Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




51 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2011, 21:57 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2953
Woonplaats: Deerlijk
Kort voor Spiel 2011 hebben we een Q&A met de broers Quispel. Van maandag 3 tot zondag 9 oktober kan je al jouw vragen op hen afvuren.

De Quispels waren al enige tijd spellenliefhebber toen ze in 2005 de sprong waagden om als speluitgevers actief te worden. In die 6 jaar brachten ze een aantal pareltjes op de Nederlandstalige markt (waarvan een reeks samen met White Goblin Games onder het QWG-label), zoals Vorsten van Florence, Caylus en Reef Encounter. Daarnaast zijn ze bekend geworden bij de spellenliefhebber door hun zeer verzorgde Master Print reeks met titels als Leonardo da Vinci, Yspahan en natuurlijk Carson City.

Heb je vragen over hun nieuwe spel Alba Longa, over hun stand op Spiel, over spellen produceren of over de prototypes die in hun kast liggen? Laat die vragen maar komen!

De spelregels:
1. Iedereen mag vragen stellen.
2. Nummer svp je vragen en houd rekening met de nummering van de vorige poster. Dat maakt het makkelijker voor Arno en Frank om te antwoorden en voor jullie om te herleiden welk antwoord bij welke vraag hoort.
3. Overbodig om te melden, maar toch: uiteraard gelden alle huisregels over etiquette, respect, et cetera.

Vanaf nu kun je onderstaand je vragen posten!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2011, 09:38 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
Dan wil ik graag een begin maken.
Allereerst welkom, natuurlijk

1. Jullie nieuwe spel, Alba Longo, is een door ontwikkelde versie van The Great Pyramid. Ik ben benieuwd hoe jullie dit spel gevonden hebben en hoe de doorontwikkeling in zijn werk is gegaan. Gezien het feit dat de ontwerper in Canada woont, kan ik me voorstellen dat jullei niet wekelijks met elkaar aan de keukentafel hebben gezeten.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2011, 10:20 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1361
Woonplaats: Leerdam
Ik waag er ook maar eens een vraagje of twee (of drie) aan.

2. Wie is de baas? (Ik denk dat ik wel weet wat voor antwoord ik hier op krijg, maar hij moest toch gevraagd worden :wink: )

3. Is de markt voor spellenuitgevers op de nederlandse markt al verzadigd of zien jullie nog ruimte voor beginnende uigevers?

4. Van alle spellen waar nu nog geen nederlandse uitgave van is zouden jullie een nederlandse versie van willen maken?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2011, 10:23 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1246
Woonplaats: Woerden
Hoi Frank & Arno, leuk dat jullie dit doen. Een vraag waar ik zelf het antwoord op weet maar wel leuk vind om de uitleg nog eens van te horen.

5. Hoe zijn jullie begonnen en waar komt de naam Quined vandaan?

Speelse groet,

Sander

_________________
Mijn geleuter!


Laatst bijgewerkt door cab op ma 03 okt 2011, 11:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2011, 10:54 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 96
Woonplaats: Papendrecht
Hoi Arno en Frank,

6. Wat moet een spel in zich hebben om een Masterprint te mogen worden?
7. Bij welk spel begon de gedachte om zelf een editie uit te gaan geven?
8. Welk spel had je graag zelf uitgegeven?
9. Hoe gaat het met de ontwikkeling van een eigen spel?

Tot ziens,
Stefan

_________________
Wat spelen we vandaag?


Laatst bijgewerkt door atarki op ma 03 okt 2011, 12:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2011, 12:35 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2953
Woonplaats: Deerlijk
10. We staan kort voor Spiel in Essen. Wat doen jullie deze laatste dagen/weken voor de beurs?
11. Is spellen ontwikkelen en uitgeven een geschikte hobby voor iemand met een drukke baan? Of gaat er te veel tijd naar die hobby?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2011, 22:45 
Uitgever

Berichten: 251
Woonplaats: Oud-Beijerland
Citaat:
1. Jullie nieuwe spel, Alba Longo, is een door ontwikkelde versie van The Great Pyramid geheten. Ik ben benieuwd hoe jullie dit spel gevonden hebben en hoe de doorontwikkeling in zijn werk is gegaan. Gezien het feit dat de ontwerper in Canada woont, kan ik me voorstellen dat jullei niet wekelijks met elkaar aan de keukentafel hebben gezeten.



