cymric schreef:
De tandwielen zijn eigenlijk maar een klein onderdeel van het hele spel: ze bepalen alleen welke grondstoffen je krijgt, en waar je je mag ontwikkelen. Het zijn enorme eye-catchers, en ze maken ook het spel, maar staar je er niet blind op: Tzol'kin doet nog veel meer.
Persoonlijk verwacht ik dat veel spelers uiteindelijk een beetje teleurgesteld zullen zijn precies omdat ze zich er wel blind op staarden. De rest van het spel is een vrij standaard 'zet grondstoffen om in punten'-geheel, waarbij diverse paden je ter beschikking staan. Sommige paden maken je meer efficiënt, andere schuiven punten op de lange baan, weer andere paden laten je specialiseren, enzovoort. Het onderdeel dat de spelers zich laat ontwikkelen en specialiseren steekt, geloof ik, wel vlot in elkaar: ik moest onwillekeurig denken aan Amyitis dat op een enigszins vergelijkbare manier aan ontwikkeling doet. Verschillen zijn er natuurlijk ook, waarvan de belangrijkste is dat Tzol'kin meer mogelijkheden biedt. Dat is een Goed Iets in termen van herspeelbaarheid, want Amyitis wordt na vaak spelen wat sleets in dat opzicht.
Wat ik wel een beetje jammer vond is dat geplaatste werklui op de raderen tegen betaling ook 'mindere' acties mogen uitvoeren. Dat maakt de zetdwang waarop ik had gehoopt een stuk minder. Het kost veel maïs als je hier veel op vertrouwt (en die maïs is vanzelfsprekend ook niet gratis) maar het maakt die zetdwang van plaatsen en terugnemen wel een stuk minder urgent. Je begint het spel ook maar met 3 werklui, en kunt er maximaal 6 hebben.
Al met al heeft het wiel in mijn optiek wat afgedaan, maar lijkt de rest van het spel wel aardig en voldoende solide voor een flink aantal potjes.
Als je uit Groningen zou komen, zou ik denken dat je super enthousiast bent over Tzolkin: The Mayan Calendar
Mijn aandacht is niet 100% meer voor dit spel. Ik denk niet dat ik m ga kopen.