Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




5 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Arcadia Quest
BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2016, 13:12 
2. Through the Ages: A New Story of Civilization (2015)

Berichten: 13
Woonplaats: Nijmegen
Hallo spellen-mensen,

Wat vinden jullie van Arcadia Quest?

Ik ben dol op Fantasy-spellen waarbij je helden langzamerhand steeds sterker worden, met missies en af en toe een gevecht, en die toch niet te ingewikkeld zijn. (Descent vind ik een tikje te veel gereken bijvoorbeeld, met al die tactische gevechten). Maar ook thema is heel belangrijk voor mij, en ik ben bang dat dat bij AQ te mager aanvoelt. Heb je toch het idee dat je echt in een andere wereld bent en kun je je identificeren met je helden? Is het spel leuk met 2 of wordt het pas wat met 3?

Graag jullie ervaringen! Dank!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Arcadia Quest
BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2016, 15:12 
サイコロさん
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Maarssen
Ikzelf heb één hele campagne van AQ gespeeld met z'n tweeën.

Om direct met de deur in huis te vallen: ik vond het spel erg vermakelijk. Het speelt vrij snel, en de regels en het vechtsysteem zijn niet bijster ingewikkeld, maar geven toch aardig wat voldoening.

Om een paar van je punten specifieker te beantwoorden:
- Zelf vond ik Descent 2nd Ed ook niet bepaald veel gereken hebben, maar bij AQ is het nog een klein beetje eenvoudiger (geen Surges, bijv.). Hier is natuurlijk ontzettend veel geluk bij betrokken: regelmatig kwam het voor dat ik of mijn medespeler geen enkele keer raak gooide, of juist alleen maar raak. Dit levert zowel baal- als lachmomenten op, dus als je van dat soort spelmomenten houdt, is AQ zeker een knaller.

- Het thema, tja... AQ moet het voornamelijk hebben van zijn schitterende miniatuurtjes. Ze zijn heel erg gedetailleerd, en als je van 'anime'-stijl houdt (zoals ik), zijn ze prachtig om naar te kijken. Voor een overkoepelend verhaal moet je bij AQ echter niet zijn: er is wel iets gaande over een vampier die de stad Arcadia heeft overgenomen met een monsterleger, maar dat is het dan ook. AQ is ook wat meer bedoeld als een lichte, humoristische (zelfs een beetje parodiërende) hack 'n slash dan een serieuze dungeoncrawl.
Ook de verschillende tegels, hoe mooi ze ook geïllustreerd zijn, spreken niet echt tot de verbeelding: ze lijken allemaal erg op elkaar. Je voelt wel alsof je in de straten van een stad aan het vechten bent, maar van scenario op scenario verschillen de borden niet veel. Het is wel leuk dat je verschillende thematische missies hebt, zoals: 'red de edelen', of 'vind de schat', of 'versla de ogerhoofdman'.

- Het ontwikkelen van je personages voelde daarentegen wél sterk, en in de loop van de campagne ging ik mijn persoonlijke team steeds meer waarderen. In de handleiding en op de site van AQ staan wat grappige, komisch bedoelde beschrijvingen van ieder van de personages in het spel, dus als je wat meer over ze wilt weten, kan ik je dat aanraden. Als je nieuwe wapens krijgt na iedere sessie is het leuk om te kijken naar alle coole nieuwe 'loot' en die onder je poppetjes te verdelen. Thematisch gezien is het echter wel wat apart dat je ieder wapen, iedere spreuk en elk harnas aan al je personages kan geven, en op die manier maffe combinaties kunt krijgen zoals een magiër in ridderkostuum of een barbaar die met windspreuken smijt. Aan de andere kant is het wel weer interessant dat je personages daardoor zo 'customizable' zijn.

