Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





81 berichten | Pagina 2 van 6 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3 ... 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 15 sep 2016, 16:37 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
DeKerstman schreef:
In de voetsporen van Marco Polo zou ook nog een goede optie zijn.


-1 die zou ik dan weer afraden.... duurt te lang en kan zeker geen kinderen blijven boeien.
(net als ze wss KvC wss na 1 uur al wel gezien hebben)

Ik zie vaak 7 Wonders voorbijkomen als advies... heb daar beetje mijn twijfels bij.
In deze zou ik voor jou en je zoon 7-wonders duel wel aanraden om eens naar te kijken maar voor de familie het bij sushi-go houden. Idem als 7 wonders qua spelmechanisme maar veel "onzin" en moeilijk gedoe achterwege gelaten.

Ja nu trap ik wss op de tenen van wat forum genoten hier... maar ik denk wel dat jouw vrouw en je dochter dat zo zullen zien.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 15 sep 2016, 16:48 
4. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 1442
Woonplaats: Woudenberg
Te lang? Dit speelt toch binnen het uur weg? Ligt wel aan de groep natuurlijk en de gevoeligheid voor AP, maar als je het een of twee keer hebt gespeeld, dat gaat dit best vlot.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 15 sep 2016, 16:49 
Rooster Booster

Berichten: 83
Woonplaats: Ridderkerk
Even een snelle reactie op 7 Wonders. Deze had ik hoge verwachtingen van en had ik 2 jaar geleden aangeschaft. We hebben het 4x gespeeld en toen was iedereen het erover eens dat het geen leuk spel was. In ieder geval niet voor ons. Ik heb het toen geruild met iemand van dit forum voor Pandemie 1ste ed. Dit beviel ons veel meer (behalve bij mijn vrouw, die gewoon niks met Co-ops heeft).

Toch bedankt voor de suggestie.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 15 sep 2016, 18:04 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
DeKerstman schreef:
Te lang? Dit speelt toch binnen het uur weg? Ligt wel aan de groep natuurlijk en de gevoeligheid voor AP, maar als je het een of twee keer hebt gespeeld, dat gaat dit best vlot.


Inderdaad AP, en vind het spel niet top.
Sessie duurde 2 uur en werd in de laatste ronde beslist door wie het eerst zijn poppetje op dat ene veld kon zetten (weet niet meer precies welk kaartje) maar... dacht echt van... huh... heb ik hier nu 2 uur aan tafel voor gezeten voor de spanning in de een na laatste en laatste ronde?

mastermage schreef:
Even een snelle reactie op 7 Wonders. Deze had ik hoge verwachtingen van en had ik 2 jaar geleden aangeschaft. We hebben het 4x gespeeld en toen was iedereen het erover eens dat het geen leuk spel was. In ieder geval niet voor ons. Ik heb het toen geruild met iemand van dit forum voor Pandemie 1ste ed. Dit beviel ons veel meer (behalve bij mijn vrouw, die gewoon niks met Co-ops heeft).

Toch bedankt voor de suggestie.


Dan toch sushi go proberen!
Ik vermoed dat alles wat jullie tegenviel in 7 wonders bij sushi go eruit is gehaald.
Voor die 10 euro kan je t niet laten.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 15 sep 2016, 19:51 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
El Gaucho lijkt me hele goede toevoeging zeker met kinderen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2016, 07:42 
Rooster Booster

Berichten: 83
Woonplaats: Ridderkerk
Wauw! Ik bedoel: WAUW!
Wat veel reacties en wat veel nuttig advies. Veel games waar ik nog niet naar gekeken had.

Ik wil, omdat ik de reacties van iedereen erg serieus neem, een overzichtje maken van alle games tot nu toe genoemd en hoe ik daarin sta.

Ik zal eerst even mijn shortlist geven, daarna een overzicht van de games die ik wel bekeken heb maar de shortlist helaas niet haalden. Tja, je moet keuzes maken. Het liefst had ik ze allemaal aangeschaft :D

Als laatste nog even een lijstje van games waar ik nog niet naar heb kunnen kijken.

