Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tikal regelvraag
BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2013, 13:17 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Als je de laatste tegel neemt, plaats je die laatste tegel op het speelbord en spendeer je je 10 actiepunten zoals elke ronde. DAARNA volgt de waarderingsronde. De waarderingsronde bestaat uit 10 actiepunten en een puntentelling. Nu vraag ik me af of de speler die de laatste tegel heeft genomen, meteen na zijn gebruikelijke 10 actiepunten, opnieuw als eerste aan de beurt komt bij de waarderingsronde of eerst de speler links van hem? Indien dit eerste het geval is, doet deze speler 20 actiepunten na elkaar (wat me veel lijkt).

Langs de andere kant staat er in de regels dat na het aanleggen van de laatste tegel er een waarderingsronde volgt gelijkaardig met de regels bij het trekken van een vulkaantegel.

Bij het trekken van de vulkaantegel leg je die tegel aan de kant en doet iedereen eerst de waarderingsronde. De speler die de vulkaantegel heeft getrokken (legt deze vulkaantegel aan de kant) en begint EERST met de waarderingsronde. Dan de speler links van hem, enz. Nadat iedereen heeft gewaardeerd plaatst de speler die de vulkaantegel trok de vulkaantegel op het speelbord en doet zijn 10 actiepunten zoals in een gewone beurt.

Als je deze regels letterlijk interpreteert, dan komt de speler die de vulkaantegel trok, EERST aan de beurt bij de waardering. Dus zou hij als hij de laatste tegel trekt ook als EERSTE aan de beurt moeten komen bij de waarderingsronde. In dat geval doet hij echter 20 acties na elkaar. Eerst de 10 gewone acties, vervolgens de 10 acties van de waardering en tenslotte de puntentelling van de waarderingsronde.

Twijfel aan onze tafel gisteren dus :D

Weet iemand de enige, juiste regels?

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Tikal regelvraag
BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2013, 14:06 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1495
Woonplaats: Beverwijk
Bij de eindtelling gaat de speler met de minste punten eerst. Dat kan dus de laatste speler zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Tikal regelvraag
BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2013, 14:14 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
olavf schreef:
Bij de eindtelling gaat de speler met de minste punten eerst. Dat kan dus de laatste speler zijn.


Bedankt! :thumbup:

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Tikal regelvraag
BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2013, 02:12 
Veenboer

Berichten: 160
hmmmm blijft een moeilijke vind ik! want staat idd niet duidelijk in de regels. Ik vraag me af of die regel van de laagstgeklasseerde die begint wel zo handig is als je het spannend wil houden. Als eerste scoren is volgens mij niet zo gunstig. Ik ga liever als laatste omdat dan voor mij alle tempels opgehoogd zijn en ik daar nog van kan profiteren. Dus waarom de laagstgeklasseerde laten starten? het is wel leuker tellen misschien omdat de twee koplopers als laatste gaan maar lijkt me niet het meest logisch.

Tot dusverre lieten wij gewoon de eerstvolgende beginnen maar misschien ga ik dat volgende keer wel anders doen (koploper eerst of het geluk laten beslissen.)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Tikal regelvraag
BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2013, 09:57 
9. Carson City (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 2516
Woonplaats: De Goorn
alejandro schreef:
Ik vraag me af of die regel van de laagstgeklasseerde die begint wel zo handig is als je het spannend wil houden. Als eerste scoren is volgens mij niet zo gunstig. Ik ga liever als laatste omdat dan voor mij alle tempels opgehoogd zijn en ik daar nog van kan profiteren.


Ben ik het niet helemaal mee eens. Als ik mag beginnen (zeker in een spel voor 2 spelers) dan zal ik bij het uitvoeren van mijn laatste acties niet alleen kijken naar waar ik de meeste punten mee kan scoren, maar ook met waar ik mijn tegenstander zoveel mogelijk mee dwars kan zitten. Het ophogen van van tempels waar vervolgens de ander ook gebruik van kan maken, zal dan niet zo snel een optie zijn.

Dat zal wellicht bij een 3 of 4 speler spel anders zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Tikal regelvraag
BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2013, 10:42 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
olavf schreef:
Bij de eindtelling gaat de speler met de minste punten eerst. Dat kan dus de laatste speler zijn.

Dat gebeurt alleen in de variant met veilingen. In de standaardversie wordt de scoreronde begonnen door de speler die links zit van de speler die de laatste tegel aanlegde. Die links-zittende speler trekt als het ware een denkbeeldige vulkaan waarmee de scoreronde begint.

Met andere woorden:
  • in de standaardregels gaat nooit iemand twee keer achter elkaar; en
  • in de veilingregels kán iemand twee keer na elkaar gaan.
Voor meer informatie kan je op BGG nazoeken waar deze vraag al een paar keer voorbij is gekomen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Tikal regelvraag
BerichtGeplaatst: di 19 feb 2013, 14:55 
Veenboer

Berichten: 160
top cymric bedankt! aangezien ik tot dusverre slechts het basisspel speelde speelden we het spel dus correct. Dat is een geruststellende gedachte!


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Tikal regelvraag  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Tags

Ravensburger, Tikal



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®