Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





20 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012, 15:38 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 16
Woonplaats: België
Hallo :)

We gaan binnenkort op fietstrektocht doorheen België voor 7 dagen. Elke avond tentje opzetten voor het donker is. Ik zou graag een onderhoudend spel meenemen om 's avonds nog met 2 te spelen.
Belangrijk criterium: het moet compact (beperkt in grootte en gewicht) zijn, gezien het plaats is die niet besteed kan worden aan eten, drinken of andere zaken die in de fietszakken moeten geraken :mrgreen:
Dus zo compact mogelijk qua verpakking, maar ook wel qua ruimte die je nodig hebt om het te spelen (gezien de weersvoorspellingen (wind/regen) en het gegeven dat we het meestal al zullen gaan spelen tegen/na de schemertijd, zal het binnenstents worden :wink: )
Een boek kaarten is natuurlijk een optie, maar een alternatief zou toch wel fijn zijn.
Bij voorkeur ook iets waarbij tactiek (veel) belangrijker is dan de geluksfactor.

Heeft er evtl. iemand een tip, aanrader, ... aub? Alvast bedankt! :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012, 15:49 
Party Animal

Berichten: 497
hallo Sterretjes,
mijn favoriete compacte spellen voor twee zijn Jaipur, Lost Cities, Battle Line en Puerto Rico het Kaartspel.
veel plezier in Belgie!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012, 15:55 
Jakkiebak!

Berichten: 71
Woonplaats: Oosterhout gld
Ik zat ook te denken aan Puerto Rico het kaartspel, eventueel uit de doos halen.

Fijne vakantie!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012, 16:20 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1544
Woonplaats: Meerhout
pocket editie van regenwormen

Al Caboon of andere kleine kaartspellen

_________________
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012, 16:42 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 78
Hive


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012, 16:46 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Kolonisten het snelle kaartspel

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012, 17:22 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 503
Woonplaats: Tilburg
Hive of Mr Jack Pocket kan ik aanraden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012, 18:10 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Regenwormen en Lost Cities lijken me toch teveel geluk bevatten voor waar de TS in geïnteresseerd is.

Een paar aardige:
Hive
Battle Line/Schotten Totten (2e makkelijker te krijgen; hier zit ook wel wat geluk in, maar met de actiekaarten erbij kun je dat wat beperken)
Genius/Ingenious Reis-editie
Blokus Duo (ben er zelf niet zo dol op, maar is wel populair)
Fjords

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012, 19:46 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Robertopellizini schreef:
Regenwormen en Lost Cities lijken me toch teveel geluk bevatten voor waar de TS in geïnteresseerd is.

Een paar aardige:
Hive
Battle Line/Schotten Totten (2e makkelijker te krijgen; hier zit ook wel wat geluk in, maar met de actiekaarten erbij kun je dat wat beperken)
Genius/Ingenious Reis-editie
Blokus Duo (ben er zelf niet zo dol op, maar is wel populair)
Fjords


Er komt binnenkort volgens mij zelfs een reisversie (nog compacter dus) van Hive uit. Misschien is hij al uit weet ik even niet meer.

Blokus Duo is inderdaad een walgelijk spel, wat een spijt heb ik van die aanschaf oof die komt eind dit jaar terug in mijn lijstje ;). Mits je doelloos tetris achtige stukjes op een bord wil plakken, raad ik je dit spel ten zeerste af.


Laatst bijgewerkt door 16 Feet Pauly op wo 04 apr 2012, 22:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012, 20:42 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 16
Woonplaats: België
Bedankt iedereen! :D

Na wat lezen over de vermelde tips, spreekt vooral Hive me aan. Het lijkt ideaal, zowel owv het strategische, en de compactheid, en daarnaast zo te lezen ook nog eens érg stevige onderdelen; wat een bijkomend pluspunt is gezien de trekkingsomstandigheden. :)
Helaas vrees ik er niet meer op tijd aan te geraken (of toch niet voor deze trektocht, want ik ga het spel sowieso aankopen) zo te zien (niet op voorraad/5-7 dagen extra besteltijd, ...). Of zou het spel ook te vinden zijn in niet-speciaalzaken (bv. winkels à la Bart Smith, supermarkten met spellenafdeling)?

Ook veel andere van de vermelde spellen, lijken moeilijk te vinden zijn (uit het assortiment, niet meer leverbaar, of met een te lange levertijd (of althans om er nog zeker op tijd aan te geraken voor deze trektocht).

Ik twijfel momenteel (tenzij Hive nog op tijd te verkrijgen is) tussen Schotten Totten en Puerto Rico kaartspel. Aan beide zou ik nog op tijd kunnen geraken.
Zo te zien (maar het is wat moeilijk in te schatten omdat "schaal" niet altijd even duidelijk is) bevat Puerto Rico kaartspel wat kleinere onderdelen, in te vullen papiertjes, ... (misschien wat onhandig in een tent op de slaapzakken?) en zou het ong. 1 kg wegen t.o.v. de slechts 140g van Schotten Totten, maar neemt die laatste dan weer wat meer plaats in beslag bij het spelen (lijkt het, afgaande op afbeeldingen)?

