Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





67 berichten | Pagina 1 van 5 | Ga naar pagina: 1, 2, 3 ... 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Jaarlijstjes 2014
BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2014, 15:53 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1246
Woonplaats: Woerden
Sinterklaast is al achter de rug en alleen Kerstmis moet nog komen. Volgende week hebben we nog een Ducosim beurs. Maar het jaar is bijna achter de rug. Weet je al wat je favorieten waren dit jaar, deel het met ons!

Dus je top 5 ontdekkingen voor 2014, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1.
2.
3.
4.
5.

Welk spel vond je in 2014 het leukst met twee personen:

Wat was de leukste beurs van 2014:

Wat was je leukste speelmoment van 2014:

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2014:

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2014:

Is je verwachting van 2014 uitgekomen:

Waar verwacht je veel van in 2015:


Graag een korte of lange motivering er bij, dat geeft wat extra leesplezier. En als er mensen zijn die een extra rubriek hebben is ook altijd leuk

De oude jaarlijstjes:
2013
2012
2011
2009

_________________
Mijn geleuter!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2014
BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2014, 16:36 
7. Memoir '44 (2004)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2014, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Marvel Dice Masters (zonder twijfel)
2. Istanbul
3. Battlelore 2nd edition
4. Splendor
5. Legendary Encounters

Eervolle vermelding gaat sowieso naar alle Legendary expansies; nu al mijn meest gespeelde spel ooit.
Grote kans overigens dat over 2 weken Pandemic - The Cure hier ook tussen staat, maar die heb ik nu nog niet gespeeld (komt volgende week binnen).

Welk spel vond je in 2014 het leukst met twee personen:
Marvel Dice Masters, wederom. Topspel over het Marvel universum, met veel diversiteit en mogelijkheden.

Wat was de leukste beurs van 2014:
Dit jaar werderom maar één beurs kunnen bezoeken: SpellenSpektakel. Dat was dus ook de leukste. Een mooie beurs, waar mijn oudste dochter veel plezier heeft gehad... en dan heb je het als ouder zijn ook al snel goed!

Wat was je leukste speelmoment van 2014:
Roborama op het SpellenSpektakel. Ik wilde deze graag proberen, maar dacht dat mijn dochter van 5 niet mee zou kunnen doen... Bleek dus dat zij de regels van de basisversie prima begreep, zodat ze volwaardig mee kon spelen. Leuk!

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2014:
Battlelore 2nd edition ziet er weer prachtig uit. De tokens uit Splendor zijn schitterend en mooi duurzaam, al ben ik zelf niet zo gecharmeerd van het artwork van dit spel. De robots uit Roborama verdienen een eervolle vermelding, evenals de figuurtjes uit Jupiter Rescue.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2014:
Star Realms. Ik merk dat een top 100 notering op BGG of een soortement van 'hype' zeker niet per definitie betekent dat ík het óók leuk vind. Vorig jaar stond hier namelijk Trajan; die heb ik van de hand gedaan, omdat het me tegen de verwachting in niets deed. Het gros van de mensen hier zal het zwaar oneens met me zijn, maar het 'gedoe' rond Star Realms vind ik persoonlijk overtrokken. Maar fijn dat zoveel anderen er wél plezier aan beleven :wink: :thumbup:

Is je verwachting van 2014 uitgekomen:
In grote lijnen wel.

a. Ik heb nieuwe 'typen' spellen aan de collectie toe kunnen voegen: denk aan dicebuilding (Marvel Dice Masters).

b. Het spelen van meer oude(re) titels is niet helemaal naar tevredenheid uit gekomen, maar ik heb er toch wel een aantal kunnen spelen.

c. Een aantal titels van Spiel 2013 waar ik mogelijk interesse in had, hebben mijn speeltafel niet gehaald en dat blijkt niet erg te zijn: van 'the cult of the new' blijken toch maar weinig titels langdurig succes te hebben. Prima!

