Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




Waarder dit artikel

Dit artikel heeft een waardering van 3
0 stemmen zijn uitgebracht.
 

Zoek artikel
 
Uitgebreid zoeken
 

Opties
 

La Citta spelregelsamenvatting
Geschreven door Bartjes! op di 14 sep 2010, 23:04
Dit artikel is 750 bekeken
Spelregelsamenvatting La Citta

Afbeelding

Informatie vooraf
Landschapstegels bestaan uit:
  • Landbouwgrond:
    • levert voedsel op voor burgers
    • 1 graansymbool: 1 eenheid voedsel, 2 symbolen is 2 eenheden, etc
    • Levert alleen voedsel op als juiste gebouwen op aangrenzend vlak staan.
  • Gebergte:
    • Levert marmer op
    • Aangrenzend vlak steengroeve = iedere beurt 1 goudstuk
  • Water:
    • Belangrijk voor volksgezondheid
    • Gebouwen met blauwe bogen = belangrijk voor volksgezondheid
    • Bron of badhuis aangrenzend = geen grenzen aan bevolkingsaanwas in die stad

Castello: hiermee wordt een stad gesticht. Direct 3 burgers op zetten.
Goud: Alleen te verkrijgen met steengroeve of actiekaart.
Voedselfiches:
  • Klein = 1x
  • Groot = 5x
  • Alleen te krijgen als speler castello en later boerderij bouwt

Startopstelling maken en voedselfiches geven. Dan startspeler bepalen: die krijgt startsymbool. Of: bord opbouwen conform regels voor gevorderden:

Bij gevorderden bord als volgt opbouwen:
  1. Landschapsdelen gedekt schudden, neerleggen op de velden en omdraaien
  2. Speler start inzetfase: plaatst castello en krijgt eventueel voedselfiches
  3. Andere spelers volgen anti-kloksgewijs
  4. Afstandsregel: 3 of meer vlakken leeg tussen castello¡¦s!
  5. Laatste speler heeft zijn eerste castello geplaatst? Dan nog een plaatsen.
  6. Anders spelers volgen kloksgewijs
  7. Iedereen 2 castello¡¦s geplaatst? Speler links van speler die laatste castello plaatste = startspeler en krijgt startsymbool.