Shortlist
* Concordia
* Rococo
* Istanbul
* Fresco
* El Grande
* Sushi Go

Shortlist niet gehaald
* Lords of Waterdeep - Thema en Engels
* 7 Wonders - heb ik gespeeld met gezin, helaas beviel het niet. Geruild voor Pandemie.
* Agricola Familie ed - lijkt me voor ons gezin wat simpel. simpeler dan Stenen tijdperk
* King of Tokyo - random en veel bash je tegenstander(s)
* Black fleet - leuke game, maar eigenschappen van kaarten zijn in het engels
* Machi Koro - simpele game, wellicht iets voor het hele gezin inclu mijn jongste kinderen. Maar niet als game wat ik nu zoek (maar ga ik zeker onthouden).
* Carcassonne - Al in bezit en wordt goed gespeeld. Met uitbreidingen: De 1ste uitbreiding, de rivier en Kooplieden en Bouwmeesters.
* Hanabi - Al in bezit. Wordt niet heel vaak gespeeld. Apart spel, wat soms wat frustratie met zich mee brengt als hint fout worden geïnterpreteerd.
* Flashpoint - Mooie game, maar lijkt erg op Pandemie, wat we al hebben.
* Takenoko - Simpele game waar het thema ons niet echt aanspreekt.
* Isle of Skye - leuke game, maar niet waar ik nu naar op zoek ben. Deze gaat wel op de lijst bij Machi Koro.
* Dominion - pure deckbuilders spreken ons niet zo aan. Mijn zoon en ik hebben voldoende aan Star Realms op dit moment.
* Love letter - reeds in bezit en wordt ook zo af en toe gespeeld als "filler".
* Ra - ziet er leuk uit, maar de games op de shortlist lijken me leuker. En je moet een keuze maken.
* Alhambra - deze heb ik bij een vriend een paar keer gespeeld. Ik vond hem beetje droog en werd er niet heel enthousiast van. Goede game, en ik kan begrijpen waarom anderen het wel een tof spel vinden. Maar zelf was ik er niet wild van.
* Splendor - diezelfde vriend heeft deze game. Staat al een tijdje op mijn lijstje om eventueel aan te schaffen. Staat nu op het lijstje van Machi Koro en Isle of Skye. Maar voor nu niet de game die ik zoek.

Games die ik nog moet bekijken:
* Caverna/"gewone" Agricola
* Voetsporen van Marco Polo
* Sint Petersberg
* El Gaucho
* Imperial Settlers


Waar ik dus naar op zoek ben is een game voor mijn oudste 2 kinderen (12 en 13 jaar), mijn vrouw en mij. Het zou een game moeten zijn van 60-120 min. Liefst met een bord, want dat vinden we fijn spelen. Het thema moet (kind)vriendelijk zijn, dus geen wargame of gothic/high-fantasy. We houden van games als Ticket to Ride, Stenen Tijdperk, Kolonisten van Catan (steeds minder). Beetje workerplacement, card/handmanagement, rescource management.
Mijn shortlist heeft deze elementen, behalve misschien Sushi Go. Maar deze ga ik waarschijnlijk sowieso aanschaffen. Voor de lage prijs kun je een dergelijke game eigenlijk niet laten liggen.

Als er nog mensen zijn met ervaringen met de games op de shortlist en dan ook met het uitleggen aan nieuwe spelers en/of aan kinderen/tieners, dan hoor ik het graag. Ik zou mijn gezien zo makkelijk mogelijk willen introduceren aan een nieuwe game. en volgens mij weet iedereen wel dat een nieuw spel uitleggen .. best .. wel .. een uitdaging kan zijn. ;)

Alvast super bedankt en ik ga de games die ik nog niet heb bekeken, ook nog onderzoeken. Natuurlijk hou ik iedereen op de hoogte.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2016, 08:33 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Steenwijk
Concordia lijkt me ideaal, kaart spelen en de actie uitvoeren die op de kaart staat op de kaarten staat precies wat je moet doen. Winnen is weer een ander verhaal :D

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2016, 08:47 
Jakkiebak!

Berichten: 56
Woonplaats: Tielt (BE)
Fresco heeft het voordeel dat je kan starten met de basisregels. In de doos zitten nog 3 kleine extra modules. Je kan deze dan later toevoegen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2016, 09:11 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Imperial settlers raad ik af tenzij je met 2 speelt en eventueel 3.

Het is een geweldig spel vind ik persoonlijk maar met 4 duurt het te lang dat je weer aan de beurt bent.


Andere optie zou Brugge kunnen zijn. Toegankelijk thema, heeft een bord en alle tekst op kaarten in het Nederlands.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2016, 10:51 
Rooster Booster

Berichten: 83
Woonplaats: Ridderkerk
Aras schreef:
Concordia lijkt me ideaal, kaart spelen en de actie uitvoeren die op de kaart staat op de kaarten staat precies wat je moet doen. Winnen is weer een ander verhaal :D


Ja, het spelen van de kaart en uitvoeren van de actie is relatief makkelijk. Geen ingewikkelde tekst en in het Nederlands.
Het gevoel dat ik juist heb met dit spel is "wanneer speel je welke kaart en waarom?" dat juist misschien te diep is voor mijn gezin.
Om het te vergelijken met Catan of Stenen Tijdperk; bij deze spellen wil je iets bouwen of kopen (dorp/weg/hutje of ontwikkeling/bonuskaart). Punten die je hiervoor krijgt zijn vrij duidelijk. Het is ook vrij duidelijk wat je daarvoor nodig hebt en hoe je aan de grondstoffen kunt komen.
Bij Concordia heb ik het gevoel dat de slag die gemaakt moet worden voor een goede beslissing dieper ligt dan bij de beslissingen in Catan of Stenen Tijdperk. Misschien heb ik het mis, en is dat helemaal niet zo. Ik heb Concordia nog niet gespeeld.