Waar verwacht je veel van in 2015:
Ik heb de afgelopen jaren mijn aankoopbeleid aangepast en hoewel het nog beter kan in mijn optiek (af en toe zit er nog een misser tussen; zo'n microgame is vanwege de lage prijs bijvoorbeeld best verleidelijk, maar heeft vaak ook niet veel om het lijf en belandt vervolgens niet meer op tafel), bevalt dat aangepaste aankoopbeleid wel goed: ik investeer nog steeds liever in meer variatie (lees: expansies) van spellen die wél op tafel komen, dan dat ik investeer in nieuwe titels die nauwelijks tot nooit op tafel verschijnen. Kortom; ik blijf een aantal 'series' volgen en zal in 2015 ook hier weer in investeren:
- Legendary
- Marvel Dice Masters
- Battlelore 2nd edition
- Pandemie
- Memoir 44

Titel waar ik het meest naar uitkijk:
X-men: Mutant Revolution. Ik zit vol in de Marvel-wereld momenteel :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2014
BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2014, 18:29 
2. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2903
Woonplaats: Noord-Brabant
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2014, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Istanbul ondanks dat ik het spel (nog) niet zelf heb blijf ik dit een heerlijk spel vinden vanwege de speelduur, vlugge beurten en dat je de tegels steeds anders kunt leggen.
2. Splendor heerlijk spel dat tactischer is dan het lijkt. Voor mij eigenlijk samen met Istanbul de beste ontdekkingen van 2014 voor mij.
3. Bang! The Dice Game dat deze versie het kaartspel van Bang! voor mij volledig vervangt (ik heb het kaartspel zelfs verkocht/geruild) zegt eigenlijk al genoeg.
4. Tsuro of the Seas luchtige spelletjes doen het goed in mijn omgeving. Ik was al gecharmeerd van Tsuro, maar deze versie biedt net iets meer.
5. Machi Koro ik had hier ook andere spellen kunnen noemen zoals Castles of Mad King Ludwig, Mangrovia, KoNY, 7 Wonders: Babel. Ik geef Machi Koro het voordeel van de twijfel omdat ik verwacht dat het spel met de uitbreiding Haven die op komst is beter gaat worden.

Welk spel vond je in 2014 het leukst met twee personen:
Splendor dit kan met alle spelersaantallen goed worden gespeeld, maar met twee is het nog tactischer omdat je dan nog meer rekening kunt houden met wat de ander van plan is.

Wat was de leukste beurs van 2014:
Ik ben naar maar liefst 4 beurzen geweest. Namelijk Zuiderspel, Zomerspel, SPIEL en SpellenSpektakel. Bij SpSp heb ik 2 dagen meegeholpen bij de stand van Roll The Dice. Zomerspel was een unieke beleving omdat wij er ook een lang weekend Gent aan vast hebben geplakt en zo ook de stad hebben ontdekt en nog gratis bier hebben gekregen omdat België scoorde tijdens het WK. SPIEL blijft natuurlijk erg speciaal omdat het de grootste beurs is. Toch ga ik voor Zomerspel vanwege de unieke ervaring daar en dat ik daar door de showcaches meer leerde over de achtergrond van de spellenwereld.

Wat was je leukste speelmoment van 2014:
De keren dan we met een groep of 20 mensen op de spellenclub Two Rooms and a Bomb speelde waren leuk, maar ik denk dat het leukste moment toch wel was dat 3 dames waaraan ik vorig jaar op SpSp King of Tokyo had uitgelegd mij nog herkende en ze een soort fan van mij zijn geworden. Ik sprak zelfs een filmpje voor een van de dames in als verrassing voor de ander haar verjaardag. :D

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2014:
Istanbul alles ziet er eigenlijk mooi getekend uit.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2014:
Camel up het mag dan wel de spellenprijs hebben gewonnen, maar ik erger mij eraan dat je als 3e of 4e speler de beste uitgangspositie hebt om het spel te winnen. Na twee beurten staat er meestal wel kameel zover voor dat als je dan mag beginnen je natuurlijk meteen kiest voor de etappewinsttegel van die kameel die je veel punten oplevert. Daarnaast is het elastiekje van de piramide niet heel erg handig.

Is je verwachting van 2014 uitgekomen:
Jazeker, meer gespeeld dan 2013 en december is nog niet eens om. Zelfs naar nog meer beurzen geweest. Alleen aan het minder spellen kopen heb ik mij niet echt kunnen houden. Er komen elk jaar ook zulke mooie spellen uit dat dit lastig is.