Allereerst vind ik het leuk op deze manier uitgenodigd te zijn op dit forum! Ik ben Frank, en ik zal beginnen met het beantwoorden van de eerste negen vragen.

Graeme Jahns, de Canadese auteur heeft contact gezocht met ons. Hij heeft zijn prototype naar ons verzonden, toen nog The Great Pyramid. Nadat we begonnen zijn met het testen van het spel (en er over te sprekenwaren) hebben we vrijwel dagelijks met Graeme contact gehad. In onze contacten met Graeme zijn we met name over de volgende punten met Graeme in de weer gegaan: 1. verandering van het thema en de naam van het spel, 2. verbetering van het gevechtssysteem en 3. strakkere basisregels.
Op alle punten zijn we het eens geworden. het thema is verlegd naar het vroege Rome, de naam werd Alba Longa, een stad in mid-Italië in die tijd. Het gevechtssysteem werd versimpeld en daardoor krachtiger: geen kaarten/arbeiders voor of verdediging, of aanval, maar kaarten/arbeiders voor èn verdediging, èn aanval. En ten slotte werden een partij kleinere regeltjes eruit gehaald en in aparte varianten ondergebracht. Zo is er dan een spel ontstaan dat je zelf wat kunt tweaken qua regels, een beetje zoals bij Carson City (en wat bij dit spel erg gewaardeerd werd).


Laatst bijgewerkt door francobollus op di 04 okt 2011, 08:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2011, 23:04 
Uitgever

Berichten: 251
Woonplaats: Oud-Beijerland
Citaat:
2. Wie is de baas? (Ik denk dat ik wel weet wat voor antwoord ik hier op krijg, maar hij moest toch gevraagd worden )

Ik natuurlijk!
Grapje, ik denk dat we respectvol naast elkaar opereren. We hebben wel wat taakgebieden (bijv. Arno geldzaken, contracten, prototypen ontvangen en verwerken en ik redactie van handleiding, contact met klanten/winkeliers, maar geregeld lopen de taken ook naar elkaar over.

Citaat:
3. Is de markt voor spellenuitgevers op de nederlandse markt al verzadigd of zien jullie nog ruimte voor beginnende uigevers?

Er is altijd ruimte voor een goed spel. De vraag is echter "wat is een goed spel?". Als beginnende uitgever kun JIJ het wel goed vinden, maar dan moet het ook nog eens opgepikt worden door de speelgoedwinkels/spellenwinkels. Voor wat betreft de speelgoedketens kom je er als beginnende uitgever gewoonweg niet tussen: de eerste en enige twee vragen die zij je stellen zijn "zit er een tv-reclame bij?" en "heeft het zeer goed verkocht in het buitenland?". Zijn beide vragen met nee te beantwoorden dan zullen ze vriendelijk maar resoluut jouw spel weigeren, zonder het ook maar gezien of getest te hebben. Voor de spellenwinkels speelt, op een andere schaal, ongeveer hetzelfde: waarom zullen ze veel van jouw spellen op voorraad nemen als het spel zich nog helemaal niet bewezen heeft?
Ben je dus een beginnende uitgever, dan zou ik dus nooit direct de Nederlandse markt opzoeken met jouw mogelijke klapper. Ik zou het of uitbesteden aan een grotere uitgever, of de Duitse markt opzoeken, via Spiel bijvoorbeeld. In het laatste geval kun je bij succes dan later wel terugkomen naar Nederland.

