Persoonlijk vind ik zowel Ascension als Thunderstone hele vermakelijke spellen die beide prima zijn als je op zoek bent naar een fantasy deckbuilder. Dat gezegd hebbende, er zijn wel een aantal belangrijke verschillen.
BeschikbaarheidDe Thunderstone-reeks wordt op dit moment niet meer geproduceerd. Een snelle zoektocht langs mijn vaste spellenwebwinkels leert mij dat de basissets al niet tot nauwelijks meer te verkrijgen zijn, dus je bent dan waarschijnlijk aangewezen op tweedehands of een zoektocht naar een winkel die er wellicht wel één verkoopt. De Ascension-spellen zijn overal wel verkrijgbaar.
Ascensions Artwork en basissetsOver je opmerking over het artwork van Ascension: ik geef toe dat de eerste paar sets niet bepaald het fijnste artwork heeft, maar in de loop van tijd is het wel verbeterd. Het verschil tussen de kaarten van de latere basissets (Dreamscape, Dawn of Champions) vind ik al veel beter dan die van de allereerste. Over latere sets gesproken: als je voor Ascension gaat kun je allereerste set makkelijk overslaan omdat er met iedere nieuw geïntroduceerde set wel een leuk nieuw mechanisme bij wordt gestopt. Er zijn er genoeg om uit te kiezen. Storms of Souls of Rise of Vigil zijn dan bijvoorbeeld wel goede om mee te beginnen. Sowieso wel handig om te weten: er is een gratis(!) app beschikbaar van Ascension die je kunt spelen om te kijken of het wat voor je is. De uitbreidingen zijn ook beschikbaar op de app, maar daarvoor dien je te betalen.
SpeelduurAscension speelt heel snel en simpel: laat je hand zien en koop/versla één of meerdere kaarten in het midden. Klaar. Er zijn niet heel veel breinbrekende keuzes in het spel dus het speelt vlot weg waardoor je het met twee spelers makkelijk in een halfuurtje kunt doen. Minder nog als je allebei de kaarten kent. Thunderstone duurt wel wat langer: mijn eerste potje met z'n drieën duurde meer dan twee uur. Met twee spelers en bekendheid met de kaarten kun je dit prima binnen een klein uurtje doen. Maar goed, er zijn dan ook meer dingen die je kunt doen dan in Ascension. In dat opzicht kunnen beide spellen prima in je spellenkast staan: Ascension als tussendoortje, Thunderstone voor wat vlezigers.
Aantal spelersBij beide spellen vind ik 2 spelers het beste aantal, puur omdat het dan het snelst speelt en de spelersinteractie (op een paar kaarten na) toch praktisch non-existent is. Sommige kaarten zijn wel beter met meer spelers, maar die zijn te verwaarlozen. Meerdere spelers kan ook wel, maar maakt het spel trager (zeker in Thunderstone), willekeuriger (zeker in Ascension) en vooral: langer. Drie spelers kan nog wel maar met vier of meer zou ik persoonlijk uitwijken naar een ander spel, maar dat ben ik.
Thematische gevoelThunderstone wint dit makkelijk van Ascension: bij Thunderstone heb je echt het idee dat je een team van helden rekruteert in het dorp en daar vervolgens bepakt met wapens, spreuken en toortsen de kerker mee in gaat. En Ascension... Tja... Je hebt willekeurige monsters en magiërs en weet ik veel wat die willekeurig de kop opsteken en die je dan verslaat of koopt met mana. Als je op zoek bent naar een thematische wereld, moet je hier niet zijn. Het had makkelijk een ander thema kunnen zijn (zoals
superhelden, of
Lord of the Rings, of
Naruto, of
Street Fighter...).
Strategieën & Combo'sOok op dit gebied wint Thunderstone, puur omdat daar alle dorpskaarten (voorwerpen, wapens, helden) altijd voor iedereen beschikbaar zijn, terwijl Ascension een rij willekeurige kaarten heeft. Ascension is daardoor een taktischer spel: je moet je aanpassen op wat er ligt, wat je tegenstander neemt en wat je eerder hebt gepakt. Proberen een vooropgezette strategie te volgen is daardoor vaak onbegonnen werk, terwijl je bij Thunderstone wel kunt specializeren in bijvoorbeeld magie, veel strength of maffe acties van dorpelingen. Daarnaast is het in Thunderstone makkelijker een goede hand te hebben dankzij de 'prepare' en 'rest' acties die je kunt nemen.
Van de sets die ik heb gespeeld ben ik nog niet echt kaarten tegengekomen waarvan ik denk dat ze supersterk zijn. Iedere deckbuilder heeft wel kaarten die niemand ooit neemt en zowel Thunderstone als Ascension zijn geen uitzonderingen hierin, maar het mooie van deckbuilders is: als er kaarten bijzitten die je niet aanstaan, dan haal je ze er gewoon uit.
HectiekZoals eerder gezegd is Ascension een stuk makkelijker op te pikken: de regels zijn korter, beurten zijn simpeler en je hebt het met 5 minuten uitgelegd. Bij Thunderstone komt er flink wat meer bij kijken: het regelboek is tientallen pagina's, er zijn aardig wat kleine regeltjes die je moet uitleggen (licht, bijvoorbeeld) en in het algemeen hebben de kaarten ook wat meer tekst dan in Ascension. Desondanks zijn beurten niet veel langer in Ascension omdat ook bij Thunderstone een beurt simpelweg 'koop kaart' of 'versla monster' is, maar bij het verslaan van een monster komt er bij Thunderstone wat meer bij kijken (licht, speciale effecten van het monster, hebben je helden wel de juiste wapens, enz.). Bij beide spellen weten spelers na een paar beurten wel hoe het zit en zijn er voor de rest geen problemen voor verdere potjes.
Prijs-kwaliteitHet belangrijkste bij deze spellen is natuurlijk de kaarten: die zijn naar mijn mening prima. Ze hebben wel donkere randjes waar je kreukjes enzo makkelijk op kunt zien, maar de kwaliteit van de kaarten is goed voor een kaartspel. Thunderstone is inderdaad duurder, maar bevat ook meer kaarten: zo'n 500 t.o.v. Ascensions 200. Wat andere componenten betreft: beide hebben een stevig (doch onnodig) bord, een doos waar je je kaarten makkelijk in kwijt kunt en prima tokens ('thunderstones' en diamantjes resp.).
Ik hoop dat je hier wat mee kunt! Veel speelplezier gewenst!