Waar verwacht je veel van in 2015:
Ik hoop toch iets minder spellen te kopen. Ik zit op dit moment aan een drietal titels te denken die ik graag zou willen kopen en daar wil ik het bij laten, maar ik vrees dat dit lastig gaat worden.
Daarnaast weer lekker spelen. De Amerikaanse spellengek (houdt veel nieuwe dingen bij) uit de buurt vertrekt helaas, dus ik ben ook benieuwd hoe het spelen bij de plaatselijke spellenwinkel dan zal zijn. Ook blijf ik spelen bij de spellenclub en hoop ik nog meer mensen in mijn omgeving warm te krijgen voor de 'betere' bordspellen.
Qua spellen verwacht ik veel van:
Machi Koro: Haven (met deze uitbreiding verwacht ik dat het spel beter gaat worden)
Istanbul uitbreiding (zou eraan komen had ik vernomen)
Pandemie: On the Brink (eigenlijk alle uitbreidingen van Pandemie van de second editie die worden vertaald naar het Nederlands, dus deze uitbreiding zou ook Virus Alarm kunnen gaan heten)
Legende van Andor div uitbreidingen (er zijn nog zoveel uitbreidingen die ze van het Duits naar het Nederlands kunnen vertalen dat dit spel het ook in 2015 goed kan blijven doen als het dmv de gewonnen prijs aan gaat slaan bij het grotere publiek)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2014
BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2014, 18:45 
Geheim Genootschap

Berichten: 1046
Woonplaats: Den haag
Top 5
In willekeurige volgorde:
1. Castles of Burgandy
2. Seasons
3. Pandemic the Cure
4. Dominion
5. Dixit
(Macao)

En eigenlijk nog veel meer spellen aangezien 2014 mijn spellenontdek jaar is.

Welk spel vond je in 2014 het leukst met twee personen:
Jeetje.....dat zijn er nogal veel. Ik heb vooral Dominion ontdekt samen met mijn moeder....speelt prima met 2 personen. Maar echte 2 speler spellen zijn dan toch wel Jaipur, Arena Roma 2 en ballooncup

Wat was de leukste beurs van 2014:
Dat moet natuurlijk Spiel zijn. Eindelijk mijn eerste bezoek dit jaar, compleet met hotel overnachting zoals gewenst. Het is niet speciaal een betere beurs dan alle andere en ik had ook niet echt het "overdondert" gevoel wat velen me hadden "beloofd" maar de totaalbeleving is natuurlijk wel te gek!



Wat was je leukste speelmoment van 2014:


Jeetje er zijn heel wat leuke momenten geweest! Op Spiel met veel (vreemde, buitenlandse) mensen gespeeld. Thuis veel gespeeld met gezellige momenten en daar warme herinneringen aan, maar ook een nieuwe spellenclub ontdekt (Delfts blauwe genootschap) en daar veel leuke nieuwe contacten opgedaan!

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2014:
Poeh.....dat is lastig. Takenoko vind ik erg mooi. Maar ook Ancient terrible things (niet mijn smaak, maar wel erg mooi materiaal). en zo zijn er nog wel wat te noemen.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2014:
Op Spiel had ik uitgekeken naar Bania maar dat was echt de grootste tegenvaller ooit. Ook Hanabi is toch niet helemaal mijn ding.

Is je verwachting van 2014 uitgekomen:
1. veel nieuwe spellen ontdekken: duidelijk gelukt :thumbup:
2. veel nieuwe mensen spellen laten ontdekken: duidelijk gelukt :thumbup:
3. vaker spelletjesavonden plannen: duidelijk gelukt :thumbup:
4. Essen bezoeken inclusief hotelovernachting: duidelijk gelukt :thumbup:

2014 was dus een goed jaar!

Waar verwacht je veel van in 2015:
Ik wil heel graag weer naar Essen en hoop dat dat gaat lukken. Verder wil ik doorgaan met spelletjesavonden bij mij thuis en ook naar de club blijven gaan. Verder is het de planning dat er wat spellen in de verkoop gaan komend jaar. Ook wil ik iets doordachter spellen kopen, het blijft altijd een afweging tussen welke spellen vind ik leuk en welke spellen zullen ook werkelijk op tafel komen omdat de mensen waarmee ik speel ze ook leuk vinden (en niet te moeilijk vinden).

