Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuw in april 2011
BerichtGeplaatst: zo 01 mei 2011, 07:52 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
't Is alweer mei, dus kun je in deze draad uit de doeken doen welke spellen er in april voor het eerst of na een hele lange pauze (zeg een jaar of 3, 4) op tafel kwamen. Waarom die spellen, hoe vonden jij en je medespelers het, denk je dat het nog vaker op tafel zal komen, zou je het aanraden, enzovoort. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Nieuw in april 2011
BerichtGeplaatst: zo 01 mei 2011, 08:04 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 489
Woonplaats: Hilversum
Colosseum
Afbeelding

Voor het eerst colosseum gespeeld een al wat ouder spel van Days of Wonder.
Dik verloren dat dan weer wel, mooi speel materiaal, maar ik moet het spel toch nog een keer doen, voordat ik er echt een mening over kan hebben, voor heraling vatbaar, ik hoop wel dat het spel dan iets sneller gaat.
Een mooi groot spelbord.

Voor degene die het spel niet kennen, in het kort, je hebt een klein colosseum en je probeert verschillende evenementen te produceren in je colosseum die de meeste bezoekers trekken, je kan nog meer bezoekers trekken door ceasar zelf of senatoren je show bij te laten wonen. Wie na een aantal ronden de meeste punten heeft is de winaar.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw in april 2011
BerichtGeplaatst: zo 01 mei 2011, 08:13 
Condottiërre
Avatar gebruiker

Berichten: 944
Woonplaats: Tielt
Hier kwam slechts één nieuwe titel op tafel en dat is 'Het Verboden Eiland'. Zoals zovelen ondertussen al vermelden is dit het 'light'-broertje van Pandemie. Ik vind 'Het Verboden Eiland een zeer leuk familiespel en dit zal hier regelmatig wel eens op tafel komen als een tussendoortje omwille van de korte speelduur (ongeveer een half uurtje).

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Nieuw in april 2011
BerichtGeplaatst: zo 01 mei 2011, 10:04 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
Thunderstone dragonspire: Wat een leuk spel! Het is me eerste thunderstone spel maar ik kijk nu al uit naar alle uitbreidingen, zo erg had ik dat niet bij dominion. Wel was er veel onduidelijk en vind ik de handleiding wat onduidelijk, de exp token en het bord zijn een plus punt!

Battlelore: Wauw ook dit is al zo'n geweldig spel! We hebben pas de eerste 2 senario' s gespeeld maar wauw het is echt heel cool.

Beursplein (5 geloof ik?): Dit spel is een favoriet van mijn vader, deze maand voor eerst gespeeld maar wat een heavy spel, ik vond het al lastig te voorzien wat mijn kaartjes met de beurs zouden doen, maar laat staan dat je doorberekend wat de andere 3 zeer ws zullen doen... Heel erg zwaar verloren dit spel met 2.000 aan het eind van spel versus de andere die boven de 37.000 hadden :P Ik geloof niet dat ik dit spel erg leuk vond

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Nieuw in april 2011
BerichtGeplaatst: zo 01 mei 2011, 10:05 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Afbeelding

Dramatisch weinig gespeeld in april, maar toch één nieuw spel! Xe Queo! is een leuk abstract blufspelletje. Vooral het bluffen/raden maakt het leuk. Het basisidee is heel simpel, maar door te laten gokken op de beweging van je tegenstander wordt het interessant.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw in april 2011
BerichtGeplaatst: zo 01 mei 2011, 11:34 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Atlantis
Op zuiderspel gespeeld en gekocht. Simpel familiespelletje met voldoende diepgang. Speelt meestal vlot weg en ieder spel lijkt toch wel weer een klein beetje anders. Het klaar leggen is dan wel weer een nadeel.

Wizard
Op zuiderspel een half potje gespeeld. Spel zag er interessant uit, maar ik was nog niet overtuigd. Eerst eens helemaal een paar keer spelen en vervolgens doe ik een oordeel.

Lino
Opzich een prima spel. Proberen rijen vol te maken om punten te scoren en 4 of meer op een rij scoren om bonussen aan het einde te krijgen. Ik vond het alleen wat gepriegel met de tegeltjes. Een bord er onder was prettig geweest, maar dan was het spel waarschijnlijk ook weer duurder geweest.

