Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hanzesteden 1:1
BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2012, 01:00 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 233
Woonplaats: Joure (Friesland)
Wat zijn jullie ervaringen met hanzesteden?
Als spel van het jaar heb ik het gekocht en het eerste spel is zeer goed bevallen. (4p)
2de spel (4p) was een drama. Er werd gejaagd op de bonusfiches en het spel was vrij vlot uit.
De meeste bonusfiches bepaalde ook de winnaar. 2 van de vier vonden het spel geen herhaling waard.
Kun jehet ook spelen zonder de bonusfiches?

_________________
Winnen is niet het doel als je maar speelt om te winnen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Hanzesteden 1:1
BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2012, 09:04 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Hanzesteden versterkt heel erg het groepsdenken, pas als je weer tot andere inzichten komt zal je, mits altijd met dezelfde personen, zo spelen.

Bij Hanzesteden gaat het er dus heel erg om of je iemand zijn gang laat gaan of niet. Je zult dan mee moeten gaan, dwarszitten of zelf moeten laten zien door helemaal wat anders te doen dat het geen winnende strategie is om het groepsdenken te doorbreken.

De kans is nu groot dat iedereen voor de bonusfiches gaat want zoals ze zeggen "never change a winning strategy". Probeer dit te doorbreken!

Het weglaten van de fiches lijkt me regeltechnisch niet echt een probleem maar het haalt niet zoveel uit aangezien er dan een andere strategy opduikt die niet te verslaan lijkt. Zelfde situatie maar op een andere manier. Ook is het zonder bonusfiches niet in de geest van het spel en haal je een leuk kat en muis element uit het spel.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Hanzesteden 1:1
BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2012, 09:44 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Zo hadden wij een keer dat 3 spelers er verschillende strategieën op na hielden, maar 1 persoon ging voor snelle punten. Die had meteen gebouwd aan de belangrijkste routes en die werden daarna zo vaak gewaardeerd, dat het spel al snel afgelopen was voordat de andere strategieën uitgevoerd waren.

Ik weet niet meer wie won, maar het voelde alsof we nog maar een half spel gespeeld hebben.
(heel snel naar 20 punten won in ieder geval niet).

Overigens blijft het spel vaak op tafel komen, het is steeds anders, zeker met verschillende mensen met verschillende ideeën.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Hanzesteden 1:1
BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2012, 14:26 
9. King of New York (2014)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Mijn eerste rondje bleef het enige. Groupthink of niet, degene die de extra-actiestad controleert, wint. :shifty:

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Hanzesteden 1:1
BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2012, 18:55 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3029
Woonplaats: Nijmegen
stefaan schreef:
Mijn eerste rondje bleef het enige. Groupthink of niet, degene die de extra-actiestad controleert, wint. :shifty:

dat hoeft dus helemaal niet de winnende strategie te zijn, zoals Misth al zegt. Ik heb dit spel in 2011 een aantal keren gespeeld om te oefenen voor het NK bordspellen en door deze ervaringen sluit ik me helemaal aan bij Misth.

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Hanzesteden 1:1
BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2012, 19:24 
9. King of New York (2014)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Ik gaf met de smiley aan dat ik dit half als een ironische opmerking bedoelde. Blijft wel dat het mij niet voldoende aansprak om dit spel vaak op tafel te hebben.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Hanzesteden 1:1
BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2012, 23:29 
Condottiërre
Avatar gebruiker

Berichten: 944
Woonplaats: Tielt
Vorige week kwam Hanzesteden hier voor de eerste maal op tafel. Ik had het al eens gespeeld op het moment dat het uitkwam en was er toen niet echt wild over omdat er zo veel mogelijkheden waren (was waarschijnlijk iets te druk in mijn hoofd ;-). Vorige week won de persoon die het meeste bonusfiches wist te verzamelen. Achteraf gezien denk ik dat we hem gewoon iets teveel hebben laten doen. We plannen het binnenkort nog eens op tafel te brengen. Ik ben benieuwd of iedereen nu voor die bonusfiches zal willen gaan. Al blijf ik overtuigd dat er absoluut andere manieren zijn om het spel te winnen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Hanzesteden 1:1
BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2012, 01:09 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
rife schreef:
2de spel (4p) was een drama. Er werd gejaagd op de bonusfiches en het spel was vrij vlot uit. De meeste bonusfiches bepaalde ook de winnaar. 2 van de vier vonden het spel geen herhaling waard.

Tsja.

