Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





221 berichten | Pagina 14 van 15 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Top-100 2012
BerichtGeplaatst: za 19 mei 2012, 11:56 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Welke spellen uit de Top 100 moet ik echt eens gaan spelen?

13) Race for the Galaxy
19) Memoir'44
28) Goa
33) Im Jahr des Drachen
39) Trajan
51) The Resistance
55) Glory to Rome
65) Jaipur
82) Thunderstone
88) Quarriors

Welke spellen uit de Top 100 zou ik niet direct willen spelen?

31) Diplomacy
34) Tai Pan
43) Notre Dame
47) Yinsh
48) Kardinaal en Koning
52) 1830
59) Age of Empires III
60) In de ban van de Ring
67) Shadows over Camelot
69) Wizard
73) Wikinger
74) Reef Encounter
75) Twilight Struggle
76) Taj Mahal
77) Jambo
85) Robo Rally
89) Go
91) Weerwolven van Wakkerdam
92) Hanze


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Top-100 2012
BerichtGeplaatst: za 19 mei 2012, 13:34 
Regenmaker

Berichten: 293
lynyrdskynyrd schreef:
lynyrdskynyrd schreef:
lynyrdskynyrd schreef:
gaat ie weer

100-91 top10 (0), bezit (6) gespeeld (3)
90-81 top10 (0), bezit (4) gespeeld (3)
80-71 top10 (2), bezit (8) gespeeld (7)
70-61 top10 (2), bezit (8) gespeeld (6)
60-51 top10 (0), bezit (9) gespeeld (5)

voorlopige conclusie: er moet meer gespeeld worden... , maar ja de huidige gespeelde spellen zijn zo leuk :)


50-41 top10 (1), bezit (8) gespeeld (6)
40-31 top10 (0), bezit (4) gespeeld (4)

30-21 top10 (2), bezit (7) gespeeld (8 !)
20-11 top10 (1), bezit (9) gespeeld (9) op naar dixit..

Uit mijn top-10 ontbreekt waarschijnlijk klaverjassen in deze top-100, waar gaat het naar toe met deze wereld :twisted:


10-01 top10 (1), bezit (10) gespeeld (9)

Totaal: bezit (73) gespeeld (60)

Peter Hein bedankt voor al het werk wat je er in gestopt hebt. :clap: :clap: :clap:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Top-100 2012
BerichtGeplaatst: za 19 mei 2012, 13:36 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Welke spellen uit de Top 100 moet ik echt eens gaan spelen?

21) Troyes
26) De Kathedraal
28) Goa
39) Trajan
43) Notre Dame
50) Perudo
58) Amon Ra
62) Through the Ages
65) Jaipur
71) Ghost Stories
77) Jambo
86) Dungeon Lords
87) Ora et Labora
88) Quarriors
94) Revolver
98) Genoa


Welke spellen uit de Top 100 zou ik niet direct willen spelen?

19) Memoir '44
31) Diplomacy
35) Brass
44) Stoom
45) Lancaster
52) 1830
63) Spel der Tronen
66) Dominant Species
67) Shadows over Camelot
68) Take 5!
74) Reef Encounter
81) Acquire
91) Weerwolven van Wakkerdam
92) Hanze
93) Hoogspanning: De Eerste Vonken

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Top-100 2012
BerichtGeplaatst: za 19 mei 2012, 14:52 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3754
Woonplaats: Groningen
Ooh, dat is ook een leuke checklist

Welke spellen uit de Top 100 moet ik echt eens gaan spelen? (en heb ik nog niet gespeeld)

21. Troyes (heb ik zelf in de kast staan, maar is nog niet op tafel gekomen)
22. Cuba
27. Hanzesteden
28. Goa
55. Glory to Rome
58. Amon-Ra
65. Jaipur
72. Endeavor
76. Taj Mahal
77. Jambo
92. Hanze
98. Genoa

