Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





35 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: vr 17 jul 2015, 19:43 
Condottiërre

Berichten: 908
Ik heb al een aantal filmpjes gekeken van Terra Mystica. Ik heb voor mijn verjaardag een bon gekregen van de lokale spellenwinkel en ben aan het overwegen TM te kopen. Het enige wat ik soms lees op fora en zie in filmpjes is dat er beweerd wordt dat er weinig speler interactie is in dit spel. Klopt dit? Nox heeft bijvoorbeeld in zijn review gezegd dat je mekaars dorpen niet kan aanvallen en dat daardoor de interactie tussen spelers afgeremd wordt. Kan je in dit spel mekaar gaan klieren? Of is het eerder ieder voor zich?

Langs de andere kant, ik speel heel graag Caverna, waar de spelerinteractie ook niet met liters aanwezig is.

Wat zijn jullie ervaringen met dit spel?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: vr 17 jul 2015, 20:26 
6. Grand Austria Hotel (2015)

Berichten: 750
Woonplaats: Mechelen
Zelfde reden waarom ik het nog niet kocht, ik hou dit ook in de gaten

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: vr 17 jul 2015, 20:51 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Terra Mystica is typisch een spel zonder directe interactie, maar met heel veel indirecte interactie.
Ik zal een aantal aspecten noemen:

Allereerst strijd je op een bord met elkaar voor de beschikbare ruimte. Als je kleuren hebt die dicht bij elkaar liggen (jij bent geel, de ander is rood), dan is de kans groot dat jullie dezelfde plekken op het oog hebben om op te bouwen. Elkaar proberen voor te zijn en soms de pas afsnijden is iets wat regelmatig voorkomt. Hoe meer spelers je hebt, hoe meer dit een rol speelt. Met 2 spelers heb je veel ruimte. Met 3 ook nog wel. Met 4 en 5 is het bord echt behoorlijk vol en is plaatsing en uitbreiding op het juiste moment cruciaal!

Ten tweede strijd je met elkaar op de cult tracks. De eerste 3 plekken geven punten (8, 4 en 2 punten) en je bent continu bezig om je tegenstander daar de loef af te steken. Zo is op het laatst van de 2e naar de 1e plek een puntenswing van 8 punten (+4 voor jouw, -4 voor je concurrent).

Ten derde heb je 6 power actions die maar eenmalig tijdens een ronde gebruikt kunnen worden (brug bouwen, priester nemen, werker nemen, geld nemen, enkele terraform, dubbele terraform). Die zijn vaak al weg voordat je er erg in hebt (vooral diegene die 7 geld oplevert).

Ten vierde wil je zoveel mogelijk naast anderen bouwen, omdat je power kunt krijgen als ze naast jouw bouwen of upgraden. Dit is dus een push naar meer interactie (zelfs wanneer er maar 3 spelers zijn, zul je toch vaak in elkaars vaarwater zitten).

Ten vijfe heb je de speciale favors die je een voordeeltje geven tijdens het spel. Met name de favor die 2 punten geeft voor elke dwelling (huisje) die je bouwt is aantrekkelijk, maar er zijn maar 3 van elke favor (hetzelfde geldt voor de populaire favor die punten geeft voor trading posts).

Ten zesde heb je diverse scrolls waar je uit kunt kiezen als je past in een ronde en die je een voordeel geven de volgende ronde. Vooral degene die punten opleveren voor shipping track, dwellings, trading posts, en sanctuaries/strongholds zijn populair. Als je eerder past heb je meer kans op zo'n tegel, maar dan is er natuurlijk ook de kans dat je te weinig hebt gebouwd om je economie te kickstarten.

Kortom, het spel heeft heel erg veel interactie, maar dat wordt misschien niet direct duidelijk. In eerste instantie zal iedereen toch vooral bezig zijn met wat hij of zij zelf kan. Hoe vaker je het speelt, hoe meer je er echter achterkomt dat het spel barst van de (indirecte) interactie en dat het bij tijd en wijle ook echt nasty kan zijn.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: vr 17 jul 2015, 20:55 
War/Eurogamer

Berichten: 609
Woonplaats: Tegelen
Ik ben van mening dat er wel degelijk interactie zit in het spel. Je valt elkaar niet aan maar kan elkaar wel dwarszitten op het speelbord door elkaar te blokken, echter je kunt ook weer profiteren van de de aanwezigheid van aangrenzende gebouwen van andere spelers.
Daarnaast kun je een hoop dingen voor elkaar neus wegkapen zoals de de erg krachtige poweracties, de bonustegels de stadsbonussen en posities op het elementenbord. Genoeg interactie lijkt me zo. Ik denk dat nox spellenzolder het hier toch een beetje fout gezien heeft. Ik kan je terra mystica ten harte aanbevelen


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: vr 17 jul 2015, 22:41 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
Sommige mensen hanteren een erg smalle definitie van interactie, namelijk elkaar aanvallen, dingen van elkaar stukmaken en afpakken enzo. Wie zich daaroverheen kan zetten zal zien dat TM bol staat van de interactie. Roberto heeft een en ander al uitstekend op een rijtje gezet :thumbup: dus daar kan ik me alleen maar bij aansluiten!

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: vr 17 jul 2015, 22:56 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4026
Helemaal mee eens; indirecte interactie (soms concurrentie en soms van elkaar profiteren in positieve zin) genoeg. Niet de directe "beuk-elkaar-de-grond-in"-interactie zoals in Risk of Small World, om twee voorbeelden te noemen :yawn:.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: vr 17 jul 2015, 23:07 
Check: Ameritrash.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1592
Woonplaats: Amsterdam
Tsja.. waarom zou je Terra Mystica wél willen kopen? Waarom lijkt je de game interessant? Veel interactie of niet, als de game beantwoordt aan de rest van je eisenlijst.. kan je het altijd proberen..

