Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Maharadja
BerichtGeplaatst: di 06 sep 2005, 19:17 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
De eerste keer dat ik het speelde vond ik het erg leuk, maar dat veranderde toen mensen leerden hoe de akties 'verander de stadvlgorde' en 'wissel karakterkaart' werkten. Ik kon toen alleen nog maar achter de meute aanhobbelen en hopen dat ik mijn eigen plannetje voor een bepaalde beurt kon uitvoeren. Van winnen was allang geen sprake meer: ik had al moeite om bij te blijven, laat staan dat ik mijn eigen kostbare akties kon inruilen om anderen dwars te zitten. Met veel spelers komt Maharadja daarom op mij over als ongecontroleerde chaos waar het beste onderbuikgevoel wint---iets wat je niet echt verwacht van een geraffineerd strategisch bordspel!

Heeft iemand wellicht wat hints en tips die het spel wat strategischer maken?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 06 sep 2005, 19:59 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
Mijn taktiek, maar daar moet je op tijd mee beginnen, is idd om de stad-volgorde te wijzigen. Met dit in het achterhoofd kan je al beginnen tempels bouwen in steden die 2 maal aan bod gaan komen.

Nog een tip is proberen om lekker wat geld te verzamelen en in de laatste beurt genadeloos toeslaan en 2 tempels bouwen.

En anders: lees mijn onderschrift :D

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Maharadja
BerichtGeplaatst: di 06 sep 2005, 20:02 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
cymric schreef:
Heeft iemand wellicht wat hints en tips die het spel wat strategischer maken?


Minder spelers = meer strategische controle.

Ik ben zelf overigens dol op de genoemde acties. Dit is namelijk een prachtige manier om de geldstroom van medespelers te verstoren. Er is toch niets leuker dan een "strategische planner" gek te maken met een nieuwe situatie. :-)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Maharadja
BerichtGeplaatst: di 06 sep 2005, 20:17 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Erwin schreef:
Minder spelers = meer strategische controle. Ik ben zelf overigens dol op de genoemde acties. Dit is namelijk een prachtige manier om de geldstroom van medespelers te verstoren. Er is toch niets leuker dan een "strategische planner" gek te maken met een nieuwe situatie. :-)

Natuurlijk, het zijn uitstekende pestdingen, ik gebruik ze zelf ook. Maar ik kan die akties niet echt 'vertalen' in eigen winst, als je begrijpt wat ik bedoel. En als je niet oppast ben je zelf lijdend voorwerp :-). Ik vroeg me af of dat ook echt daadwerkelijk de bedoeling van het spel is---en dat je dus met veel spelers eigenlijk heel opportunistisch, confronterend en gemeen te werk moet gaan om te winnen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Maharadja
BerichtGeplaatst: di 06 sep 2005, 21:11 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
cymric schreef:
Natuurlijk, het zijn uitstekende pestdingen, ik gebruik ze zelf ook. Maar ik kan die akties niet echt 'vertalen' in eigen winst, als je begrijpt wat ik bedoel.


Het is de bedoeling om als eerste al jouw paleizen te bouwen. Door de geldstroom van anderen te verstoren, kun je hun bouwplannen vertragen. Dit leidt i.h.a. tot eigen winst.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 06 sep 2005, 21:21 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Hrm. Alhoewel een open deur moet ik zeggen dat het stof tot nadenken geeft---als ik te vriendelijk speel en teveel met mijn eigen gedoetje bezig ben kom ik inderdaad niet erg ver door de continue oprispingen. Volgende keer eens in de praktijk brengen :twisted:. Mijn dank voor het 'klankbord zijn'!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2005, 15:10 
Locomotief
Avatar gebruiker

Berichten: 30
Woonplaats: Amersfoort
Echt een onzettend leuk spel. geweldig om te zien hoe de gezichten van je medespelers van zonnig naar onweer overslaan... :D

wat ik ook niet onbelangrijk vondt is dat het er ook zeer goed uitziet.

_________________
Jump out of bed as soon as you hear the alarm clock!! You may also find it useful spending five minutes each morning saying to yourself: "Everyday in everyway I am getting better and better"


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 10 sep 2005, 09:51 
Grote Dienaar
Avatar gebruiker

Berichten: 130
Woonplaats: Spakenburg
Leuk spel, alleen loop ik altijd een beetje achter de geiten aan. (wat zit die g verdraaid dicht bij de f zeg :D )

_________________
Bring down the government
they don't, they don't speak for us


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 okt 2005, 13:48 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 365
Woonplaats: Zevenaar
Ja dat is het. Sla een stad over en ga investeren in een volgende stad. Steeds bijlopen gaat niet lukken, zeker niet met een volle tafel. Spelers die in het begin mooi meelopen gaan vanzelf hakkelen in vica verca..


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 okt 2005, 20:50 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
Boes schreef:
Ja dat is het. Sla een stad over en ga investeren in een volgende stad.


Tot dat er mensen, zoals ik, aan tafel zitten die opeens met de volgorde beginnen klooien :D :D

PS lees mijn onderschrift.

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 okt 2005, 21:03 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Punt is dat alleen maar proberen voor te lopen net zo slecht werkt als met de rest meelopen. Ik paste dit truukje vrijwel elke keer toe en liep daardoor ook voor op de rest tot ongeveer halverwege het spel. Daarna nam iemand die geluk had gehad met de karakterwissel en spelersvolgorde het stokje over en kon ik de rest van het spel tegen een achterstand van één paleis aankijken. Op de één of andere manier werkt (proberen) voor( te )lopen gewoon niet zodra mensen de speelvolgordewissel ontdekken en gebruiken. Vanuit díe gedachte stelde ik mijn vraag dan ook.

Ik heb Erwins suggestie overigens nog steeds niet kunnen proberen (er was nog zoveel anders te spelen) maar denk wel dat het spel er flink wat confronterender van wordt. Ik heb vrienden in mijn kennissenkring die ik daar niet blij mee zou maken!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Maharadja
BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2008, 10:30 
Garnaal

Berichten: 304
Woonplaats: Rosmalen
Laatst speelde ik een pot Maharadja en bouwde iemand in 1 dorp 2 huizen.
Ik kon nergens in de spelregels terugvinden dat dat niet mocht, maar toch dacht ik ergens gehoord of gelezen te hebben dat een speler maar maximaal 1 huis per dorp mocht hebben.

Staat het wel in de Nederlandse handleiding en lees ik er nu gewoon overheen, is het verkeerd vertaald, of mag het gewoon wel?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2008, 10:53 
Party Animal

Berichten: 475
Woonplaats: Heiloo
Hoi,

volgens boardgamegeek mag het, als manier om geld te verdienen bijvoorbeeld.

In de Nederlandse regels staat het niet expliciet vermeld. wel staat er bij de actie 2 huizen bouwen onder 7.2 , dat 1 huis in een stad en het tweede in een dorp of stad gebouwd moet worden. Dan staat er dit: "Het is dus niet mogelijk om met deze actie 2 huizen in 1 of 2 dorpen te bouwen!"
Het mag dus wel in 2 verschillende beurten, lees ik hierin.

Delia


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2008, 10:56 
5. Azul: Summer Pavilion (2019)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Zoals Delia het zegt, klopt het volgens mij.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 aug 2008, 11:10 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Het klopt inderdaad dat je 2 huizen in 1 stad mag bouwen. Er zit namelijk de optie bij "2 huizen bouwen" waarbij de regel is dat er minimaal 1 in de stad moet komen.

Zoals delia al zei dus :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Maharadja  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Tags

Maharadja, Phalanx Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®