Spelverloop
Doel is op het einde (na 6 speeljaren) de meeste overwinningspunten te bezitten.
Elk speeljaar bestaat uit 8 fasen:
  1. Wisselen van startspeler (kloksgewijs doorgeven)
  2. Kaarten 'Stem van het volk' uitleggen. Neem 4 kaarten van stapel en leg deze op daarvoor bestemde cirkels. Kaart op donkere cirkel wordt opengedraaid, andere blijven liggen. De kaarten geven aan welke voorkeur het volk dat jaar heeft: gezondheid (blauwe bogen bij gebouwen), cultuur (witte bogen), scholing (zwarte bogen).
  3. Inkomsten uit steengroeven: beginnend bij startspeler krijgt elke speler die 1 of meer steengroeven in gebergten bezit, inkomsten: een goudstuk voor iedere steengroeve. Grenzend aan twee gebergtes? Dan 2 goudstukken, etc.
  4. Bevolkingsaanwas: beginnend bij startspeler zet elke speler in ieder van zijn steden een nieuwe burger (op castello plaatsen). Beperkingen:
    1. Stad kan enkel meer dan 5 burgers krijgen indien in die stad een marktplein zit.
    2. Stad kan enkel meer dan 8 burgers krijgen inden in die stad een bron of badhuis zit.
    LET OP: Alle inwoners tellen mee, ook die op alle uitbreidingen van die stad.
  5. Politieke ronden 1 tot en met 5
    Er worden 5 politieke ronden gespeeld, in iedere ronde komt elke speler 1 keer aan de beurt. Spelers spelen om de beurt kaarten uit en dat dus 5 keer.
    Twee manieren voor spelen van kaarten:
    1. Actiekaarten (3 stuks in eigen kleur; speler kiest er een. Gebruikte kaart wordt omgedraaid; op einde van jaar krijgt speler kaart weer terug):
      1. Neem 2 goudstukken
      2. Sticht een nieuwe stad:
        1. Neem castello en plaats op leeg vlak.
        2. Let op: afstandsregel 3 of meer lege vlakken geldt, tov andere steden (castello + gebouwen)
        3. Plaats hierop overtollige burger uit ander eigen castello. Twee andere burgers uit algemene voorraad.
        4. Grenzend aan landbouw? Dan voedselfiches.
        5. Een stad per jaar stichten maximaal!
      3. Bouw een klein gebouw
        1. Klein = gebouw met maar een boog
        2. Keuze uit boerderij (levert voedsel op indien aan landbouw grenst), steengroeve (marmer, levert ieder jaar 1 goudstuk op indien aan gebergte grenst of 2 indien aan 2 gebergtes grenst), klooster (levert 1 aantrekkingspunt scholing op), standbeeld (levert 1 aantrekkingspunt cultuur op), marktplein (stad mag maximaal 8 burgers huisvesten. Let op: 1 marktplein per stad. De burger wordt hierbij uit algemene voorraad gehaald) of bron (levert 1 aantrekkingspunt gezondheid op. Mag alleen aangrenzend aan water. Stad mag meer dan 8 burgers huisvesten, maar dan moet er wel een marktplein aanwezig zijn).
        3. Bouwen is pakken van stapel en plaatsen op leeg vlak, aangrenzend aan castello of ander gebouw
        4. Neem burger van castello (let op: moet minimaal 1 burger achter blijven in castello) en zet deze op het gebouw
        5. Gebouwen op? Draai fiches om, om voorraad aan te vullen!
        6. Je kunt alleen bouwen als je vrije burgers hebt. Op elk gebouw moet immers een burger staan (burger voor marktplein komt als enige uit algemene voorraad)
        7. Bouwen altijd op leeg vlak met minstens 1 leeg vlak tussen gebouwen van andere stad
        8. Bronnen en badhuizen bouwen aan water!
        9. Gebouw verwijderen is niet toegestaan; gedwongen afbraak kan wel voorkomen.
        10. Bouwen niet mogelijk door goudgebrek, geen burgers of andere reden? Neem bovenste kaart stapel politieke kaarten, leg gedekt voor je neer en eindig politieke ronde.
    2. Politieke kaarten (een van 7 openliggende politieke kaarten wordt gekozen en direct ingezet. Kaart ingezet? Dan omdraaien. Op einde van speeljaar op aflegstapel):
      1. Speler moet over voldoende goud beschikken om een dergelijke kaart te spelen!
      2. Politieke kaart direct inzetten! Open neerleggen, na gebruik omdraaien.
      3. Afleggen van deze kaarten pas na 5 politieke ronden.
      4. Na iedere trekking, aantal kaarten dat open ligt weer aanvullen tot zeven.
      5. Stapel uitgeput? Uitgespeelde kaarten schudden en nieuwe stapel maken.
      6. Er zijn twee soorten politieke kaarten:
        1. Politieke kaarten met gebouwen: gaat op dezelfde manier als hierboven beschreven. Kosten echter goud, maar hebben meer aantrekkingskracht.
          • Palazzo: 1 goudstuk, 2 aantrekkingspunten cultuur
          • Kathedraal: 3 goud, 3 aantrekkingspunten cultuur
          • Universiteit: 3 goud, 3 aantrekkingspunten scholing
          • Ziekenhuis: 1 goud, 1 aantrekkingspunt gezondheid, 1 aantrekkingspunt scholing. Ziekenhuis hoeft NIET aan water te worden gebouwd: is aantrekkelijk!
          • Badhuis: 1 goud, 2 aantrekkingspunten gezondheid. Bouwen aan water.
        2. Politieke kaarten met acties
          • Beroemd architect: 1 goud = klein gebouw bouwen, 2 goud is middelgroot gebouw bouwen (Palazzo, ziekenhuis, badhuis), 4 goud = groot gebouw bouwen (kathedraal, universiteit)
          • Brood en spelen: zet een burger van jouw kleur op een gebouw. Zet hem op boog van gewenste kleur. Dit levert 1 extra aantrekkingspunt op in de kleur van de boog. Let op: op einde van speeljaar verwijderen! 0 goudstukken = 1 burger plaatsen, 2 goudstukken = 2 burgers platsen, 5 goudstukken is 3 burgers plaatsen. Let op: burger in spelerskleur is geen burger! Hoeft niet onderhouden te worden en mag ook niet meegeteld worden als echte burger!
          • Gouden tijden: 0 goudstukken = plaats 1 burger in je stad, 2 goudstukken = plaats 2 burgers in 1 stad, 5 goudstukken = plaats 3 burgers in 1 stad. Met extra burgers kun je nieuwe uitbreidingen van stad bewonen, maar let op: moet je wel kunnen onderhouden.
          • Rijke oogst: verdubbeling voedselproductie van een bedrijf in een speeljaar. Plaats burger in eigen kleur op boerderij. Let op: kaart mag in een speeljaar niet twee keer voor dezelfde boerderij worden gebruikt. Speeljaar afgelopen? Eigen burgers terugnemen.
          • Referendum: zoek 2 gedekte kaarten ¡¥stem van het volk¡¦uit en bekijk deze. Daarna terug leggen. Voor 2 goudstukken mag je alle kaarten bekijken. Let wel: vooraf beslissen of je 2 of 3 kaarten bekijkt.
  6. De 'stem van het volk' laten spreken: 3 gedekte kaarten 'stem van het volk' worden omgedraaid. 4 kaarten samen bepalen nu voorkeur volk:
    1. 2 kaarten van dezelfde voorkeur en overige elk een andere, dan is dubbel gekozen kaart de voorkeur.
    2. Als 3 of 4 kaarten dezelfde voorkeur vertonen, dan geldt die voorkeur.
    3. Als van twee voorkeuren elk 2 kaarten op tafel liggen, gelden beide voorkeuren.
  7. Migratie van burgers: Om de beurt bepalen spelers verhuizingsbehoefte van hun burgers:
    1. Tussen steden van dezelfde speler bestaat geen migratie
    2. Als tussen eigen stad en stad medespeler een afstand van 3 of meer lege vlakken bestaat, is migratie niet mogelijk.
    3. Is afstand kleiner (2 of 1 leeg vlakje), dan is verhuizing van en naar naburige stad mogelijk. Indien dat laatste het geval is:
      1. Speler kijkt of zijn stad meer aantrekkingspunten van de gekozen voorkeur heeft dan naburige stad.
      2. Als dat zo is, dan een burger uit naburige stad naar eigen castello
      3. Indien ten opzichte van meerdere steden zo het geval is, dan van elke stad een burger
      4. Voorwaarde: bovengrens van de stad moet dat wel toelaten. Als stad de burgers niet kan opnemen, gaan deze uit het spel.
      5. Speler die burgers af moet geven, beslist van welk gebouw hij ze weghaalt. Indien geen vrije burgers voor handen: kans op afbraak van gebouw!
      6. Let op: indien 2 voorkeuren gelden: speler kiest zelf voor elke stad welke voorkeur uitgangspunt vormt.
      7. Met de klok mee komen alle spelers aan de beurt
      8. Als alle spelers verhuizing van burgers hebben behandeld: leegstaande gebouwen afbreken (terug in voorraad). Afbreken gaat van buiten naar binnen; er mag geen gebouw midden in een stad afgebroken worden. Speler mag naar believen burgers binnen de stad verplaatsen, om belangrijke gebouwen te redden.
      9. Is castello laatste gebouw van een stad? Ook afbreken als daar geen burgers meer staan.
      10. Wordt boerderij of castello afgebroken? Speler moet direct betreffende aantal voedselfiches inleveren!
  8. Voedselvoorziening van burgers: om beurten, te beginnen bij startspeler, tellen de spelers hun burgers en voedselfiches.
    1. Aantal voedselfiches is minimaal gelijk aan aantal burgers? Voldoende te eten.
    2. Meer burgers dan voedselfiches? Overschot van burgers verwijderen en in voorraad leggen. Voedseltekort! Gebouwen zonder burgers afbreken! Burgers in kleuren van speler hoeven niet onderhouden te worden. Houd rekening met eventuele extra voedselfiches door kaart 'rijke oogst'.
    Indien burgers weggelopen zijn door voedseltekorten: speler mag in volgende speeljaar slechts 4 kaarten inzetten in fase 5. Speler legt daartoe in het volgende speeljaar in eerste politieke rond een van zijn actiekaarten gedekt voor zich neer, zonder deze te spelen.