Hive
Leuk kort spelletje waarbij je een andere persoon probeert in te blokkeren. Interessant spel concept en zeker leuk dat je verschillende soorten insecten hebt met verschillende eigenschappen. Mijn eerste potje was een zeer gewaagd potje en heeft even geduurd. Erg spannend.

Brass
Ik kon me er niet toe zetten om dit spel te spelen. De spelregels leken vrij pittig en achteraf zat er een fout in de spelregels qua afbeeldingen. Hierdoor konden we het maar niet doorgronden. Uiteindelijk toch maar gestart en toen viel het op een gegeven moment best mee. Mooi spel, maar nog maar eens spelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw in april 2011
BerichtGeplaatst: ma 02 mei 2011, 10:08 

Berichten: 121
Labyrinth: The War on Terror, 2001-?
Niet helemaal nieuw, maar deze maand voor het eerst de twee-speler variant gespeeld. Je moet een iets andere strategie gebruiken dan bij de eenzame variant, maar verder veranderd er niet veel. (05/02/2011: Het spel heeft een nieuw scenario nodig, ohne Osama :angel: ...)

Napoleon's Triumph
Spel over Napoleon B. in Austerlitz. Prachtig spel met, enorm speelbord, zonder dobbelstenen.
Met name door de presentatie een feest om te spelen. Het spel is niet erg gedetailleerd voor een wargame, maar daardoor zijn de regels vrij eenvoudig een speelt het lekker vlot. Zeker een aanrader voor iedereen die vroeger stratego erg leuk vond, maar nu van iets pittigere spellen houdt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Nieuw in april 2011
BerichtGeplaatst: ma 02 mei 2011, 14:05 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Biblios
Het leuke aan Biblios is dat je tot op zekere hoogte niet weet wat de andere spelers vergaart hebben. Ook gaan er enkele kaarten uit het spel wat het moeilijker maakt om in te schatten of je een meerderheid hebt. Biblios is lekker kort en een leuk en spannend meerderheidsspel.

Cherokee
Cherokee is een spel dat makkelijk uit te leggen is, snel kunt spelen en veel body heeft voor een kaartspel. De kaarten zagen er tijdens Zuiderspel al erg degelijk en leuk uit behalve dan dat oranje en rood bijna niet uit elkaar te houden zijn.

The Boss
Helaas heb ik dit spel gespeeld met 2 spelers en dat was een beetje jammer want vond het niet zo goed uit de verf komen. Dit spel krijgt zeker een herkansing met 3/4 spelers en dan wordt ook de intensiteit en de manier van het spelen van je kaarten en handlangers belangrijker.

Sobek
Een erg mooi geïllustreerd kaartspel met eenvoudige beurten en opties maar cruciale gevolgen wanneer je te corrupt blijkt te zijn.

Burgen van Burgund
Te kort gespeeld om en iets zinnigs over te zeggen. Ik vind het artwork helemaal niks als ik eerlijk moet zijn maar zie wel de mogelijkheden die dit spel biedt. Het deed me denken aan Troyes met de dobbelstenen en de mogelijkheden en manipulatie daarvan.

Alhambra The Dice Game
Een grappig spel om eens een keer tussendoor te spelen. Lekker dobbelen, geluk hebben en op tijd weten te stoppen met dobbelen zijn toch wel de hoofdzaken. Moet zeggen dat we hier niet het basisspel bij hebben gebruikt. Alleen het dobbelspel met de sporen in de verschillende steden.

Imperial 2030
Niet mijn smaak maar elk spel krijgt een eerlijke kans. Jammer genoeg hadden we niet tijd genoeg om ook daadwerkelijk aan de gang te gaan na het opbouwen en ontdekken.

Automobile
Vond dit echt helemaal niks! Kan niet zo goed uitleggen waarom omdat het spel wel aan mijn verwachtingen voldoet want er zit genoeg interactie, invloed en weinig acties in waarbij je weloverwogen beslissingen moeten maken maar het trok me niet. Dit is een beetje het probleem van spellen spelen op een beurs want had dit ook met Le Havre (vraag maar aan Dierik en Henk) terwijl Le Havre een geweldig spel is in mijn ogen nu.

Get Nuts
Leuk interactief kaartspel met leuke grappige tekeningen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Nieuw in april 2011
BerichtGeplaatst: ma 02 mei 2011, 16:46 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3029
Woonplaats: Nijmegen
Misth schreef:

Cherokee
De kaarten zagen er tijdens Zuiderspel al erg degelijk en leuk uit behalve dan dat oranje en rood bijna niet uit elkaar te houden zijn.