Titel waar ik het meest naar uitkijk:
Alchemists.....en daar gaat meteen het laatste punt van de vorige vraag de mist in. Ik heb waarschijnlijk "niemand" om dit spel mee te spelen maar mijn interesse is enorm gewekt. Voor Essen klonk het totaal niet boeiend voor me....vooral dat app gedeelte niet (haalt voor mij het hele idee van bordspellen weg). Maar na het zien van verschillende filmpjes ben ik ERRUG nieuwsgierig geworden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2014
BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2014, 19:15 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 688
Woonplaats: Gent
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2014, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Dixit & Dixit Oddyssey: Geniaal gevonden spellen met een lage instapdrempel en een hoog herspeelbaarheidsfactor. Door een gelijkaardig concept kijk ik enorm uit naar Mysterium.
2. Jaipur: Enorm leuk tweepersonenspel met simpele regels en toch voldoende diepgang. Ook een favoriet van mijn vriendin.
3. Euphoria: Build a better Dystopia: Mijn eerste Kickstarter was direct een schot in de roos. De eerste keer vond ik het maar een matig spel, maar de keren erop werd het steeds beter en beter. Speelt ook zeer vlot met meer personen.
4. Beasty Bar: Geen verwachtingen van dit spel op Essen, maar zeer aangenaam verrast van deze korte filler.
5. Cosmic Encounter: Al veel goede en minder goede zaken van gehoord, maar ik ben alvast fan. Zeer interactief en vlot spel in space!
6. Een eervolle 6e plaats wil ik nog geven aan Dungeon Petz. Een beetje ingewikkeld op het eerste zicht, maar een parel van spel!

Welk spel vond je in 2014 het leukst met twee personen:
Ik ga hier drie spellen moeten kiezen die er echt bovenuitstaken: Jaipur, Targi en Patchwork. Deze spellen zijn van topkwaliteit en ik raad ze dan ook aan bij iedereen om ze eens uit te proberen.

Wat was de leukste beurs van 2014:
Ik heb enorm genoten van Zomerspel dit jaar. Zeer interessant concept en ik kijk al uit naar volgend jaar. Helaas valt het samen met Graspop, dus zal ik een keuze moeten maken. Ook voor het eerst naar Spiel geweest en heb mij daar enorm geamuseerd. Volgend jaar opnieuw!

Wat was je leukste speelmoment van 2014:
Epische momenten weer beleefd met het spel A Game of Thrones: The Board Game 2nd Edition. Intrige, aanval, samenwerking en strategie hebben al tot memorabele momenten geleid. Gelach, verwondering, frustratie, vriendschappen en verdriet liggen zo dicht samen in dit spel.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2014:
Ik was danig onder de indruk van de artwork van Dixit, maar ik denk dat de prijs dit jaar zal gaan naar Euphoria: Build a Better Dystopia. Qua artwork en spelcomponenten zie je dat het pure vakmanschap is en daar geniet je met verstand van.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2014:
Goblins: Epic Death was echt slecht, maar eigenlijk heeft Snowdonia mij het meest teleurgesteld. Geen charme, weinig vernieuwende elementen en geen spanning. Het is een goed gemaakt spel dat geen emoties losmaakte.

Is je verwachting van 2014 uitgekomen:
Zeker en vast! Ik heb nog meer mensen leren kennen, heb tientallen nieuwe spellen kunnen spelen, oudere spellen kunnen herspelen en beurzen kunnen bezoeken. Die lijn zal ik proberen doortrekken in 2015.

Waar verwacht je veel van in 2015:
Ik kijk enorm uit naar Seafall, Imperial Assault, Mysterium , Xia: Legends of a Drift System en Scythe. Ook staan er nog een paar ongespeelde parels in mijn spellenkast te wachten om ontdekt te worden. Maar ik verwacht vooral in 2015 nog meer mensen te overtuigen van de magie van bordspellen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2014
BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2014, 22:41 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
cab schreef:
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2014, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Ancient terrible things : voor mij de ontdekking van Spiel '14. Fantastisch leuk dobbelspel, verveelt nooit !!

2. Galaxy trucker : deze klassieker pas dit jaar ontdekt en me geweldig geamuseerd. Ondertussen ook aangeschaft dus gaat nog regelmatig op tafel komen.

