Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Goblins op Spiel
BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2016, 13:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
De Vlaamse spellenwinkel en webshop Adriaensen staat dit jaar voor de derde keer op Spiel. Je vindt hun stand in hal 4 (standnummer: 4D-104). Ook dit jaar verzorgen ze daar de verkoop van nieuwe spellen van White Goblin Games, waaronder kersverse najaarsreleases als Imhotep, Odin en Hellas. Op Boardgamegeek vind je een Geeklist met de aangeboden spellen, inclusief een link naar een voorbestelformulier.



Ik heb begrip voor de positie van Adriaensen. Het is voor deze winkelier een mooie kans om met een exclusief assortiment op een topevenement te staan. En de spelliefhebbers zijn ongetwijfeld blij met nieuwe titels voor scherpe prijzen (zo’n 30% onder de adviesprijs van de uitgever). Een win-winsituatie zou je op het eerste gezicht denken. Tegelijkertijd plaats ik vraagtekens bij de beslissing van de uitgever. Je kiest één winkel uit om fonkelnieuwe spellen te dumpen voor prijzen die de Nederlandse speciaalzaken nooit kunnen evenaren. Hiermee verstoor je de markt voor de andere winkels. Niet alleen door de directe concurrentie van de Belgische beursprijzen, maar ook door het creëren van een misvormd beeld van de waarde van een nieuw spel. De Nederlandse speciaalzaken staan vermoedelijk niet te juichen voor deze aanpak.

Ik vind het verder jammer dat belangrijke nieuwe releases niet worden ingezet als beursprimeur voor het Spellenspektakel. Maar wie weet, hebben de Goblins voor die beurs ook wat leuks in de pijpleiding. Volgens de tamtam wordt er immers gewerkt aan een luxe versie van Sushi Go! en Nederlandstalige edities van de, blijkbaar door 999 Games afgewezen, Hans im Glück titels Dynasties en Star Wars Carcassonne.

Meer informatie:


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2016/09/30/goblins-op-spiel/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Goblins op Spiel
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2016, 09:01 
Rooster Booster

Berichten: 82
Woonplaats: Hoorn Nederland
In basis volledig met je eens. Ben alleen benieuwd of de marges op de spellen van WGG zo zijn dat ook de andere winkeliers de spellen onder de adviesprijs kunnen verkopen. Adviesprijzen zeggen niet veel, die zijn er eigenlijk alleen om mensen een gevoel van een scherpe te deal mee te geven wanneer je bij de netto verkoopprijs komt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Goblins op Spiel
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2016, 10:01 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
uienchip schreef:
In basis volledig met je eens. Ben alleen benieuwd of de marges op de spellen van WGG zo zijn dat ook de andere winkeliers de spellen onder de adviesprijs kunnen verkopen. Adviesprijzen zeggen niet veel, die zijn er eigenlijk alleen om mensen een gevoel van een scherpe te deal mee te geven wanneer je bij de netto verkoopprijs komt.


De marges zijn groot genoeg om spellen goedkoper aan te kunnen bieden. Maar een korting van 30% op de adviesprijs is iets wat een gemiddelde speciaalzaak zich niet kan permitteren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Goblins op Spiel
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2016, 10:08 
3. Pandemic (2008)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Als ik me niet vergis, is verticale prijsbinding bij wet verboden in de EU. Kortom; de producent kan wel een MSRP afgeven, maar de verkopende partij bepaalt de verkoopprijs. Als de markt wordt verstoort, zou dat in dit geval in theorie dus niet bij de uitgever liggen.

Daarnaast vraag ik me af of hier uberhaupt sprake is van 'fonkelnieuwe spellen die gedumpt worden'. Volgens mij bestaan 'speciale beursprijzen / beursaanbiedingen' al zo lang er beurzen én uitgevers zijn :wink:

Daarmee doe ik overigens de aanname dat het beursaanbiedingen betreft, maar ik heb geen idee of de prijzen na de beurs weer op een ander niveau komen. Wel zijn mensen op een beurs doorgaans koopgrager en gevoeliger voor 'aanbiedingen'; zo werkt dat blijkbaar in de psyche van de mens. En dus komt elke uitgever wel met speciale 'beursaanbiedingen', 'koop nu en krijg exclusief op Spiel X erbij', etc.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Goblins op Spiel
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2016, 10:55 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Bartjes! schreef:
Als ik me niet vergis, is verticale prijsbinding bij wet verboden in de EU. Kortom; de producent kan wel een MSRP afgeven, maar de verkopende partij bepaalt de verkoopprijs. Als de markt wordt verstoort, zou dat in dit geval in theorie dus niet bij de uitgever liggen.