Roberto, ziet ernaar uit dat wij maar 's avond moeten plannen voor Notre Dame en Troyes - wil Kasper vast ook wel meedoen.
(Goa, Amon Ra, Jaipur, Jambo en Genoa zijn ook opties)

Welke spellen uit de Top 100 zou ik niet direct willen spelen? (spellen die al 's heb gespeeld niet meegenomen)

3. Agricola
7. Caylus
19. Memoir '44
37. Imperial 2030
41. Tikal
52. 1830
59. Age of Empires III
62. Through the Ages
89. Go


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Top-100 2012
BerichtGeplaatst: za 19 mei 2012, 16:56 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Wat mij vooral opvalt in de top 100 is dat de zwaardere, tactischere en langere spellen (zoals puerto rico, hoogspanning, agricola, enz) dikwijls veel hoger gerangschikt staan dan de kleinere, kortere, leuke (kaart)spellen zoals Boonanza, Saboteur, King of Tokyo en andere luchtige spellen.

Ik verkies ook de zwaardere en tactischere spellen boven de "kleintjes", maar wat mij opvalt is dat de "kleintjes" veel vaker gespeeld worden bij ons. Hoe zit dat bij jullie?

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Top-100 2012
BerichtGeplaatst: za 19 mei 2012, 17:26 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
ditterio schreef:
Wat mij vooral opvalt in de top 100 is dat de zwaardere, tactischere en langere spellen (zoals puerto rico, hoogspanning, agricola, enz) dikwijls veel hoger gerangschikt staan dan de kleinere, kortere, leuke (kaart)spellen zoals Boonanza, Saboteur, King of Tokyo en andere luchtige spellen.

Er wordt dan ook naar twee verschillende dingen gevraagd. De 'kleintjes', zoals jij het noemt, zijn compromisspellen, te doen als makkelijk voorafje of intermezzootje voor het 'echte werk'. De spellen in de top-100 zijn persoonlijke favorieten, en dat zijn spellen die (open deur) de juiste knopjes van een persoon induwen.

Natuurlijk is her en der gespeculeerd over het feit dat je dan misschien die 'kleintjes' hoger moet waarderen dan de persoonlijke favorieten, maar het nadeel is dan dat met verandering van speelgroep de waardering óók verandert, soms zeer ingrijpend. Dat is onhandig, en bovendien doet het niets voor je gevoelens voor een bepaald spel.

Wat mij wél opvalt is dat er erg weinig beweging zit in de bovenste regionen. Er komt alleen bij, er gaat eigenlijk niets vanaf. Nu is een persoonlijke favoriet meestal zó favoriet dat dat ook niet gebeurt, zelfs als je het spel lange tijd niet speelt, dus zo heel verwonderlijk is het niet. Maar saai wordt het wel, zeker als je bedenkt dat je met een toenemend spellenarsenaal eigenlijk ook niet meer van een 'top 10' kan spreken, maar moet gaan denken aan een 'top 20' of iets dergelijks. Ik moet in ieder geval altijd erg lachen als ik op Boardgamegeek mensen met pijn en moeite de bewegingen in de top 100 zie bijhouden: ze hebben het dan over het uiterste topje van een lijst van bijna 8000 (!) spellen die alleen maar groter zal worden. Percentueel gezien stelt het steeds minder voor, in ieder geval.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Top-100 2012
BerichtGeplaatst: za 19 mei 2012, 18:11 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Nog een dooddoener: smaken verschillen. Gelukkig valt over smaak wel degelijk te twisten, al is het niet heel zinvol. De top 100 bijhouden is interessant (ik doe het zelf ook), met name wanneer spellen een bepaalde snelle groei doormaken om vervolgens terug te vallen (Dungeon Lords eerst geloof ik; recentlijker A Few Acres of Snow (met goede reden!)). Ratings zijn ook per definitie niet objectief, dus om er een objectieve standaard aan proberen te hangen (de top 100 beste spellen) is al zinloos.

