Ruud2009 schreef:
Als je een variant zonder dobbelstenen gaat spelen, speel dan El Grande. Risk zonder dobbelstenen sloopt echt de enige factor eruit die het spel interessant kan maken.
Als dobbelstenen de enige factor zijn die een spel interessant maakt, dan is het m.i. niet echt een spel. In de dobbelsteenloze Risk-variant die ik meestal speel, zijn kaarten véél belangrijker geworden. Zowel de kaarten van de opdrachten (i.e. welke opdracht heeft een bepaalde speler) als de kaarten om legers in te zetten.
Je kunt bij ons alleen legers inzetten (behalve als je past, dan krijg je nog steeds gebieden/3) als je het land op de kaart in bezit hebt én dan ook nog alleen in dat specifieke land. Maar dat kan wel op élk moment. Dus stel je hebt de kaart van China en China zelf in bezit. Op het moment dat China wordt aangevallen, dan kun je daar instant de bijbehorende (4, 6 of 8; weet even niet wat voor soort leger er op de kaart staat) neerplempen.
Je ziet dus ook dat mensen landen proberen te veroveren, omdat ze daar de kaart van hebben. En als iemand kaarten in z'n hand houdt, is dat dan omdat hij het land niet in bezit heeft? Of houdt hij ze achter voor later als hij aangevallen wordt? Oftewel: de sterkte van een speler is afhankelijk van de positie op het bord en de kaarten in zijn hand.
Het is dus taak om te achterhalen of iemand een land probeert te veroveren vanwege de kaart, of vanwege z'n opdracht, terwijl je in de tussentijd je eigen opdracht probeert te vervullen en misschien her en der nog een verbond sluit om elkaar niet aan te vallen, omdat dat betekent dat je je legers elders in kunt zetten.
Het spel wordt er wel anders van. Dus als je hetzelfde verwacht als Risk, dan kan het een teleurstelling zijn.
Overigens is El Grande ws. nog steeds het betere spel. Enige voordeel van Risk is dat meer mensen het in huis hebben.