Dat vond ik inderdaad ook erg lastig, die twee kleuren uit elkaar halen (en natuurlijk had ik de stam oranje, dus het was ook wel belangrijk om het goed te kunnen zien).

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw in april 2011
BerichtGeplaatst: ma 02 mei 2011, 17:24 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Voor mij was helemaal niets nieuw. Niet echt een reden om bij te dragen aan deze draad, maar als topicstarter voel ik me er wel een beetje toe verplicht :).

Ik vind het wel interessant om het over het algemeen lovende commentaar op Biblios te lezen. Ikzelf vond Biblios een ongrijpbaar spel omdat je als speler zo weinig weet van de kaarten van je tegenspelers en het spel zelf: niet alleen gaat een hoeveelheid willekeurig getrokken kaarten uit het spel, maar je ziet (als ik me goed herinner) ook maar hooguit een derde van wat resteert. Ik voelde me niet aangetrokken door de lange gok die het daadwerkelijke uitspelen dan is; en kan ook zo 1-2-3 niet bedenken hoe je daar je eigen stempel op het spel kunt drukken. Het is wel grappig om te zien hoe 'waardeloze' kaarten toch opeens waardevol kunnen worden, maar op het moment dat je dat realiseert is het waarschijnlijk al te laat :twisted: .


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Nieuw in april 2011
BerichtGeplaatst: ma 02 mei 2011, 17:36 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
He, rekende net op leesvoer van je ;)

Ik kon mezelf ook niet vinden in biblios, maar dat kwam volgens mij meer door de uitleg destijds.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw in april 2011
BerichtGeplaatst: ma 02 mei 2011, 21:50 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Nou laat ik dan als nieuweling ook maar eens hier posten.

Ik heb nou een aantal potjes Dominion achter de rug, ik heb dit op Zuiderspel gekocht (jullie hebben dit spel al tijden natuurlijk (of niet) dus ik zal hier maar geen woorden aan vuil maken). Ook Famiglia op zuiderspel gekocht maar nog steeds niet aan toe gekomen om te spelen. Verder heb ik ook 7 Wonders nog niet genoeg gespeeld om hier iets over te kunnen schrijven. Het beviel wel prima. Haha, waar ik echter wel iets over wil schrijven zijn King of Tokyo en Kolonisten van Catan het snelle kaartspel.

Kolonisten van Catan: het "snelle" kaartspel
Afgelopen koninginnedag het snelle kaartspel van kolonisten kunnen doen met 4 spelers in het park. Voor zo een makkelijk mee te nemen spelletje was dat natuurlijk een buitenkansje. De regels waren snel uitgelegd aan de medespelers (vrijwel iedereen had Catan ervaring dus dan scheelt het wel) en ook het stijltje sluit weer mooi aan bij het hele Catan.

In het begin van het spel ging iedereen al snel voor de ridders (1 extra grondstof van de trekstapel pakken aan het einde van je beurt) en straten, wat er dus voor zorgde dat de voorraad in een mum van tijd op was en hierdoor ging iedereen bij elkaar zitten stelen. 1 iemand had de tactiek om zich niet op ridders te richten maar op dorpen. hij had dan ook al snel 5 dorpen liggen waar de rest zich toch meer focuste op steden en ridders Het was een erg aangenaam spelletje waarin ik dan wel 2e ben geworden maar dat vond ik helemaal niet erg. ik zag wel dat ik een kleine inschattingsfout had gemaakt waardoor het spel langer had kunnen duren. Onder het spelen werd de grap "is dit nou een snel kaartspel we zijn al langer dan 30 min. bezig" met regelmaat gemaakt. ik denk dat het spel in totaal zo'n 50 min. duurde.

King of Tokyo
Dan King of Tokyo, ik heb het spel sinds vorige week binnen en heb het nu iets van 8 keer gespeeld (mede dankzij de snelheid van het spel) met 2 spelers. Zodra ik dit spel met meerdere heb gespeeld post ik er meer over. Maar tot nu toe is het prima bevallen, in het begin leek het spel een beetje uit balans en leek het alsof degene die tokyo als eerst in zijn bezit had het spel ging winnen. Want de speler die Tokyo in zijn bezit heeft krijgt iedere keer als hij aan de beurt is en Tokyo nog bezit 2 punten. Maar dankzij verschillende kaarten en het dobbelmechanisme (yahtzee stijl) van dit spel is het erg leuk om met zijn tweetjes te strijden om tokyo.

