Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





20 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende

welke civ game is jouw favoriet en waarom?
Trought the ages 28%  28%  [ 11 ]
Nations 13%  13%  [ 5 ]
Sid Meijer's civilization 25%  25%  [ 10 ]
age of empires 3 8%  8%  [ 3 ]
anders 28%  28%  [ 11 ]
Totaal aantal stemmen : 40
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016, 11:30 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
In mijn collectie mist eigenlijk nog een mooi civiliation spel. Ik heb nog nooit een echte grote civ game gespeeld (enkel dingen als roll trough the ages, nations the dice game, 7 wonders etc).
Maar welke "grote broer" is jouw favoriet en waarom?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016, 11:47 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Heb er zelf ook nog geen in mijn collectie, maar heb Nations al een tijd hoog op mijn wensenlijst staan. Van de reviews die ik ondertussen heb gezien, vind ik die er het beste uit komen voor wat ik zoek.

Hetgeen ik zoek in een civ game is meer het bouwen en minder het conflict gedeelte en dat lijkt bij Nations het beste er uit te komen. (o.a. Rahdo zijn mening ook en vond de review van Shut up & Sit Down erg leuk. Waar zij dan weer Imperial Settlers en Nations vergelijken)

Trouwens, Nations the Dice game lijkt mij ook een een mooie lichte civ, helaas lastig aan te komen in Nederland.

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016, 11:52 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
el_crosso schreef:
Heb er zelf ook nog geen in mijn collectie, maar heb Nations al een tijd hoog op mijn wensenlijst staan. Van de reviews die ik ondertussen heb gezien, vind ik die er het beste uit komen voor wat ik zoek.

Hetgeen ik zoek in een civ game is meer het bouwen en minder het conflict gedeelte en dat lijkt bij Nations het beste er uit te komen. (o.a. Rahdo zijn mening ook en vond de review van Shut up & Sit Down erg leuk. Waar zij dan weer Imperial Settlers en Nations vergelijken)

Trouwens, Nations the Dice game lijkt mij ook een een mooie lichte civ, helaas lastig aan te komen in Nederland.


Ik neig zelf ook het meest naar Nations, maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd. Sommige andere bekende namen heb ik nog niet eens bekeken namelijk.
Maar wat je hier noemt klinkt wel goed, zeker ook de vergelijking met Imperial Settlers wat die vind ik heel tof!

Nations the dice game is ook leuk, heb ik via Amazon UK laten komen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016, 11:53 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Nations the Dice Game is best aardig.. maar niet heel diep.

Through the Ages is erg cool. Maar is vooral eigenlijk een engine-bouwer waarbij je niet aan landjepik/spatiële ontwikkeling doet.

Fantasy Flight's Sid Meier's Civilization is wel tof. Verschillende routes om te winnen en behoorlijk tactische en diepe gameplay.

Avalon Hill's versie heb ik nooit gespeeld.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016, 11:58 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
Ruud2009 schreef:
Nations the Dice Game is best aardig.. maar niet heel diep.

Through the Ages is erg cool. Maar is vooral eigenlijk een engine-bouwer waarbij je niet aan landjepik/spatiële ontwikkeling doet.

Fantasy Flight's Sid Meier's Civilization is wel tof. Verschillende routes om te winnen en behoorlijk tactische en diepe gameplay.

Avalon Hill's versie heb ik nooit gespeeld.


Precies....niet heel diep. En dat wil ik nu eigenlijk wel:)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016, 12:04 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
suzanne24 schreef:
Ruud2009 schreef:
Nations the Dice Game is best aardig.. maar niet heel diep.

Through the Ages is erg cool. Maar is vooral eigenlijk een engine-bouwer waarbij je niet aan landjepik/spatiële ontwikkeling doet.

Fantasy Flight's Sid Meier's Civilization is wel tof. Verschillende routes om te winnen en behoorlijk tactische en diepe gameplay.

Avalon Hill's versie heb ik nooit gespeeld.


Precies....niet heel diep. En dat wil ik nu eigenlijk wel:)

Mocht je hem willen verkopen, dan houd ik mij aanbevolen ;)

Lengte van het spel is misschien ook nog een overweging.
Van wat ik weet van de meeste echte civ games nemen deze ook wel meteen een behoorlijke tijd in beslag. Nations heeft dat ook wel, maar is weer stuk korter volgens mij dan bijvoorbeeld Through the Ages.

Maar er komen vast meer reacties van spelers die deze wel hebben gespeeld ;)

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016, 12:45 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Mijn favoriet is Sid Meier's Civ (de FFG versie welteverstaan). Die geeft mij echt het Civ-gevoel van de wereld ontdekken met je scouts, met je legers over de kaart trekken, en opeenvolgende technologieën ontdekken.

