb je verschillende tegeltjes die per kleur random worden getrokken, maar dit heeft niet een hele grote invloed op de gameplay, alleen voor tactische keuzes. Het is wél een heel goed spel.

Ik zou zelf zeker Agricola aanraden, ik vind dat nog steeds het beste spel. En het voldoet in hoge mate aan jouw eis. Elk spel krijg je weer nieuwe beroepen (karakters) en investeringskaarten uitgedeeld, die een enorme impact hebben op je strategie. Afhankelijk van of je die kaarten weet uit te spelen, kun je bijvoorbeeld grote voordelen opbouwen bij het verzamelen van grondstoffen, het verbouwen van je huis, het houden van dieren of het verbouwen van voedsel op je akkers. Hierdoor is elk spel anders. Er zijn spellen dat ik enorm moeilijk aan voedsel kom, en daardoor weinig aan uitbreiden toe kom. Er zijn ook spellen dat ik door voordelen juist makkelijker akkers kan bouwen, graan kan planten en dan brood kan bakken, waardoor ik altijd ruim voldoende voedsel heb. Agricola is een stressvol spel waarbij je nooit genoeg acties lijkt te hebben om álles te doen wat je wil, maar juist daarom is het zo uitdagend en is elk spel anders. Als je daarnaast met 'droog' bedoelt weinig thematisch, dan ben ik het daarmee oneens, in mijn ogen veel thematischer dan de meeste andere euro's.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 30 apr 2016, 10:58 
7. Terraforming Mars (2016)

Berichten: 156
Woonplaats: Dordrecht
Traquan schreef:
Ik zou zelf zeker Agricola aanraden, ik vind dat nog steeds het beste spel. En het voldoet in hoge mate aan jouw eis. Elk spel krijg je weer nieuwe beroepen (karakters)


Huh, welke beroepen (karakters)? Je krijgt ambachten maar dat vind ik nou niet echt karakters. Karakters doet denken aan iets anders in mijn ogen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 30 apr 2016, 11:11 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
Traquan schreef:
Castles of Burgundy voldoet hier m.i. niet echt aan. Weliswaar heb je verschillende tegeltjes die per kleur random worden getrokken, maar dit heeft niet een hele grote invloed op de gameplay, alleen voor tactische keuzes. Het is wél een heel goed spel.

Ik zou zelf zeker Agricola aanraden, ik vind dat nog steeds het beste spel. En het voldoet in hoge mate aan jouw eis. Elk spel krijg je weer nieuwe beroepen (karakters) en investeringskaarten uitgedeeld, die een enorme impact hebben op je strategie. Afhankelijk van of je die kaarten weet uit te spelen, kun je bijvoorbeeld grote voordelen opbouwen bij het verzamelen van grondstoffen, het verbouwen van je huis, het houden van dieren of het verbouwen van voedsel op je akkers. Hierdoor is elk spel anders. Er zijn spellen dat ik enorm moeilijk aan voedsel kom, en daardoor weinig aan uitbreiden toe kom. Er zijn ook spellen dat ik door voordelen juist makkelijker akkers kan bouwen, graan kan planten en dan brood kan bakken, waardoor ik altijd ruim voldoende voedsel heb. Agricola is een stressvol spel waarbij je nooit genoeg acties lijkt te hebben om álles te doen wat je wil, maar juist daarom is het zo uitdagend en is elk spel anders. Als je daarnaast met 'droog' bedoelt weinig thematisch, dan ben ik het daarmee oneens, in mijn ogen veel thematischer dan de meeste andere euro's.


Met droog bedoel ik dat het vooral een hersenkraker is met niet heel veel fun elementen. Marco Polo heeft overpowerde karakters en dobbelstenen wat het fun gehalte verhoogd. Kolonisten heeft veel interactie etc. Agricola is naar mijn idee vooral puur denkwerk. Ik hou er van als er daarnaast ook nog een beetje lol in het spel zit.

