Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




12 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 15 dec 2016, 21:21 
Jakkiebak!

Berichten: 64
Persoonlijk een spel dat hoog op mijn lijstje staat.
Iemand vaker gespeeld?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 15 dec 2016, 22:39 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 1030
Woonplaats: Nijmegen
Ja, wel een leuk spel,maar mijn inziens geen topper.
Ik was eigelijk een beetje teleurgesteld na de 1x keer spelen. Dit had vooral te maken met mijn hoge verwachtingspatroon.
Ik heb 'm nu aantal keren gespeeld, tegen spelers met veel meer ervaring, waarbij je in eerste instantie de kennis mbt de mogelijkheden van de kaarten en monsters mist.
Na een aantal keren spelen wordt het wel veel leuker als je die kennis hebt vergaard en notie hebt van de tactische mogelijkheden.
Toch blijft er bij mij een onvoldaan gevoel hangen over het spel op een of ander manier en zoals al vernoemd komt dit denk ik doordat mijn verwachtingspatroon huizen hoog was, na het lezen van vele lyrische recensies.

Hoe dan ook zeker geen slecht spel!

Voor mij: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 15 dec 2016, 23:29 
Jakkiebak!

Berichten: 64
Dank voor de fijne recensie!

Nog kenners van het spel?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2016, 08:28 
Garnaal

Berichten: 369
Woonplaats: Duffel (België )
Ik vind het spel wel heel goed.
Het is wel zo dat het een spel is van dudes on a map en dus veel minder vrouwen aanspreekt.
Het spel is ook recht in het gezicht omdat aanvallen beloond wordt en alleen aanvallen.
Daarbij komt dat overwinningspunten behaald door het bezit van de meerderheid van de tempel niet permanent is.
Je kan hierdoor wel een redelijk grote swing krijgen in de punten en het spel kan daardoor plots afgelopen zijn.
Een pluspunt vindt ik dat er bij ons althans bijna geen douwntime is.
Bij mij is en blijft die in de collectie maar ik zou zeggen, probeer hem eerst ergens voor je hem koopt want het is ook niet het goedkoopste spel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2016, 10:17 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:

Kemet is helemaal mijn spel!!!

Geweldig!!
Maar.... zoals eerder gezegd... het spel kan zomaar ineens afgelopen zijn..... dat kan een onbevredigend gevoel geven, en is idd niet geschikt voor iedereen.

Maar ben je liefhebber van war-games..., ben je niet te gehecht aan je legertjes op t bord (die willen nog wel eens doodgaan door een medespeler), wraaklustig & wil je je eigen mogelijkheden steeds beetje uitbreiden (met de kaartjes, het is bijna een euro ;-) ) dan heb je met Kemet een topper in huis. Ik heb hem in 2015 voor het eerst gespeeld en denk dat die avond nog een van de beste spellenavonden ooit was voor mijn gevoel.

Indien dit je eerste war-game word.... dan kun je je wel afvragen of Kemet de no1 keuze moet zijn, of dat je zijn broertje Cyclades of een Blood Rage bijv zou moeten kiezen. (of Chaos in the Old World... of Cry Havoc). Let wel... het zijn allemaal heel andere spellen... maar zitten wel in dezelfde familie.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2016, 10:34 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 144
Woonplaats: Wervik
Ik zou mezelf geen kenner noemen maar Kemet staat in mijn top 5.

De eerste keren kan het wel spel wat overweldigend overkomen door al die verschillende tegels maar aan de andere kant is dat dan ook één van de sterke punten vind ik omdat er veel mogelijkheden zijn om het spel te spelen.

Nog een pluspunt is dat aanvallen wordt aangemoedigd, het speelt ook vlot en speelt goed met verschillende aantal spelers.

Mijn verdict: :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2016, 10:58 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 192
Woonplaats: Gent
In het genre Dudes on the Map is dit terecht een van de topspellen. Waarom?

Omdat dit spel enkele problemen oplost die frustrerend zijn in andere spellen in dit genre.

Zo is er bijvoorbeeld een map waarbij de afstanden voor iedereen gelijk zijn. In gelijkaardige spellen heb je vaak een zwaar nadeel als je bijvoorbeeld in het middelpunt van de map zit of als je over verspreide locaties zit. Hier dus niet.

Het primaat van turtling : in vele dudes on map spellen is het eerder lonend om defensief te spelen maar dit komt de interactie vaak niet ten goede. Kemet beloont initiatief nemen en 'slimme' aanvallen. (het is desondanks nog steeds een optie om defensief te spelen voor spelers die dat graag doen).

Soms komt het ook voor dat een aanvaller een pyrrhus overwinning behaald en zo het erg gemakkelijk maakt voor anderen om als aasgier te profiteren van het risico dat de aanvaller nam door zijn resterende leger aan te vallen. In Kemet kun je steeds volledig je resterende leger inruilen tegen resources (mana).