3. La isla : Zeer lichte Feld, deze kon me wel bekoren dankzij de simpele regels en vlotte speelwijze.

4. Lords of Xidit : Leuk programmeer spel a la Roborally, speelt vlot maar toch tactisch genoeg. Zet ik met plezier op tafel

5. Piraten bridge : Slagenhaal spelletje waarbij ik me keer op keer al ongelofelijk geamuseerd heb en dit in een genre wat ik normaal absoluut niet graag speel !!

cab schreef:
Welk spel vond je in 2014 het leukst met twee personen:
Nog steeds Nauticus, is veruit het beste met twee spelers, kan ook met drie of vier ^maar twee heeft zeker mijn voorkeur

cab schreef:

Wat was de leukste beurs van 2014:
Ik heb dit jaar Zuiderspel, Zomerspel, Spiel en Spel gedaan. Spiel blijft natuurlijk de grootste, dit jaar twee dagen gegaan en vooral de tweede dag was veel aangenamer, eindelijk eens wat kunnen spelen (en ook mijn zoon eens kunnen meenemen). Spel vond ik ook dit jaar weer wel de gezelligste, zelfs op de nieuwe locatie.

cab schreef:

Wat was je leukste speelmoment van 2014:
Zoals elk jaar is dat ons spellenweekendje met onze club aan de kust. Dit jaar 5 dagen continue gespeeld en dat in zeer aangenaam gezelschap !! Een topper, elk jaar weer :thumbup:


cab schreef:

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2014:
Noorderwind heeft zeer prachtig materiaal, bovendien valt het spel zelf ook nog eens zeer goed mee als familiespel. Voor mij een terechte winnaar in deze categorie


cab schreef:

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2014:
Dat is voorlopig Dice brewing, hier had ik veel meer van verwacht maar viel de eerste keer serieus tegen. Moet deze dringend nog eens spelen met aangepaste regels en hopelijk kan ik dan mijn mening herzien. Heeft zeker wel potentieel maar kwam er nog niet uit


cab schreef:

Is je verwachting van 2014 uitgekomen:
Ja zeker, wederom een heleboel spellen kunnen spelen.


cab schreef:

Waar verwacht je veel van in 2015:
Hopelijk komt eindelijk de kickstarter 'Pay Dirt' uit, ben hier zeer benieuwd naar.

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2014
BerichtGeplaatst: zo 07 dec 2014, 23:39 
10. Pandemic Legacy: Season 1 (2015)

Berichten: 1442
Woonplaats: Woudenberg
Top 5
In willekeurige volgorde:
1. Pandemie
2. 7 Wonders
3. Jaipur
4. Memoir '44
5. Tzol'kin

Eigenlijk nog veel meer spellen aangezien 2014, net als voor Suzanne hierboven, het jaar was dat ik veel meer ben gaan spelen en ontdekken. Inmiddels drie speelgroepjes waar ik aan kan schuiven (al kom ik bij twee daarvan nog maar incidenteel, aangezien de meest recente groep wekelijks bij elkaar komt op een voor mij gunstige dag), dus ik ontdek wekelijks nieuwe spellen :)

Dit jaar staat bovendien in het teken van het "verbeteren" van mijn collectie. In 2013 kocht ik vaak maar raak zonder me echt te verdiepen in spellen, dit jaar heb ik een groot deel hiervan opgeruimd en vervangen door kwalitatief betere spellen.

Welk spel vond je in 2014 het leukst met twee personen:
Dat zijn er diverse, aangezien ik vooral met mijn zoontje speel. De leukste vind ik Lost Cities, Jaipur, Love Letter en Memoir '44.

Wat was de leukste beurs van 2014:
Ik ben alleen naar SpellenSpektakel geweest. Vorig jaar was ik daar ook, dat was toen mijn eerste beurs. Dit jaar vond ik het wel aardig, maar de prijzen vond ik wat tegenvallen en ik heb behalve het Stenen Tijdperk-toernooi alleen tijd gehad voor een snel potje Crokinole, een korte uitleg Camel Up en een potje Machi Koro (die ik daarna ook gekocht heb). Misschien volgend jaar Spiel eens ontdekken.....

