Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Nederlandse Spellenprijs - nominaties





Waarder dit artikel

Dit artikel heeft een waardering van 3
0 stemmen zijn uitgebracht.
 

Zoek artikel
 
Uitgebreid zoeken
 

Opties
 

Q&A met Frederic Moyersoen
Geschreven door Dierik op wo 22 dec 2010, 12:19
Dit artikel is 2027 bekeken

  • 1) Wat doet het met je te zien dat Nuns on the Run door Melody (de dochter van de recensiegoeroe Tom Vasel) op nr. 2 is gezet in haar spellen top100?

    Zie ook http://www.thedicetower.com/thedicetowe ... 0/2-5_2010


    Tom Vasel heeft een zeer lovende kritiek over het spel gegeven. Daarom verbaast het mij niet dat zijn dochter het spel zeer leuk vindt. Wie wie beïnvloedt heeft, weet ik niet en is ook niet zo belangrijk. Als spelontwerper is het zo wie zo leuk om vast te stellen dat mensen plezier hebben met jouw ontwerp.

  • 2) Hoe zijn in het algemeen de reacties op dit spel dat toch een hilarisch thema heeft en hoe ben je op dit idee gekomen?

    Voorlopig is het spel voornamelijk in de US te verkrijgen en daar zijn de reacties overwegend positief.
    Op zich is het spelsysteem heel gewoon. De spelers proberen in het geheim een missie te volbrengen zonder door de bewakers betrapt te worden. Het spel wordt ongewoon door de speciale locatie (een klooster) en door de hoofdrolspelers (novices versus moeder-overste en de prioress). Iedereen kan zich de geheimzinnige sfeer gemakkelijk inbeelden en kan zich ook in zijn rol inleven. Door de interactie van de spelers kan het spel zeer leuk worden. Ik geniet meer van de grappige commentaren tijdens het spel dan van het spel op zich.
    Lang geleden was ik een grote fan van "Colditz", een ontsnappingsspel. Op vakantie bezocht ik later enkele middeleeuwse kloosters in Frankrijk en was getroffen door de speciale sfeer die daar aanwezig was. Ik kende ook Mister X, maar vond het spijtig dat slechts één persoon zich echt amuseerde, namelijk Mister X zelf. Dat concept moest ik omdraaien. Door het combineren van deze 3 ideeën had ik snel een basis voor een nieuw spel.

  • 3) Hoe komt het dat elk spel dat ik van jou heb of heb gespeeld nooit vergezeld is van NL spelregels. Of er bv op je eigen website of BGG ook geen regels voor zijn, persoonlijk vind ik dat spijtig voor een Nederlandstalige spelontwerper ....

    Het is zeker spijtig, maar er valt weinig aan te doen. De speluitgever ontwerpt het spel in de eerste plaats voor zijn eigen markt. Pas als het daar succesvol is, wordt er overwogen om het spel ook in andere talen uit te brengen. Het spel Saboteur bijvoorbeeld, was de eerste 2 jaren ook niet in het Nederlands te verkrijgen.
    Al mijn spelontwerpen maak ik rechtstreeks in het Engels omdat dit de meest toegankelijke taal is voor de meeste uitgevers. Als het spel dan uitkomt, heb ik meestal nog geen Nederlandstalige vertaling. Zolang het spel niet vlot verkrijgbaar is in het Nederlandstalige landgebied, heeft het ook weinig zin om een vertaling te maken en op BGG te plaatsen.
    Een uitzondering op deze situatie is het nieuwe spel "Van Helsing". De Russische uitgever heeft van bij de lancering nederlandstalige spelregels voorzien. De uitgever heeft echter nog geen verdeler voor de Benelux gevonden. Bijgevolg is het spel hier (nog) niet te koop, maar bevat het wel nederlandstalige spelregels...

  • 4) Heb je lang moeten wachten tot je eerste spel gepubliceerd werd? Hoe vaak heb je uitgevers benaderd en hoeveel verschillende heb je met ontwerpen lastiggevallen?

