Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende

Dammen vs. Schaken
Dammen 28%  28%  [ 18 ]
Schaken 72%  72%  [ 47 ]
Totaal aantal stemmen : 65
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 sep 2013, 19:59 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Dammen vs. Schaken

Afbeelding

Versus is terug en met een klassieker! Welke van deze grootheden is jouw favoriet? Welke denksport verdient jouw stem? Wat is je favoriet en waarom?

Geef ons je reactie, in onze tweeëntwintigste versus!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 sep 2013, 20:14 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Optie 3: ik speel ze allebei liever niet.

Het zijn natuurlijk absolute klassiekers, maar ze zijn niet erg geschikt voor "zomaar een potje tussendoor". Op mijn niveau worden partijen meestal beslist doordat een van de spelers een domme fout maakt en niet omdat de ander slim speelt of een prachtige combinatie uitvoert. Daar hou ik niet van.
Uiteraard kun je heel veel doen om je niveau te verbeteren, maar ik speel liever een grote verscheidenheid aan spellen dus ik heb er ook geen zin in om veel tijd in deze spellen te steken.

Prima spellen voor als je je heel erg in één spel wilt verdiepen, mijns inziens niet zo geschikt voor de "casual" speler.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 01 sep 2013, 20:29 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Ik heb allebei redelijk veel gespeeld en met name dammen op hoog niveau beoefend voor zo'n 15 jaar. Dammen trekt me meer dan schaken omdat het een mijns inziens het goed beoefenen ervan minder afhankelijk is van uitvoerig openingen voorbereiden en nieuwtjes bedenken / introduceren.

Dammen draait wat meer (al draait het bij Schaken hier ook wel om) om patroonherkenning, structuur opbouwen en diep rekenen. Bij dammen is het niet ongewoon om 20 zetten vooruit te rekenen, wat ook logisch is gezien de beperktere bewegingsmogelijkheden dan bij Schaken.

Ook vind ik de combinaties bij dammen aantrekkelijker dan die bij Schaken.

Grootste voordeel van Schaken boven dammen is dat op hoog niveau er veel meer overwinningen halen. Bij dammen is het helaas tussen toppers té makkelijk om remise te spelen als één van de 2 niet wil spelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 sep 2013, 21:54 
1. 7 Wonders (2010)
Avatar gebruiker

Berichten: 2892
Woonplaats: Noord-Brabant
Makkelijke keuze. Ik heb jarenlang bij een schaakclub gezeten. Ik zit er eigenlijk nog steeds onder, want ik ben een soort van lid die alleen de contributie (die niet veel voorstelt) betaald.
Echter de lange partijen van 3 uur (dus 1,5 p.p.p.p.) heb ik wel gezien. Nu speel ik voornamelijk nog vluggertjes tot max 10 min. p.p.p.p..

Het mooie aan schaken is dat er geen enkele potje hetzelfde is. Na de opening van een paar zetten begint het al interessant te worden.

Wel heb ik gezien mijn liefde voor de gezelschapsspellen groter is geworden (toch nog meer variatie dan alleen schaken) het schaken een beetje de rug toegekeerd. Helaas is het mij nog niet gelukt om nog meer mensen van mijn schaakclub bekeren en te betrekken in de wereld van de betere gezelschapsspelen. Ik merk overigens wel erg sterk dat ik met name bij de wat pittige bordspellen waarbij je toch enigszins moet plannen en vooruitdenken aardig uit de voeten kan ivm mijn schaakachtergrond.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 01 sep 2013, 22:48 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4131
Woonplaats: Geldrop/NL
Makkelijke keuze.
Schaken.
Ik heb er een diploma in en er zit een Queen in het spel. 2 zelfs. Dus genoeg stof voor echte drama. :P

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 01 sep 2013, 23:13 
9. Carson City (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2514
Woonplaats: De Goorn
Ook voor mij is de keuze makkelijk. Schaken.

