Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: leonardo da vinci
BerichtGeplaatst: di 03 okt 2006, 21:38 
Grote Dienaar

Berichten: 109
Woonplaats: Gent
Heeft iemand dit al gespeeld? Volgens sommigen heeft het de potentie van een Caylus-killer.
Eerst twee halve oefenspeleltjes gedaan en die waren veel belovend. Helaas was mijn eerste (en enige) volledige spel een beetje ontgoochelend.
* Verborgen punten (geld), dus minder inzicht in wie de te viseren spelers zijn (liever Caylus of Powergrid dan)
* Weinig interaktie tussen spelers
* De twee eindronden zijn een beetje ontgoochelend

Maar ik Ga zeker nog enkele keren proberen...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 16 okt 2006, 08:03 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 82
Te spelen (en te kopen) dus in Eindhoven in de QWG stand !


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08 dec 2006, 09:33 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 82
De FAQ (meest gestelde vragen) voor Leonardo da Vinci is op te vragen op één van de volgende emailadressen:

- info@whitegoblingames.nl
- info@quined.nl

Ook kun je het bestand dat we hebben samengesteld downloaden van de website van Da Vinci Games:
http://www.davincigames.com/page_eng.cf ... o=leonardo
(onder het kopje Extra).

QWG


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006, 02:08 
8. Istanbul (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Ligt het aan mij, of gaat sinds Kolonisten zeker 50% van de spellen over iets ontwikkelen (een land, een kolonie, specerijenhandel, uitvindingen, etc.), en dat met schaarse middelen en een keur aan keuzemogelijkheden?

Ik heb gisteren voor het eerst Goa gespeeld en voorop staat dat ik het een fantastisch spel vind. Als ik de omschrijving van Leonardo Da Vinci op de site van Erwin (www.bordspel.com) lees, spreekt me dat spel ook enorm aan, moet ik toegeven. Toch vraag ik me af of het allemaal niet te veel van hetzelfde aan het worden is; het ontwikkelen met schaarse middelen begint me nu al een beetje de keel uit te hangen en dan ben ik nog niet eens een echte spellengek (ik zie mezelf met 115 spellen en voornamelijk gericht op de Nederlandse markt meer als een bovengemiddelde liefhebber).

Of misschien moet ik het anders formuleren; het is lang geleden dat ik een spel gespeeld heb waarvan ik zo onder de indruk was van het spelsysteem als destijds toen ik spellen als Medina, Elfenland/-koning, El Grande, Clans, Bruggen van Shangrila, etc voor het eerst speelde. Of ben ik een verwende en geconditioneerde zeikerd aan het worden? :D
Afijn, uiteindelijk komt het er toch op neer dat Leonardo Da Vinci hier in de kast zal verschijnen, want het verhaal van Erwin maakt me toch wel behoorlijk nieuwsgierig.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006, 13:21 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Aan Bartjes!:
Probeer eens een oorlogsspel te spelen, op de Nederlandse markt heeft Phalanx een paar erg mooie en goede spellen uitgebracht. North&South is een erg goede binnenkomer in deze soort, en tegenwoordig vaak tegen gereduceerde prijs verkrijgbaar.
Je ontwikkelt weliswaar je eigen legers, maar vooral breek je die van de ander af. :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006, 14:16 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Bartjes! schreef:
Ligt het aan mij, of gaat sinds Kolonisten zeker 50% van de spellen over iets ontwikkelen (een land, een kolonie, specerijenhandel, uitvindingen, etc.), en dat met schaarse middelen en een keur aan keuzemogelijkheden?

Het ligt aan jou. Zeker op de internationale markt is er echt nog wel meer te vinden dat op een andere thema's dan 'ontwikkelen' is gebaseerd. Desondanks is 'ontwikkelen' een zeer dankbaar thema omdat het de spelers een gevoel van betrokkenheid bij het gespeelde geeft. Je 'bouwt' echt aan iets. Dat oogt en voelt beter dan, ik noem maar wat, een steriel abstract spel waar het gaat om schijfjes op een rij te zetten (Yinsh) of zoveel mogelijk gebied te veroveren (Go).