    Op het eerste spel heb ik 3 jaar moeten wachten vooraleer ik een contract heb kunnen tekenen. Een jaar later lag het spel in de rekken. Dus heb ik in totaal 4 jaar nodig gehad om een eerste spel te laten publiceren.
    Om mijn kansen uit te breiden, probeer ik zoveel mogelijk uitgevers te contacteren. Natuurlijk stel ik alleen spellen voor die min of meer in hun gamma zouden kunnen passen. Ik ga geen kinderspel voorstellen aan een uitgever van wargames.
    Momenteel onderhoud ik een persoonlijk contact met de uitgevers tijdens 2 spelbeurzen : in Essen en Nuernberg. Dit zijn voor mij de belangrijkste "verkoop"kansen. Per beurs heb ik een 20-tal afspraken.

  • 5) Hoe ga je te werk bij het maken van een geschikt prototype? Welke materialen gebruik je?

    Om een prototype te maken gebruik ik hoofdzakelijk goedkoop materiaal: papier en karton. Om pionnen of een spelbord te maken, maak ik afdrukken op zelfklevende etiketten. Deze kleef ik op dik karton of Kadapak. Daarna snij ik alles op maat met een cutter. Veel knip en plakwerk!

  • 6) Hoe ben je er achter gekomen dat er precies 7 kaarten (dacht ik zo uit me hoofd) tussen het startpunt en de schat moet zitten? Ik sta er namelijk best van te kijken dat het elke keer zo spannend blijft tot het einde of de saboteurs of de goudzoekers winnen.
    Al zou je natuurlijk de gangkaarten kunnen tellen (onthouden) en zo kunnen weten welke kaart niet meer voorkomt en die gangkaart (gang dus) in kunnen laten storten. Echter dit gebeurd niet vaak.


    Vooraleer een spel op de markt komt, wordt dit zeer grondig getest.
    Hieruit bleek dat een interval van 6 kaarten te gemakkelijk was voor de goudzoekers en een interval van 8 kaarten te gemakkelijk voor de saboteurs. Het aantal gangenkaarten is immers beperkt en als er teveel kaarten verspild worden, dan kunnen de schatkaarten niet meer bereikt worden.

  • 7) Stoort het je niet dat er bijvoorbeeld bij Nuns on the Run bijna overal direct de link gelegd wordt met een ander spel (Scotland Yard) ? Ik kan niet oordelen over Scotland Yard maar het ziet er toch een behoorlijk ander spel uit. Zoals bij elk spel dat gebaseerd is op tegels leggen direct 'Carcassonne' wordt genoemd en bij elke 6-hoekige tegel 'Kolonisten van Catan' lijkt me dat de ontwerper ondergewaardeerd wordt.

    Soms stoort mij dit inderdaad. Zelf doe ik echter hetzelfde als ik een nieuw spel ontdek: "Ah, dit idee komt van dit spel en dat idee komt van dat spel".

    Het is normaal dat je een nieuw spel probeert te vergelijken met andere spellen die reeds bestaan. Dit geeft spelers ook een houvast. Als een nieuw spel totaal verschillend zou zijn van alle andere spellen, is het mogelijk dat spelers er niet van moeten hebben.

    Gelukkig zijn vergelijkingen meestal gebaseerd op een eerste indruk. Als het spel bij de tweede indruk nog steeds op een ander spel gelijkt, dan heb je waarschijnlijk een kopie ervan gekocht.

  • 8) Via twitter kregen wij zojuist dit bericht door: http://fredericmoyersoen.blogspot.com/2 ... lease.html
    Kun je ons een hint geven? ;)


    De hint zit in de illustratie. Kijk goed naar het lettertype.

  • 9) Wat kun je ons vertellen over de uitbreiding voor saboteur die je in augustus hebt aangekondigd? http://fredericmoyersoen.blogspot.com/2 ... ation.html

    De uitgever wou voldoende nieuwe elementen in het spel zodat iemand die het spel Saboteur leuk vindt, het de moeite waard zou vinden om hiervoor extra geld aan te besteden.
    Dus zitten er extra gangenkaarten en actiekaarten bij. Bovendien zijn er nieuwe personages die het spel een hele nieuwe dimensie geven.
    De spelers die de uitbreiding getest hebben, verkozen duidelijk de nieuwe versie boven het origineel. De extra diepgang maakt het spel veel gevarieerder en laat verrassende wendingen toe.
    Binnenkort zal ik meer info geven via mijn blog.