Wat was je leukste speelmoment van 2014:
Dit jaar heb ik veel gespeeld met mijn speelgroepen, wat erg leuk was. Ook heb ik een oud-klasgenoot met zijn dochter op bezoek gehad om ze in te wijden in deze fantastische hobby en dat was ook heel erg leuk. Toch was het leukste spelmoment de zondagen dat ik met mijn zoontje van inmiddels 8 weer een nieuw spel aan het ontdekken was. We hebben samen zoveel lol en hij speelt eigenlijk alles wat ik hem voorzet vrij soepel mee. Het gebeurt regelmatig dat ik van hem verlies en het mooiste vind ik dat het helemaal niet (meer) om winnen of verliezen gaat. We zijn allebei fanatiek en gaan allebei voor de winst, maar het doet helemaal niets af aan het spelplezier, zowel voor hem als voor mij. Dat mijn zoontje in een heel spannend potje waarin hij voor stond aan het eind naar mogelijkheden zocht om er toch een gelijkspel van te maken vond ik het mooiste spelmoment van 2014.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2014:
Wij houden allebei vooral van bordspellen, vooral als deze er goed uit zien (het oog wil ook wat). Spellen die erg goed in de smaak vielen waren Memoir '44 en Tzol'kin, Istanbul vind ik er ook leuk uit zien. De tandwielen van Tzol'kin moet ik nog schilderen, maar als dat af is, is dat denk ik grafisch het mooiste spel.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2014:
Hanabi had ik meer van verwacht, dat viel een beetje tegen. Bizon vond ik ook tegenvallen, maar daar verwachtte ik ook niet zoveel van. Verder laat ik me graag verrassen en dat gebeurt gelukkig ook regelmatig.

Is je verwachting van 2014 uitgekomen:
1. veel nieuwe spellen ontdekken: duidelijk gelukt :thumbup:
2. veel verschillende spellen spelen: duidelijk gelukt :thumbup:
3. ongespeelde spellen op tafel krijgen: duidelijk gelukt :thumbup:
4. collectie kwalitatief verbeteren: duidelijk gelukt :thumbup:

2014 was dus een prima jaar!

Waar verwacht je veel van in 2015:
Er zijn nog een aantal titels in mijn kast die nog steeds geen goede kans gekregen hebben, zoals Hoogspanning, Hoogspanning: De eerste vonken, Terra Mystica, Tzol'kin, De Kathedraal, Imperial 2030 en Civilization. Die hoop ik in 2015 in ieder geval op tafel te krijgen. Ook heb ik nog een aantal (lees: enkele tientallen) titels op de wishlist, zoals Caverna, Eclipse, Andor, Splendor, Goa, Burgen von Burgund, Vorsten van Florence, Keyflower, Nations, Caylus, TTA, hiervan hoop ik er ook een aantal te kunnen spelen en -eventueel- toe te voegen. Ten slotte hoop ik volgend jaar naar Essen te gaan.

Titel waar ik het meest naar uitkijk:
Behalve bovengenoemde titels hier een speciale vermelding voor Star Wars: Imperial Assault. Heb wat goede dingen hierover gehoord en gelezen, ben hier erg nieuwsgierig naar geworden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2014
BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2014, 10:02 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Top 5

1. Brug naar de Hemel
2. King Of Tokyo
3. Hive
4. Descent 2nd Edition
5. Letters From Whitechapel

Toch nog een aantal nieuwe spellen gespeeld (zelfs meer dan hierboven genoemd), maar ik heb geen nieuwe topper ontdekt. Hierboven allemaal spellen die ik graag speel en in mijn kast heb staan, maar Hive wordt niet door mijn medespelers gewaardeerd, King Of Tokyo is mij iets te simpel, Brug naar de Hemel is niet zo goed dat het boven andere spellen gekozen wordt. Descent is leuk met een vaste groep, maar het zal nooit mijn favoriete genre worden. En Letters From Whitechapel vindt mijn lieftallige vriendin niet geweldig (Scotland Yard ook al niet).

Welk spel vond je in 2014 het leukst met twee personen:
Revolver, heb ik dit jaar het vaakst gespeeld met zijn 2’en, maar ik ga toch voor Memoir ’44. Ik heb nog steeds niet alle scenario’s van het basisspel gespeeld, maar heb er meerdere keren aan gedacht om een uitbreiding aan te gaan schaffen. Misschien volgend jaar!

Wat was de leukste beurs van 2014:
Geen idee.

Wat was je leukste speelmoment van 2014:
Er is niet 1 moment wat er uit springt, wel heb ik dit jaar genoten van het spelen van spellen met mijn neefje, die ik de afgelopen jaren eigenlijk niet zo veel gezien heb. Maar dit jaar vaak voor een spelletje en gezelligheid langs kwam!

