Door een mooie eindspurt gisteren van 4 spellen aan 10 spelsessies geraakt, maar daarvan slechts 2 spellen die nieuw waren voor mij:
- The secret of Monte Christo: Het basisidee (meerderheden halen in verschillende torens om zo de mooiste prijzen weg te kapen) is lang niet slecht maar weinig origineel. Het spelersvolgordesysteem met het "ballenrekje" kan je tercht knap gevonden noemen. Het klinkt vreemd maar het komt er in het kort op neer dat je met verschillende ballen in jouw kleur in de rij gaat liggen om aan de beurt te komen bij een actie en dus kan kiezen om met 3 ballen bij 1 actie aan te schuiven en een andere te negeren.
We bleven wel wat met het gevoel zitten dat dit spel te lang duurt voor de spankracht die het heeft, al kan dit ook een beetje aan de spelers liggen.
- Der schwarm: Een sfeervol spel dat al even op een eerste speelbeurt wachtte. De uitleg leek moeilijker dan het spel uiteindelijk was. Best plezierig om te verkennen en een netwerk uit te bouwen, knap thematisch ingekleed. Persoonlijk vind ik wel het feit dat je van een speler die er goed voor staat meer punten kan afpakken met tsunami's en ander onheil een beetje pretbedervend. Je doet bijna je best om slecht te scoren.
Naast deze nieuwelingen enkele spellen waarvan ik bijna vergeten was hoe goed ze zijn, bijvoorbeeld Tzaar en Jambo.
Maart belooft een drukke maand te worden op spellenvlak...