- Ik heb AQ enkel gespeeld als 2-spelerspel, en vond dat prima werken. Wij deden met z'n tweeën over ieder scenario ongeveer een uurtje. Ik kan me wel voorstellen dat het met meer spelers leuker is: je zit elkaar dan meer in de weg, en je kunt mooie momenten (zoals een hele rits aan 'critical hits' achter elkaar) met meer mensen delen. Maar met twee is het op zich ook best te doen, en duurt het waarschijnlijk ook een stuk korter.

_________________
'Wie 'A' zegt, moet ook 'gricola' zeggen!'


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Arcadia Quest
BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2016, 17:36 
3. Die Insel (2005)

Berichten: 13
Woonplaats: Nijmegen
Wat een geweldig uitgebreid antwoord, Lyon! Zit wel dicht bij iets waar ik van zou houden. '... Doom rock' , de co-op, waar exploderende tomaten je aanvallen vond ik bijvoorbeeld erg leuk. Ik had trouwens versie 1 van Descent en we hebben ons er lang mee vermaakt, alleen was dat tactische zichtlijnengedoe (en ál te veel modifiers) niet aan mij besteed.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Arcadia Quest
BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2016, 18:27 
サイコロさん
Avatar gebruiker

Berichten: 102
Woonplaats: Maarssen
Joost77 schreef:
Wat een geweldig uitgebreid antwoord, Lyon! Zit wel dicht bij iets waar ik van zou houden. '... Doom rock' , de co-op, waar exploderende tomaten je aanvallen vond ik bijvoorbeeld erg leuk. Ik had trouwens versie 1 van Descent en we hebben ons er lang mee vermaakt, alleen was dat tactische zichtlijnengedoe (en ál te veel modifiers) niet aan mij besteed.


Bedoel je 'Assault on Doomrock'? Nooit gespeeld, maar zou dat best willen proberen (zoals zoveel andere spellen... :crazy: ).

Descent 1st Ed heb ik nooit gedaan; ik ben alleen bekend met de tweede versie, en die speelt naar mijn mening best soepel. Weinig problemen met line of sight, schade berekenen, modifiers, enz; heel overzichtelijk. In AQ zijn zaken als line of sight ook ontzettend eenvoudig: in het midden van ieder vakje staat een puntje, en als je een rechte lijn tussen die twee puntjes kunt trekken zonder dat er iets in de weg zit, heb je LoS, dus daar hoef je je zeker geen zorgen over te maken!

Misschien nog iets om op te letten bij AQ nu ik er aan denk: na twee campagnes te hebben doorlopen (ik weet niet hoe vaak je van plan bent het te spelen, maar ik raad wel aan een campagne te spelen ipv losse missies), heb je wel grotendeels gezien wat het spel te bieden heeft. Er zijn 11 missies, en bij iedere campagne speel je er 6 (toch goed voor minstens 6 uur totale speeltijd), dus na twee campagnes heb je alle missies wel een keer gehad. Ook de monsters ken je op een gegeven moment wel. Het is leuk dat ze samen met de helden moeilijker worden, maar dat zijn dus wel steeds dezelfde monsters. Daarnaast heb je 12 helden in de doos, en iedere speler gebruikt er 3, dus mocht je met z'n vieren spelen, dan heb je alle karakters al op tafel. Voor mij persoonlijk is het geen issue (iedere keer andere combinaties van helden en wapens, enz.), maar mocht je in korte tijd veel campagnes willen spelen, is dat misschien iets om op te letten als je houdt van veel verscheidenheid tussen campagnes. Maar AQ heeft wel een verslavende 'nog-een-missie!'-factor, puur omdat het zo lekker soepel speelt! :P

Mocht je nog verdere vragen hebben, stel ze gerust!

_________________
'Wie 'A' zegt, moet ook 'gricola' zeggen!'


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Arcadia Quest
BerichtGeplaatst: wo 26 okt 2016, 13:57 
Joker

Berichten: 5
Woonplaats: Westeros
AQ is geweldig. Easy to learn hard to master. Lijkt nog het meest op een spel als Diablo op de PC. Lekker killen en looten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
5 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Arcadia Quest  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Arcadia Quest



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®