Het gevecht systeem met kaarten, dat bij iedere speler hetzelfde is, voelt uiteraard tactischer aan dan rollen van dobbelstenen. (iets dat ze positief afgekeken hebben van game of thrones bordspel)

De facties zijn allemaal vanilla en dankzij de technologie tegels kun je een unieke strategie bouwen. Dus iedereen start op gelijke voet.

Veel strategieën mogelijk dankzij het combineren van tegels. Een tiental keer het spel gespeeld en vind persoonlijk dat de balans wel goed zit.

Het selecteren van 1 actie per keer dat je aan de beurt komt, maakt dat er zeer weinig downtime is en geeft een vlot tempo aan het spel.

Minpuntjes:

Het turn order systeem kon beter. Maar dit valt op te lossen met een eenvoudige houserule.

Veel verschillende tegels , dus komt overweldigend aan voor nieuwe spelers, maar dit kan je verzachten door een overzicht af te printen (dit had dus wel bij het spel moeten steken)

Soms kingmaker situaties. Alhoewel ik dit niet zo'n groot probleem vind -we spreken meestal af dat de speler die kingmaker is de beste move doet voor zichzelf- kan dat voor andere groepen wel een issue zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2016, 12:43 
6. Memoir '44 (2004)

Berichten: 682
Woonplaats: Meijel
Eens je bekend bent met de tegels is het een toppertje. Simpele regels en zoals al eerder gemeld, ieder start hetzelfde en de afstanden zijn voor iedereen gelijk.
Maar voor een eerste keer is het vaak wel overweldigend door de tegels. Ik heb meegemaakt dat een speler het hele spel alleen maar op zijn blaadje met het overzicht heeft zitten turen terwijl het spel onderstussen al zowat gespeeld was...

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:

Skallagrim schreef:
Het turn order systeem kon beter. Maar dit valt op te lossen met een eenvoudige houserule.

Wat is jouw houserule? Zoals in de uitbreiding?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2016, 13:43 
4. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 1437
Woonplaats: Woudenberg
Twee keer gespeeld, een keer met 3 en een keer met 5. Met 3 was een kort potje (

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2016, 15:12 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 192
Woonplaats: Gent
EEMBC schreef:
Eens je bekend bent met de tegels is het een toppertje. Simpele regels en zoals al eerder gemeld, ieder start hetzelfde en de afstanden zijn voor iedereen gelijk.
Maar voor een eerste keer is het vaak wel overweldigend door de tegels. Ik heb meegemaakt dat een speler het hele spel alleen maar op zijn blaadje met het overzicht heeft zitten turen terwijl het spel onderstussen al zowat gespeeld was...

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:

Skallagrim schreef:
Het turn order systeem kon beter. Maar dit valt op te lossen met een eenvoudige houserule.

Wat is jouw houserule? Zoals in de uitbreiding?



Nee heel simpel : in volgorde van minste victory points naar meeste, plaatst iedereen zijn turn token op een open vak. (in geval van ex aequo kijken naar volgorde van gespeelde ronde)

Probleem bij originele regel was: speler met minste vp was soms minst ervaren speler die dan de turn order moet gaan zetten, wat resulteerde in dat die enkel zijn token verzet en de rest zo laat of willekeurig verzet. En ook degene met tweede minste punten had eigenlijk geen hulp op die manier.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2016, 15:55 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Maar dan is diegene met de meeste VP punten altijd als laatste aan de beurt en als hij dan 10 punten heeft is het spel voorbij??

Wat ik zo goed aan Kemet vind is dat je dan miss wel al 10 punten hebt gehaald (of zou kunnen halen)... maar dat er daarna nog 1 of 2 mensen aan de beurt komen om je daar weer even vanaf te helpen... zodat de eindoverwinning tegelijk zo dichtbij is.. maar o zo ver weg!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 16 dec 2016, 19:14 
8. 8 Masters' Revenge (2013)

Berichten: 682
Woonplaats: Meijel
EEMBC/Bongo schreef:
Maar dan is diegene met de meeste VP punten altijd als laatste aan de beurt en als hij dan 10 punten heeft is het spel voorbij??

Wat ik zo goed aan Kemet vind is dat je dan miss wel al 10 punten hebt gehaald (of zou kunnen halen)... maar dat er daarna nog 1 of 2 mensen aan de beurt komen om je daar weer even vanaf te helpen... zodat de eindoverwinning tegelijk zo dichtbij is.. maar o zo ver weg!

Je turn token op een beschikbare plaats zetten wil zeggen dat je er ook voor kunt kiezen om als laatste aan de beurt te zijn. Tegen het eind van het spel (maar wanneer is dat? :wink: :lol: ) wil je graag laatst aan de beurt zijn, in het begin het eerst.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
12 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Wat vinden kenners van KEMET ?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Look-Oh-Look en 3 gasten


Tags

Kemet



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®