Goh, wat je allemaal vraagt is moeilijk te combineren.
Meestal is er bij een 'pen & paper roleplaying game' een speler die de rol van 'game master of GM' (of dungeon master) op zich neemt.
Deze DM staat in voor het verhaal, andere personages, enz... eigenlijk bijna alles. Hij moet goed kunnen improviseren op handelingen van de spelers.
Er zijn rpg's die geen GM nodig hebben. Bvb: Fiasco. Maar deze zijn meestal niet 'dungeoncrawl gericht'. Meer op speler-interactie.
Dungeons and Dragons (D&D) is een van de meest bekende rpg's. Daar heb je een starterkit van. Maar dan zit je vast in het 'fantasy' genre. Hier heb je wel een GM nodig die het verhaal leidt.
Persoonlijk zou ik eerder gaan voor een systeem dat je toelaat om alles te spelen. Dus 1 spelsysteem waarmee je verschillende 'settings' kunt spelen.
Dus: 1 regelset die je toelaat om fantasy, science fiction, horror enz... te spelen.
Savage Worlds is hier een goed voorbeeld van. En is tamelijk simpel, regelwijs. Het is wel Pulpy, dus verwacht niet te veel diepgang.
Of, als je niet graag regels leest kun je bvb de reeks van Titansgrave kijken op Youtube. Dan heb je een supergoed idee hoe de regels en een rpg-sessie gaan. Deze reeks is gebaseerd op de 'Fantasy Age' rpg.
Ik zal eens verder zoeken en zien als ik niets vind dat dichter bij jouw wensen staat.
Edit: als GM is er niets leuker om je spelers te zien 'high fiven' na een ongelofelijke sessie die jij als GM in elkaar geknutseld hebt.