  • 10) Wordt het aantal gangkaarten (bijv. T-splitsing etc.) ook allemaal bepaald tijdens het ontwikkelen? Dat er dus zoveel van die en zoveel soorten kaarten van zus etc. in zitten. Mij lijkt zelf het moeilijkst op dat te bepalen. De juiste mix aan pestkaarten (afsluitkaarten en instortingskaarten) en goede bruikbare gangkaarten.

    Inderdaad, de juiste mix vinden van de kaarten bepaalt de balans van het spel. Daar steek ik als ontwerper het meeste tijd in.

  • 11) Hoe lang heb je gedaan over de ontwikkeling van Saboteur (daarbij rekening houdend met vraag 10)?

    Een eerste versie van Saboteur was slechts voor 6 spelers met een 60-tal kaarten. Op vraag van de uitgever heb ik het spel aangepast naar 10 spelers met 110 kaarten (achteraf gezien een uitstekende beslissing). In totaal heb ik ongeveer 2 jaar aan het concept gesleuteld.

  • 12) Hou oud ben je? (wellicht een beetje een vreemde vraag, maar ik krijg altijd een beter beeld van iemand als ik zijn/haar leeftijd weet... weet ik in welke fase die ongeveer van zijn leeftijd zit)

    Ik ben nu 49 jaar. Vermits Saboteur 2 jaar voor de lancering bedacht is geweest, ben ik er aan begonnen in 2002 (ondertussen 8 jaar geleden).

  • 13) Hoe lang duurde het voordat je eerste spellenidee (was dat Saboteur overigens?) waarmee je rond hebt gelopen, werd gemaakt en op de markt kwam?

    Zie ook het antwoord op vraag 4. Het eerste spel op de markt was "Gouda! Gouda!".

  • 14) Aan welk eigen spel heb je de meeste voldoening gehad als het klaar was?

    Misschien "Nuns on the run" omdat ik er ook zo lang op hebben moeten wachten. Ontworpen in 2001, verkocht in 2006 en op de markt in 2010 (4 jaar na de ondertekening van het contract!).

  • 15) Komen jouw eigen spellen op een spelavond (met familie, vrienden, ...) vrij vaak op de speltafel of grijp je liever naar een ander spel?

    Wegens tijdgebrek speel ik hoofdzakelijk mijn eigen spellen (om ze verder op punt te stellen). Natuurlijk speel ik ook graag eens een ander spel om een spelsysteem te doorgronden en om te achterhalen waarom mensen dat spel nu juist zo leuk vinden. Het is ook belangrijk dat ik op de hoogte blijf van de spellen die op de markt komen.

  • 16) Een klein vraagje over Saboteur zelf: als een steenslag-kaart wordt uitgespeeld waardoor een kaart uit het wegenlabyrinth verdwijnt, mag je dan nog verder aanleggen aan andere, reeds gelegde wegenkaarten, zelfs als deze door de verwijderde wegenkaart niet meer verbonden zijn met het startpunt?

    Neen, je moet eerst de verbroken verbinding herstellen.

  • 17) Correct me if I'm wrong. Je maakt vooral "kleinere" spellen zoals Nuns on the Run of Saboteur. Zijn er plannen om een groot bordspel à la Puerto Rico of Agricola te ontwikkelen?

    Soms maak ik ook ingewikkeldere spellen (zoals wargames), maar tot op heden krijg ik ze niet verkocht. Bovendien is de markt van wargames een echte "niche" markt. Eigenlijk geldt dit ook voor de spellen die je vernoemd hebt. Die zijn ontworpen voor meer ervaren spelers. Persoonlijk zoek ik nu meer naar een leuk spel voor een groter publiek. Eenvoudige, maar boeiende spelregels bedenken dat vind ik nu de grootste uitdaging.

  • 18) Is spellen ontwerpen voor jou een full-time job?

    Ja, ondertussen ben ik er full-time mee bezig.

  • 19) Welk spel van een collega-auteur zou je zelf graag ontwikkeld hebben?

    Misschien wel de "Kolonisten van Catan". Dan moest ik nu geen spellen meer ontwerpen, maar alleen mijn centen tellen.

  • 20) Wie zijn jouw favoriete spelauteurs/spelillustrators?