Daarnaast vraag ik me af of hier uberhaupt sprake is van 'fonkelnieuwe spellen die gedumpt worden'. Volgens mij bestaan 'speciale beursprijzen / beursaanbiedingen' al zo lang er beurzen én uitgevers zijn :wink:

Daarmee doe ik overigens de aanname dat het beursaanbiedingen betreft, maar ik heb geen idee of de prijzen na de beurs weer op een ander niveau komen. Wel zijn mensen op een beurs doorgaans koopgrager en gevoeliger voor 'aanbiedingen'; zo werkt dat blijkbaar in de psyche van de mens. En dus komt elke uitgever wel met speciale 'beursaanbiedingen', 'koop nu en krijg exclusief op Spiel X erbij', etc.


De juridische status van de adviesprijs is hier vermoedelijk algemeen bekend. In de praktijk hanteren fysieke speciaalzaken bijna altijd deze adviesprijs, omdat ze de brutomarge nodig hebben om hun tent draaiende te houden. Bij webshops (met of zonder toonzaal) is er blijkbaar meer ruimte om met de marges te stoeien.

Dat uitgevers op beurzen aanbiedingen hebben is ook bekende kost. Maar dat zijn nagenoeg altijd uitgevers die zelf op zo’n beurs staan. Hier kiest een Nederlandse uitgever één Vlaamse webwinkel (met toonzaal) uit om fonkelnieuwe releases voor 70% van de adviesprijs te laten aanbieden. Dit vind ik een opvallende manier om nieuwe spellen te lanceren (zeker met het Spellenspektakel om de hoek) en daarom een opmerking waard (en hebben betrokken partijen het volste recht om zelf uit te maken hoe ze zaken doen). De grote Duitse uitgevers staan bijvoorbeeld op Spiel niet toe dat hun nieuwe spellen met dergelijke kortingen op de adviesprijs worden verkocht.

Jouw opmerking in de laatste alinea kan ik niet plaatsen. Adriaensen geeft toch expliciet aan dat hij op de beurs extra korting geeft? Ze adverteren nota bene met het trio adviesprijs-winkelprijs-beursprijs.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Goblins op Spiel
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2016, 10:57 
Rooster Booster

Berichten: 82
Woonplaats: Hoorn Nederland
Yup, een mens wil een goed gevoel en daarbij is het minder belangrijk dat een gevoel niet gebaseerd is op feiten :)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Goblins op Spiel
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2016, 12:32 
PIONier

Berichten: 4
Misschien zijn andere spellenzaken niet geïnteresseerd om de moeite te doen om naar Essen af te zakken met een lading spellen van voornamelijk één uitgever?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Goblins op Spiel
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2016, 13:20 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Adriaensen heeft zelf aangehaald (facebook denk ik) dat ze 10% korting geven op Spiel t.o.v. de winkelprijs. M.a.w. zijn hun winkelprijzen 20% minder als de adviesprijs. (als dat klopt want ken de adviesprijzen niet).

Nu, als je bij sommige concurrenten gaat zien zijn de prijzen niet zo verschillend als die van hen (ze zijn meestal wel net iets scherper). Dus zo een oneerlijke strijd lijkt het me dus ook weer niet.

Nu moet ik ook vaststellen Erwin, dat je in een ander topic je ook al negatief/ kritisch uitgelaten hebt over WGG. Kan natuurlijk louter toeval zijn...

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Goblins op Spiel
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2016, 13:31 
a.k.a. Tio
Avatar gebruiker

Berichten: 1966
Woonplaats: Beerse
ouwezeeman schreef:
Nu moet ik ook vaststellen Erwin, dat je in een ander topic je ook al negatief/ kritisch uitgelaten hebt over WGG. Kan natuurlijk louter toeval zijn...

De uitspraak dat de goblins enkele spellen die door 999games zijn afgewezen gaan uitbrengen ben ik ook al tegengekomen en die informatie is hoegenaamd niet relevant waardoor ik ook al het idee had van een eerder negatieve houding tgo WGG.

_________________
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Goblins op Spiel
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2016, 14:51 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 629
Woonplaats: Hoofddorp
The Iced One schreef:
ouwezeeman schreef:
Nu moet ik ook vaststellen Erwin, dat je in een ander topic je ook al negatief/ kritisch uitgelaten hebt over WGG. Kan natuurlijk louter toeval zijn...