Verder iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga even rondkijken en meer ideeën zijn altijd welkom!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 30 apr 2016, 11:23 
4. Tapestry (2019)

Berichten: 156
Woonplaats: Dordrecht
haha jij hebt een andere definitie van fun dan ik, dobbelstenen vind ik niet fun, dat vind ik puur geluk en daar ben ik niet zo van.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 30 apr 2016, 11:25 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
WeckoJ schreef:
haha jij hebt een andere definitie van fun dan ik, dobbelstenen vind ik niet fun, dat vind ik puur geluk en daar ben ik niet zo van.

Haha snap ik. Ik hou ook niet van puur geluk. Alleen in Marco Polo heb je aan zowel hoge als lage dobbelstenen iets. Bovendien kun je voor 1 kameel je dobbelsteen overnieuw gooien en voor 2 kamelen je dobbelsteen verhogen. Je moet dus zorgen dat je voldoende kamelen hebt.
Het is wel waar dat de geluksfactoor hiermee hoger ligt dan Agricola. Puur geluk hou ik ook nietvan, behalve bij snelle fillers.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 30 apr 2016, 12:19 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Dobbelstenen staat bij mij niet synoniem voor geluk.

Ik vind spellen wel leuk waar dobbelstenen je acties bieden die gelijkwaardig zijn. De worp bepaalt dan welke acties die ronde beschikbaar zijn.

Ik haat wel lange spellen waar de dobbelstenen bepalen hoeveel inkomsten je krijgt. Bijvoorbeeld wachten op een bepaald getal om überhaupt inkomsten te krijgen of anders dat de hoogte van de worp afhangt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 30 apr 2016, 13:00 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Edwin84 schreef:
Dobbelstenen staat bij mij niet synoniem voor geluk.

Ik vind spellen wel leuk waar dobbelstenen je acties bieden die gelijkwaardig zijn. De worp bepaalt dan welke acties die ronde beschikbaar zijn.

Ik ook, ik dobbel ook zeer graag maar wel op voorwaarde dat het niet te geluksafhankelijk is.
Burgen van Burgund, Marco Polo en Troyes zijn bv zulke spellen.

Maar er zijn er ook waar dobbelgeluk wel meetelt maar die ook absoluut leuk zijn om te doen omdat je je dobbelworpen kan manipuleren of andere zaken gaan doen wanneer je eens wat minder dobbelt. Ancient terrible things is er dan weer zo eentje

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 30 apr 2016, 13:54 
Garnaal

Berichten: 369
Woonplaats: Duffel (België )
Fuse, je gebruikt altijd maar een deel van de bomkaarten 1/3 en de ontstekingskaarten zelfs maar 6 van de stapel.

Al genoemd maar bij Terra Mystica blijft ook een deel in de doos.
Er zijn wel veel spellen waar je wel alles op het tafel legt maar nooit alles gebruikt.
Hier moet je ook rekening mee houden als het gaat om herspeelbaarheid.

Smash Up is altijd anders en wees gerust als je wat uitbreidingen hebt blijft er heel veel in de doos.
De basisen zijn ook altijd anders.

The Big Book of Madness.
Je gebruikt maar 6 van de 17 monsters en de karakterkaarten zijn zeer overvloedig aanwezig.
Elke speler heeft er maar 1 ( karakterkaart ).

Roll For The Galaxy.
Er zijn veel meer begingtegels dan spelers en de zak met werelden lijkt onuitputtelijk.

Mysterium gebruikt telkens maar een deel van de voorwerpen, kamers en personen.
De meerderheid van de kaarten blijft gewoon in de doos.
Leuk spel.
Elk spel is anders, geloof me.

