Misschien een nieuws-topic, maar toch maar hier geopend: Eric Martin, die nu samenwerkt met de jongens van Boardgamegeek, heeft
hier een artikel geschreven dat nogal interessante informatie behelst.
In het kort komt het geheel neer op de manier waarop spellen in een niche blijven hangen of juist 'mainstream' gaan; en dan in het bijzonder de situatie in de VS die anders blijkt te zijn dan in Europa. In Europa is het gebruikelijk dat een spel van kleine oplages naar wat grotere oplages naar nog grotere oplages enzovoort banjert, afhankelijk van hoe de markt overeenkomstig de grootte van de oplage reageert. In de VS is alles óf groot óf klein, en werkt zo'n langzame opwaartse beweging dus niet. Eric Martin noemt als voorbeeld Jungle Speed, dat hedentendage in hoeveelheden van 200.000 stuks per jaar wordt verkocht. Toen Asmodée, de uitgever, zich realiseerde dat de markt in de VS anders werkte, en ze direct met grote verkoopjongens zijn gaan praten, bleken ze goud in handen te hebben: de geschatte verkoopcijfers voor Jungle Speed in 2012
voor de VS alleen zullen een veelvoud zijn van die toch al niet kinderachtige 200.000 exemplaren. Munchkin blijkt om dezelfde redenen ook niet aan te slepen te zijn. En verderop in het verhaal komt boekenwinkel Barnes & Noble aan het woord die een tipje van hun sluier oplicht en opeens een heel ander beeld geeft van wat het, zeker in de VS, betekent om 'mainstream' te gaan.
Intrigerend leesvoer, in ieder geval; ook de aansluitende discussie is interessant. Ik moet het geheel nog even op me laten inwerken, maar vraag me in ieder geval op dit moment af hoe de situatie eruit zou zien als een dergelijk systeem in Europa gangbaar zou worden.