Cuba
Macht, rum en sigarenHet Cuba vóór Fidel Castro en Che Guevara. De corruptie is alom aanwezig en rijke plantage-eigenaars doen er alles aan om munt te slaan uit de situatie. Macht en invloed, sterke rum en lekkere Havana’s. Wie slaagt erin zijn goederen winstgevend te verhandelen? Wie koopt genoeg stemmen om de politieke besluitvorming te beïnvloeden? Wie bouwt genoeg distilleerderijen, hotels en banken om na zes ronden te roepen: ‘Ik ben de beste!’ … U weet het na een avond vol spelplezier met ‘Cuba’.
HavanaWelkom in de havenstad Havana, de hoofdstad én belangrijkste havenstad van Cuba. Op het speelbord vind je heel wat ingrediënten: een goederenmarkt, een haven, de architect met talrijke gebouwen, een parlement waar wetten worden gestemd en een puntenspoor door de typische smalle straatjes. Iedere speler krijgt bovendien een eigen plantage waar hij suiker, tabak, citrusfruit, steen, hout en water verwerft. Je kunt er ook gebouwen oprichten. Je ontvangt nog een klein startkapitaal en een set van vijf handkaarten.
Handkaarten
Elk spel telt zes ronden. Aan het begin van elke ronde worden vier wetsvoorstellen omgedraaid. Daarna kiezen de spelers een van hun handkaarten (die elk een personage voorstellen) en voeren de bijhorende actie uit.
• Arbeider: verplaats je spelfiguur op je plantage. Alle velden zonder gebouwen die hij in horizontale en verticale richting ziet, leveren goederen op.
• Handelaar: koop of verkoop handelswaar op de markt.
• Architect: schaf je een gebouw aan en plaats het op een onbebouwd veld in je plantage.
• Voorman: de gebouwen die je spelfiguur in horizontale en verticale richting ziet, produceren. Je kan zo suiker omzetten in rum of tabak in een kistje sigaren. De spelfiguur zelf mag je niet verplaatsen.
• Burgemeester: laad je goederen in een schip in de haven en ontvang overwinningspunten.
Let op: van de vijf kaarten speel je er iedere ronde maar vier. De vierde kaart bepaalt de volgende startspeler.
Nu heb je nog één kaart in de hand. Die heb je nodig om de wetsvoorstellen te stemmen. Je krijgt echter eerst de kans om stemmen te kopen door blind een bod uit te brengen. Tel jouw bod bij de stemmen van je laatste kaartje. Diegene met de meeste stemmen, brengt twee nieuwe wetten in het spel.
Tot slot bederven niet opgeslagen goederen, verlaten volle schepen de haven en ben je klaar voor de volgende ronde. Wie na zes ronden de meeste punten heeft, wint.
Dit artikel is geschreven door
http://www.spelinzicht.eu