Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Emira is klaar!
BerichtGeplaatst: wo 19 jul 2006, 11:46 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 23
Woonplaats: Apeldoorn
Geachte mede-forum bezoekers,

De eerste exemplaren van Emira zijn klaar! We verwachten ze volgende week woensdag in ons magazijn in Almere, waarna ze worden doorgeleverd aan de winkeliers. Binnen niet al te lange tijd is Emira dus verkrijgbaar in de winkel!

Groeten,
Léon
Phalanx Games


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 jul 2006, 19:02 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
Voor de belangstellenden, een eerste indruk op basis van een prototype:


Een bordspel voor 3-5 spelers. Iedere speler vertegenwoordigt een oliesjeik, die zijn harem moet vullen met vrouwen. Het is de bedoeling om als eerste de juiste combinatie van vier vrouwen naar jouw paleis te lokken. Deze combinatie wordt aangegeven op een geheim opdrachtkaartje. Deze vrouwen komen niet zomaar naar jouw paleis. Ze betreden jouw harem alleen maar als je de juiste lokmiddelen bezit. Deze lokkertjes zijn verdeeld vier categorieën: geld, paleis, aanzien en uiterlijk. Elke ronde gaat één nieuwe vrouw naar de sjeik met de hoogste score in haar favoriete categorie.

Een ronde begint met het ontvangen van geld. Iedere speler krijgt in principe 25.000 pegels, aangevuld met de opbrengst van oliebronnen. Vervolgens wordt een zestal zaken geveild: een uiterlijkfiche, een paleisfiche, een aanzienkaartje, een kameel, een kleine oliebron en een grote oliebron. De drie eerstgenoemde items verhogen jouw score in de desbetreffende categorie. Een kameel geeft een korting van 5.000 op jouw veilingbod. De oliebronnen leveren je een aantal rondes extra inkomsten op. De winnaar van de eerste veilingronde mag als eerste een item uitkiezen. Hij betaalt zijn bod (minus kamelen) en vervolgens de kostprijs van het gewenste item. Daarna starten de overige spelers een tweede veilingronde enzovoort.

Nadat iedereen de kans heeft gehad om één item te bemachtigen, gaat de actieve vrouwenkaart naar de speler die in de aangegeven categorie de hoogste score bezit. Bij een gelijke stand bepaalt een tweede categorie wie de vrouwenkaart wint. Is ook dit gelijk, blijft de kaart liggen totdat één speler de meerderheid verwerft. Je kunt de vrouwenkaart alleen dan bemachtigen als je voldoende ruimte in jouw paleis hebt. Om het vereiste aantal vrouwen te huisvesten, moet je minimaal twee paleisfiches kopen. Sommige vrouwenkaarten bieden je bepaalde voordelen, zoals korting bij de aanschaf van een bepaald item. Andere vrouwenkaarten zijn minder geliefd, zoals de liefhebster van extreem dure cadeaus of de lesbienne. Aan het einde van de ronde moet iedereen zijn vrouwen onderhouden. Dit kost je 5.000 per vrouwenkaart. Als je dit niet kunt betalen, loopt jouw complete harem in een klap leeg. Zo?n uittocht is bepaald niet bevorderlijk voor jouw winstkansen.

Eerste indruk: een aardig veilingspel met een apart thema. Het is de bedoeling om in één of twee van de lokkende categorieën een sterke positie op te bouwen. De daartoe benodigde items zijn zeer prijzig, waardoor je tevens wordt gedwongen om jouw financiële positie goed te bewaken en uit te bouwen. Het veilingsysteem heeft soms een grappig effect: twee concurrenten proberen elkaar driftig te overbieden zonder zeker te weten waar de ander deze ronde nou echt voor gaat. Dan blijkt achteraf dat je een bak geld hebt uitgegeven, terwijl dit eigenlijk niet nodig was. De geluksfactor vind je terug in de volgorde waarin de vrouwenkaarten opduiken. Als jouw sterke categorieën allemaal onderop liggen, wordt het lastig om dit spel te winnen. Deze eerste indruk is gebaseerd op een potje met een prototype. Ondertussen zijn er een paar extraatjes aan het spel toegevoegd.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006, 09:57 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 23
Woonplaats: Apeldoorn
Citaat:
Ondertussen zijn er een paar extraatjes aan het spel toegevoegd.


