Knappe Kijkers
Spelenderwijs letters onderscheidenOnder het logo 'Thuisbasis' ontwikkelt Uitgeverij Plantyn spellen om leren leuk te maken. Thuis en in de klas. 'Knappe Kijkers' werd speciaal ontwikkeld voor de allerkleinsten. Om hen te helpen bij 'visuele discriminatie'. Voor wie dit als Chinees klinkt: visuele discriminatie is 'een onderscheid maken tussen visueel aangeboden informatie'. M.a.w. kinderen leren om verschillende letters en vormen van elkaar te onderscheiden. Een onmisbare vaardigheid om te leren lezen. In Knappe Kijkers oefen je deze vaardigheid op een speelse en uitdagende manier.
Rode, gele en blauwe dobbelstenenNaast 27 vrolijke kaarten met figuurtjes bevat de speldoos 9 dobbelstenen: 3 rode, 3 gele en 3 blauwe. De spelregels beschrijven twee spelvarianten. Bij elk van die varianten speel je met één set dobbelstenen in dezelfde kleur. De gele dobbelstenen zijn voor spelertjes van 3 tot 4 jaar en oefenen het onderscheid tussen kleuren, vormen en patronen.
Voor kinderen van 4 tot 5 jaar zijn er de rode dobbelstenen. Hierbij ga je op de kaarten op zoek naar de stand van de ogen van de figuurtjes, de exacte plaats van een voorwerp en de vorm van de hoeken. De 5 tot 6-jarigen ten slotte mogen met de blauwe dobbelstenen werpen. Zij tellen het aantal opgestoken vingers van de figuurtjes, kijken naar de richting van de neuzen op de kaarten en zoeken een bepaalde letter op de kledij van de figuren.
Twee spelvariantenIn '3 op 3' legt elke speler een gelijk aantal kaarten zichtbaar voor zich neer. De dobbelstenen worden gegooid en iedereen kijkt of de 3 kenmerken op de dobbelstenen overeenkomen met de kenmerken op hun kaarten. De speler die de kaart met de 3 kenmerken heeft, draait deze om. De dobbelstenen worden opnieuw gegooid. Zo ga je verder tot iemand 3 kaartjes omdraaide. Hij of zij is de winnaar van het spel.
In het 'Superzoekspel' leg je alle kaarten in het midden van de tafel. Zodat iedereen de figuren goed kan zien. De 3 dobbelstenen worden opnieuw gegooid en alle spelers gaan zo snel mogelijk op zoek naar dat ene kaartje met de 3 kenmerken. De speler die dat kaartje het snelste vindt, legt het bij zich neer. Ook nu eindigt het spel zodra iemand 3 kaarten bemachtigde.
Dit artikel is geschreven door
http://www.spelinzicht.eu