Dit zelfde gevoel heb ik bij Rococo. Je moet (denk ik) een stap verder denken dan bij Catan en Stenen Tijdperk.

Bij Fresco heb ik dat gevoel weer niet. Er is daar weer makkelijker te beslissen voor welk deel van de Fresco je wilt/kunt gaan om te verven en welke verf je ervoor nodig hebt.

Over het algemeen zou je het misschien kunnen verwoorden als:
Bij Fresco kun je per tegel plannen om die te schilderen en daarna, hop, naar de volgende. Bij Concordia en Rococo (en Istanbul, welliswaar op een heel andere manier) heb je toch een soort gameplan/strategie op langere termijn nodig om te weten/plannen wat je gaat doen. Deze uitdaging lijkt me erg tof voor mijn gezin. Maar ik vraag me af of mijn gezin van casual gamers aan die nieuwe stap toe is. Al heb ik geen idee hoe ik dat zou moeten bepalen... (hier is waarschijnlijk ook geen antwoord op en valt wellicht alleen te achterhalen door een dergelijk spel te spelen).

Ik kan het helemaal mis hebben, hoor. Geen van deze spellen heb ik zelf gespeeld. Ik heb mijn "gevoel" alleen van de spelregels die ik gelezen heb en wat filmpjes van Nox en GameNight en Tom Vasel en dergelijke. Niet alle spellen spelen in het echt zoals ze lijken te spelen op een internetfilmpje (uit eigen ervaring).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2016, 11:08 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Helemaal mee eens. Als je een spel in het echt speelt kan het heel anders uitpakken. Ligt vaak ook erg aan de groep.

Een spel zoals Weerwolven of De Mol is erg afhankelijk van de groep en kan verschillende ervaringen opleveren.

Of een spel waarbij je elkaar het leven zuur moet maken speelt helemaal niet leuk met spelers die juist conflict vermijden in een spel.

Ben zelf niet heel erg bekend met de spellen die genoemd worden in het Boekenvoordeel topic, maar is dat niets voor jullie?

Lijken me op het eerste gezicht redelijk toegankelijke spellen voor een zacht prijsje.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2016, 11:39 
10. Ascension: Deliverance (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 225
Woonplaats: Assen
Als ik kijk naar wat al in de smaak valt denk ik dat Automania misschien nog wel leuk is.

Ik twijfel over deze (misschien wat te simpel) maar misschien ook het kijken waard: Kingdom Builder

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2016, 11:40 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2755
Woonplaats: Utrecht
Ik ben ook een groot voorstander van hoogspanning. Een economisch spel waar je je elektriciteitsbedrijf runt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2016, 11:48 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Zo heel "diep" is Concordia niet hoor. Vind ik dan... Hoe je aan grondstoffen komt, is duidelijk genoeg. Waar je ze aan uit kunt geven en hoe, is ook duidelijk. Welke optie je uiteindelijk het meeste op gaat leveren, is wel een uitdaging, maar dit is eigenlijk dezelfde soort afweging die je moet maken als in Stone Age (ga ik een kaart kopen of een hutje?).

Rococo is wat dat betreft iets complexer, omdat je niet alleen rechtstreeks punten krijgt voor de jurken die je maakt, maar ook voor meerderheden, dus je moet niet alleen kiezen welke jurk je maakt, maar ook waar je ze neerzet. Maar ook dat is weer niet super-ingewikkeld.


Het mooiste zou zijn als je eens wat spellen kon uitproberen, op een beurs bijvoorbeeld. Dat werkt echt een stuk beter dan filosoferen met onbekenden op een internet-forum, die ook nog eens allemaal van mening verschillen :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2016, 12:27 
Rooster Booster

Berichten: 83
Woonplaats: Ridderkerk
Mac-S schreef:
Het mooiste zou zijn als je eens wat spellen kon uitproberen, op een beurs bijvoorbeeld. Dat werkt echt een stuk beter dan filosoferen met onbekenden op een internet-forum, die ook nog eens allemaal van mening verschillen :lol:


Eens! Maar ik zie me nog niet m'n hele gezin meeslepen naar een spellenbeurs. Dat is voor hen 3 stations te ver... :roll:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
81 berichten | Pagina 2 van 6 | Ga naar pagina: Vorige  1, 2, 3 ... 6  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Nieuw familiebordspel kiezen  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

familiespel



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®