Waaronder de implementatie van het specerijen thema ipv olie :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006, 10:01 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
En ondertussen word ik toch wel benieuwd naar de speciale lustrum-uitgave want jullie zitten bepaald niet stil (Bizon, Emira)....


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 jul 2006, 20:40 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
Tsaar schreef:
En ondertussen word ik toch wel benieuwd naar de speciale lustrum-uitgave want jullie zitten bepaald niet stil (Bizon, Emira)....


Ik vermoed Italia van Andreas Steding. Ik neem aan dat dit een bewerking van zijn Hispania spelsysteem is (een variant op Britannia).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 21 jul 2006, 00:26 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Erwin schreef:
Tsaar schreef:
En ondertussen word ik toch wel benieuwd naar de speciale lustrum-uitgave want jullie zitten bepaald niet stil (Bizon, Emira)....


Ik vermoed Italia van Andreas Steding. Ik neem aan dat dit een bewerking van zijn Hispania spelsysteem is (een variant op Britannia).


Ik had er nog nooit van gehoord, een blik op BGG leert me dat er een stevige avond voor uitgetrokken kan worden. Sinds mijn recente zeer positieve ervaring met Waterloo zie ik het wel zitten om legertjes over het bord te schuiven.
Maar hoe kom je aan dat vermoeden? Stiekum microfoontjes onder het karpet van Phalanx-HQ geknutseld? :roll: :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 21 jul 2006, 00:36 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 365
Woonplaats: Zevenaar
Enkele afbeeldingen:
http://www.spielbox-online.de/spielarch ... p4?vlg=pha


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 aug 2006, 18:04 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
Tsaar schreef:
Maar hoe kom je aan dat vermoeden? Stiekum microfoontjes onder het karpet van Phalanx-HQ geknutseld? :roll: :wink:


Ik kan gelukkig discreet blijven, want het vermoeden is werkelijkheid geworden. :-)

Zie: http://www.phalanxgames.nl/news.php?language=nl

Op de Engelse en Duitse pagina vind je iets meer inhoudelijke informatie (klik op de vlaggen).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2006, 15:23 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Italia ziet er veelbelovend uit, en het vooruitzicht van TWEE spellen in 1 doos maakt ook al lekker. Maar helaas is geen van beiden speelbaar door twee... :cry:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2006, 16:04 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
Ik ben benieuwd: ik heb Briattania altijd met veel plezier gespeeld. Ik vind het een prima idee om een wargame als Lustrumuitgave te kiezen. Ik kan niet wachten om het te proberen! :D

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2006, 16:45 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Blech. Wargames. Niet mijn ding.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2006, 19:36 
2. Orléans (2014)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
cymric schreef:
Blech. Wargames. Niet mijn ding.


Dit klinkt wel heel hartgrondig. Maar eerlijk gezegd hoeft het van mij ook niet zo nodig.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2006, 19:58 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
cymric schreef:
Blech. Wargames. Niet mijn ding.


Je hebt een verzameling actiefiches, waarmee je in de loop van het spel verschillende speelvelden moet bezetten, hetgeen je winstpunten oplevert. Met enige regelmaat moet je actiefiches van medespelers slaan, waarvoor een zeszijdige toevalsgenerator wordt gebruikt. Als bonus krijg je een geschiedenisles over Italië.

Dit klinkt toch niet als een wargame....... :-)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2006, 21:49 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1050
Woonplaats: Amersfoort
Nee, dat klinkt als een historische simulatie en dat is natuurlijk iets heel anders! :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 aug 2006, 10:11 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Het vreemde is eigenlijk dat ik niet eens goed kan aangeven waarom wargames mijn ding niet zijn. Ik kan uren broeden op een winstgevend potje 'vechten' in een spel als Mare Nostrum of Civilization, en als ik mijn PC aanzet mag ik graag de ledematen voorbij zien vliegen in Unreal Tournament of met duivels plezier creaturen van de hel naar de hel schoppen in Diablo II.

Maar een bordspel waarbij het gaat om het naspelen van veldslagen en het 'alleen maar' gaat om je troepen goed te verplaatsen, in te zetten, rekening te houden met aanvoerlijnen, offensieve tegen defensieve bonussen, ... Nee.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Emira is klaar!  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Tags

Emira, Phalanx Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®