    Ik heb veel bewondering voor de Brusselse Philippe Keyaerts (Smallworld). Hij is ook een persoonlijke vriend. Het palmares van Reiner Knizia vind ik het meest ongelofelijke. Ik veronderstel dat hij alle concepten moet verkopen die hij maakt.

  • 21) Heb je regelmatig contacten met andere auteurs?

    Ja. De meeste ontmoet ik op spelbeurzen. Alhoewel zij ook concurrenten zijn, hebben we respect voor elkaar en uit dit respect groeit er spontaan een fijne vriendschap.

  • 22) Over welk onderwerp/thema zou er volgens jou nog een bordspel ontworpen moeten worden?

    Deze vraag kan ik niet beantwoorden. Zelf ben ik constant op zoek naar nieuwe thema's. Als ik een interessant thema vind, dan maak ik er een spel over. Als er echter een nieuw spel uitkomt met een gelijkaardig thema, dan kan mijn concept onverkoopbaar worden (zeker tijdelijk). Daarom kan ik niet communiceren over thema's die mij boeien en waarover ik wel eens een spel zou willen maken.

    Anderzijds sta ik wel open voor suggesties.

  • 23) Eerder vertelde je dat je spellen meestal bij een internationale uitgever zitten. Hoe kijk jij aan tegen de Nederlandstalige spellenmarkt? Merk je hier een evolutie?

    Er wordt zeker veel gespeeld in Vlaanderen en Nederland. Op tien jaar tijd is het aantal spelclubs sterk toegenomen. Er zijn ook nieuwe speluitgevers bijgekomen die succesvol blijken, zeker in Nederland. In Vlaanderen moet je nog met een vergrootglas naar een speluitgever zoeken.
    Een spel uitgeven is één zaak, het spel in de markt plaatsen via de juiste distributiekanalen is nog een ander paar mouwen. Er is momenteel een enorme verzadiging van de markt en daarom denk ik dat het moeilijk is voor nederlandstalige uitgevers om goede distributiepartners in het buitenland te zoeken. Nochtans is dit essentieel omdat de nederlandstalige markt gewoon te klein is. Duizend doosjes verkopen in onze markt is al een hele prestatie, maar is voor een uitgever niet rendabel genoeg.

  • 24) Het lijkt me als auteur leuk als je je eigen spellen regelmatig tegenkomt. Slechts weinig van jouw spellen vonden een Nederlandse uitgever. Waarom plaats je op je site zelf geen Nederlandse vertalingen van de spelregels?

    Zie mijn antwoord op vraag 3.

  • 24) Geïnspireerd door Dominique stellen we deze vraag ook telkens in onze Q&A:

    Stel: uw partner stelt u voor de verscheurende keuze. Hij of zij weg of al uw spellen weg. In al zijn/haar goedheid echter krijgt u de toelating er eentje te houden.

    Welk spel blijft moederziel alleen achter in uw spellenkast? En waarom?


    Saboteur blijft liggen. Het is het kleinste doosje en neemt dus niet veel plaats in. Het is ook veruit mijn meest succesvolle spel.

Steekwoorden: Q&A, V&A, Frederic MoyersoenDit artikel is laatst gewijzigd door Bart op wo 12 okt 2016, 21:51
 Profiel  
 
 

Reactie toevoegen  [ 1 Reacties ] 
Auteur Reacties
Dag Frederic,

Wij spelen sinds kort uw spel Saboteur met zeer veel plezier.
Tijdens een ronde vanavond kwamen we bij d middelste doelkaart uit die een steen bleek te zijn. De niet-saboteurs bereikten de gouden-doelkaart toch door een omweg. Dit was door verder dan de afstand van 7 kaarten van de startkaart te gaan, achter de doelkaarten langs in feite. Mag dat ? vragen we ons af.

Hartelijke groet,
Har


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: voorbeeld foto van 'achterlangs' de gouden doelkaart bereiken. Met de vraag of dat mag volgens de spelregels.
foto.JPG
foto.JPG [ 85.33 KiB | 1438 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel E-mail  
 
Sorteer reacties op
Reactie toevoegen  [ 1 Reacties ] 
[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Stijl afkomstig van StylerBB.net & kodeki. Logo door Henk Rolleman
board3 Portal - gebaseerd op phpBB3 Portal
© PhpBB kennisbank version 1.0.2
Vertalingen door phpBB.nl & phpBBservice.nl
phpBB SEO