Er zijn een hele reeks aan processen te bedenken die bepalen waarom een spel hoog gewaardeerd wordt en een ander niet.
- 'cult-of-the-new' waarbij de nieuwste spellen hoger gewaardeerd worden dan oudere, vanwege het 'nieuwe' eraan
- hype . Mensen gaan geloven dat een spel goed is, puur omdat het gehypt wordt)
- Conformisme. (vergelijkbaar, maar werkt ook voor oudere spellen) Als iedereen zegt dat het spel goed is, dan moet het waarschijnlijk wel goed zijn. Mensen zijn geneigd het spel beter te willen vinden en rapporteren het als leuker dan ze het echt vinden (spellen als Puerto Rico en Ticket to Ride worden wel héél erg breed geliefd. Al kun je natuurlijk nooit bewijzen dat dit komt door conformisme.)
- zelf-selectie Bijv. Euro-games vs. Ameritrash, en nog specifieker: spellen met een fantasy thema als Lord of the Rings of Lovecraft's uninversum (bijv. Arkham Horror)
- controverse . Bijv. Games Workshop dat fans van Space Hulk enorm boos maakte.

En dan heb ik het nog niet eens over officiële maatstaven voor een rating (ik herinner me een discussie met Cymric hierover, die over kickstarter begon en eindigde over het nut van rating).
Allereerst beoordelen mensen niet op dezelfde schaal. Mijn 'culturele achtergrond' zegt me dat een 6 een nipte voldoende is, en een 10 perfect is. Maar in Duitsland is het schoolcijfer 1 bijv. veel makkelijker te halen. En als ik naar een aantal spellen kijk (vooral eurogames) dan zie ik ook dat Duitsers over het algemeen hogere cijfers geven. Vinden ze die spellen daadwerkelijk beter? Of vinden ze ze even goed, maar vallen de ratings gewoon wat hoger uit, omdat ze makkelijker de top-rating geven?...
Ten tweede kun je je afvragen of zelfs als de waarde van de cijfers bekend is, mensen wel dezelfde betekenis aan die cijfers geven. Gaat het om hoe leuk een spel is? Gaat het om hoe graag je het vaak wil spelen? Of gaat het om de 'kwaliteiten' van een spel (en dat is ook weer erg vaag).

Kortom, de top 100 is leuk, maar uiterst subjectief en wordt ook sterk bepaald door steekproefgrootte per spel. Niet teveel waarde aan hechten dus.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Top-100 2012
BerichtGeplaatst: za 19 mei 2012, 21:47 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3030
Woonplaats: Nijmegen
Totaal

top 20: 13 (pandemie, stenen tijdperk, carcassonne, dominion, puerto rico, catan, hanzesteden, troyes, alhambra, st petersburg, k2, wikinger, navegador
gespeeld: 70
bezit: 26

Veel gespeeld dus en weinig bezit. Veel (verschillende spellen) spelen lukt dus wel aardig en daar ben ik blij om.

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Top-100 2012
BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012, 00:40 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Ik heb juist Peurto Rico niet in mijn Top 20 gezet omdat het daar gewoonweg niet thuis hoort. Alle spellen daarin speel ik vaker (of ga ik vaker spelen) en vind ik leuker dan Peurto Rico.

Misschien als we Top 20 lijstjes in gaan sturen van meest gespeeld of op categorieën dat je dan wat meer duidelijker speel lijstjes ziet.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Top-100 2012
BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012, 12:23 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Misth schreef:
Ik heb juist Peurto Rico niet in mijn Top 20 gezet omdat het daar gewoonweg niet thuis hoort. Alle spellen daarin speel ik vaker (of ga ik vaker spelen) en vind ik leuker dan Peurto Rico.
Dat lijkt me ook niet meer dan logisch. Je kiest toch de 20 spellen die jij het leukst vindt? Bij mij zit Puerto Rico daar overigens wel bij, maar het veelgeprezen Agricola dan weer niet.

