Galaxy Trucker
Vlieg mee met de V.I.C.Gezocht: roekeloze lefgozer en brokkenpiloot. De Verenigde Intergalactische Compagnie (V.I.C.), een interplanetaire onderneming, zoekt piloten om allerlei goederen te transporteren naar de uithoeken van het heelal. Wie zich geroepen voelt, mag zijn eigen ruimteschip bouwen. Kijk je uit naar een spannend avontuur? Gesp je gordel om (als je er één hebt) en ga ervoor! Kus je lief nog een laatste keer want terugkeren is zo goed als uitgesloten.
In Galaxy Trucker bouw je zelf jouw ideale ruimteschip om het heelal zo veilig en snel mogelijk te verkennen én allerlei goederen te verzamelen. Wie het er na drie avonturen het beste vanaf brengt, wint het spel.
Ingenieurs onder druk…Tijdens de bouwfase trachten de spelers simultaan elk een goed functionerend en veilig schip te bouwen. Dit doen ze door verschillende onderdelen (tegels) uit een gezamenlijke opslagplaats te halen.
Tijdens de speurtocht naar geschikte cockpits, kanonnen, stuwmotoren, cargoruimtes, energiebronnen en een resem aan vreemde onderdelen, word je onder druk gezet door een zandloper die enkele malen moet worden omgedraaid. Jij of je medespelers kunnen deze handeling bespoedigen en zo de druk opdrijven.
Nadat de tijd verstreken is, wordt er nagegaan of ieders ruimteschip overeenkomstig de regels van de kunst werd geconstrueerd. Ongeldige verbindingen of onderdelen worden onverbiddelijk verwijderd.
3,2,1… liftoff!Nu ben je klaar voor het ruimtereizen. Iedere speler plaatst een pion in de vorm van een ruimteschip op de start van de vluchtroute, afhankelijk van wanneer je het bouwen van je schip beëindigde. Vervolgens start de ruimtereis met je eigen schipcreatie en neemt de vluchtleider (de speler helemaal vooraan) een gebeurtenissenkaart van één van vier stapels.
De gebeurtenissen variëren van gevaren waarbij het schip schade kan oplopen, tot snelheidsraces en het verzamelen van waardevolle cargo. Afhankelijk van de samenstelling van je schip kom je de ene gebeurtenis al beter door dan de andere. Zo zijn spelers met voldoende vuurkracht en schilden beter bestand tegen een aanval van ruimtepiraten of contact met een meteorenzwerm en gaan de schepen met de grootste laadruimte aan de haal met de duurste goederen. Wanneer alle kaarten met gebeurtenissen zijn doorlopen worden de piloten uitbetaald naargelang hun positie op de vluchtroute, de schade aan hun schip en de waarde van hun verzamelde goederen. Daarna volgen nog 2 rondes waarin de schepen telkens groter worden en de gebeurtenissen ingrijpender.
Dit artikel is geschreven door
http://www.spelinzicht.eu