Hanzesteden is een spel dat spelers moeten leren spelen. En dan niet alleen door te letten op waar de punten te verdienen zijn, maar ook hoe snel mensen ze binnenhalen, of daar verandering in kan komen, en in hoeverre jij dat over je kant wilt laten gaan. Jouw ervaring is stereotiep voor een groep die nog niet goed ('helemaal niet') doorheeft hoe de 'klok' van het spel functioneert, en hoe spelers die kunnen én moeten beïnvloeden. In jouw geval was er bovendien sprake van groepsdenken in die zin dat iedereen (parafraserend) op bonusfiches jaagde in plaats van een stapje terug te doen en te bedenken dat dat misschien helemaal niet zo handig is. En dat dan meerdere spelers niet meer willen spelen is ook heel herkenbaar.

Hanzesteden is niet bedoeld voor spelers die na een spelletje of twee, drie door willen hebben hoe het geheel werkt. Denk eerder aan een dozijn spelletjes voor je het een beetje door begint te krijgen. Dat maakt Hanzesteden tot een uitdagende doch ook 'broze' titel. Daar moet je groep tegen kunnen. In jouw geval: als je geen andere mogelijkheid hebt om het spel te spelen, en je medespelers het echt niet zien zitten (want het overtuigen dat het écht anders kan is erg moeilijk, zeker omdat de rest zo zwak en niet ter zake-doend toeschijnt), resteert alleen ruil of verkoop.

Denk overigens niet dat ik dit opschrijf vanuit de luxe van een geöliede groep: mijn speelpartners hebben ook zeer forse bedenkingen bij dit spel, zij het nu over de sterkte van het actiespoor (wat stefaan reeds opmerkte). Ik weet nu hoe ik dat redelijk kan tegenwerken met als gevolg dat ik met slechts 3 van de 5 acties vrijgespeeld toch zeer competitief, soms winstgevend kan eindigen. Maar je moet echt weten hoe je dan moet spelen.

Citaat:
Kun je het ook spelen zonder de bonusfiches?

Nee, niet doen. Ook niet 'om te proberen': die fiches zijn bedoeld als balans voor degenen die zich richten op wegen en handelskantoren, als je ze eruit laat worden andere paden weer te sterk. Bedenk ook dat je door het plaatsen van bonusfiches een andere klok van het spel kunt beïnvloeden, namelijk de 20 punten-grens. Anderen een leuke extra? Prima, maar dan jezelf wel automatisch twee punten laten toekennen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Hanzesteden 1:1
BerichtGeplaatst: do 17 nov 2016, 12:05 
Joker

Berichten: 5
Ik heb een vraagje over de toepassing van de regels.

Bij het kiezen van de 5de actie "handelsroute opzetten" voer je achtereenvolgens de subacties a (punten scoren voor de controle over handelssteden) en b (bonusfiche nemen) uit, waarna je de vrije keuze hebt subacties c (handelskantoor plaatsen, ontwikkelen of extra punten) uit te voeren.

Wat gebeurt er nu als je besluit om c niet uit te voeren en enkel punten te scoren/ bonusfiches te nemen? Als ik de reglementen goed interpreteer, dan blijven de handelaars gewoon op de verbindingspunten staan. Ze worden immers pas weggenomen bij de uitvoering van de subacties c.

Is dit correct? Dit zou wel een heel snelle manier zijn om het spel snel te laten eindigen...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Hanzesteden 1:1
BerichtGeplaatst: do 17 nov 2016, 20:15 
Party Animal
Avatar gebruiker

Berichten: 421
Woonplaats: Amersfoort
Hanzesteden is echt een gaaf spel. Ook ik heb lang gedacht dat de extra acties te sterk waren. Een tegenstrategie is maximaal blokken bij deze actie zodat je zelf makkelijk extra op het bord hebt staan en je tegenstanders moeten meer betalen voor deze actie. Tegelijkertijd ga je voor de wat minder sexy acties die de meeste spelers in eerste instantie links laten liggen. Door de andere acties relatief goedkoop te krijgen leveren die per saldo net zo veel als niet meer winst op dan de extra acties.

Het is een brillant spel. Van belang is om te anticiperen en te reageren op wat anderen doen. Je moet je tegenstanders blokken en vooral gaan voor de acties waar zij niet voor gaan. Dit is oeder potje weer anders, daarom blijft dit spel interessant. Hoe vaker je het speelt hoe beter het wordt. Speel het vijf keer, als je dan nog niet overtuigd bent dan is het geen spel voor je.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Hanzesteden 1:1  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten


Tags

999 Games, Hanzesteden



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®