Bart
|
Geplaatst: za 16 aug 2008, 09:43 |
|
|
Dit spel heeft een origineel concept: je kan in verschillende tijden (3 borden) militaire, religieuze en burgerlijke gebouwen oprichten en uitbreiden. Dat heeft meestal ook directe gevolgen in de volgende tijdsperiodes en kan je tegenstander daar mogelijk ook verzwakken. De eerste keer duurt het wat eer je dat principe en de kracht ervan doorhebt.
Ik wil dit spel zeker nog een keer spelen.
7
|
|
Omhoog |
|
cymric
|
Geplaatst: do 08 okt 2009, 12:33 |
|
|
Khronos heeft een bijzonder apart spelconcept waar, zo blijkt uit mijn speelpraktijk, veel mensen flink wat moeite mee hebben. Je speelt een tegellegspel à la Eufraat & Tigris op drie borden tegelijkertijd, waarbij veranderingen op één bord automatisch naar een of twee andere borden worden gekopiëerd. Alhoewel de regels afzonderlijk niet ingewikkeld zijn, leiden ze alle samen tot ingewikkeld te doorgronden spelpatronen waar veel pietluttige details opeens belangrijk kunnen worden: daar moet je van houden.
Het spel zelf vind ik intrigerend, zij het dat er van strategie met meer dan 3 spelers steeds minder sprake kan zijn en de tactiek steeds sterker gaat overheersen. Daardoor krijgt ook het toeval in het trekken van goede kaarten een steeds grotere stem in het geheel, met als gevolg dat dit spel spelen met 5 spelers gekkenwerk is. Ik vind het alleen reuze jammer dat het aantal mensen dat roept 'Ha! Khronos!' zo ontzettend laag is; de meesten zetten een zuur gezicht op en proberen toch liever wat anders. In dat opzicht is het zeer duidelijk geen spel voor iedereen. Maar áls je geschikte tegenspelers hebt, kun je aan de in het spel verwerkte concepten erg veel lol beleven.
7
|
|
Omhoog |
|
MikeBzonderpuntje
|
Geplaatst: do 26 aug 2010, 02:46 |
|
|
Origineel speelconcept en erg intrigerend. Misschien wordt het nog een '8' na nog een aantal keer spelen. Thema is namelijk eenvoudig maar goed uitgewerkt, en interactie is er ook voldoende.
7
|
|
Omhoog |
|
Polgara
|
Geplaatst: wo 08 sep 2010, 15:11 |
|
|
Leuk gegeven van tijdreizen en doorwerkende gebouwen. Meerderheden spel.
7
|
|
Omhoog |
|
heimdall
|
Geplaatst: wo 17 nov 2010, 18:16 |
|
|
Prachtig maar moeilijk spel! Vaak lastig om de implicaties van je moves goed door te berekenen naar de andere velden. Daarom ook zo origineel en daarom ook zo weinig door mensen gespeeld. Mijn complimenten wel weer voor de mensen van Editions du Magatot voor het weer in de puntjes verzorgen van de uitvoering van dit spel. Daar kan menig spelproducent een voorbeeld aan nemen. Kijk ook maar eens naar hun Utopia.
7
|
|
Omhoog |
|
Willy the Kid
|
Geplaatst: di 26 apr 2011, 18:57 |
|
|
Nog maar één keer gespeeld, maar heb het toch een aangenaam spel gevonden. Uiteindelijk was dat eerste potje voor iedereen redelijk wennen en daardoor heb ik nog geen geweldig beeld van dit spel. Voorlopig een 6
6
|
|
Omhoog |
|
Bastiaan_Nox
|
Geplaatst: zo 27 nov 2011, 19:22 |
|
|
Voor de volledige beoordeling, bekijk mijn Video Uitleg & review. Nox' Spellenzolder.
7
|
|
Omhoog |
|
pleunie.william
|
Geplaatst: ma 06 aug 2012, 18:32 |
|
|
Voorlopig met een cijfer gewaardeerd, m'n mening komt eventueel later nog...
7
|
|
Omhoog |
|
jazoe
|
Geplaatst: ma 06 aug 2012, 21:44 |
|
|
Ondanks het originele tijdreizen-thema spreekt dit spel mij niet aan. Ik vond het iets te complex.
5
|
|
Omhoog |
|
rober
|
Geplaatst: wo 15 aug 2012, 10:47 |
|
|
orgineel concept, maar komt wat lastig uit de verf.
6
|
|
Omhoog |
|
bordspellengek
|
Geplaatst: do 23 aug 2012, 18:17 |
|
|
Zelf vind ik dit een zeer origineel en goed uitgedacht spelmechanisme waarbij de teletijdmachine van professor Barabas plots heel realistisch wordt. Alleen hebben veel medespelers moeite om dit spel te doorgronden.
7
|
|
Omhoog |
|
Viva
|
Geplaatst: zo 09 okt 2016, 17:09 |
|
|
Een spel dat je moet leren waarderen, met een behoorlijke leercurve en dat gespeeld moet worden door een groep van gelijkgestemden (qua niveau en liefhebbers). Het vergt de nodige aandacht om de tijdecho effecten en paradoxen goed te onderkennen, maar na een periode speelt het steeds makkelijker weg.
De optionele regel "Hold'em" verkleint de geluksfactor aanzienlijk bij het trekken van de bouwkaarten.
Het materiaal is dik in orde. De doos is vrij groot ten opzichte van de inhoud.
Een goede start, na het doorlezen van de regels (die duidelijk zijn geschreven), is de korte visuele uitleg/oefening op de website van de uitgevers (Engelstalig): http://www.matagot.com/khronos/tutorial/
8
|
|
Omhoog |
|