Spelregelsamenvatting Amazone- Speelbord laat dorpen zien die d.m.v. waterroutes en junglepaden met elkaar verbonden zijn.
- Gele stippen op vierkante bouwlocatie geeft aan hoeveel GOUDstukken het kost om een hut op die locatie te bouwen.
- Op elke locatie kan 1 hut gebouwd worden.
- Wie als eerst in een dorp bouwt, betaalt de laagste prijs.
Opdrachtenkaarten - Iedere speler krijgt er 1.
- Hierop staan 4 dorpen waar speler een hut moet bouwen.
- Voor elk dorp waarin speler GEEN hut heeft gebouwd: 3 strafpunten.
Start spel - Jongste speler begint
- Zet 1 van hutten in dorp naar keuze en betaalt aan bank.
- TIP: Hut in dorp van opdrachtkaart zetten of tussen 2 dorpen van opdrachtkaart in.
- Wie hut bouwt, krijgt bijbehorend expeditiefiche.
- Dan bouwen ook de andere spelers en hut, betalen en krijgen een fiche.
Vervolgens worden er 18 ronden gespeeld. Elke rond bestaat uit de volgende fasen:
Fase 1: Gebeurteniskaart omdraaien - Startspeler draait gebeurteniskaart om van gedekte stapel.
- Deze kaart geldt in deze ronde:
- Jaguar: spelers kunnen alleen waterroutes gebruiken
- Krokodil: spelers kunnen alleen junglepaden gebruiken
- Diefstal: Iedere speler verliest – nadat de opbrengst is geincasseerd
- voor elk van de expeditiefiches van het soort waarvan hij er het meest heeft 1 zilverstuk. Niet genoeg geld? Dan verliest de speler enkel het geld dat hij wél heeft.
- Bosbrand: Iedere speler krijgt maar de helft van de opbrengst (naar beneden afgerond).
- Extra expeditiekapitaal: voor elk fiche dat overeenkomt met de kaart: 1 extra zilverstuk in fase “opbrengst incasseren”.
- Indio:
- Leg een indiofiche op de kaart
- Speler die aan de beurt is mag dit fiche huren
- Prijs hiervoor is: afzien van opbrengst
- Kiest speler voor opbrengst, dan kan de volgende speler het fiche huren. Et cetera.
- Wil niemand: fiche gaat in doos
- Speler die huurt kent deze toe aan 1 van de expeditiecategorieen die hij voor zich heeft liggen.
- Voeg daarom het indiofiche toe aan de rij met fiches.
- Tot einde spel geldt deze nu als fiche in die categorie, zowel voor het bepalen van de waarde van een kaart als voor de kaarten “extra expeditiekapitaal” en “diefstal”.
- Daarnaast verhoogt indiofiche de waarde van een gespeelde indio-kaart met 1.
Fase 2a: Opbrengstkaart spelen- Iedere speler kiest een opbrengstkaart en legt deze gedekt neer
- De kaart bepaalt hoeveel expeditiekapitaal een speler krijgt
- Tevens bepalen deze kaarten de speelvolgorde
- Waarde van de kaart bestaat uit 2 delen:
- Getal dat op de kaart staat
- Aantal eigen fiches van het soort dat op de kaart staat afgebeeld
- Kaart met waarde 0 toont alle fiches: alle fiches bij elkaar vormen de waarde.
- Kaart met waarde 6 toont indio. Waarde = 6 + alle indio-fiches die de speler heeft. Speler die deze kaart speelt is immuun voor negatieve gevolgen van de actuele gebeurteniskaart.
- Gespeelde kaarten blijven liggen; leg ze op elkaar. Na 7 ronden (als alle kaarten gebruikt zijn)
nemen spelers ze weer op hand.
Fase 2b: Speelvolgorde bepalen- Speler met hoogste waarde (kaartwaarde + fiches) krijgt volgordekaart 1. Et cetera.
- Gelijke stand? Dan speler met hoogste beslissingsgetal (witte getal midden boven op de kaart) krijgt laagste volgordekaart en is dus eerder aan de beurt.
Fase 3: Opbrengsten incasseren en hutten bouwen- Speler met volgordekaart “1” begint
- Wie aan beurt is, voert de volgende 2 acties uit in volgende volgorde:
Fase 3a: Zilverstukken incasseren - Speler krijgt zilverstukken naar gelang de waarde uit de vorige fase (kaartwaarde + fiches)
- 3 zilverstukken = 1 goudstuk
- Houd rekening met de actuele gebeurteniskaart!
Fase3b: Hutten bouwen - Speler met hutten en geld mag hutten bouwen
- Mag uitsluitend in dorp dat direct d.m.v. junglepad of waterroute verbonden is met een dorp waarin hij al een hut bezit.
- Speler mag niet meer dan 1 hut per dorp plaatsen.
- Wie hut bouwt, betaalt aan bank, zet hut op locatie en neemt bijbehorend expeditiefiche.
- Expeditiefiche niet meer op voorraad? Pech!
- Leg fiches van 1 soort onder elkaar.
- Per ronde mogen meer dan 1 hutten gebouwd worden.
- Dan is volgende speler: voert ook fase 3A en 3B uit.
- Iedereen geweest? Volgordekaarten weer naast speelbord leggen.
Tussentijdse telling bij 5 verschillende expeditiecategorieënSpeler die als eerste minimaal 1 fiche van elke expeditiecategorie heeft, krijgt puntenfiche met 5
overwinningspunten (bij 3 spelers: 4 overwinningspunten). De volgende speler die dat behaalt krijgt
fiche met 4 overwinningspunten (bij 3 spelers: 3 overwinningspunten). Et cetera.
Einde spel en telling- Spel eindigt na 18e ronde (als laatste gebeurteniskaart is omgedraaid)
- Dan volgt de eindtelling:
- Minimaal 3 fiches in 1 categorie = voor elk van die fiches 1 punt (telt dus voor elke categorie waarin je minimaal 3 fiches hebt)
- Minder dan 3 fiches = geen overwinningspunten
- Hierbij moet je optellen: puntenfiche van de tussentijdse telling
- Dan draaien alle spelers opdrachtkaart om: 3 strafpunten voor elk dorp waarin geen hut is gebouwd.
Speler met de meeste punten, wint het spel