Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Risk vraag
BerichtGeplaatst: wo 01 apr 2015, 23:08 
Veenboer

Berichten: 160
Jaja i know.... Risk vindt bijna iedere gamer kut... En ik waarschijnlijk ook! Nog nooit gespeeld en met wereldveroveringsspellen als imperial 2030 in de kast komt het vast niet vaak van de plank maar in de collectie vind ik het toch wel een classic musthave! Dus heb ik toch voor een tientje een doos op de kop getikt... Omdat het een gepluis van jewelste is heb ik (voor dat luizentientje) pas thuis de inhoud gecheckt. Geen spelregels en het lijkt niet volledig compleet. Daarom mijn vraag!

Ik kocht een doos van uitgever Parker risk de luxe
Inhoud legertjes:
Geel: 12 cavalerie 8 artillerie 40 infanterie
Bruin 12 cavalerie 8 artillerie 35 infanterie
Blauw 12 cavalerie 8 artillerie 39 infanterie
Zwart 12 cavalerie 7 artillerie 38 infanterie
Groen 12 cavalerie 8 artillerie 39 infanterie
Paars 12 cavalerie 7 artillerie 40 infanterie

Zonder regelkennis is het lastig om te bedenken of het speelbaar blijft voor 6 personen? Ik neem maar aan dat dat er niet in zit?? Dus hooguit met 4 a 5 personen en een beetje lenen uit een 6e kleurensetje?

Vraag 2:
Er zijn verschillende regels!de oude versie (1959) wordt vaak genoemd als de beste? Klopt dat??

Bedankt alvast!

Alejandro


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Risk vraag
BerichtGeplaatst: wo 01 apr 2015, 23:29 
9. Azul (2017)

Berichten: 1441
Woonplaats: Woudenberg
De aantallen maakt niet zoveel uit, infanterie telt als 1 leger, cavalerie als 5 en artillerie als 10. Je hebt dus sowieso genoeg legers. Spelregels zijn op BGG wel te vinden evenals aardige varianten die het spel *wel* leuk maken ;)

Ik vind Risk echt geen slecht spel en heb het nog steeds, maar het komt simpelweg niet meer op tafel. Heb wel een keer de variant geprobeerd zonder dobbelstenen, om er een tactisch spel van te maken en dat was wel aardig en gaat sowieso een stuk sneller. Die zou ik zeker eens opzoeken.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Risk vraag
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2015, 01:08 
Veenboer

Berichten: 160
Dankjewel! Ga die spelregels er even bij zoeken via bgg


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Risk vraag
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2015, 01:22 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Als je een variant zonder dobbelstenen gaat spelen, speel dan El Grande. Risk zonder dobbelstenen sloopt echt de enige factor eruit die het spel interessant kan maken.

Voor de rest, BGG of google heeft spelregels.

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Risk vraag
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2015, 18:04 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 878
Woonplaats: Enschede, NL
Ruud2009 schreef:
Als je een variant zonder dobbelstenen gaat spelen, speel dan El Grande. Risk zonder dobbelstenen sloopt echt de enige factor eruit die het spel interessant kan maken.


Als dobbelstenen de enige factor zijn die een spel interessant maakt, dan is het m.i. niet echt een spel. In de dobbelsteenloze Risk-variant die ik meestal speel, zijn kaarten véél belangrijker geworden. Zowel de kaarten van de opdrachten (i.e. welke opdracht heeft een bepaalde speler) als de kaarten om legers in te zetten.

Je kunt bij ons alleen legers inzetten (behalve als je past, dan krijg je nog steeds gebieden/3) als je het land op de kaart in bezit hebt én dan ook nog alleen in dat specifieke land. Maar dat kan wel op élk moment. Dus stel je hebt de kaart van China en China zelf in bezit. Op het moment dat China wordt aangevallen, dan kun je daar instant de bijbehorende (4, 6 of 8; weet even niet wat voor soort leger er op de kaart staat) neerplempen.
Je ziet dus ook dat mensen landen proberen te veroveren, omdat ze daar de kaart van hebben. En als iemand kaarten in z'n hand houdt, is dat dan omdat hij het land niet in bezit heeft? Of houdt hij ze achter voor later als hij aangevallen wordt? Oftewel: de sterkte van een speler is afhankelijk van de positie op het bord en de kaarten in zijn hand.

Het is dus taak om te achterhalen of iemand een land probeert te veroveren vanwege de kaart, of vanwege z'n opdracht, terwijl je in de tussentijd je eigen opdracht probeert te vervullen en misschien her en der nog een verbond sluit om elkaar niet aan te vallen, omdat dat betekent dat je je legers elders in kunt zetten.

Het spel wordt er wel anders van. Dus als je hetzelfde verwacht als Risk, dan kan het een teleurstelling zijn.

Overigens is El Grande ws. nog steeds het betere spel. Enige voordeel van Risk is dat meer mensen het in huis hebben.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Risk vraag
BerichtGeplaatst: vr 03 apr 2015, 00:26 
Veenboer

Berichten: 160
El grande staat natuurlijk in de kast ;)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Risk vraag
BerichtGeplaatst: di 14 apr 2015, 14:34 
3D generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 14
Woonplaats: Gent
Risk kun je natuurlijk heel makkelijk naar wens aanpassen. Zo haalde wij een groot deel van de "te gemakkelijke" opdrachten er uit. Hadden we zeer specifieke regels over uitroeien en niet aanval verdagen.
Risk is gewoon een leuk spel als je een avond met redelijk wat drank hebt. :mrgreen:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Risk vraag  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags

Hasbro, Parker, Risk



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®