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2014:
Ik vind het simplistische design, zware stenen en handig opbergzakje van Hive erg prettig. Het is niet het meest MOOIE spel, maar zelfs door mijn zoontje van 1 niet te slopen en erg duidelijk.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2014:
Lego Creationary, 3x gespeeld, eigenlijk al 3x te veel, maar mijn vrienden vinden het een leuke filler en nemen het vaak mee. Dus zal nog wel vaker gespeeld worden ook! Nadat ik vorig jaar al mijn Lego in elkaar gezet had met wat vrienden (onder het mom van ik word vader dus alles compleet maken…. (RIGHT, het was gewoon erg leuk om te doen ). Werd dit spel aangeschaft, maar ik speel liever een spel of pak een doos Lego, niet de combinatie dus.

Is je verwachting van 2014 uitgekomen:
Redelijk, ik had graag mijn 10x10 challenge gehaald, maar door het vaderschap, drukke baan en grote verbouwing aan ons nieuwe huis ga ik het niet halen. En ook volgend jaar zal een druk jaar worden, met een 2e kind op komst en het eerder genoemde nieuwe huis. Ook mijn aankopen zijn niet allemaal toppers (of Math Trades), maar er staat nog een hoop ongespeeld met lange speelduur in de kast… zie volgende kop.

Waar verwacht je veel van in 2015:
Mijn ongespeelde spellen dus….

- Revolution: The Dutch Revolt 1568-1648
- War of The Ring (first edition)
- Spartacus: A Game Of Blood & Treachery
- Glory To Rome
- Machi Koro

en een grotere tafel. Als de verbouwingen “klaar” (lees leefbaar af) zijn wil ik eens een dag vrij maken voor spellen . Ik heb genoeg vrienden/kennissen die ik hier voor kan vragen en er van genieten dus dat moet wel gaan lukken!

Titel waar ik het meest naar uitkijk:
Istanbul
Castles Of Burgundy
Castles Of Mad King Ludwig

Maar ben daar nooit heel erg mee bezig, wel van plan volgend jaar weer eens wat geld in Spellen te investeren (maar staat pas op plaats 3019028341972419289 na de verbouwing en inrichting en baby spullen etc….)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2014
BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2014, 10:10 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2014, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Lord of the Rings LCG
2. Splendor
3. Keyflower
4. Valley of the Kings
5. Colors of Kasane

Maria, Merkator, Himalaya, La Granja speelde ik allemaal maar eenmaal, maar waren fantastisch!

Welk spel vond je in 2014 het leukst met twee personen:

Pfoe. Van dit lijstje hierboven zijn Splendor, Keyflower en Valley of the Kings allen zeer goed te spelen met 2.

Wat was de leukste beurs van 2014:

Driemaal een beurs, driemaal met Bordspelmania. Zuiderspel, SpellenSpektakel en SPEL waren weer enorm leuk, maar dan kies ik voor SpellenSpektakel. En dan vooral omdat ik daar zelf vier dagen mee bezig ben geweest. Veel werk, erg leuk.

Maar op alle beurzen is het simpelweg fantastisch om te zien hoeveel plezier mensen hebben op een spellenbeurs. Heerlijk!

Wat was je leukste speelmoment van 2014:

Zoals altijd: Alle fantastische mensen die ik in spellenland heb mogen ontmoeten en mee rond de tafel mocht zitten! En de herfstvakantie, waarin mijn oudste nichtje enorm enthousiast werd over "grote-mensen-spellen". We speelden iedere vrije minuut!

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2014:

Ik kan niet om Lord of the Rings LCG heen, natuurlijk, maar liever vermeld ik dan Friedrich en Maria. Beiden dit jaar voor het eerst gespeeld en beiden hebben een schitterend speelbord. Fantastisch mooi.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2014:

Ik heb gisteren Knorbal gespeeld...

Is je verwachting van 2014 uitgekomen:

Citaat:
Ik hoop dit jaar minimaal te mogen evenaren. Veel spellendagen en beurzen; veel mensen; veel spellen. Heerlijk!


Een vrij algemene verwachting, dat lukt meestal wel :mrgreen: Dat blijft natuurlijk ieder jaar een doel. Maar het lukte weer. En er komt vast nog wel een "Spelvoornemens" - draadje voor specifiekere doelen.

Waar verwacht je veel van in 2015:

Hmm... Andere vraagstelling dan voorgaande jaren. Ehm... Hmm. Van Bordspelmania. Ik hoop dat we vooruitgang blijven maken in bezoekersaantallen en dat we vernieuwingen mogen doorvoeren.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2014
BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2014, 10:53 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
Klein off topic vraagje: wat is de eenvoudigste manier om mijn dit jaar nieuw gespeelde spellen te zoeken? Als ik op BGG bij mijn plays filter op jaar krijg ik wel een mooi lijstje, maar dan moet ik bij veel spellen nog gaan kijken of ze nu van dit jaar waren of vorig jaar... Of is dat de enige optie?