Dat gezegd hebbende: de combinatie 'schaarse middelen met een keur aan keuzemogelijkheden' is niet altijd een kenmerk van ontwikkelspellen. De bedoeling van een spel is uiteindelijk nog steeds dat iemand wint, of in ieder geval probeert beter en slimmer te zijn dan zijn tegenstanders---wat dan tot uitdrukking wordt gebracht in de winst. Met schaarse middelen wordt je als speler gedwongen een keuze te maken: is een bepaald object echt wel zoveel waard? En is het misschien niet handiger om er nu voor te kiezen je tegenstander te hinderen in plaats van jezelf te bevoordelen? Ditto voor keuzemogelijkheden: als je telkens maar uit één of twee mogelijkheden moet kiezen, wordt een spel heel snel saai en vervelend. (Sommige mensen vinden dat echter weer prettig omdat een keuze dan 'gemakkelijk' is.)

Citaat:
Ik heb gisteren voor het eerst Goa gespeeld en voorop staat dat ik het een fantastisch spel vind. Als ik de omschrijving van Leonardo Da Vinci op de site van Erwin (www.bordspel.com) lees, spreekt me dat spel ook enorm aan, moet ik toegeven. Toch vraag ik me af of het allemaal niet te veel van hetzelfde aan het worden is; het ontwikkelen met schaarse middelen begint me nu al een beetje de keel uit te hangen en dan ben ik nog niet eens een echte spellengek (ik zie mezelf met 115 spellen en voornamelijk gericht op de Nederlandse markt meer als een bovengemiddelde liefhebber).

Goa is een grensgeval, omdat er ook nog een ontstellend belangrijke veiling in het spel steekt. Tussen spelers die Goa al een paar keer hebben gespeeld ligt het accent toch echt daar en is het ook beslist geen zuiver ontwikkelingsspel meer. En misschien wordt het gewoon eens tijd dat je je vleugels uitspreidt en eens wat beter gaat kijken naar wat er op de internationale markt te verkrijgen is. Je voelt je in eerste instantie een beetje ongemakkelijk met een doos in een vreemde taal, maar dat went eigenlijk razendsnel.

Citaat:
Of misschien moet ik het anders formuleren; het is lang geleden dat ik een spel gespeeld heb waarvan ik zo onder de indruk was van het spelsysteem als destijds toen ik spellen als Medina, Elfenland/-koning, El Grande, Clans, Bruggen van Shangrila, etc voor het eerst speelde. Of ben ik een verwende en geconditioneerde zeikerd aan het worden? :D

Op een gegeven moment heb je de meest voorkomende spelmechanismen wel gehad, ja, en reduceert de rest---in een wat cynische bui---tot variatie op een thema. Je raakt inderdaad je initiële verbazing over wat je allemaal nog niet kent kwijt tenzij je overstapt naar andere spelsoorten. Tsaar noemde de wargames al, maar je hebt ook nog miniatuurspellen, CCGs, RPGs en allerlei crossovervarianten daartussen.

En op het moment dat je denkt dat je alles hebt gehad, komt er iemand met een geinige en originele twist op de proppen die het spel in kwestie een geheel eigen karakter geeft. Je bent pas een verwende en geconditioneerde zeikerd als je niet meer wilt proberen :).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006, 22:02 
6. BattleLore (2006)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
cymric schreef:
Het ligt aan jou.

Daar twijfelde ik nog het minst aan :wink:

cymric schreef:
Zeker op de internationale markt is er echt nog wel meer te vinden dat op een andere thema's dan 'ontwikkelen' is gebaseerd.

Hoe zie je dat op de nationale markt (daarop ben ik zelf het meest gericht?)

cymric schreef:
Goa is een grensgeval, omdat er ook nog een ontstellend belangrijke veiling in het spel steekt. Tussen spelers die Goa al een paar keer hebben gespeeld ligt het accent toch echt daar en is het ook beslist geen zuiver ontwikkelingsspel meer.

