Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2007, 09:14 
PIONier

Berichten: 2
Woonplaats: Haarlem
Even een vraagje over Machiavelli.
Er ontstond nogal een heftige discussie over het gebruik van de Intrigant als ook de Koningin in het spel is en hopelijk kan iemand hier helpen. Het probleem is als volgt:

De Koningin hoort 3 goudstukken te krijgen als zij naast degene zit met de houten koning. Nu is het zo dat de Intrigant voor haar aan de beurt is en de houten koning verplaatst. Nu is de vraag: op welke positie van de houten koning wordt het uitbetalen van de 3 goudstukken gebaseerd? Krijgt ze het als ze naast degene zit die de ronde begint met de houten koning, of als ze naast degene zit bij wie de houten koning terechtkomt nadat de Intrigant aan de beurt is geweest?

Een probleem wat hieraan gerelateerd is, is het kaartje waarbij iedereen "Dank u wel, Excellentie" moet zeggen als ze worden opgeroepen (Balzaal?). Daarop wordt specifiek vermeld dat het gaat om degene met de houten koning. Vervalt de voorwaarde op het moment dat de koning wordt weggenomen door de Intrigant?

Een eenvoudige opplossing is natuurlijk dat de houten koning pas verplaatst wordt aan het einde van de ronde, maar ik kan daar niks over vinden in de spelregels. Heeft iemand dit al eens aan de hand gehad of is er iemand die een goede oplossing weet?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2007, 10:22 
Party Animal

Berichten: 473
Woonplaats: Heiloo
Volgens mij krijgt de koningin pas goud, als ze naast de koning zit wanneer ze wordt opgeroepen. De intrigant verplaatst de koning, dus zit ze er niet meer naast en krijgt niks.
Zo spelen wij in elk geval.

Over de balzaal: als iemand anders koning wordt, wordt hij of zij dat meteen, en roept de rest van de ronde de karakters om. Er hoeft dus niet meer "Dank u wel, Excellentie" gezegd te worden.

Ik weet niet uit mijn hoofd of dit precies zo in de spelregels staat.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2007, 10:35 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Mee eens & mee eens.

Voorwaarde koningin telt als zij/hij aan de beurt is. Dan kijken waar de koning staat.

En de koning wordt direct verplaatst en de rol gelijk overgenomen door de nieuwe koning - zonder balzaal.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2007, 12:44 
PIONier

Berichten: 2
Woonplaats: Haarlem
delia schreef:
[...]Ik weet niet uit mijn hoofd of dit precies zo in de spelregels staat.


Volgens mij staat er ook niks over in de spelregels, dat was 't 'm nou juist :wink: . Maar goed, beide reacties helpen al een hoop. Bedankt!

Ik heb nog wel een aanvullende vraag: wat doen jullie met de kaartjes onder het Museum als deze wordt verwoest/overgenomen door de Condottiere/Diplomaat?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 jun 2007, 09:46 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Zorander schreef:
delia schreef:
[...]Ik weet niet uit mijn hoofd of dit precies zo in de spelregels staat.


Volgens mij staat er ook niks over in de spelregels, dat was 't 'm nou juist :wink: . Maar goed, beide reacties helpen al een hoop. Bedankt!


Heb het voor de zekerheid nog even opgezocht (BGG ligt er uit, tijd zat!):

Koningin: "...ontvangt 3 goudstukken als hij aan het begin van zijn beurt naast de speler met de houten koning zit..."

Balzaal: "Als de speler met de 'Balzaal' de houten koning bezit,..."

De intrigant geeft in zijn beurt de Koning weg, dus bezit een ander nu de koning en vervalt de Balzaal.


Dat Museumvraagje klinkt bekend - heb ik wel eens eerder ergens gelezen. Maar of dat op BGG was of op het 999Forum... beide zijn niet te raadplegen op dit moment...

Faidutti-FAQ?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 jun 2007, 09:53 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Ah: gevonden!

Bruno Faidutti in het Machiavelli forum: "Since you don't have the Museum any more, you don't score the points for the cards"

Museum weg, kaartjes weg.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 17 dec 2016, 16:54 
Joker

Berichten: 5
Enkele regelvragen:

Kruittoren:
Mag de Kruittoren nog een gebouw mee vernietigen van een andere speler die reeds acht gebouwen gebouwd heeft?
Indien ja, gaat het spel dan verder (gedupeerde speler heeft nog maar zeven gebouwen) of is het toch gedaan (speler hadden als eerste acht steden gebouwd en dus eindigt het spel na deze ronde)?
Als het spel eindigt, krijgt hij met zijn zeven gebouwen toch de achtgebouwenbonus?

Steengroeve:
Als de Steengroeve wordt opgeblazen door de Kruittoren, mag de getroffen speler de eventueel identiek gebouwde gebouwen behouden?

Acrobate:
Kan de Acrobate ook de rol van de Intrigant overnemen of geldt ze enkel voor de Koning?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Machiavelli Intrigant+Koningin  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ijsvogel, skydivekoekerd en 8 gasten


Tags

999 Games, Machiavelli: De Donkere Landen



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®