Citaat:
4. Van alle spellen waar nu nog geen nederlandse uitgave van is zouden jullie een nederlandse versie van willen maken?


Ik vind Strozzi een goed spel, dat zou wel een leuke zijn om te doen....ware het niet dat we dat (vertalen van bestaande spellen en uitgeven in Nederland) niet meer doen!


Laatst bijgewerkt door francobollus op ma 03 okt 2011, 23:28, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2011, 23:08 
Uitgever

Berichten: 251
Woonplaats: Oud-Beijerland
Citaat:
5. Hoe zijn jullie begonnen en waar komt de naam Quined vandaan?


We zijn in 2005 begonnen, gewoon met het idee als een soort hobby een bijzonder bordspel ook op de markt van de Benelux te laten verschijnen. Dat spel was Reef Encounter. Ik heb gewoon een Geekmail naar Richard Breese gestuurd met de vraag of de rechten voor de Benelux nog vrij lagen. Het antwoord moge duidelijk zijn.

Quined staat voor "Quispel Nederland", maar klinkt snel uitgesproken als 'k win 't, oftewel "ik win het".


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2011, 23:23 
Uitgever

Berichten: 251
Woonplaats: Oud-Beijerland
Citaat:
6. Wat moet een spel in zich hebben om een Masterprint te mogen worden?


Een groot bordspel (groot qua materialen en groot qua doos, Caylus-formaat) voor meer dan 2 spelers, speeltechnisch redelijk tot flink uitdagend, en met een rijk thema

Citaat:
7. Bij welk spel begon de gedachte om zelf een editie uit te gaan geven?
Ik neem aan dat je bedoelt "om met eigen titels te starten"?
De eerste vier Master Print delen waren heruitgaven van reeds bestaande strategische bordspellen. Toen we deze beperkt op Spiel aanboden werden we verrast door de vele interesse, dit vanwege het bijzondere uiterlijk van de dozen. Hierop besloten om vanaf deel 4 te gaan voor "internationaal" en "eigen", om het niet alleen qua uiterlijk een verkoopobject te maken maar ook qua inhoud (en dus veel bevredigender voor de best vele internationale klanten)


Citaat:
8. Welk spel had je graag zelf uitgegeven?

Wat mij betreft Puerto Rico, de moeder der moderne complexe strategische bordspellen

Citaat:
9. Hoe gaat het met de ontwikkeling van een eigen spel?

Eerst is het testen en testen, en dan becommentarieren. Zodra de basis er is en de zekerheid dat het uitgegeven gaat worden splitst het zich in het tekenwerk en de teksten/handleiding. De handleiding is vaak een gigantische klus, qua opzet, maar met name qua verbeterpunten: er kan zoveel over het hoofd gezien worden. Als tekenwerk en teksten in de eindfase komen komt de fabriek in beeld. Het traject met de fabriek is vaak ook nog een flink traject: drukproeven en materialen komen geregeld over naar ons, en dan is dat en dat weer niet beschikbaar etc.. M.a.w. het is een maandenlang over en weer gemail over punten en komma's in handleidingen, kleuren van poppetjes, leverbaarheid van materialen etc etc.
Na zo'n lang traject is het altijd wel heel leuk om het uiteindelijke resultaat, de speldoos, in handen te hebben!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: di 04 okt 2011, 23:38 
Uitgever

Berichten: 23
Woonplaats: Oud-Beijerland
Hoi allemaal,

Ik beantwoord de twee vragen van Piet:

10. We staan kort voor Spiel in Essen. Wat doen jullie deze laatste dagen/weken voor de beurs?
Vooral veel achter de computer zitten om preorders te verwerken, bankzaken te regelen etc etc. En dan te bedenken dat ik overdag ook al de hele dag achter de computer zit! We hebben het spel al gezien want we hebben enkele exemplaren via de luchtpost ontvangen. Het ziet er goed uit! Een zekere opluchting was er wel om te ontdekken dat er geen vervelende foutdrukken in zaten.