De uitspraak dat de goblins enkele spellen die door 999games zijn afgewezen gaan uitbrengen ben ik ook al tegengekomen en die informatie is hoegenaamd niet relevant waardoor ik ook al het idee had van een eerder negatieve houding tgo WGG.


Er wordt tegelijkertijd een banner en links naar de diverse spellen van WGG en de bestelmogelijkheid daarvan gegeven, dus daar vind ik geen "negatieve houding" uit blijken. Erwin brengt nieuws en geeft daar zijn eigen mening bij, ongeacht de betreffende uitgever (dat doet hij bijvoorbeeld ook bij aankondigingen van de 999 Games Outlet Sale). En zoals het een forum betaamt staat het een ieder vrij zijn eigen mening daaraan toe te voegen.

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Goblins op Spiel
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2016, 14:55 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 104
Ik deel het gevoel van Erwin wel.

Maar eigenlijk vraag ik me vooral af waarom WGG zelf geen stand voorziet op Spiel? Ze hebben de laatste jaren toch een aantal exclusieve titels te pakken gekregen die ze daar zouden kunnen promoten?

Over de prijsbepaling ga ik me niet al te hard uitspreken. 5 Jaar geleden werd je als spellenverkoper onder druk gezet om zeker niet te veel onder hun MSRP te gaan. Vandaag de dag dumpen ze hun spellen bij ketens zoals Albert Hein en Boekenvoordeel. Face 2 Face koop je als handelaar vandaag goedkoper aan bij Boekenvoordeel dan bij WGG zelf.

Het is aan ons om als kleine handelaar hier een gepast antwoord op te vinden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Goblins op Spiel
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2016, 15:02 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
ouwezeeman schreef:
Adriaensen heeft zelf aangehaald (facebook denk ik) dat ze 10% korting geven op Spiel t.o.v. de winkelprijs. M.a.w. zijn hun winkelprijzen 20% minder als de adviesprijs. (als dat klopt want ken de adviesprijzen niet).

Nu, als je bij sommige concurrenten gaat zien zijn de prijzen niet zo verschillend als die van hen (ze zijn meestal wel net iets scherper). Dus zo een oneerlijke strijd lijkt het me dus ook weer niet.


Je hebt gelijk met je ‘korting op korting’ uitleg, de totale korting is een kleine 27% in plaats van 30% (ik ben blijkbaar te lang van school om nog netjes te kunnen hoofdrekenen).

Ik vergelijk deze prijzen overigens niet met andere stuntprijzen op webshops, maar met het prijspeil dat ik in fysieke speciaalzaken aantref.

ouwezeeman schreef:
Nu moet ik ook vaststellen Erwin, dat je in een ander topic je ook al negatief/ kritisch uitgelaten hebt over WGG. Kan natuurlijk louter toeval zijn...


Volgens mij ben ik al jaren consequent in mijn benadering van de prijzen van spellen, ongeacht de uitgever. Ik weiger ook al jaren links naar pure webshops op mijn website. Als een andere uitgever deze route had bewandeld, had hier hetzelfde verhaal gestaan.

Het is terecht dat je mijn relatie met WGG aanstipt. Ik heb een aversie tegen eigenaar Jonny de Vries, door zijn overgevoeligheid voor kritiek (van mij en andere recensenten) en de onzuivere wijze waarop hij dit achter de schermen uitvent (bijvoorbeeld door mijn geloofwaardigheid als jurylid van een spellenprijs bij betrokkenen in twijfel te trekken).

Ik probeer deze aversie ver uit de buurt te houden van mijn beoordeling van spellen van WGG. Ik heb ook geen zin om nieuwsberichten te vervuilen met ongewenste kleuring. Dat moet volgens mij zonder moeite lukken, omdat ik geen aversie koester tegen het bedrijf en/of andere daar actieve personen (integendeel). Maar in forumreacties of tweets over bijvoorbeeld taalfouten in spelregels (waarin de beste man graag pronkt met zijn verantwoordelijkheid als projectmanager), blijf ik met plezier prikkelen zolang mijn Twitterblokkade in de lucht is.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Goblins op Spiel
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2016, 15:07 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
The Iced One schreef:
ouwezeeman schreef:
Nu moet ik ook vaststellen Erwin, dat je in een ander topic je ook al negatief/ kritisch uitgelaten hebt over WGG. Kan natuurlijk louter toeval zijn...

De uitspraak dat de goblins enkele spellen die door 999games zijn afgewezen gaan uitbrengen ben ik ook al tegengekomen en die informatie is hoegenaamd niet relevant waardoor ik ook al het idee had van een eerder negatieve houding tgo WGG.