Veel zoekgenot :geek:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 30 apr 2016, 13:57 
Stamhoofd

Berichten: 501
Woonplaats: Voorburg
WeckoJ schreef:
Traquan schreef:
Ik zou zelf zeker Agricola aanraden, ik vind dat nog steeds het beste spel. En het voldoet in hoge mate aan jouw eis. Elk spel krijg je weer nieuwe beroepen (karakters)


Huh, welke beroepen (karakters)? Je krijgt ambachten maar dat vind ik nou niet echt karakters. Karakters doet denken aan iets anders in mijn ogen.
Ik heb het over de ambachten inderdaad. Misschien niet geheel hetzelfde als wat je onder karakters zou verstaan, maar daarom staat dat ook tussen haakjes. Heel erg verschillend is het ook niet in mijn ogen. Wat is het verschil tussen een ambacht waarmee je vanaf dat moment voordelen geniet, of een karakterkaart in een ander spel waarmee je bepaalde voordelen geniet? Je speelt ambachten uit en neemt daarmee bijvoorbeeld een rol van houthakker aan, neem je daarmee niet eigenlijk een 'karakter' aan? ;)

Los van de definitie, ging het mij erom dat je in Agricola verschillende strategieën gaat bedenken aan de hand van de specifieke voordelen die je ambachten en investeringen bieden. En omdat deze elk spel anders zijn, zijn er elk spel andere combinaties en strategieën mogelijk, en is dus elk spel anders.

Citaat:
Met droog bedoel ik dat het vooral een hersenkraker is met niet heel veel fun elementen. Marco Polo heeft overpowerde karakters en dobbelstenen wat het fun gehalte verhoogd. Kolonisten heeft veel interactie etc. Agricola is naar mijn idee vooral puur denkwerk. Ik hou er van als er daarnaast ook nog een beetje lol in het spel zit.

Tja, 'fun' is natuurlijk een erg subjectief begrip. Ik vind zelf het zien ontwikkelen van een boerderij vol mooie dieren- en groentemeepels best wel fun, en ik beleef zelf ook veel fun aan een hersenkraker en de voldoening die het geeft als je een efficiënte voedselvoorziening hebt opgebouwd. Maar ik begrijp het als dat niet geheel is waarnaar je zoekt. ;)

Als je zoekt naar het op verschillende manieren inzetten van dobbelstenen, dan kun je naast Castles of Burgundy ook eens naar Bora Bora kijken. Dit spel is ook altijd anders, doordat de verschillende mannelijke en vrouwelijke stamleden random in het spel komen, en doordat je altijd persoonlijke opdrachten najaagt die ook tijdens het spel random in het spel komen. Net als in Castles of Burgundy heb je uiteindelijk te weinig acties om in élk onderdeel van het spel maximaal te scoren, dus je zult verschillende strategieën moeten kiezen om je opdrachten te halen, en tegelijkertijd zoveel mogelijk punten te scoren. Je dobbelstenen zet je in voor acties, waarbij hogere ogen goed zijn voor sterkere acties. Echter, als een actie al eenmaal is gespeeld door jou of een tegenspeler, dan moet de dobbelsteen die je inzet als je die actie nogmaals wil uitvoeren altijd lager zijn dan de dobbelsteen die er al ligt. Hoge ogen zijn dus niet altijd gunstig, en lage ogen kunnen heel tactisch ingezet worden. Daarnaast zijn er ook nog mogelijkheden om deze standaardregels te omzeilen door het inzetten van godkaarten. Beperking van de geluksfactor dus. Een zeer kleurrijk spel waarin genoeg verschillende dingen te doen zijn, en het heeft wat mij betreft ook een 'fun' factor. ;)

Als je kijkt naar jouw vereiste van spelmateriaal dat in de doos blijft liggen (en randomness), dan denk ik dat bij Bora Bora de random in het spel komende tegels méér van invloed zijn op de strategie die je volgt, dan bij Castles of Burgundy.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 30 apr 2016, 19:44 
Stamhoofd

