Steden & ridders Variant op uitbreidingsset Door Maurien Bart
Benodigdheden: Basisspel Kolonisten van Catan + uitbreidingsset Steden en ridders en een uitdraai van deze pagina.
1) Een ridder worden niet meer tussen de wegen gelegd maar begint net als een handelaar op een landtegel naast je eigen dorp of stad. Per landtegel mag maar 1 ridder staan.
2) De functies van de ridder zijn: - Verdrijven van rover. - Grondstoffen en handelswaren roven van de landtegel van het geworpen getal. Dit kan alleen als de ridder actief is, de eigenaar van de ridder krijgt alle grondstofopbrengsten en handelswaren van de aangrenzende dorpen of steden van de landtegel met het geworpen getal. Behalve als de boot aanvalt. - Verplaatsen van ridder. o Een actieve ridder kan 1 veld worden verplaatst en is daarna passief. o Tijdens het verplaatsen is het mogelijk of een ridder te verslaan van de tegenpartij of de rover te verdrijven. o Na het slaan is de ridder passief , deze mag direct worden geactiveerd met 1 graan. o Geactiveerde of opgewaardeerde ridders mogen pas de volgende beurt in actie komen.
3) Verslaan van ridders van de tegenspelers: - Passieve (niet geactiveerde) ridders kunnen niet aanvallen of verdedigen. - De ridder met de meeste sterktepunten (handschoen) wint, de verslagen passieve of minder sterke ridder wordt bij de voorraad van de oorspronkelijke speler gevoegd. - Bij gelijke sterktepunten worden beide ridders van het bord verwijderd.
4) Wie aan de beurt is en als eerste 3 passieve en/of actieve ridders heeft geplaatst krijgt de bijzondere kaart; DE GROOTSTE RIDDERMACHT (uit het basisspel). Op het moment dat een andere speler meer ridders heeft wordt de bijzondere kaart direct aan hem overgedragen.
5) De redder van Catan krijgt niet meer de redder van Catan overwinningspunten, maar in plaats daarvan 2 ontwikkelingskaarten naar keuze. Daarna worden alle ridders gedeactiveerd en dan pas de grondstoffen verdeeld waarbij geld dat alle ridders passief zijn.
6) Als de boot aanvalt en er geen redder van Catan is, worden eerst de steden verwijderd, dan de ontwikkelingskaarten uitgedeeld, dan worden alle ridders passief en pas dan worden de grondstoffen uitgedeeld.
7) Op de stadskalender bij wetenschappen (groen) met het uitbreiden van een aquaduct geld dat je een grondstof naar keuze krijgt als het geworpen getal niet aan je eigen dorp of stad grenst. Dit geldt nog steeds als een ridder dit getal berooft. Dus heeft de speler een rovende ridder bij een bepaald geworpen getal maar grenst hij niet aan het geworpen getal dan krijgt hij nog steeds de grondstof naar keuze. De spelers die door deze roof niets krijgen en wel aan dit getal grenzen, hebben geen recht op een grondstof naar keuze.
8) Intrige; Je mag 1 willekeurige ridder, op de veldtegel naast je eigen dorp of stad, verdrijven van een tegenspeler. De verdreven ridder moet op een veldtegel naast een dorp of stad van deze speler worden geplaatst. Als dat niet kan, vanwege dat er andere ridders staan, gaat de verdreven ridder terug in de voorraad van de speler.
Zelf een sticker plaatsen in de almanak voor ontwikkelingskaart intrige (uiteraard eigen keuze dat ook te doen) is mogelijk voor een beter overzicht in de regels.
Ik denk dat op deze topic dit de beste plek is om neer te zetten, hopelijk zullen er veel spelers van dit spel deze variatie waarderen, mijn zoon van 7 en zoon van 10 en mijn dochter van 13 vinden het geweldig en willen de kolonisten van Catan ook alleen in deze versie spelen (nu al 4 jaar lang). Deze regels zijn "per ongeluk" ontstaan en er zit wat mij betreft dan ook geen copyright op. Ik wil dus ook hebben dat niet andere mensen misbruik van maken door er geld voor te vragen. Het is maar 1 a4tje aan tekst en het speelt veel leuker als het origineel.
Eerst zal het even wennen zijn het zo te spelen, ook omdat het in het begin lijkt dat je al gewonnen heb met een flink leger. Echter het kan met deze variatie zomaar ineens radicaal omslaan.
Iedereen veel plezier!
Met vriendelijke groeten, Maurien Bart (misschien ooit een bekende spel-ontwerper)
|