Bij Nations vond ik dat na een paar potten het vernislaagje van het thema al snel afbrokkelde, en dan ben je vooral bezig met kaarten kopen en een zestal soorten 'grondstoffen' aan het managen. Die is weer vrij snel uit mijn collectie verdwenen.

Through the Ages zat wel wat meer in dan Nations, maar was dan ook weer erg lang. Sid Meier's Civ biedt dan een betere civ-ervaring in minder tijd.

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016, 13:11 
Garnaal

Berichten: 391
Woonplaats: groot ammers
Aan Nations vind ik echt niets aan, het is saai, droog en abstract.

Civilisation van Sid Meier is wel een favoriet van mij. Meerdere manieren om te winnen, je bent echt bezig om het land te ontdekken en oorlogje spelen kan, maar is niet altijd de manier. Ligt ook aan welk land je bent.

Age of Empires 3 is ook leuk. Stukje lichter. En leuk hoe je je mensen inzet om de verschillende taken uitgevoerd te krijgen.


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016, 13:13 
Regenmaker

Berichten: 274
Woonplaats: Groningen
Advanced Civilization is nog steeds de beste versie. Voldoende interactie op het bord en vooral het handelen (met rampenkaarten) maakt dit nog steeds een topspel.

Recent is er een nieuwe versie hiervan uitgekomen: Mega Civilization.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016, 13:55 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 192
Woonplaats: Gent
Een civilization spel dat mij positief heeft kunnen bekoren is : Patchistory

Het meest unieke element is hier dat je tegels gaat aan elkaar patchen en zo tot een uniek civilisatie breiwerk komt. Er zitten wel nog meer goede ideeën in het spel zoals handelsroutes, transport, afpersing en politiek kapitaal. Het is tactisch omdat je met de tegels die je kunt bemachtigen in de biedingen je rijk moet opbouwen maar dus niet weet wat er precies zit aan te komen en wanneer. Maar er is wel een verscheidenheid aan strategieën die ik al zag spelen. Grootste puntje van kritiek is dan weer het boekhoudkundige gedeelte (8 type waardes/grondstoffen bijhouden).

Mijn andere keuze zou Through the ages zijn met zijn strategische diepgang. Ik speel Tta wel liefst als tweespelerspel omwille van tijdsduur en omdat je tijdens andere spelers hun beurt weinig kunt doen.

Beide hierboven zijn dus wat abstracter. FFG's Civilization is beste als je het minder abstract wil en je een 'wereldkaart' wil opbouwen waar je met eenheden kunt over bewegen.

Nations vond ik een goed spel maar minder als civilization spel. Ik voelde me minder thematisch betrokken en meer bezig met getallen vergelijken op inwisselbare kaarten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016, 14:15 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Steenwijk
Kijk ook eens naar Clash of Cultures, Nox heeft daar net een filmpje van gemaakt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2016, 17:21 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Ik zal me beperken tot de zwaardere civ-spellen die ik heb gespeeld:

Civilization: The Board Game (rating: 7)
Deze is voor mij te tactisch. Ja, er zit strategie in, maar dat is voor mij niet veel meer dan een score-track waarop je speelt. Het voelt meer als een multiplayer wargame dan als een civ.

Through the Ages: A Story of Civilization (rating: 7.5)
Voor mij te lang voor wat het is. De war-track maakt dat je gelimiteerd bent in de kanten die je op kunt. Het lange termijn plannen is niet heel gemakkelijk. Op tijd klaar zijn voor een kaart die je eerder hebt gespeeld is leuk, maar kan je ook duur komen te staan als een ander net ook hetzelfde probeert te bereiken.

Nations (rating: 7.5)
Op een bepaalde manier vergelijkbaar met TTA, maar minder lang. Ik vind het mooi dat je dit spel met zowel beginners als gevorderden kunt spelen. De verschillende tracks vind ik dan weer minder: te euro-achtig voor mij. Voor meer info verwijs ik je naar gebruiker GRDavies. Hij is groot fan van Nations.

Antiquity (rating: 8.5)
Dit is voor mij de beste civ. Enerzijds omdat je je "eigen" puzzel goed voor elkaar moet krijgen (en dat is al echt moeilijk), anderzijds omdat je wanneer je dan eindelijk je tweede stad voor elkaar hebt, de interactie met anderen goed hard kan zijn.