Ik ben het met je eens dat het algemeen bekend is dat WGG meestal Duitse titels uitgeeft, die 999 Games heeft laten schieten. Maar ik vind dit gegeven nu wel interessant en nieuwswaardig. Het is namelijk zeer bijzonder dat een andere uitgever in de gelegenheid is gesteld om een Carcassonneproduct uit te geven, terwijl de licentie voor de hoofdmacht bij 999 Games ligt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Goblins op Spiel
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2016, 17:58 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Erwin schreef:
ouwezeeman schreef:
Adriaensen heeft zelf aangehaald (facebook denk ik) dat ze 10% korting geven op Spiel t.o.v. de winkelprijs. M.a.w. zijn hun winkelprijzen 20% minder als de adviesprijs. (als dat klopt want ken de adviesprijzen niet).

Nu, als je bij sommige concurrenten gaat zien zijn de prijzen niet zo verschillend als die van hen (ze zijn meestal wel net iets scherper). Dus zo een oneerlijke strijd lijkt het me dus ook weer niet.


Je hebt gelijk met je ‘korting op korting’ uitleg, de totale korting is een kleine 27% in plaats van 30% (ik ben blijkbaar te lang van school om nog netjes te kunnen hoofdrekenen).

Ik vergelijk deze prijzen overigens niet met andere stuntprijzen op webshops, maar met het prijspeil dat ik in fysieke speciaalzaken aantref.

ouwezeeman schreef:
Nu moet ik ook vaststellen Erwin, dat je in een ander topic je ook al negatief/ kritisch uitgelaten hebt over WGG. Kan natuurlijk louter toeval zijn...


Volgens mij ben ik al jaren consequent in mijn benadering van de prijzen van spellen, ongeacht de uitgever. Ik weiger ook al jaren links naar pure webshops op mijn website. Als een andere uitgever deze route had bewandeld, had hier hetzelfde verhaal gestaan.

Het is terecht dat je mijn relatie met WGG aanstipt. Ik heb een aversie tegen eigenaar Jonny de Vries, door zijn overgevoeligheid voor kritiek (van mij en andere recensenten) en de onzuivere wijze waarop hij dit achter de schermen uitvent (bijvoorbeeld door mijn geloofwaardigheid als jurylid van een spellenprijs bij betrokkenen in twijfel te trekken).

Ik probeer deze aversie ver uit de buurt te houden van mijn beoordeling van spellen van WGG. Ik heb ook geen zin om nieuwsberichten te vervuilen met ongewenste kleuring. Dat moet volgens mij zonder moeite lukken, omdat ik geen aversie koester tegen het bedrijf en/of andere daar actieve personen (integendeel). Maar in forumreacties of tweets over bijvoorbeeld taalfouten in spelregels (waarin de beste man graag pronkt met zijn verantwoordelijkheid als projectmanager), blijf ik met plezier prikkelen zolang mijn Twitterblokkade in de lucht is.


Okido. Ben blij dat je het verder toelicht.

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Goblins op Spiel
BerichtGeplaatst: di 04 okt 2016, 06:52 
Joker

Berichten: 6
Ik moet zeggen dat ik de Goblins en Adriaensen wel begrijp. De mensen die naar Spiel gaan willen een spel gelijk meenemen. Staat een spel als Imhotep op een verlanglijst, dan gaan ze niet wachten tot het in Nl uitkomt. Het is taalonafhankelijk dus dan is de uitgever niet belangrijk. Vanzelfsprekend worden de Goblins wel benaderd als er een stukje mist of heel brutaal voor de Nederlandse spelregels ( geloof me, dit gebeurt, mensen hebben echt geen gêne meer tegenwoordig). Ik gun ze de verkoop dan ook van harte.

Erwin, hoewel je probeert 1 lijn aan te houden proef ik wel vaker uit je berichten dat je toch erg anti WWG bent. De uitleg is gegeven dus dat is duidelijk,en iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar als je je commentaar op deze manier neerzet doe je wgg niet tekort maar jezelf en dat is zonde. Je komt nu als zuurpruim over en aangezien je spellenfan bent kan ik me niet voorstellen dat je dat ook echt bent :wink: . Ik weet zeker dat Johnny niet wakker ligt van jou, neem de moeite niet om van hem wakker te liggen, dat kost alleenmaar negatieve energie die je beter kunt inzetten om een spelletje van te spelen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spiel  
 Feed - Onderwerp - Goblins op Spiel  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

Adriaensen, Bordspeler.nl, Spiel 2016, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®