_________________
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: za 18 jul 2015, 01:09 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Terra Mystica is een héél goed spel, het enige probleem dat ik er persoonlijk aan vind is dat je deze altijd moet spelen met mensen die er evenveel ervaring mee hebben én op reguliere basis (minstens 1x in de 2 maanden ofzo) om alle kleine regeltjes niet te vergeten. Als je het speelt als ervaren speler tegen mensen die het voor de eerste (of 2e, 3e) keer spelen heb je een gigantisch voordeel (gebeurt wel meer maar hier is het echt wel enorm). Als je altijd met dezelfde groep speelt is dit een topspel.
Bij mij kwam het gewoon te weinig op tafel en als ik het dan speelde was het niet met mensen met dezelfde ervaring en ofwel win je dan op je één been ofwel loop je achter de feiten aan en geen van beiden is leuk.
Dat is ook de reden dat ik mijn exemplaar verkocht hebt.

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: za 18 jul 2015, 16:36 
Party Animal
Avatar gebruiker

Berichten: 421
Woonplaats: Amersfoort
Terra mystica is fantastisch, meer dan voldoende interactie naar mijn mening. Het spel is wel een zwaargewicht wat betreft strategie en regels. Als je Carverna tof vind dan zul je deze ook super vinden. Hoe vaker je het spel speelt hoe beter het wordt. Aanrader!

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: za 18 jul 2015, 18:18 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 361
Woonplaats: Utrecht
Ik heb het spel 1 keer gespeeld, nav die ene ervaring is mijn idee over het spel deze "je doet allemaal je ding en op een gegeven moment is het spel afgelopen"
Ik heb het spel nav die ene keer spelen niet gekocht ;-)

_________________
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: za 18 jul 2015, 18:49 
Grote Dienaar

Berichten: 130
Woonplaats: Zichem
Knipoog schreef:
Ik heb het spel 1 keer gespeeld, nav die ene ervaring is mijn idee over het spel deze "je doet allemaal je ding en op een gegeven moment is het spel afgelopen"
Ik heb het spel nav die ene keer spelen niet gekocht ;-)


Dat lijkt mij op te gaan voor zowat elk spel......


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: za 18 jul 2015, 19:12 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Zelf TM niet gespeeld dus kan over TM niet oordelen.

Maar ken wel het gevoel. Geldt niet voor elk spel.

Sommige spellen bouw je of werk je ieder aan je eigen ding en aan het eind ga je punten tellen.

Spellen zoals Small World, El Gaucho, Colloseum hebben dit bijvoorbeeld niet.

Daar kun/moet je de confrontatie met een medespeler aan. Je valt zijn land binnen of steelt zijn vee. Zeker als er geen generieke grondstoffen zijn maar kaarten die elk een eigen voordeel hebben dan moet je onderhandelen in bijvoorbeeld Colloseum of prioriteiten stellen welke keuze jij eerder wilt maken dan de medespeler.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: zo 19 jul 2015, 19:05 
Garnaal

Berichten: 391
Woonplaats: groot ammers
Dit is er echt een om eerst een keer te spelen. Niet afgaan op meningen van anderen. Ik vind het spel er heel mooi uitzien. Heb het gespeeld en nooit meer. Ik vond dit echt een draak van een spel. Verschrikkelijk.

Terwijl ik het misschien wel had gekocht als ik op de looks af zou zijn gegaan.

Over de interactie, directe interactie is er niet/nauwelijks. Indirect wel dus. Dat is al gezegd. Maar ik heb gelezen dat de uitbreiding daar ook weer verandering in brengt.

Gewoon eerst spelen dus.... Anders bega je misschien wel een dure miskoop.


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: ma 20 jul 2015, 08:55 
Matroos
Avatar gebruiker

Berichten: 40
beekiebeekie schreef:

Over de interactie, directe interactie is er niet/nauwelijks. Indirect wel dus. Dat is al gezegd. Maar ik heb gelezen dat de uitbreiding daar ook weer verandering in brengt.



De uitbreiding voegt vooral meer volken toe, met hun eigen regels voor het bouwen. Er komt geen directe interactie bij (3x gespeeld met manlief om de verschillende nieuwe volken uit te proberen).

_________________
"The only reason there's such a thing like morning in the first place is to keep night and afternoon from bumping into each other."


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Terra Mystica?
BerichtGeplaatst: ma 20 jul 2015, 15:55 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Polgara schreef:
beekiebeekie schreef:

Over de interactie, directe interactie is er niet/nauwelijks. Indirect wel dus. Dat is al gezegd. Maar ik heb gelezen dat de uitbreiding daar ook weer verandering in brengt.



De uitbreiding voegt vooral meer volken toe, met hun eigen regels voor het bouwen. Er komt geen directe interactie bij (3x gespeeld met manlief om de verschillende nieuwe volken uit te proberen).


Dat is niet helemaal waar. De uitbreiding voegt 3 manieren van (indirecte) interactie toe:
1. de nieuwe kaart is een stuk interactiever en meer cutthroat dan de oorspronkelijke kaart
2. de uitbreiding voegt een variabele spelervolgorde toe. In het basisspel wordt de speler die als eerste past de nieuwe startspeler de volgende ronde en zijn linkerbuurman de 2e, en links dáárvan 3e, enz. In de uitbreiding bepaalt puur het passen de startspelervolgorde. De eerste passer wordt 1e, de 2e passer wordt 2e, enz. Dat zorgt voor meer interactie, omdat timing van passen nóg belangrijker wordt.
3. Er zijn meer eindscoremoelijkheden waarvoor geconcurreerd moet worden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
35 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Terra Mystica?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Terra Mystica, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®