Mega Civilization (rating: 8 )
Mooi dag-vullend spel voor een grote groep. 7-8 mensen is wel het minimum, denk ik. De interactie bij het ruilen heeft voor mij somehow hetzelfde gevoel als Diplomacy. Je moet vertrouwen op een ander, alhoewel dat in Diplomacy nog veel sterker is. Het is een spel dat ik graag eenmaal per jaar een keer speel, maar veel vaker hoeft van mij niet.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2016, 08:31 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Through the Ages

Toegegeven, ik speel het via internet waardoor het veel gemakkelijker speelt. Het is ook wel een spel met een hoge leercurve maar éénmaal je het kent is het gewoon fantastisch. Op Burgund en Ticket to Ride na mijn favoriete spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2016, 12:51 
8. Dominion (2008)

Berichten: 89
Woonplaats: Mechelen (B)
Ik ga voor Clash of Cultures! Zeker indien je ook de uitbreiding kan bemachtigen...
Nu nog de "waarom" aanvullen..
Ik vind het spel qua verhaallijn zeer sterk. Je hebt keer op keer het gevoel de geschiedenis te herschrijven. Komt daarbij nog dat het visueel zeer aantrekkelijk is, en dan ben ik verkocht.
Ik vind het leuk dat het eigenlijk een "dudes on a map"-spel is, met een vrij uitgebreide, maar vooral zeer vrije tech tree. Elke ontwikkeling heeft wel zijn voordeel, je kan vrij kiezen welke je neemt, maar bepaalde combinaties leveren toch een mooie bonus.
Er zijn veel manieren om punten te halen of deze van elkaar af te snoepen. Je kan voor een sterke economie gaan, maar vergeet je steden dan niet te verdedigen. Je kan volledig in de aanval gaan en andere steden veroveren, of je kan subtieler stadsdelen "veroveren" via culturele invloed. De 3 grote strategieën zijn natuurlijk ook te combineren :)
De basisregels zijn heel eenvoudig, dat vind ik ook wel een pluspunt. Doordat er echter heel veel kleine regeltjes of bonussen zijn, vergeet je die soms wel.

De civilizations uitbreiding maakt het spel volgens mij wel nog een stuk sterker. Vooral door de unieke eigenschappen die elk volk heeft. Bovendien heeft elk volk nog 3 leiders, die een leuk voordeel bieden in de stad waar ze verblijven. Er zijn nieuwe legereenheden (ruiters en olifanten), nieuwe gebouwen,... die het thema en de herspeelbaarheid enkel versterken.

Enige nadelen aan het spel zijn de beschikbaarheid (vooral voor de uitbreiding), de prijs (is ook niet de scherpste), en sommige spelers creëren echt down-time.
Oh ja... Ik vind het niet echt storend, want we spelen relatief vaak en "you win some, you lose some", maar sommige mensen spelen echt niet graag spelen waar een geluksfactor beslissend kan zijn voor de einduitslag. Aangezien CoC dobbelstenen en actiekaarten gebruikt bij combat, en gezien er ook objective cards en event cards in het spel zitten, is het natuurlijk niet 100% geluks-vrij. (al kan je dit met een aantal house-rules minder invloedrijk maken)


Laatst bijgewerkt door El Piedro op zo 17 jul 2016, 11:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2016, 17:03 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 215
Woonplaats: Zulte
1. Ik ben een enorm grote fan van Innovation, misschien geen CIV-spel zoals de andere, omdat het uitsluitend de focus legt op de vooruitgang in je 'gebied' en je geen enkele rekening hoeft te houden met het voeden/gelukkig houden van je bevolking of met territoriale twisten.
Wanneer wij het echter spelen hebben we altijd het gevoel van bezig te zijn met het ontwikkelen van onze beschaving, dus daarom schaar ik het onder de CIV-games.

2. Ik ontdekte sedert afgelopen Essen de nieuwe Through the Ages en dat vinden we ook geweldig goed, eleganter en aantrekkelijker vormgegeven dan Innovation. Het duurt wel wat lang en voor je eerste speluitleg moet je wel wat tijd nemen. Maar alles zit logisch in elkaar.
Ik speelde het enkel maar met 2 en het was telkens heel plezant. Met drie spelers zou ik het nog overwegen omdat je dan een ander gevoel krijgt bij de conflicten, met vier spelers vrees ik te veel downtime.

3. Nations is misschien wat droog, maar de vorm spreekt mij ook geweldig aan en ik vind het een prima spel voor 3 spelers. Het grote voordeel bij dit spel vind ik de plezante solo-modus en het feit dat je op verschillende niveau's kan spelen.

4. Historia, daar verwachtte ik veel van en na een drietal keer spelen vond ik het toch wel wat tegenvallen. Ik probeer het zeker nog eens opnieuw en vel dan een definitief oordeel.

- Patchistory... stond al twee keer op mijn Essenlijstje, maar ik zou het graag eerst eens spelen voor ik besluit om het mij aan te schaffen.

- met Civilization: the Board Game kan je mij niet plezieren, dat weet ik na drie keer spelen wel zeker

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
20 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Welk civilization spel is jouw favoriet (en waarom)?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Civilization



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®