Dammen heeft mij eigenlijk nooit zo getrokken, terwijl ik heel wat potjes schaken achter de rug heb.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 sep 2013, 09:35 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 688
Woonplaats: Gent
Ik ben een leek in beide spellen, maar als ik toch moet kiezen dan kies ik voor schaken. Dammen heeft mij nooit echt bekoord!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 03 jan 2014, 14:36 
Joker

Berichten: 7
IK VIND beide games, maar als ik toch moet kiezen dan kies ik voor schaken. schaken is zeer interessante & minded spel!

_________________
Schaken spelen
Dammen spelen


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2014, 08:32 
3. Eclipse (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 257
Woonplaats: Nieuwegein
Ik heb tot een jaar of 18 geleden redelijk actief geschaakt, ook in clubverband.
Dus voor mij is dit ook een makkelijke keuze.

_________________
How much experience do i get for the bard?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2014, 09:04 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
Uuhhh schaken heb ik als kind ooit eens een blauwe maandag geleerd....geen idee meer hoe het moet. Dammen heb ik wel redelijk vaak gedaan. Maar niet zo serieus als de meeste van jullie. Het was gewoon gezellig een potje schijfjes verzamelen. Als ik moet kiezen is het dus dammen maar doe mij liever maar een bordspel:)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 04 jan 2014, 11:38 
4. Tzolk'in: The Mayan Calendar (2012)

Berichten: 1437
Woonplaats: Woudenberg
Schaken vind ik veel leuker, dammen gaat m.i. meer om fouten afdwingen terwijl je bij schaken heerlijk vooruit kunt plannen. Schaken heeft behalve de pionnen veel "intelligente" stukken die alle kanten op bewegen, dammen heeft behalve de dammen zelf alleen maar kanonnenvoer.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2014, 02:55 
Joker

Berichten: 7
Woonplaats: Tilburg
Na twee jaar lidmaatschap van een informeel damclubje, trek ik echt de conclusie .. Dammen is superieur! Af en toe schaak ik nog wel eens, maar elke keer denk ik: "Wat is dit toch een raar spel!". Sommige stukken mogen alleen horizontaal of verticaal, andere alleen rechtvooruit of diagonaal. Wie heeft dat toch ooit zo bedacht? Zo kan ik ook wel een spel bedenken. Hoe dan ook, ook met rokeren en het en passant slaan, begint schaken wel erg af te wijken van zijn abstractie. Dat maakt Dammen toch een veel puurder spel.

Een beroemde Amerikaanse damspeler zei het ooit: "Als ik me wil ontspannen, dan ga ik wel schaken". Een dammer moet diep rekenen en dat moet je net liggen. Ook een kleine fout of ondoordachtheid kan onevenredig zwaar worden gestraft. Elke zet moet je dus goed overdenken.

Het schaken kent geen equivalent voor de combinatie, omdat in dammen slaan verplicht is en meerslag voor gaat. Sommige combinaties zijn van een ongekende schoonheid, maar soms ook zeer moeilijk om te ontdekken.

Wat ik ook erg waardeer is dammen op een schaakbord; het zogeheten Braziliaans Dammen. Het speelt heel tactisch en vlot.

Tot slot is het dammen op een 10x10 bord in Nederland rond 1575 uitgevonden. En dan is het ook een beetje steunt Nederlandsche waar, zoo helpen wij elkaar.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 26 feb 2016, 00:32 

Berichten: 756
Woonplaats: Utrecht - NL
Mac-S schreef:
Optie 3: ik speel ze allebei liever niet.

Dit was ook mijn eerste gedachte.

Mijn 2e gedachte was: jammer dat het niet Go vs Schaken (of Dammen) is. Als we het dan toch over oude klassieke spellen hebben...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 15 maart 2016, 17:37 
Joker

Berichten: 9
Dammen meer gespeeld, maar schaken is wat mij betreft het betere spel. Komt een complexere tactiek aan te pas wmb.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 15 maart 2016, 17:57 
Party Animal

Berichten: 473
Woonplaats: Heiloo
Deze is te moeilijk!
Door het dammen heb ik mijn man leren kennen, maar onze kinderen schaken op hoog niveau...
Toch maar dammen, denk ik dan :-).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Versus XXII: Dammen vs. Schaken  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Dammen, Schaak



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®