11. Is spellen ontwikkelen en uitgeven een geschikte hobby voor iemand met een drukke baan? Of gaat er te veel tijd naar die hobby?
Nee Piet, iemand met een drukke baan raad ik aan om veel spellen te spelen of lekker in de zon te liggen. Bij dat laatste moet men niet vergeten zich goed in te smeren want anders lijd je veel pijn in je drukke baan. En dat is dan meteen weer het voordeel van het spelen van een bordspel: daarbij is insmeren in het geheel niet nodig. Dit tenzij je het in je hoofd haalt om een potje Agricola met vijf op een zomerse dag in de tuin te spelen. Een grotere kans op derde graads verbranding is haast niet denkbaar.

Even een tegenvraag (12): ik heb mij er laatst bij het spelen van ik meen Vasco da Gama maar het kan ook Brug naar de Hemel geweest zijn, over verwonderd dat het Nederlands alleen het begrip afronden kent. Dit leidt tot de idiote (want innerlijk tegenstrijdige) uitdrukking: 'naar boven afronden'. Ik kwam tot de prachtige vondst van het woord OPRONDEN. Ik was al halverwege mijn mail aan de uitgever van de Dikke van Dale(n) toen mij bleek dat er al iemand anders was met eenzelfde gedachte. Deze heeft de website http://www.opronden.nl gestart (waarom omhoog afronden als je ook kunt opronden?).

Misschien kunnen wij als spellen gemeenschap dat initiatief steunen en ons ervoor hardmaken dat het woord OPRONDEN binnen no time een gangbare, Nederlandse uitdrukking wordt. Wat vinden jullie?

Nadat dit doel is gerealiseerd zal ik mij storten op de nieuwe begrippen AFROTTEN, d.i. neerwaarts oprotten en OPROSSEN, d.i. opwaarts afrossen. De websites http://www.afrotten.nl en http://www.oprossen.nl zijn nog vrij!

Arno Quispel
Quined


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 04 okt 2011, 23:54 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1361
Woonplaats: Leerdam
12. Ik denk dat je de taalintellgentie van de gemiddelde Nederlander hier danig onderschat. Als je ziet hoe de wil om correct ABN te verbaliseren bij de gemiddelde nederlander niet aanwezig lijkt te zien (Je weeeeeeet!!!!), dan denk ik dat deze nobele missie al voor het eerste startsein is gegeven gedoemd is te stranden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011, 00:00 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1361
Woonplaats: Leerdam
Nog een vraagje.

13. Wat raden jullie mensen aan die hun werken willen gaan zoeken in de bordspellenwereld? (En ja, dit heeft betrekking op mijzelf)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011, 00:04 
Munchkin
Avatar gebruiker

Berichten: 1677
Woonplaats: Delft
Willy the Kid schreef:
Nog een vraagje.

13. Wat raden jullie mensen aan die hun werken willen gaan zoeken in de bordspellenwereld? (En ja, dit heeft betrekking op mijzelf)


hier ook wel benieuwd naar!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011, 00:06 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
14. Een vraag die iedereen hier zo'n beetje krijgt; Wat is jullie all time favorite?

15. En de grote vraag die dominique ons allemaal stelde: Stel: uw partner stelt u voor de verscheurende keuze. Hij of zij weg of al uw spellen weg. In al zijn/haar goedheid echter krijgt u de toelating er eentje te houden. Welk spel blijft moederziel alleen achter in uw spellenkast?

16. Zijn jullie al bezig met het spel voor Essen 2012 (Vanuitgaande dat er weer 1 komt) of volgt dat pas veel later?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
51 berichten | Pagina 1 van 4 | Ga naar pagina: 1, 2, 3, 4  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spelontwerpers en designers  
 Feed - Onderwerp - Q&A met Arno en Frank Quispel, speluitgevers (Quined Games)  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Quined Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®