Misschien moet ik het eerst maar wat vaker spelen voor ik een oordeel vel, maar inderdaad: het veilingelement is behoorlijk belangrijk, maar bij twee spelers ook wel behoorlijk 'simpel'. Neemt de tegenpartij het niet als jij veilingmeester bent, dan kun je de tegel gemakkelijk toevoegen aan jouw collectie en anders doe je heel simpel een bod dat 1 dukaat hoger ligt en je hebt 'm al. Ik kan me voorstellen dat dat met meer spelers een bepalender element wordt in het spel.

cymric schreef:
En misschien wordt het gewoon eens tijd dat je je vleugels uitspreidt en eens wat beter gaat kijken naar wat er op de internationale markt te verkrijgen is. Je voelt je in eerste instantie een beetje ongemakkelijk

Mijn portemonnee ook :wink:

cymric schreef:
Op een gegeven moment heb je de meest voorkomende spelmechanismen wel gehad, ja, en reduceert de rest---in een wat cynische bui---tot variatie op een thema. Je raakt inderdaad je initiële verbazing over wat je allemaal nog niet kent kwijt tenzij je overstapt naar andere spelsoorten. Tsaar noemde de wargames al, maar je hebt ook nog miniatuurspellen, CCGs, RPGs en allerlei crossovervarianten daartussen.

Ik voel een nieuw topic opborrelen...

cymric schreef:
En op het moment dat je denkt dat je alles hebt gehad, komt er iemand met een geinige en originele twist op de proppen die het spel in kwestie een geheel eigen karakter geeft. Je bent pas een verwende en geconditioneerde zeikerd als je niet meer wilt proberen :).

Daar heb je wel gelijk in en die wil om te proberen is juist nog heel sterk aanwezig, maar misschien hoop ik iets te veel iets volkomen nieuws te ontdekken en stuit ik juist dan weer op een ontwikkelingsspel. Dank voor je reactie!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006, 23:23 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Bartjes! schreef:
cymric schreef:
Zeker op de internationale markt is er echt nog wel meer te vinden dat op een andere thema's dan 'ontwikkelen' is gebaseerd.
Hoe zie je dat op de nationale markt (daarop ben ik zelf het meest gericht?)

Die houd ik eerlijk gezegd absoluut niet meer bij waardoor ik je niet echt een antwoord kan geven. Als ik iets leuks zie waarvan ik en mijn vriendin denken dat het een aanwinst voor onze collectie zou zijn, kopen we dat. Ik wacht soms expres tot er nederlandse edities uit zijn, omdat dat veelal wat eenvoudiger is als je met anderen wilt spelen.

Citaat:
Misschien moet ik het eerst maar wat vaker spelen voor ik een oordeel vel, maar inderdaad: het veilingelement is behoorlijk belangrijk, maar bij twee spelers ook wel behoorlijk 'simpel'. Neemt de tegenpartij het niet als jij veilingmeester bent, dan kun je de tegel gemakkelijk toevoegen aan jouw collectie en anders doe je heel simpel een bod dat 1 dukaat hoger ligt en je hebt 'm al. Ik kan me voorstellen dat dat met meer spelers een bepalender element wordt in het spel.

Met 2 is het veilingsysteem juist bijzonder uitgekookt! Je geeft namelijk je tegenstander meer dan het bedrag dat je betaalde: je verandert ook zeer nadrukkelijk de geldbalans tussen jullie tweeën. Stel dat jij en ik allebei 10 dukaten hebben, en ik er jou 5 geef, dan is de balans nu 5-15. Daarmee domineer jij tenminste 2 veilingen tenzij ik een aktie 'neem goud' kies, puur en alleen om de balans weer op orde te brengen. De aanschaf moet werkelijk steengoed zijn geweest om deze wijziging in de machtsverhoudingen te rechtvaardigen, en dat maakt Goa met 2 een bijzonder spannende nagelbijter. Als je dit effect nog niet hebt gevoeld in jouw 2-spelerspellen, bieden jij en je partner veel te laag!