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2014
BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2014, 11:00 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
"Lid" worden van Extended Stats. Daar vind je een berg statistieken die ze uit jouw gelogde plays halen.

http://friendlessstats.dtdns.net/dynamic/index.html

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2014
BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2014, 11:05 
Critico

Berichten: 2165
Woonplaats: Zaamslag
Van mij mogen er nog 2 vragen bij.

Gexte plaats waar je hebt gegamed en wat.
Voor mij ; KoT op een industrial/noise festival samen met 2 vrienden tijdens een band waar we echt geen van allen iets aanvonden. Mensen keken erg vreemd op dat we daar bij een lichtje aan het gamen waren in die muur van geluid. Echter waren er enkelen die KoT herkenden.

Leuxte party-game afgelopen jaar gespeeld.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2014
BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2014, 11:25 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
BaSL schreef:
"Lid" worden van Extended Stats. Daar vind je een berg statistieken die ze uit jouw gelogde plays halen.

http://friendlessstats.dtdns.net/dynamic/index.html

Bedankt voor de tip! Ga ik zeker doen!

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2014
BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2014, 11:27 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Dus je top 5 ontdekkingen voor 2014, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Star Realms !!
2. Freedom, the underground Railroad
3. Targi
4. Dicke Dämonen
5. Thunder Alley

Welk spel vond je in 2014 het leukst met twee personen:
Targi is een heel goede 2e.... maar verreweg is Star Realms op dit moment mijn favoriete 2 pers spel, en miss wel nummer 1 van alles. Geweldige interactie, elke keer anders, snel, kort, heftig... en diegene die verliest wil direct revanche !! En dat voor zon kleine prijs, in zon klein doosje!

Wat was de leukste beurs van 2014:
Essen !! Naast het feit dat deze beurs altijd goed is (en ik ook niet naar andere beurzen ga..) met een zeer goede voorbereiding bijna alles wel kunnen zien en playtesten en enkele pareltjes gekocht voor een schappelijke prijs. Als toetje 's avonds aan de bar in hotel nog met Zee Garcia van the Dice Tower ge-ouwehoerd.... top !

Wat was je leukste speelmoment van 2014:
1e potje Dicke Dämonen na thuiskomst Essen aan mijn vrouw en jongste dochter...... halverwege het spel kwam de tactische diepte helemaal naar voren.... en werd direct gezegd... deze gaat mee op vakantie ! (oftewel, met stip in de top 5!)

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2014:

Thunder Alley.... er zijn mooiere... met betere/duurdere componenten.... maar thunder alley geeft mij toch echt de looks and feeling van een Nascar race! Topper.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2014:
Imperial2030.... in 2014 dit spel nog 2 keer gedaan.... en ja... ik ben overtuigd van wat het spel aan potentie heeft... maar op een of andere manier beleef ik er gewoon geen plezier aan. Te veel afhankelijk van andermans doen en laten, met te weinig interactie.

Is je verwachting van 2014 uitgekomen:
Ik was op zoek naar enkele verborgen goedkope pareltjes in 2014.... goedkopere spellen voor 2 man, meer man als filler... en daarin ben ik meer dan geslaagd met een Star Realms, Dicke Damonen, maar ook een 1911 Amundsen vs Scott.

Waar verwacht je veel van in 2015:

Mijn eerste Kickstarters aankopen! Met name Strife.... denk dat die voor 2015 als beste 2pers spel genomineerd gaat worden!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaarlijstjes 2014
BerichtGeplaatst: ma 08 dec 2014, 14:25 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
BaSL schreef:
"Lid" worden van Extended Stats. Daar vind je een berg statistieken die ze uit jouw gelogde plays halen.

http://friendlessstats.dtdns.net/dynamic/index.html

Aangemeld. Is het daarmee mogelijk om een lijst van spellen te zien die ik dit jaar pas voor het eerst speelde? Ik vind het zelf niet direct.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
67 berichten | Pagina 1 van 5 | Ga naar pagina: 1, 2, 3 ... 5  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Jaarlijstjes 2014  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

Eindejaarslijstjes 2014, Jaarlijstjes 2014



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®