Zijn er evtl nog voor-/nadelen die jullie kunnen verbinden aan deze 2 (Puerto Rico vs. Schotten Totten) om me een keuze te helpen maken, aub? :)
(Of weet er evtl. iemand een redelijk goed verspreide "offline" winkel waar Hive te koop is? :)
(Normaalgezien is een spellenspeciaalzaak geen probleem, maar momenteel een beetje in tijdsnood om nog in de hier dichtsbijgelegen speciaalzaken te geraken :oops: ))

Bedankt!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012, 21:02 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 78
Hive Pocket heeft nog minder ruimte nodig. Komt ergens deze lente uit:
http://www.boardgamegeek.com/thread/701 ... ny-updates


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012, 21:48 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Schotten Totten neemt vooral ruimte in de breedte in (je hebt 9 plekken waar kaarten tegenover elkaar komen te liggen). Bij PR kaartspel eindigt het spel wanneer 1 speler 12 gebouwen (kaarten) voor zich heeft liggen. Er kunnen dus 24 kaarten liggen. Dat neemt ook flink wat ruimte in beslag (minder in de breedte, maar uiteindelijk meer qua oppervlakte).

PR kaartspel duurt wat langer dan ST. Er zit iets diepere strategie in en het heeft een kleine leercurve. Na een paar potjes leer je de kaarten kennen en dan begin je goed te snappen wat de strategieën zijn. ST heeft een korte leercurve. Je kunt het eigenlijk direct al redelijk goed spelen.

ST heeft iets meer geluk dan PR kaartspel. Zelfs met optimaal spel in ST kun je door pech met kaarten trekken alsnog verliezen. Bij PR kaartspel kan dit in principe ook voorkomen, maar is de kans erop kleiner.

ST speelt een stuk sneller dan PR kaartspel. ST kun je makkelijk in een half uur spelen. PR Kaartspel duurt aan het begin zeker minimaal 1 uur.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012, 21:56 
4. Tikal (1999)
Avatar gebruiker

Berichten: 1870
Woonplaats: Steenwijk
Ipad meenemen, 10 uur speel plezier, das meer dan een uur per avond en met een beetje mazzel kun je hem ergens opladen..

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 04 apr 2012, 22:40 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 16
Woonplaats: België
Bedankt voor de vergelijkingen en extra info! :)

Ik ga wachten op de pocket versie van Hive om die te bestellen, en ga voor de trektocht van binnenkort voor Schotten Totten gaan :)
'k Vermoed dat -in deze situatie- de kortere speelduur en leercurve (we gaan toch minstens 100 km/dag afleggen, ook in de Ardennen, en dan is het mss prettiger om al redelijk direct goed te kunnen spelen na het opzetten van de tent, eerder dan nog een tijdje bezig te zijn om het spel op zich al door te krijgen) en de grotere compactheid het haalt tegen de dan iets grotere geluksfactor. :mrgreen:

(iPad is geen optie :wink: hebben we niet, en 'k probeer de charme van een echte spelen er wat in te brengen, eerder dan nog meer media/ict, en 't zal nu al kwestie van het spel ongemerkt "meesmokkelen" worden denk'k :angel: (niet owv het spelen, maar owv "prioriteiten" bij trekking etc :wink: ))


Bedankt! :thumbup:


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 05 apr 2012, 10:30 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 48
Mijn vrouw en ik gaan komend weekeinde een paar dagen fietsen en nemen uiteraard ook wat spelletjes mee. Tijdens onze vakanties (veelal fietsen of kanoen) nemen we meestal een uitbreidingsdoosje van Carcassonne mee met spelletjes erin. Zoveel mogelijk in ziplocks voor het overzicht en de waterdichtheid. Zo'n doosje is compact genoeg en levert met wat puzzelen genoeg ruimte voor enige verscheidenheid aan spelletjes. Zeker met een langere vakantie willen we niet graag 2 weken iedere avond hetzelfde spel spelen.

Voor komend weekeinde zijn de kids niet mee en is het doosje gevuld met:
- Zooloretto dobbelspel
- Fjords
- Mr. Jack pocket
- Greedy kingdoms
- Master merchant

De laatste 2 spellen zijn van Japon Brand en niet tot moeilijk te verkrijgen. De overige zijn bij mijn weten nog goed beschikbaar.

Schotten totten hebben we ook al vaker mee gehad en is in een tentje goed te spelen. Voor veel spelletjes geld dat een zitmatje als ondergrond gebruiken wel makkelijk is.

Veel fietsplezier!!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
20 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - "compact" spel voor op trektocht  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten


Tags

reis; vakantie;fiets;rugzak;backback



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®