Einde van een speeljaar: Speeljaar is nu afgelopen.
  • 4 openliggende kaarten 'stem van volk' open op aflegstapel leggen.
  • Elke speler legt de gedekt voor zich liggende politieke kaarten op aflegstapel.
  • De 3 actiekaarten mag men in een volgend speeljaar weer inzetten.
  • Spelers nemen burgers van hun kleur van het bord en leggen deze weer in hun voorraad.
  • Volgende speeljaar begint.

Zesde speeljaar: spelers mogen kaart ¡¥rijke oogst¡¦ niet meer inzetten om het onderhoud van hun bevolking te verzekeren!
Spel eindigt na zesde speeljaar. Er zijn nog maar 3 kaarten 'stem van het volk' over.

Nu volgt puntentelling:
  • Iedere burger is 1 overwinningspunt
  • Iedere stad die voor alle voorkeuren minstens 1 gebouw bezit: 3 overwinningspunten. Let op: ziekenhuis is waardevol, want = cultuur en gezondheid
  • Hebben burgers in laatste ronde een of meerdere steden van een speler verlaten wegens voedseltekort, dan 5 punten aftrek!
Winnaar = degene met de meeste overwinningspunten. Gelijke stand? Speler met meeste goudstukken is winnaar.

Steekwoorden: La citta, 999 gamesDit artikel is laatst gewijzigd door Piet op di 21 sep 2021, 14:49
 Profiel  
 
 

Reactie toevoegen
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.
Sorteer reacties op
Reactie toevoegen
[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®