Berichten: 578
Woonplaats: Makkum
Traquan schreef:
WeckoJ schreef:
Traquan schreef:
Ik zou zelf zeker Agricola aanraden, ik vind dat nog steeds het beste spel. En het voldoet in hoge mate aan jouw eis. Elk spel krijg je weer nieuwe beroepen (karakters)


Huh, welke beroepen (karakters)? Je krijgt ambachten maar dat vind ik nou niet echt karakters. Karakters doet denken aan iets anders in mijn ogen.
Ik heb het over de ambachten inderdaad. Misschien niet geheel hetzelfde als wat je onder karakters zou verstaan, maar daarom staat dat ook tussen haakjes. Heel erg verschillend is het ook niet in mijn ogen. Wat is het verschil tussen een ambacht waarmee je vanaf dat moment voordelen geniet, of een karakterkaart in een ander spel waarmee je bepaalde voordelen geniet? Je speelt ambachten uit en neemt daarmee bijvoorbeeld een rol van houthakker aan, neem je daarmee niet eigenlijk een 'karakter' aan? ;)

Los van de definitie, ging het mij erom dat je in Agricola verschillende strategieën gaat bedenken aan de hand van de specifieke voordelen die je ambachten en investeringen bieden. En omdat deze elk spel anders zijn, zijn er elk spel andere combinaties en strategieën mogelijk, en is dus elk spel anders.

Citaat:
Met droog bedoel ik dat het vooral een hersenkraker is met niet heel veel fun elementen. Marco Polo heeft overpowerde karakters en dobbelstenen wat het fun gehalte verhoogd. Kolonisten heeft veel interactie etc. Agricola is naar mijn idee vooral puur denkwerk. Ik hou er van als er daarnaast ook nog een beetje lol in het spel zit.

Tja, 'fun' is natuurlijk een erg subjectief begrip. Ik vind zelf het zien ontwikkelen van een boerderij vol mooie dieren- en groentemeepels best wel fun, en ik beleef zelf ook veel fun aan een hersenkraker en de voldoening die het geeft als je een efficiënte voedselvoorziening hebt opgebouwd. Maar ik begrijp het als dat niet geheel is waarnaar je zoekt. ;)

Als je zoekt naar het op verschillende manieren inzetten van dobbelstenen, dan kun je naast Castles of Burgundy ook eens naar Bora Bora kijken. Dit spel is ook altijd anders, doordat de verschillende mannelijke en vrouwelijke stamleden random in het spel komen, en doordat je altijd persoonlijke opdrachten najaagt die ook tijdens het spel random in het spel komen. Net als in Castles of Burgundy heb je uiteindelijk te weinig acties om in élk onderdeel van het spel maximaal te scoren, dus je zult verschillende strategieën moeten kiezen om je opdrachten te halen, en tegelijkertijd zoveel mogelijk punten te scoren. Je dobbelstenen zet je in voor acties, waarbij hogere ogen goed zijn voor sterkere acties. Echter, als een actie al eenmaal is gespeeld door jou of een tegenspeler, dan moet de dobbelsteen die je inzet als je die actie nogmaals wil uitvoeren altijd lager zijn dan de dobbelsteen die er al ligt. Hoge ogen zijn dus niet altijd gunstig, en lage ogen kunnen heel tactisch ingezet worden. Daarnaast zijn er ook nog mogelijkheden om deze standaardregels te omzeilen door het inzetten van godkaarten. Beperking van de geluksfactor dus. Een zeer kleurrijk spel waarin genoeg verschillende dingen te doen zijn, en het heeft wat mij betreft ook een 'fun' factor. ;)

Als je kijkt naar jouw vereiste van spelmateriaal dat in de doos blijft liggen (en randomness), dan denk ik dat bij Bora Bora de random in het spel komende tegels méér van invloed zijn op de strategie die je volgt, dan bij Castles of Burgundy.


Dank voor je reactie! Ik ben al flink aan net rondkijken. La Granja lijkt mij tot nu toe de meest interessante. :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Spel waarbij een gedeelte van het materiaal in doos blijft  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®