Misth schreef:
Misschien als we Top 20 lijstjes in gaan sturen van meest gespeeld of op categorieën dat je dan wat meer duidelijker speel lijstjes ziet.
Dan komen er ongetwijfeld iets andere spellen bovendrijven. Op BGG is dat duidelijk te zien in de statistieken van gespeelde spellen. Daar staan Dominion, 7 Wonders en Race for the Galaxy bovenaan. Spellen die ook wel geliefd zijn (rond de 10e plek qua rating), maar ook korter dan de top-5 en leent zich beter om vaker en/of meerdere potjes achter elkaar te spelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Top-100 2012
BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012, 12:44 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Ik had geen zin om het elke dag bij te houden, maar omdat ik het toch wel leuk vind om mijn verhouding tot elk tiental weer te geven, ga ik er nu even voor zitten:

91-100: 0 top20, 6 gespeeld, 2 bezit. Favoriet: Thurn und Taxis
81-90: 0 top20, 7 gespeeld, 1 bezit. Fav: Torres
71-80: 0 top20, 4 gespeeld, 1 bezit. Fav: doe toch maar Magic, al speel ik het nooit meer.
61-70: 0 top20, 5 gespeeld, 1 bezit. Fav: Shadows over Camelot
51-60: 2 top20 (Maharadja, The Resistance), 8 gespeeld, 4 bezit. Fav: Maharadja
41-50: 0 top20, 6 gespeeld (8 als ik online spellen meetel), 4 bezit. Fav: Kardinaal & Koning
31-40: 3 top20 (King of Tokyo, Im Jahr des Drachen, Diplomacy), 6 gespeeld, 3 bezit. Fav: King of Tokyo
21-30: 1 top20 (Goa), 7 gespeeld, 3 bezit. Fav: Goa
11-20: 2 top20 (Ticket to Ride, Vorsten van Florence), 7 gespeeld, 6 bezit. Fav: Vorsten van Florence (mijn nr. 1)
1-10: 7 top20 (Pandemie, Stone Age, El Grande, 7 Wonders, Dominion, Hoogspanning, Puerto Rico), 10 gespeeld, 10 bezit. Fav: Hoogspanning

Spellen uit mijn top20 die het niet gehaald hebben:
Union Pacific (WAT!!??? Staat deze klassieker niet meer in de top-100!?? Belachelijk. Spelend Nederland en Vlaanderen, ga je schamen ;-) )
Colosseum
Vinci (of is die stem bij Small World meegeteld? Denk het niet eigenlijk)
StreetSoccer
Lords of Waterdeep


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Top-100 2012
BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012, 13:59 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Mac-S schreef:
Union Pacific (WAT!!??? Staat deze klassieker niet meer in de top-100!?? Belachelijk. Spelend Nederland en Vlaanderen, ga je schamen ;-) )

Inderdaad. Ik ga me schamen dat mensen dat flutspel nog steeds in hun top-20 opnemen :twisted:.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Top-100 2012
BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012, 17:21 
7. Memoir '44 (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 119
Woonplaats: Haarlem
100-91:(2,2) Koehandel en Weerwolven in bezit en gespeeld
90-81: (3,5) Regenwormen, Go, Acquire in bezit en gespeeld, RoboRally en Keltis gespeeld.
80-71: (0,1) Niets in bezit, Magic gespeeld.
70-61: (0,1) Niets in bezit, Saboteur gespeeld.
60-51: (2,2) Glory to Rome en Cartagena in bezit en gespeeld.
50-41: (0,0) Niets in bezit, niets gespeeld.
40-31: (0,1) Niets in bezit, Verboden Eiland gespeeld
30-21: (1,3) Boonanza in bezit en gespeeld, Macchiavelli en Hanzesteden gespeeld
20-11: (2,3) Memoir '44 en Kolonisten in bezit en gespeeld, Ticket to Ride gespeeld
10-1: (2,4) Carcassonne en Dominion in bezit en gespeel, Agricola en 7 Wonders gespeeld