Sommige spellen waren na 5 min. voorbij anderen na 30 min. dus heel verschillend en een beetje zoeken nog maar ik hoop het binnenkort met 4 of 5 spelers te spelen. Heel erg leuk spel dus als je van dobbelen houdt, mooi vormgegeven moet ik er ook bij zeggen lekkere cartoon stijl en de kaarten voegen echt een leuk aspect toe aan het spel. ik heb meer potjes gewonnen dan verloren als ik mij niet vergis.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Nieuw in april 2011
BerichtGeplaatst: ma 02 mei 2011, 23:00 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Hi,

Ik speelde de voorbije maand volgende nieuwe spellen:

Geistesblitz / Vlotte Geesten
- Een leuk spel voor met de kinderen. Je moet als eerste aan de hand van een foto ontdekken wat er ontbreekt en daar zijn kinderen supergoed in. Papa kon duidelijk niet winnen van zijn kroost.

Survive : Escape from Atlantis
- Een heruitgave van een blijkbaar heel oud spel (1982). Je zou echter niet zeggen dat het al zo oud is. Het speelt heel vlot en heeft een goede combinatie van tactiek en geluk en zelfs een beetje geheugen. Voor meer info verwijs ik graag naar de blog van 1 mei van De Tafel plakt.

Jericho
- Een zeer leuk maar ook zeer venijnig kaartspel van de auteur van o.a. Race for the Galaxy.

Haggis
- Een grote Dalmutti variant voor 2 of 3 spelers. Met 2 spelers is dit mij zeer goed bevallen.

Dixit 2
- Meer van hetzelfde met opnieuw prachtige tekeningen. Eén van mijn favorieten!

Keltis : Der Weg der Steine
- Een Lost Cities variant met tegeltjes in plaats van kaarten. Een successpel in ons gezin.

Snake Lake
- De bordspelvariant van het oude computerspelletje van de slang die *** moet eten om langer te worden en die er aan gaat indien ze een andere slang, de kant of zichzelf raakt. Met elementen van RoboRally gezien je telkens je volgende zetten moet programmeren.

Hansa Teutonica
- Een zeer leuke ervaring met een toch wel complex spel. Je moet het volgens mij wel enkele malen spelen voor je alle mogelijke finesses leert kennen. Mag zeker nog meer op tafel komen.

Expedition
- Een oud W. Kramer spel waarin je als eerste 3 karavanen naar je 9 geheime locaties moet leiden. Heeft wel wat weg van Transeuropa. Zeer goed bevallen bij mijn kroost. (6 & 10 jaar)

Battlestar Galactica
- Niet de eerste maal, maar wel de eerste maal met enkele van de uitbreidingen van Exodus en Pegasus. Zeer spannend spel waarin de humans het uiteindelijk net gewonnen hebben, dank zij een correctie executie van een unrevealed cylon. Het zal ze leren zich zo lang undercover te houden! :-)

Naast deze nieuwkomers kwamen ook nog op tafel: Archaeology - the card game & For Sale (twee van de meest succesvolle kaartspellen in ons gezin), Sint Petersburg (nog een topper), Can't stop (steeds opnieuw spannend), Jaipur (Een van de betere spellen voor 2), Castle Panic (een fantastisch en spannend coöperatief spel voor met de kinderen) en Monopolie Tropical Tycoon (dat wat mij betreft niet meer op tafel hoeft te komen).

Groeten,

Kire

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Nieuw in april 2011
BerichtGeplaatst: vr 06 mei 2011, 14:24 
Condottiërre
Avatar gebruiker

Berichten: 944
Woonplaats: Tielt
missiloon schreef:
Battlelore: Wauw ook dit is al zo'n geweldig spel! We hebben pas de eerste 2 senario' s gespeeld maar wauw het is echt heel cool.


Blij te lezen dat er toch nog mensen zijn die warm kunnen gemaakt worden voor dit schitterend spel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Nieuw in april 2011
BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011, 21:24 

Berichten: 756
Woonplaats: Utrecht - NL
Heb in april alleen Ankh-Morpork gespeeld en 3 kinderspellen. (Moet ik nog uitleggen wat ik het leukste vond?....)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellencafé  
 Feed - Onderwerp - Nieuw in april 2011  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, BaSL, Yos-T

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®