Maar goed, dit gaat een beetje off-topic.

Citaat:
Mijn portemonnee ook :wink:

Je moet ergens beginnen... Ik vind het al knap dat je zoveel nadruk legt op nederlandse titels: mijn verzameling is niet eens zoveel groter (ik heb er net geen 140) en daar zit al een fikse portie buitenlands tussen. Nou heb ik er al wel een stuk of 20 verkocht, en zou ik er zo nog eens 10 de deur uitdoen als ik daarna een manier kan vinden om weer voet in huis te zetten. Ik vrees dat een romantisch diner bij kaarslicht, rozen en heel veel chocolade dan niet meer voldoen ;).

Citaat:
Daar heb je wel gelijk in en die wil om te proberen is juist nog heel sterk aanwezig, maar misschien hoop ik iets te veel iets volkomen nieuws te ontdekken en stuit ik juist dan weer op een ontwikkelingsspel. Dank voor je reactie!

Volkomen nieuwe dingen zul je waarschijnlijk niet meer tegenkomen tenzij je je horizon echt stevig verbreedt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007, 21:36 
Uitgever

Berichten: 251
Woonplaats: Oud-Beijerland
Op de website van Quined games, www.quined.com , heb ik zojuist op de "download-pagina" de nieuwe Nederlandstalige handleiding geplaatst, en tevens een bestand met overzichtskaartjes en de Nederlandse vertaling van de uitbreiding Codex Leonardi II.

Met vriendelijke groet,

Frank Quispel, QWG


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 05 maart 2007, 22:52 
Rooster Booster

Berichten: 82
Woonplaats: Bergen op zoom
Is Leonardo da Vinci goed te spelen met 2 spelers?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 06 maart 2007, 12:32 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 365
Woonplaats: Zevenaar
Is goed te spelen, zeker om het gevoel van het spel te krijgen. Uiteraard is het bord minder vol en dus ook minder strijd. Als je van minder confrontatie houdt is dit geen belemmering. Laten we zeggen een voldoende waarbij er een ruim voldoende/goed gescoord wordt met 4 personen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 24 apr 2007, 17:26 
https://www.instagra
Avatar gebruiker

Berichten: 1015
Woonplaats: Eemdijk
francobollus schreef:
Op de website van Quined games, www.quined.com , heb ik zojuist op de "download-pagina" de nieuwe Nederlandstalige handleiding geplaatst, en tevens een bestand met overzichtskaartjes en de Nederlandse vertaling van de uitbreiding Codex Leonardi II.

Met vriendelijke groet,

Frank Quispel, QWG


Zijn dit de zelfde regels die ook in de Master Print Edition zitten?
Ik begreep namelijk dat in de editie van het spellenspektakel nog fouten en onduidelijkheden zaten?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 25 apr 2007, 08:32 
Uitgever

Berichten: 251
Woonplaats: Oud-Beijerland
Citaat:
Zijn dit de zelfde regels die ook in de Master Print Edition zitten?


Ja!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 25 apr 2007, 12:18 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 82
Een heel belangrijk verschil in de spelregels is de opbouw van de regels.

We hebben de beginnersopstelling nu achterin als bijlage opgenomen en beginnen de beschrijving gewoon met de normale spelregels.

Uiteraard is het document ook herschreven en anders gedocumenteerd.

QWG Games


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 25 apr 2007, 13:31 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1049
Woonplaats: Amersfoort
Het kan aan mij liggen, maar de layout van de startopstelling voor beginners vind ik redelijk onoverzichtelijk. Ik ben direct maar met de gevorderde versie begonnen (zelf privileges kiezen) en dat bevalt prima. Heb wel het idee dat een robot kiezen als privilege niet zo handig is...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - leonardo da vinci  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hippe, MADG0BLIN en 9 gasten


Tags

Leonardo da Vinci, QWG Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®