Totaal: 12 in bezit, 22 gespeeld. Werk aan de winkel!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Top-100 2012
BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012, 18:56 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 625
Woonplaats: Delft
Ik was een aantal dagen in Basel dus ik heb wat in te halen:

100-91
Spellen gespeeld: 4
Spellen in mijn bezit: 4
Spellen uit mijn top 20: 0

90 -81
Spellen Gespeeld: 4
Spellen in mijn bezit: 3
Spellen uit mijn top 20: 0

80 - 71
Spellen Gespeeld: 2 (magic en Jambo)
Spellen in mijn bezit: 2 (Jambo en reef encounter)
Spellen uit mijn top 20: 0

70 - 61
Spellen Gespeeld: 6 (Take 5, Jaipur, Saboteur, Tta, Spel der Tronen, Kolonisten het kaartspel)
Spellen in mijn bezit: 5 (Take 5, Jaipur, Saboteur, Tta, Kolonisten het kaartspel)
Spellen uit mijn top 20: 2 (Jaipur en Tta)

60 - 51
Spellen Gespeeld: 4 (Hacienda, glory to Rome, Mr. Jack, Cartagena)
Spellen in mijn bezit: 4,5 (LOTR, Hacienda, Glory to Rome (nog niet binnen, kickstarter), Mr Jack)
Spellen uit mijn top 20: 1 (hacienda)

50 - 41
Spellen Gespeeld: 3 (Carson city, Lancaster, steam)
Spellen in mijn bezit: 1 (st Petersburg)
Spellen uit mijn top 20: 0

40 - 31
Spellen gespeeld: 4 (lost cities, King of Tokyo, Imperial, Tichu)
Spellen in mijn bezit: 3 (lost cities, tichu en diplomacy)
Spellen uit mijn top 20: 0

30 - 21
Spellen gespeeld: 6 (Ra, Fresco, Boonanza, Small World, Machiavelli, Troyes)
Spellen in mijn bezit: 3 (Ra, Boonanz, Machiavelli)
Spellen uit mijn top 20: 0

20 - 11
Spellen gespeeld: 6 (Kolonisten, Race for the Galaxy, Ticket to Ride, Le Havre, Ticket to Ride Europe)
Spellen in mijn bezit: 3 (Kolonisten, Ticket to Ride, Le Havre)
Spellen uit mijn top 20: 2 (Ticket to Ride, Le Havre)

10 - 1
Spellen gespeeld: 7 (Puerto Rico, Agricola, Dominion, 7 Wonders, El Grande, Carcassone, Pandemie)
Spellen in mijn bezit: 6 (Puerto Rico, Agricola, Dominion, 7 Wonders, El Grande, Carcassone)
Spellen uit mijn top 20: 4 (Puerto Rico, Agricola (nr 1), 7 Wonders, El Grande)

Totaal uit mijn top 20 in de Top 100--> 9
Totaal gespeeld --> 46


Spellen uit de Top 100 die ik zeker snel een keer wil spelen:
- Hoogspanning
- Caylus
- Memoir 44
- Yspahan
- Cuba
- Dominant Species
- Acquire

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Top-100 2012
BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012, 19:37 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 625
Woonplaats: Delft
nog wat nutteloze statistiek:

Aantal spellen in de top 100 met een man met snor of baard op de doos: 46
Aantal spellen met een getal in de titel 6 (+ AoE III)
Aantal spellen met het woord the in de titel: 4

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
221 berichten | Pagina 14 van 15 | Ga naar pagina: Vorige  1 ... 13, 14, 15  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Top-100 2012  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Peter Hein van Mulligen, Spellengek Top-100 van de Lage Landen 2012



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®